Views
2 months ago

2025-01 Opleiding & Carrière #1

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Opleiding
  • Schippers
  • Waar

Opleiding & Carrière34

Opleiding & Carrière34 14 januari 2025Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:StuurliedenMatrozen* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlAtlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlPASSIE VOORTECHNIEK.DE ALLERBESTESERVICE.Hier staat Bolier al 75 jaar voor.Sluit jij bij ons aan?Ga naar bolier.nl/werkenbijatlantic-horizon.nlVACATURESTUURMAN BINNENVAART(FULLTIME)KONINKLIJKE VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN ISGESPECIALISEERD IN BIJZONDER TRANSPORT OVER WATER,SLEEPDIENSTEN EN OFFSHORE SERVICES.PER DIRECT ZIJN WIJ OPZOEK NAAR EEN STUURMANBINNENVAART.WAT VERWACHTEN WE VAN JOU?• je hebt geen bezwaar tegen onregelmatige werktijden.• je bent in het bezit van een dienstboekje met aantekeningstuurman bevoegdheid• je beheerst de Nederlandse taal• bij voorkeur woonachtig in de regio Dordrecht/Rotterdam• werkervaring in de sleep/duwvaart is een pré• je gaat veilig om met de scheepsuitrusting en varend materieel• je bent betrokken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoelWAT MAG JE VAN ONS VERWACHTEN?• we bieden je een afwisselende functie in een leuk team• je krijgt een contract voor bepaalde tijd met de intentie van eenvast dienstverband;• doorgroeimogelijkheden• een salaris conform onze bedrijfs caoDENK JE DAT DEZE FUNCTIE BIJ JE PAST?Bekijk dan onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl en via JOUW MOTIVATIE EN CV ONTVANGEN WE GRAAG PER E-MAIL: p&o@vanderwees.nl“acquisitie middels deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.”

14 januari 2025 35Provincie Zeeland blijft werk makenvan de binnenvaartGeen betere plek dan op hetwater, dachten ze bij ProvincieZeeland, SchippersverenigingSchuttevaer en KoninklijkeBinnenvaart Nederland toen ze detweede Zeeuwse Binnenvaartdagorganiseerden.DOOR JAN DIRK VAN SCHEYENVrijdag 20 december werd die dag daaromgehouden aan boord van het rondvaartschipDenick II, dat lag afgemeerdaan de kade van de Kennedylaan inTerneuzen. Er was een uitgebreid programmaopgetuigd met sprekers van deprovincie, KBN, adviesbureau MovaresWater, het EICB en de Nieuwe SluisTerneuzen.Een kleine honderd belanghebbendenuit de binnenvaart, overwegendberoeps schippers, waren naar de Scheldestadgetogen om het evenement bijte wonen. Ze werden aan boord vanhet sfeervolle schip onthaald met eenlopend lunchbuffet, waar de broodjeskroket favoriet bleken. DagvoorzitterPeter Joosse, voormalig anchor vanOmroep Zeeland, praatte de dag vlotaan elkaar.Het is goed dat de noden en behoeftenvan de Zeeuwse binnenschippersuitgebreid aan bod kwamen. Want desector is superbelangrijk voor Zeeland,maar wordt vreemd genoeg ook vaakeen beetje over het hoofd gezien, bleekuit de bijdragen van de sprekers. Tochgaat zo’n 50 procent van alle goederendie naar en vanuit Zeeland worden vervoerdper binnenvaartschip en landelijkis de sector goed voor zo’n 34 procentvan het totale goederenvervoer.ActieprogrammaDe Binnenvaartdag spitste zich ondermeer toe op het ambitieuze ActieprogrammaBinnenvaart Zeeland, dat deprovincie heeft opgesteld in samenspraakmet diverse betrokken organisaties.Dit actieplan moet in 2025 enuiterlijk 2026 daadwerkelijk handenen voeten krijgen, zei gedeputeerdeHarry van der Maas van Mobiliteit inzijn openingswoord. “Anders ben ikstraks geen gedeputeerde meer, maargedupeerde”, grapte hij.Bart Bouwens van adviesbureau MovaresWater ging in op de details van hetplan. Dat focust op vier kerndoelstellingenvoor de Zeeuwse binnenvaart:het creëren van meer wacht- en ligplaatsen(en in het algemeen het verbeterenvan de binnenvaartvoorzieningen),verduurzaming, digitalisering enkennisdeling/voorlichting. Dat laatstemoet zowel tussen de branche en deoverheid gebeuren als tussen overhedenonderling.Ook de verduurzaming en energietransitiein de sector kwamen aan bod.Directeur Khalid Tachi van het Expertise-en InnovatieCentrum Binnenvaart(EICB) ging in op de plannen om debinnenvaart in 2050 geheel emissielooste maken.Een hele uitdaging, en op dat vlaklopen schippers nogal eens aan tegeneen overheid die niet altijd even consequent,duidelijk of geloofwaardig is. Zovertelde een binnenschipper dat bij detoekenning voor de SubsidieregelingVerduurzaming Binnenvaart schepenDe Zeeuwse Binnenvaartdag werd gehouden aan boord van passagiersschip Denick II.Dagvoorzitter Peter Joosse ondervraagt gedeputeerde Harry van der Maas (rechts) en KBN-voorzitter Ad Koppejan. (foto’s Jan Dirk van Scheyen)(SRVB) schippers werden ingeloot wierschepen nog best een prima motorhadden terwijl schepen waarvan demotor eigenlijk aan vervanging toewas, misgrepen.Harm Verbeek, omgevingsmanager vande Nieuwe Sluis Terneuzen, legde uithoe het komt dat die nieuwe sluis nogaltijd niet in gebruik is – hoewel hijafgelopen november koninklijk is geopend.De twee sluisbruggen zijn weliswaarsterk genoeg, maar ze voldedenniet aan de eis dat ze die sterkte honderdjaar behouden. Daarom moestenze nog op het laatste moment wordenaangepast.Verbeek beloofde, enigszins vaag, datkomend voorjaar “de gefaseerde ingebruiknamevan de Nieuwe Sluis vanstart zal gaan”. Voorafgaand vindt dannog een aantal proefvaarten plaats. Detwee andere, bestaande sluizen in hetcomplex worden wél gebruikt.Werk aan de winkelDe binnenvaart heeft het voorbijejaar best wel wat voor de kiezengehad qua stremmingen. Bijvoorbeeldbij de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnkanaal waar lange wachttijden ontstondendoor werkzaamheden. Ook isontdekt dat de Zandkreeksluis aan hetverzakken is.Genoeg werk aan de winkel dus voor debrancheorganisaties, het Rijk, havenbedrijfNorth Sea Port, de provincie engemeenten. Harry van der Maas verteldedat hij minister Barry Madlenervan Infrastructuur en Waterstaat heeftuitgenodigd voor een werkbezoek aanZeeland en dat de bewindsman die uitnodigingheeft aanvaard. “De ministerkomt zich in 2025 persoonlijk op dehoogte stellen van de situatie van deZeeuwse binnenvaart.”Van der Maas gaf aan dat er in hethoofdlijnenakkoord van het kabinetnauwelijks aandacht is voor de binnenvaarten dat de minister zijn budgetvoor de binnenvaart vooralsnog alleenwil besteden aan beheer en onderhoudvan infrastructuur.VoorzettenDe aanwezige schippers gaven alvastwat voorzetten in de aanloop naar hetbezoek van Madlener. Naast het nogmaalsaankaarten van het nijpendetekort aan wacht- en ligplaatsen, vroegiemand aandacht voor het gebrek aanauto-afzetplaatsen. Er werd ook gepleitvoor meer plekken waar je veilig vanboord kunt.De Zeeuwse Binnenvaartdag in Terneuzenwas een vervolg op de Binnenvaartdagdie eind 2023 werd georganiseerd.De toen gesignaleerde knelpunten werdennu geëvalueerd. Wat is er bereikt,wat nog niet?Over één ding waren alle sprekers heteens: de binnenvaart moet nóg meerworden gepromoot als sector van vitaalbelang voor onze nationale economie.Er moet dan ook blijvend worden ingezetop een modal shift: de overschakelingvan goederentransport per vrachtwagenop vervoer over water waar datkan. En dat kan zéker in een waterrijkgewest als Zeeland.VoorbeeldfunctieAan het eind van de dag kwam Van derMaas tot de slotsom dat de binnenvaartmet dit evenement “uitstekend op dekaart is gezet. Ik voel een enorm positieveenergie onder de hier aanwezigeschippers en dat is een goede zaak”, zeide provinciebestuurder.KBN-voorzitter Ad Koppejan concludeerdedat Zeeland “eigenlijk een voorbeeldfunctievervult ten opzichte vande andere provincies door als enige eenactieprogramma voor de binnenvaartte lanceren. In geen enkele andere provincieis dat gedaan.”Het leverde het provinciebestuur zelfseen applausje op, nadat een aanwezigeeen pluim had uitgedeeld omdat Zeelandzelf naar de binnenvaart is toegekomenom te vragen wat de provincievoor de sector kan betekenen.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant