2014 januari 2025Biomassacentralein Cuijk verwacht groeiaanvoer over waterBiomassa Energie Centrale Cuijk (BECC) levert energie uit snoei- ensloophout. De centrale in de binnenhaven van Cuijk wordt nu voor10 tot 15 procent over water bevoorraad. Dat aandeel groeit in detoekomst, verwacht Toon Beeks, mede-eigenaar van BECC.Hij is zelf degene die het resthout inkoopt. Miljardensnippers zijn het. Afkomstig uit plantsoenen, perkenen bermen. Tientallen meters hoog, opgestapeld opmeerdere hopen. Daar liggen de houtresten te wachtenop de verbrandingsoven, waarin ze uiteindelijk wordenomgezet in groene stroom en duurzame warmte.“Het is materiaal waarvoor geen andere nuttige bestemmingis”, zegt Beeks, “Neem snoeihout, als hetniet opgeruimd wordt, blijft het in de natuur liggenwaar het vergaat. Het verrottingsproces leidt totdezelfde hoeveelheid CO 2-uitstoot als verbranding inonze centrale.”Maar verrotten levert niks op. BECC haalt er welwaarde uit. Sterker: het hout is dé grondstof voor degroene energie die BECC produceert.Zonder fossiele brandstoffenBECC koopt resthout binnen een straal van 100kilometer rond Cuijk. Driekwart is snoeihout en derest sloophout. Dit wordt, samen met een klein deelpapierslib van een nabijgelegen papierfabriek, in eengrote ketel verbrand. De stoom die in dat procesontstaat, wordt deels omgezet in elektriciteit en deelsin hoogwaardige stoom en warmte voor productieprocessenvan naastgelegen bedrijven.BECC maakt op die manier energie zonder fossielebrandstoffen. “Ook verdwijnt er geen vierkantemeter bos voor ons productieproces en is de milieuimpactminimaal”, zegt Beeks.BECC heeft een productiecapaciteit van 25 megawattelektriciteit. Dat is genoeg stroom voor 35.000 huishoudens.Een deel van de elektriciteit gebruikt BECCzelf, de rest gaat via energiemaatschappij Greenchoicenaar het elektriciteitsnet.De biomassacentrale levert ook nog eens 20 megawattstoom en heet water aan de naastgelegen bedrijvenEssity, Berry Global en Duynie Ingredients. Zij hebbenstoom en water nodig voor hun productieprocessen.Dankzij de stoom van BECC wordt jaarlijks 20 miljoenkubieke meter aardgas bespaard, wat overeenkomstmet het verbruik van 13.000 huishoudens.“Als je onze energieproductie vergelijkt met bijvoorbeeldde energiecentrale in Geertruidenberg, dan zijnwe een kleine speler”, zegt Beeks bescheiden. Maarde mede-aandeelhouder van de Cuijkse energiecentraleis bevlogen. “Ik las eens dat 42 procent vanalle energie die Nederland inkoopt, verloren gaat.Daar doen we dus niks mee …”Hij verwondert zich over het energiebeleid van deoverheid, maar ook over de netcongestie en de energieprijzen.Over de rol van biomassacentrales bij hetverduurzamen van Nederland zegt hij: “Als Nederlandwil verduurzamen en het gebruik van fossielebrandstoffen wil verminderen, zijn veel van dit soortcentrales én veel biomassa nodig. Biomassacentraleshebben in ons land een slechte naam, omdat hier hetbeeld leeft van partijen die er houtpellets uit de VS enCanada in opstoken. Dat is natuurlijk ook vreemd.Maar als je het doet zoals wij, met restmateriaal uiteigen regio, dan spelen dit soort centrales een groterol in een circulaire en duurzame economie.”BinnenhavensBECC zit op z’n plek in Cuijk. In 1999 opende defaciliteit, de eerste bio-energie centrale voor de productievan groene stroom in Nederland. Toen desubsidie stopte, sloot de toenmalige eigenaar echterde installatie.Vijf jaar later stapte Beeks samen met drie andereondernemers en een grote bank in. Inmiddelsbestaat hun business uit vier onderdelen. Naast hetopwekken van elektriciteit en stoom zijn dat, eenbatterij-opslag en een e-boiler die op groene stroomwerkt en extra stoom produceert.Dat BECC aan een binnenhaven zit, is niet zovreemd. Er zijn genoeg bedrijven dichtbij die deopgewekte energie kunnen afnemen. En de toegangtot transport over water is noodzakelijk.Beeks: “Je hebt namelijk grote hoeveelheden restmateriaalnodig voor zo’n centrale. Daarvoor isscheepsvervoer ideaal. Bij ons komt nu nog 10 tot 15procent per schip binnen, de rest via vrachttransport.Als vrachtwagens en schepen meer en meer elektrischworden, verandert die verhouding. Scheepvaartwordt namelijk goedkoper, in verhouding tot vrachtwagentransport.Het vervoer van een batterij voorelektrische aandrijving heeft namelijk minder impactop een schip dan op een vrachtwagen.”Een biomassacentrale heeft als voordeel dat energieheel lokaal kan worden geleverd. “Door energie af tenemen waar het wordt opgewekt, zijn de afstandendie stroom en stoom moeten afleggen klein enworden de netwerken efficiënt gebruikt.”Verborgen parelHendrik-Jan van Engelen van MCA Brabant, datzich onder andere inzet voor de verduurzaming vangoederenvervoer, is enthousiast over BECC. “HavenCuijk is een voorbeeld voor alle binnenhavens die destap willen maken naar een circulaire economie. Hetlaat mooi zien hoe de reststroom van het ene bedrijf,in dit geval houtafval, de grondstof is voor een anderbedrijf. Cuijk is een verborgen parel.”De essentie van de circulaire economie ligt in de
14 januari 2025 21NPRC VIERT 90-JARIG BESTAAN“MET BLIK VOORUIT”NPRC bestaat negentig jaar. Bij de aftrap van het jubileumjaar steldede coöperatie vorige week met medewerkers, leden en klanten een collectievereis te hebben afgelegd: “Een reis die wordt aangedreven doorde kracht van ondernemers. Het is dit coöperatief ondernemerschapdat de basis vormt voor innovatie.”“Vooruitkijkend zien we verdere kansen voor ons collectief. Zowel opkantoor als aan boord maken we gebruik van digitale technieken dieons voorsprong en inzicht geven in de keten. Met duurzaam transporten innovatieve logistiek helpen we klanten en leden vooruit. We vierenons 90-jarig bestaan dan ook met een blik vooruit...”Het NPRC-hoofdkantoor in Rotterdam. (foto NPRC)De haven van Cuijk, met rechts de biomassa-energiecentrale. (foto MCA Brabant)samenwerking tussen verschillende bedrijven. Zoverwerkt BECC het afval (papierslib) van één vanhaar klanten, papierfabriek Essity. Beeks noemt nogeen voorbeeld: “Planken en balken gezaagd vanNederlandse bomen worden gebruikt in huizenbouwen voor meubels. Als die huizen worden afgebroken,of de meubels weggegooid, dan wordt hetafvalhout apart ingezameld en nog één keer hergebruiktom spaanplaten van te maken voor bijvoorbeeldkasten. Worden deze kasten weer afval, dan isdit brandstof voor biomassacentrales.”Ook het ‘afval’ van BECC krijgt een nuttige nieuwebestemming. Normaal gaat de warmte die vrijkomtbij de productie van elektriciteit verloren. BECClevert zijn restwarmte aan bedrijven dichtbij. Beeks:“In de logistiek van reststromen draait alles omgoede afspraken en flexibiliteit. De verhouding vanopbrengsten en kosten is minstens zo belangrijk alscontinuïteit van de afname. Dankzij onze ruimeopslagcapaciteit en de flexibele productiemogelijkheidis BECC in staat om afname te garanderen.Afspraak is afspraak.”Wethouder Maarten Jilisen: “De haven van Cuijk iseen prachtig voorbeeld van hoe samenwerking tussenbedrijven kan leiden tot een bloeiende circulaireeconomie. Initiatieven zoals de Biomassa EnergieCentrale Cuijk laten zien hoe reststromen lokaalkunnen worden omgezet in duurzame energie enwarmte, wat niet alleen goed is voor ons milieu,maar ook een magneet is voor nieuwe bedrijvigheid.Dit soort clustervorming is essentieel voor de economischegroei van onze regio en inspireert anderebinnenhavens en industriegebieden om deze duurzamekoers te volgen.”BECC maakt het aantrekkelijk voor bedrijven om zichte vestigen op bedrijventerrein Haven Cuijk. Beeks:“Duynie koos bewust om hier hun nieuwe fabriek tevestigen. Omdat ze met onze stoom kunnen producerenzonder aardgas en zo geen CO 2uitstoten. Dathelpt Duynie om haar klimaatdoelen te halen.”Grote plannenBECC heeft grote plannen voor de toekomst. Hetbedrijf overlegt met de gemeente over het leverenvan warmte aan enkele woonwijken in Cuijk, viaeen nieuw warmtenet. Dat wordt een kwestie vanlange adem, weet Beeks.Er liggen ook plannen voor een laadplein voorelektrisch bouwmaterieel, de afvang van CO 2en deopslag van stoom in de vorm van gesmolten zout.Dit laatste creëert een reserve voor als de stoomproductiestilvalt. Het doel van BECC is om heel HavenCuijk uiterlijk 2030 klimaatneutraal te maken.HERSTEL COENBRUG (ZAAN)START OP 20 JANUARIRijkswaterstaat gaat de Coenbrug repareren. De brug is al meer dan3,5 jaar kapot. Op 4 mei 2021 veroorzaakte een storing ernstige schadeaan de bewegende delen van de brug in Zaanstad. Sindsdien kan debrug niet meer open.Op 20 januari wordt met het herstel begonnen. De brugklep en de draaiendedelen van de brug worden gerepareerd. Daarnaast worden debediening, besturing en aandrijving van de brug aangepakt. Ook komter aan de onderkant geluiddempende beplating. Het werk moet eindmei 2025 klaar zijn.Dan kan de brug over de Zaan weer bediend worden voor de scheepvaart.Sinds mei 2021 kunnen schepen hoger dan 6,20 meter niet onderde Coenbrug door. Tot aan de ingebruikstelling van de bediening,moeten ze blijven omvaren via de Nauernasche Vaart.Zaanstads wethouder Mobiliteit Gerard Slegers noemt het goed nieuwsvoor de inwoners én voor de scheepvaart dat Rijkswaterstaat binnenkortstart met de reparatie van de Coenbrug. Zaanstad is blij dat RWSniet alleen de brugklep repareert maar ook zorgt voor de ontdreuningvan de klep. Voor de scheepvaart is het cruciaal dat de brug voor dezomer van 2025 weer gebruikt kan worden. De Zaan is een belangrijkeroute voor de scheepvaart en zij moeten al enige jaren omvaren omdatde brugklep kapot is.”Uw schroef weer als nieUw!ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendementgroene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctieDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.be
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl