1814 januari 2025Concordia Damen levertduwboot met geringediepgang aan ParaguayConcordia Damen beschikt in Werkendam weliswaar over een afbouwkadelangs de Merwede, maar door de toename van de afbouw van cruiseschepen,was meer ruimte vereist. Eind vorig jaar werd dat probleem opgelost door deaankoop van een pand en een kade aan de Biesboschhaven Noord 10: rechttegenover het huidige kantoor, waar het cruiseteam van Concordia Damen zichop termijn zal vestigen. Daar is de zo gewenste aanlegcapaciteit van 135 meterwaar drie schepen naast elkaar kunnen worden afgemeerd.DOOR JAN HOEKOp dit moment ligt er aan die kade nog geen cruiseschipin aanbouw, maar wel de zojuist afgebouwdeduwboot Veronica V, die binnenkort op cargo shipPrinsengracht zal worden getransporteerd naarParaguay. Het gaat om de Shallow Draft CDS4115River Pusher met 5.400 pk geïnstalleerd vermogen.De Veronica V is door Concordia Damen ontworpenen gebouwd in opdracht van rederij Girona S.A. - RioSur Transporte y Logistica. De Veronica V is de zevendeduwboot voor de Paraguyaanse rederij van defamilie Dos Santos.Lage waterstandDe Veronica V is 41 meter lang en 15,50 meter breed.De geavanceerde duwboot gaat varen met twaalf bakkenvan 60 x 16 meter, waarmee het een combinatievormt met een lengte van 281 meter en een breedtevan 48 meter. Daarmee gaat eigenaar Rio Sur drogebulklading, in dit geval voornamelijk soja, vervoerenop de rivieren Paraguay en Paraná.Concordia Damen heeft de River Pusher CDS4115speciaal voor die vaarwegen ontwikkeld. TechnischManager Bert Duijzer legt uit: “Die rivieren staanHartelijk gefeliciteerd met VERONICA V!Driveline specialistin conventional and hybrid solutionsHollandShipElectricFoto: Maritime Filming Group
14 januari 2025 19De Veronica V aan de nieuwe kade van Concordia Damen. (foto Jan Hoek)De proefvaart op het VuileGat vond plaats met achtgeladen bakken van in totaal23.000 ton. (foto MaritimeFilming Group)bekend om hun lage waterstand gedurendehet droge seizoen van meerdere maanden.Dankzij het ontwerp is de Veronica V, meteen diepgang van slechts 6,5 voet (198centimeter), het gehele jaar inzetbaar.Daarbij is het ontwerp krachtig genoegom de enorme duwbootcombinatie aan tekunnen.”Bedankt.De drie robuuste mediumspeed Yanmar6EY22AW-motoren genereren elk een vermogenvan 1.800 pk bij 900 toeren. Verderbeschikt de duwboot over twee CumminsQSB-7DM generatoren van 122 kW. Detankcapaciteit is 421 m 3 gasolie, 210 m 3ballast en 42 m 3 vers water. Aan boord iseen watermaker.We bedanken Girona SA – Rio Sur Transporte y Logisticavoor het vertrouwen en wensen duwboot Veronica V enhaar bemanning een behouden vaart.Tijdens de proefvaart op 20 december beweesdeze River Pusher de beloftes volledigwaar te maken. De proefvaart op het VuileGat met acht geladen bakken van in totaal23.000 ton verliep dan ook probleemloos.Lange rivierenHet casco is door Concordia Damen inChina in eigen beheer gebouwd. Deafbouwperiode in Werkendam verliep volgensprojectleider Nico de Bie geheelvolgens planning. “Mede dankzij de soepelesamenwerking met de familie DosSantos en de steun, kennis en hoogwaardigeapparatuur van onze partners en toeleverancierskunnen we terugkijken op eenzeer prettige afbouwperiode.”“Aan boord is plaats voor vijftien bemanningsleden,waarvoor tien ruime huttenzijn gebouwd. Daarnaast zijn er onderandere een professionele keuken, een eetenvergaderzaal en een fitnessruimte aanboord, hetgeen in feite te vergelijken ismet de accommodaties aan boord van eencoaster.”Die luxe aan boord is ook wel nodig, wantde duwboot gaat enorme afstanden varenop de ruim 2.500 kilometer lange rivier deParaguay. Dat is een zijrivier van de ruim4.800 kilometer lange Paraná-rivier, eveneenshet vaargebied van de Veronica V.Samen vormen die rivieren belangrijkevaarroutes op het Zuid-Amerikaanse continent.Door deze rivieren speelt de binnenvaartin Paraguay een belangrijke rol, wantmaar liefst 80 procent van al het transportgaat over water.Zuid-AmerikaConcordia Damen onderhoudt al jaren eengoede relatie met de familie Dos Santosen verschillende van haar dochterondernemingen.Daarnaast zijn er in Zuid-Amerika tal van bedrijven waar de Werkendamsewerf al veel onderdelen en diversetype schepen heeft geleverd. Zo leverde deConcordia Group in 2016 een containerschipmet plaats voor 720 standaardcontainers op.Verder leverde Concordia Damen onderandere een hopperzuiger, de Taruma. Hiertoewerd het motorbeunschipConforza (90 x 11,40 meter), in samenwerkingmet Holland Shipyards en TVDredging, omgebouwd tot sleephopperzuigermet een laadcapaciteit van 1.300 m 3 eneen baggerinstallatie DN500. Tevens werdhet schip voorzien van bodemdeuren eneen rainbow-installatie.Eind februari wordt een Shallow DraftRiver Pusher type CDS2410 met 2.500pk, die op dit moment in opdracht vanConcordia Damen wordt afgebouwd bijScheepswerf Boer in Sliedrecht, overgedragenaan de Uruguayaanse rederij TransportesFluviales Fray Bentos (TFF).Het succes in Zuid-Amerika is mede tedanken aan Dirk Meeuwis, die zich daarsinds 2012 namens Concordia Damenbezighoudt met business development. Beginoktober 2024 was Concordia Damen eenvan de 300 exposanten van NavegisticIntermodal, een beurs in Asunción (Paraguay)met exposanten uit ruim vijftig landen.Daar presenteerde Concordia Damenzich als een innovatieve, oplossingsgerichteen efficiënte scheepswerf die maatwerklevert gericht op lokale omstandigheden.Dat is al bewezen met duwboten diegeschikt zijn op zowel snelstromenderivieren als in omstandigheden met geringediepgang in Zuid-Amerika. De krachtigeRiver Pusher CDS4115 is daar een prachtigvarend voorbeeld van.Aan duwboot VERONICA V leverden o.a.vlootschouw.nl/veronica-vConcordia Damen ShipbuildingHoofdaannemerADS van Stigt3x Masson Marine-keerkoppelingtype MM W18000 reductie 2,967:1Inclusief:- Elektrische bediening- SleepsmeerpompBeerens- Voorschip alu navigatiemast- Achterschip alu navigatiemastDe Waal Machinefabriek- 3x Schroefasinstallatie- Stuurwerkinstallatie- Flanking RoerenHoogendoorn 1961Volledige betimmeringaccommodatieHolland Ship ElectricComplete elektrische installatieWindeX Engineering- Airconditioninginstallatie- Ventilatiesysteem
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl