Views
2 months ago

2025-01 Opleiding & Carrière #1

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Opleiding
  • Schippers
  • Waar

214 januari 2025Is

214 januari 2025Is hybride batterijelektrischeaandrijvinghaalbaar op kleineschepen?De Topsector Logistiek wil in de praktijk achterhalen of een hybride batterijelektrischeaandrijflijn op kleine schepen (CEMT-klassen I tot en met III)haalbaar is. Daarvoor zoekt de organisatie nog schippers die aan een zogehetendesign challenge willen meedoen.DOOR EVERT BRUINEKOOLIn de Topsector Logistiek werken bedrijfsleven, dewetenschap en de overheid samen om innovatieste bevorderen en nieuwe technologieën hun weg telaten vinden naar bedrijven. Dat moet helpen deeconomische slagkracht en het verdienvermogen vande Nederlandse logistieke sector te verbeteren.De certificeringseisen komenvanuit de zeevaart en zijn wellichtaan de strenge kantVoor de binnenvaart start de Topsector Logistiek meteen design challenge waarin scheepseigenaren metdiverse partijen gaan samenwerken aan hybridevoortstuwingsoplossingen voor kleine schepen.Het gaat om een vast batterijpakket aan boord eneen elektromotor die op de schroefas wordt bevestigd,zodat het schip zowel batterij-elektrisch als opde verbrandingsmotor kan draaien. Het doel van hetproject is om te toetsen of dat in de praktijktechnisch haalbaar is én om de Total Cost of Ownership(TCO) van deze hybride batterij-elektrischeoplossing omlaag te krijgen.“Uit een voorgaand onderzoek naar de TCO van eenhybride batterij-elektrische oplossing bleek dat debatterijprijs per KWh voor vrachtwagens veel lagerligt”, zegt Kim Hazelaar, programmamanager bijTopsector Logistiek. “De huidige batterijkosten voorscheepvaart liggen rond 650 euro per kWh en datkomt onder andere door de certificeringseisen dievan toepassing zijn. Deze komen vanuit de zeevaarten zijn wellicht aan de strenge kant. In dit onderzoekwillen we onder andere kijken of er mogelijkhedenzijn deze eisen te verlichten en wat dit zou doen metde TCO – zonder in te boeten op veiligheid.”VrachtwagenindustrieDe design challenge volgt op het onderzoek naar deTotal Cost of Ownership. Daaruit kwam naar voren dathet met de huidige batterijkosten en inbouwprijzennu al voor 15 procent van de kleine binnenvaartschepeninteressant lijkt om over te stappen.Er wordt gestart met twee schepen en zeven sessiesmet alle partijen die betrokken zijn bij de ombouw.Denk hierbij aan zaken als een technische blauwdruken certificering van de accu’s. Specifiek wordt“Ik wil op geen enkele manier de kennis en kunde vangamers en binnenschippers gelijkstellen”Vervolg van pagina 1sinds vele jaren”.Roggeman vroegook: “Wat betekent dat voor descheepvaart opleidingen? Wordendie aangepast aan die modernetechnologieën? Moeten deberoepskwalificaties aangepastworden?”Op basis van artikel 70 van hetScheepvaartdecreet zijn innovatieveexperimenten en proefprojectentoegestaan. Er zijn inmiddelszestien van dergelijke experimenteerovereenkomstenvoor deVlaamse waterwegen, verteldeDe Ridder. “Uit de ervaringen diemen heeft op basis van de uitgevoerdeproefreizen, blijkt dat erecht wel Vlaamse bedrijven klaarzijn voor geautomatiseerd en opafstand bestuurd varen. We merkendat onze bedrijven een hoogniveau van technologie, opleidingen interne organisatie bereikthebben. De tijd lijkt rijp voorhet opschalen van proefprojectennaar commercieel gebruik.”De vraag over de opleiding enberoepskwalificaties noemde DeRidder terecht. “Want nu zien wedat er nog wordt uitgegaan vande klassieke beroepskwalificatiesen vereisten, die ook wel aan studentenen varend personeel wordengesteld. Dat is dus de watklassiekere kunde voor schipper,stuurman, matroos en dekman.Bij een hogere mate van automatiseringwordt dat vollediganders en gaat die technischecompetentie van die bemanningeen grotere rol beginnen te spelen.”De Vlaamse overheid onderzoektwat daarvoor nodig is. De Riddernoemde als voorbeeld de recentecampagnes van het HavenbedrijfAntwerpen-Brugge om jong personeelaan te trekken. Die “gaanniet meer over de klassieke matroosof de klassieke dokwerker.Men speelt daar veel meer methet digitale, moderne profiel vaneen jongere die gamet en in zijngamestoel voor zijn computer zit.Die kan in principe perfect interessehebben om ook vanop afstandschepen te gaan begeleiden.Dat vergt dan wel wat studie, watmeer dan de gamevoorbereiding.”Later in de vergadering nuanceerdeDe Ridder het beeld van degamer die van afstand een schipkan besturen nog verder. “Devergelijking met gamers [heeft]natuurlijk te maken met de jongerenprofielenen het interessegebied,maar ik wil op geen enkelemanier de kennis en kundevan gamers en binnenschippersgelijkstellen. Het gaat wel omhoogopgeleide profielen, maarwe zien bij jongeren dat het interessegebiedaangewakkerd moetworden, omdat men nog heelvaak een klassiek beeld heeft vanonze havens en alles wat daarinomgaat. Dat beeld mogen weeen beetje moderniseren.”De Ridder heeft wel hoge verwachtingenvan automatiseringin de binnenvaart. “De tijd is welrijp voor automatisering. Wanteen tijd geleden lag dat natuurlijkheel gevoelig. Het ligt nogaltijd heel gevoelig, maar wezitten nu in een periode waarinwe toch wel tekorten zien op dearbeidsmarkt, waarbij ieder bedrijfen ook iedere werkgeverbeseft dat, als je bedrijven draaiendewilt houden, je naar eenandere manier moet kijken omdie jobs uit te oefenen.”“Er zullen altijd voldoende jobszijn voor de mensen die geïnteresseerdzijn om die job uit teoefenen, maar ik denk dat daardooreen deel automatisering indit tijdsperk, ook wel meer aanvaardbaarwordt.”Minister Annick De Ridder. (archieffotoStad Antwerpen)

14 januari 2025 3SERIEUS?De vermogensprofielen komenredelijk overeen met die vanéén tot twee vrachtwagensook gekeken of techniek uit de vrachtwagenindustriegebruikt kan worden,omdat de verwachting is dat ook dit dekosten kan verlagen.Samen met ondernemers, overheden enonderzoeksinstellingen werkt de TopsectorVEEL LOF VOOR INZET BIJ SLUIS MÜDENWoensdag 8 januari bezochten nationaal staatsecretaris Susanne Henkel van Verkeeren minister Daniela Schmitt van Rijnland-Palts (onder andere van EconomischeZaken en Transport) de sluis in Müden. Ze kregen een rondleiding en uitleg van EricOehlmann, het hoofd van de directie Waterwegen en Scheepvaart. Hij vertel ondermeer over de reparaties aan het benedenhoofd en de deurscharnieren.Lovende woorden waren er van de bewindsvrouwenvoor de medewerkers vanWSA Mosel-Saar-Lahn en de WSV voor hoeze de crisis op de Moezel het hoofd hebbengeboden.Zoals bekend kwam alle scheepvaart daarstil te liggen toen op 8 december een schipde benedendeuren finaal kapot voer. Ookvanuit de binnenvaart wordt met grotebewondering en dankbaarheid gesprokenover de kordate aanpak en de gedrevenheidom een oplossing te bieden voor degetroffen schippers.Prestatie van formaatDat gebeurde in de vorm van noodschuttingen,die al op 16 december begonnen.Maandag 23 december waren, na achtdagen van ononderbroken noodschuttingen,zeventig schepen Sluis Müden gepasseerd,richting de Rijn en hun vrijheid.Het personeel van WSA Mosel-Saar-Lahnleverde daarmee een prestatie van formaat.Twee schepen volgden, in overlegmet hun eigenaren, op 27 december.Zodoende konden de voorbereidingen voorLogistiek aan de ambitie voor 2050: eenconcurrerende en emissieloze logistiek inNederland. Hierbij staan duurzaamheid enleefbaarheid centraal. De verduurzamingvan binnenvaartschepen valt binnen hetprogrammaonderdeel multimodaalgoederenvervoer. Specifiek in dit geval gaathet om schepen van CEMT-klasse I tot III:van 350 tot 1.000 ton.Deelnemers gezocht“In de vaarprofielen komen de vermogensprofielenredelijk overeen met die van éénde reparatie van Sluis Müden al voor dejaarwisseling beginnen. De ingenieurs entechnici van WSA en hun collega’s bij dewerkplaatsen in Trier en Koblenz proberende sluis zo snel mogelijk weer in bedrijf tekrijgen.1 februari weer in bedrijfDe hele sluiskolk is drooggelegd, zodat eensteiger op kan worden gebouwd. Daarnabegon het stralen van het beton. Vervolgenszijn de afdichtstrips vernieuwd. Dezeweek wordt beton gestort. Er wordt eenkant-en-klare mortel toegepast die al nadrie dagen de vereiste sterkte heeft.Ondertussen zijn reservedeuren van SluisTrier aangepast zodat ze tijdelijk in Müdengebruikt kunnen worden. Die worden binnenkortop een schip geladen en naarMüden gebracht.WSA Mosel-Saar-Lahn verwacht dat de installatievan die deuren eind januari rond isen Sluis Müden op 1 februari weer in bedrijfkan. Ook dat is sneller dan waar eerder vanwerd uitgegaan: eerst eind maart, later bijgesteldnaar eind februari.Het onderzoek richt zich specifiek opkleine schepen. Onderzocht wordtonder meer waar plek te vinden isvoor de batterijen. (archieffoto E.J.Bruinekool Fotografie)tot twee vrachtwagens”, zegt Wouter vander Geest. De projectmanager is seniorconsultant bij de Rebel Group en gespecialiseerdin de binnenvaart. Hij werkt voordeze design challenge samen met Eric Beersvan HCNP, die consultant verduurzamingtransport is, voor zowel elektrische enwaterstofsystemen als voor vrachtwagens.“Door inzicht kunnen we de TCO waarschijnlijknaar beneden halen als blijkt datde eisen te zwaar zijn, evenals door eenschaalbaar concept.” Daarnaast, geeft Vander Geest aan, kan een hybride installatielater eenvoudig aangepast worden naarvolledig elektrisch.Er is interesse bij verschillende scheepseigenaren.“Maar we zijn nog op zoek naardefinitieve medewerking van eigenarenaan het onderzoek. Daarnaast zijn erbedrijven nodig voor de elektrische systemen,certificering, batterijtechniek ennatuurlijk ook de scheepswerven die gaaninbouwen. Niet te vergeten: de elektromotordie het liefst om de schroefas heenpast voor ruimtebesparing of op de keerkoppelingvan de bestaande motor kanworden aangesloten. Een bijkomend voordeelis dat zo’n motor ook als generatorkan werken en de accu’s kan opladen. Bijde zwaardere trajecten heb je hierdoorextra vermogen of je kan hiermee schakelennaar zero-emissie.”Energiebehoefte“Voor kleine schepen is het vooral de vraagwaar je met de juiste veiligheidseisen debatterijen kwijt kan aan boord”, stelt Vander Geest. Gebaseerd op het vaarprofiel enhoe ambitieus de wensen zijn denkt hijaan 1 MWh batterijcapaciteit. “Hiermeekan je bij 80 procent van de reizen voldoenaan de energiebehoefte. Het is eenderde van een ZESpack-container, gelijkaan twee vrachtwagens op stroom.”De doelgroep bestaat uit ongeveer 2.000schepen. “Deze schepen zijn vooral in dejaren 60, 70 en 80 gebouwd. Ik denk dater een klein beetje op hydrodynamica tewinnen is, circa 10 procent. Maar je maaktvooral een slag in energie-efficiëntie meteen elektromotor in het lage toerenbereikvan de hoofdmotor. Er is circa 20 procentte winnen.”Het streven is dat de batterijprijs onderde 400 euro per kWh uitkomt. Daarmeewordt het voor een groot deel van dekleine schepen financieel interessant tenopzichte van het investeren in een nieuweStage V-motor.Er zal voor veilige accu’s ook wordengekeken naar de zwaardere zeegaandecertificeringseisen. “Ik denk dat ook zonderdie eisen er goede veilige systemengeplaatst kunnen worden”, stelt Van derGeest. “Tegen lagere kosten. Alle conclusiesdie wij trekken, inclusief een kostenschatting,worden teruggekoppeld naar de sector”,voegt Hazelaar toe.Eén pot natDeze editie van de Binnenvaartkrantis de eerste van dit jaar. Jevroeg je al af waar we bleven, wantwe komen ongewoon laat uit injanuari. We hebben weliswaar alleontwikkelingen online op de voetgevolgd, maar als je hecht aan depapieren versie van de krant – en jebent zeker niet de enige – hebbenwe je wel een beetje laten zitten.Sorry! Samenloop van omstandighedenblablabla.Deze editie van de Binnenvaartkrantis de laatste in het tijdperkvoor Trump president van de VSis. Trumps eerste termijn wasmin of meer een grap en hoewelwe van de ene verbazing in de anderestruikelden over zijn beslissingenen gedrag, namen we hetnooit helemaal serieus. Af en toewas het gewoon lachen. (Weet jenog dat hij aanraadde bleekmiddelte inhaleren om van Covid af tekomen?) Nu hij in staat is geblekendeze keer overtuigend te winnenterwijl er tientallen rechtszaken tegenhem liepen, liggen de kaartenanders. Hij wordt nu ineens serieusgenomen door niet de eersten debesten. Tech reuzen Bezos, Cook,Musk en Zuckerberg likken omstebeurtzijn hielen (en wat dies meerzij). Hoeveel geld moet je hebbenom onafhankelijk te zijn?Wat als we Trump serieus nemen?Dan is de oorlog in Oekraïne overeen paar weken verleden tijd, zijnde gijzelaars terug in Israël, is ervan Gaza helemaal niks over ennatuurlijk is er niets aan de handmet het klimaat. Dat Californië inbrand staat, maakt Trump niets uitwant daar woont zijn aanhang niet.Intussen hebben de Mexicanenhulp aangeboden bij het bestrijdenvan die branden.Trump zei Barry Madlener dat deachterstanden in het onderhoudvan de vaarwegen voor zijn inauguratiemoesten zijn ingelopen. ElonMusk heeft er in een minutenlangonderhoud uitvoerig op gehamerddat dit essentieel is voor een verderesamenwerking tussen Nederlanden de VS en dat hij andersde X-accounts van Madlener enWilders zal blokkeren.Uit dit exclusief op X gepubliceerdegesprek kwam naar voren datMusk in navolging van Nigel Faragevan Reform UK Geert Wilders al dewacht heeft aangezegd wegensdiens gebrek aan diepgang. Hij wileen ander naar voren schuiven alsleider van Rechts Nederland. Dehuidige secretaris-generaal vanNAVO leek hem wel een aardigekandidaat.Natuurlijk wordt dit niet zomaar inde openbaarheid gegooid. Er wordtgehandeld vanuit Trusk BV uitAmsterdam ZO met een vestigingop de Kaaimaneilanden. Delink met de VS is louter virtueel.Logisch, want Nederland, laatstaan die vaarwegen, is nou eenmaalniet zo sexy als het annexerenvan Canada en Groenland.Michel Gonlag

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant