Views
2 months ago

2025-01 Opleiding & Carrière #1

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Opleiding
  • Schippers
  • Waar

28 Opleiding &

28 Opleiding & Carrière14 januari 2025VACATURE:VACATURE:Elke avond thuis slapen?Elke avond thuis slapen?Voor onze rondvaart/party schepenVoor zijn onze wij op rondvaart/party zoek naar schippers! schepenzijn wij op zoek naar schippers!Ons vaargebied is:Biesbosch,Drechtsteden enOns de Rotterdamse vaargebied is:havens.Biesbosch,Drechtsteden Onze tochten beginnen vanafende Drimmelen. Rotterdamse havens.Wonen Onze tochten in de regio beginnen is een vanaf pré.Drimmelen.WIJ ZOEKEN;WIJ * fulltime ZOEKEN;schipper* parttime/weekend schippers* parttime/weekend ZZP fulltime schippers schipper matrozen* parttime/weekend schippers* ZZP schippersInteresse?Interesse?U kunt uw reactie voorzien van CV mailennaar n.hoeke@zilvermeeuw.nla.schuller@zilvermeeuw.nlU kunt uw reactie voorzien van CV mailenof naar telefonisch a.schuller@zilvermeeuw.nlcontact opnemen metAdriaan Leon Schuller.of telefonisch contact opnemen metAdriaan Schuller.• BEDRIJFSSCHOOL IN PAPENDRECHT• JE KRIJGT GELIJK EEN GOED SALARIS• MONTEURSOPLEIDING NIV. 3 & 4• WIJ BETALEN JOUW OPLEIDING• PERSOONLIJKE BEGELEIDINGSLEUTELEN AANCATERPILLARMOTOREN?KIES DE PON POWER MONTEURSOPLEIDING!Pon Power is dé Cat® dealer inNederland. Met bijna 100 jaarervaring in het verkopen enservicen van machines, motoren engeneratoren van Caterpillar®weten wij als geen ander hoeboeiend techniek kan zijn.En die kennis brengen wij in onzebedrijfsschool te Papendrechtgraag aan jou over!MEER WETEN?SCAN DE QR CODE:PON POWER BV+31 (0)78 6 420 420Bezoekadres Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw b.v., Biesboschweg 2, 4924 BB Drimmeleninformatie/boekingen: tel 0162 - 68 26 09, info@zilvermeeuw.nl, www.zilvermeeuw.nlBezoekadres Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw b.v., Biesboschweg 2, 4924 BB Drimmeleninformatie/boekingen: tel 0162 - 68 26 09, info@zilvermeeuw.nl, www.zilvermeeuw.nlPON-CAT.COM/OPLEIDINGPON-CAT.COM/OPENDAGPOWERED BY PURPOSESET SAILfor your careerBen jij klaar om je carrière naar nieuwe hoogten tetillen?Bij onze ultramoderne Maritime Academy krijg je de kans om innovatievetechnologieën te benutten en te werken in een cultuur die gebaseerd is opsamenwerking, waar jouw talenten worden erkend. Stap in een wereld volmogelijkheden, onwankelbare steun en professionele groei.Bij Viking is jouw reis meer dan alleen een baan – het is een carrière diehet waard is om na te streven.#workwithviking@vikingcareersSolliciteer nogvandaag viavikingcareers.com

14 januari 2025 Opleiding & Carrière29Simulator brengt kenniscentrum KSCCNijmegen dichterbijEindelijk is ie er: de langverwachtesimulator aan boord van de Jos Vrankenvan het KSCC. Het is een indrukwekkendapparaat. Naast een imposante machine ishet ook een kostbaar stuk techniek, maarde aanschaf dubbel en dwars waard. Dekomst ervan heeft even mogen duren.Maar het lobbywerk van aalmoezenierVan Welzenes, zelf de grote animator,heeft effect gehad. Alle reden voor eenklein feestje in december. De nodigenieuwsgierigen hebben zich goedgeluimdop de Jos Vranken bij de vaarsimulatorverzameld. De NijmeegseWaalhaven staat ‘aan’ op het schermdrieluik.Het KSCC staat nog nietingeprogrammeerd en afgebeeld. Waarde Jos Vranken zou moeten liggen, isalleen maar een steiger zichtbaar. Dehaven ligt er gladjes bij.De kerk van Dordrecht is in de vertevan de Nijmeegse skyline te zien, inplaats van de Stevenskerk. Grapje inhet programmaontwerp? Het is inieder geval dolle pret onder de aanwezigeschippers. Een van hen wordtdoor de anderen naar voren geschovenom op de stuurstoel model te zittenvoor de foto. Maar dan moet ie weleen kapiteinspet opzetten. De driecollega’s lachen zich een hoedje omzijn pet. “Zelfs acteur George Clooneykrijgt daar centen voor”, wordt achterzijn rug om gegrapt.KenniscentrumMaar zonder dollen: deze simulator iseen grote aanwinst voor het BinnenvaartmuseumNijmegen en het kenniscentrumaan boord. Heel wat kleineen grote kinderen zullen ongetwijfeldplezier beleven aan een bezoek hier.En natuurlijk werken aan de serieuzezaak die varen heet; een goed schipperworden.“Mooi ding, hè?”, zegt Henk Nuijtrots, een van de drijvende krachtenachter het museum. Inderdaad. Hetwonderapparaat heeft wat (moeite)mogen kosten en er is heel wat voorafgelobbyd, maar dan heb je ook wat.Een uitstekende tool die hopelijk aantrekkingskrachtzal uitoefenen op jongebelangstellenden die een toekomstin de binnenvaart wel zien zitten. Omde opdrogende bron van kennis op enrond de grote rivieren weer vol waterte laten lopen.Want de jeugd betekent toekomst voorde sector. Dus hopelijk komen denieuwsgierigen in groten getale overde loopplank en stappen ze aan boordvan de oude raderstoomboot. Om deJos Vranken weer een stuk wijzer teverlaten. Na ook een bezoekje te hebbengebracht aan BinnenvaartmuseumNijmegen, natuurlijk.De simulator kan elke weersgesteldheiden kritische situatie tevoorschijntoveren. Het kan regenen, het kanEen van de aanwezige schippers wordt door zijn collega’s naar voren geschoven om model te zitten. (foto Manon Bruininga)dooien, waaien, druppelen en stormenop het panoramisch brede beeldscherm.Dit stuk moderne techniekkan klotsen en onstuimige vaaromstandighedentevoorschijn toveren.AanvaringHierop kun je een aanvaring veroorzakenzonder werkelijk brokken temaken; een rivier en vaarroute ondermoeilijke omstandigheden simulerenen de kandidaat achter het schermstimuleren oplossingen te zoeken. Omhet schip met een sein op veilig doorde nodige moeilijkheden te loodsen.Iedereen in de stuurhut vindt hethandenwrijvend prachtig. Er is dan ooklang op de komst van dit goochemeapparaat gewacht. Inmiddels hebbenzich nog wat binnenvaartondernemersbij de aanwezigen gevoegd om eenrondje te varen. “Het lijkt we alsof ikdoor een rouwkaart vaar”, grapt eenvan hen als de digitale sneeuwvlokjesnaar beneden dwarrelen. Momenteelloopt vaarroute Tiel-Millingen over deschermen. Michiel Schelle, zelf schipper,heeft diverse scenario’s en verschillendeprogramma’s voor de simulatorontworpen. Wouter Swennenhuis isverantwoordelijk voor de installatie.Schelle heeft behoorlijk wat van zijnvrije tijd geïnvesteerd om alles te schrijven.Ook heeft hij de vrijwilligers vanhet museum de grondbeginselen vanhet apparaat uitgelegd.Het idee is geopperd landelijk simulatorste koppelen. Tot instemming vande aanwezigen. Een goed idee, wantdat scheelt een hoop werk. Zo hoevennieuwe scenario’s niet te worden geschrevenen uitgewerkt.Sinds de plaatsing van het apparaatmag de nieuwste aanwinst tussen degangboorden op grote belangstellingrekenen. Zowel vanuit de binnenvaartzelf als vanaf de wal. De eerste scholenhebben zich al aangemeld. Een eerstestap voor aanwas van een nieuwegeneratie schippers...ADVERTORIALTechniekvlogger MasterMilo doet verslag: de Pon Power BedrijfsschoolWie zegt dat de jeugd niet geïnteresseerdis in techniek, heeft nog nooitachter de deuren gekeken bij dePon Power Bedrijfsschool. Daar paktjaarlijks een lichting leerlingen de kansom de opleiding Eerste VerbrandingsTechnicus (EVMT) of Technisch Specialist(TS) te volgen. Deze opleiding kanbinnen drie jaar afgerond worden, enin die drie jaar bekostigt Pon Power allekosten én een goed salaris volgens deCAO.De leerlingen gaan bij Pon Power directaan de slag in de praktijkhal, waarervaren technici ze de basisbeginselenen fijne kneepjes van het vak bijbrengen.Met een compleet team leermeestersis er veel persoonlijke aandacht enbegeleiding.Dat en meer zag ook Emile Luijben,beter bekend als MasterMilo. Deze bekendetechniek-vlogger ging op bezoekbij de bedrijfsschool van Pon Power inPapendrecht: wat leren de leerlingen,hoe leren ze dat en wat kunnen ze laterdoen met die kennis?In de Youtube-video krijgen kijkers eengoed beeld van de opleiding en leerlingen,net zoals er ook een rondje wordtgemaakt langs diverse andere technischeafdelingen van Pon Power.Scan de QR-codeom de video te bekijken.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant