Views
2 months ago

2025-01 Opleiding & Carrière #1

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Opleiding
  • Schippers
  • Waar

14 14 januari

14 14 januari 2025ALUMINIUM EN RVSAllround specialist inscheepselektrotechniekBEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK, WerkendamJohn van Maastricht+31(0)6-30487516• Kwaliteit• Leverbetrouwbaarheid• Full serviceof mail direct naarverkoop@beerensbv.nl/Beerensbvwerkendam/company/beerensbv24/7serviceWWW.BEERENSBV.NLDe Grote Kranerweerd 108064 PE ZwartsluisT: 038-385 7123M: 06-5329 1879info@snijderscheepselektro.comwww.snijderscheepselektro.comBEVRACHTING IS ONS VAK,alles wat daarbij hoort regelenwij snel en deskundig!www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960ALS HET MOET DRAAIEN….!Shipfix Techniek, uw leverancier,servicepartner en installateur van:• Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d.• DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkinsen JCB motoren• Baxi Gavina scheepskachels en branders• Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers oprestwarmte hoofdmotor• Dab/Wacs hydrofoor installaties• Drinkwaterfiltratie systemenWERKSCHIP JANNYGemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-GravendeelTel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl

14 januari 202515Bestuur SVS Utrecht is actief,kan wel versterking gebruikenSchippersverenging Schuttevaer Utrecht hield op 28 december haar eerstejaarvergadering met het nieuwe, drie man sterke bestuur. Ze zijn dringend op zoeknaar versterking; gezien de hoeveelheid werk zouden minimaal vijf bestuursledennodig zijn.GEMEENTEN BOOS OVERVERKOOP PATROUILLEBOOTMAASPLASSENProvincie Limburg stopt met handhaving op de Maasplassen.Ze doet de patrouilleboot dan ook in de verkoop.Gemeenten Roermond en Maasgouw, die betrokkenwaren bij de speciale handhaving- en controleacties in dezomer van 2024, zijn daarover niet te spreken. Ze vrezendat het straks minder veilig wordt op de recreatieplassen.De provincie reageert dat zij geen wettelijke taken heeftop het gebied van de veiligheid op de Maasplassen ende bestrijding van ondermijnende criminaliteit. “De bootis twaalf jaar geleden gekocht, omdat het toenmaligebestuur toen wel een grote rol wilde spelen bij de handhaving”,legt een woordvoerder uit. Het ‘krachtenveld’ isvolgens hem inmiddels veranderd. Het provinciebestuurzegt dat, als het nodig is, nog wel samengewerkt kanworden tussen provinciale en gemeentelijke overheden.Gemeenten, politie en Rijkswaterstaat moeten nu maarde kar trekken bij controles op het water. Politie en Rijkswaterstaatbeschikken zelf over patrouilleboten.Maasgouw heeft geen opsporingsambtenaren diebevoegd zijn om op het water te handhaven. Er zijn er weltwee in opleiding.Afdelingsvoorzitter Leendert Schuller eerde Henk Koen met het speldje voor zeventig jaar lidmaatschap.(foto E.J. Bruinekool Fotografie)DOOR EVERT BRUINEKOOLHet bestuur bestaat naast voorzitterLeendert Schuller uit Karel Schuttevaeren Erik Schumacher. Zij besloteneind 2023 de vereniging voort te zettennadat het vorige bestuur dat jaarwas opgestapt wegens onvrede over depositie van de afdelingen en B-ledenvan SchippersVereniging Schuttevaerbinnen Koninklijke BinnenvaartNederland.Het nieuwe bestuur vindt langzaammaar zeker zijn weg, onder meer in deoverleggen met regionale overheden.Alle kwesties en vragen die bij de vorigejaarvergadering op tafel lagen, zijnopgepakt met de overheid, het SVShoofdbestuuren KBN. De samenwerkingmet KBN ervaren ze als positiefen dat komt grotendeels dankzij deopstelling van de nieuwe voorzitter:“Ad Koppejan heeft voor een verbeterdecommunicatie gezorgd”, steldeSVS Utrecht-voorzitter Schuller.Veel werk verzetDat er veel werk verzet is door hetnieuwe bestuur, bleek bij de behandelingvan de zaken die afgelopen jaarspeelden. De plannen voor woningbouwaan de haven in Nijkerk warenreden voor een bezwaarschrift van SVSUtrecht. Net als bij de doorlopenddefecte stroomkasten langs de Handelskade;die zullen vervangen worden.En dankzij actie van SVS Utrechtis op Lage Weide eindelijk gesnoeidbij de stroomkasten.Het verbreden van de Demkabocht inhet Amsterdam-Rijnkanaal is uitgesteld;eerst moet de bodemvervuilingdaar worden gesaneerd. Een terugkerendedoorn in het oog is de lekkendeen afgezette damwand binnende Prinses Beatrixsluis. De afdelingzit eveneens bovenop de conserveringbij Ravenswaaij en de renovatie vande Koninginnesluis. Het bestuur riepleden op om ervaringen over schadesaan infrastructuur bij SVS Utrecht temelden. De registratie daarvan laatnamelijk te wensen over, vindt hetbestuur.Helaas was Rijkswaterstaat bij debehandeling van deze onderwerpenafwezig. Van de vijf genodigden kwamener later alsnog twee: Frank Waarsenburg,omgevingsmanager, en zijnopvolgster Claudia Pasman, die in detweede helft van de vergadering voorgesteldwerd.Waarsenburg verduidelijkte alsnogeen aantal onderwerpen uit de eerstehelft van de vergadering. De opschortingvan de verruiming van deDemka bocht zit ook hem dwars, maarhij kan niet aangeven wanneer alsnogwordt gestart. Over de damwand bijde Prinses Beatrixsluis onderhandelende bouwcombinatie Sas van Vreeswijken Rijkswaterstaat: er is een geschilover wie het werk gaat betalen.Waarsenburg kwam ook nog even terugop een punt dat in de vergaderingvan 2023 voor veel discussie zorgde:dat de trappen in de Prinses Beatrixsluissluis,Prins Bernardsluis en PrinsesIrenesluis niet meer gebruikt mogenworden. “Ik heb het door jullie geuiteongenoegen gemeld binnen Rijkswaterstaat.De trappen zijn onmisbaarvoor schippers en kunnen inderdaadgeen beveiligingskooi krijgen.”Rijkswaterstaat heeft dat standpuntgeaccepteerd. Toch zijn er nog trappendichtgetimmerd, blijkt uit reactiesop de vergadering. Waarsenburggaf toe dat er maar een enkel incidentbekend is en dat dat watersportersbetreft en geen binnenvaartschippers.70 jaar lidOok al is er een nieuw bestuur, hetuitdelen van speldjes voor jubilerendeleden blijft een vast onderdeelop de agenda. De niet aanwezige JanMarkus is zestig jaar lid, Henk Koenzelfs al zeventig jaar. De laatste namduidelijk geëmotioneerd het speldjein ontvangst. Later lichtte hij toe:“Eigenlijk is het 75 jaar… Als 15-jarige jongen werd ik attent gemaaktop Koninklijke Schuttevaer en hetbelang van de vereniging. Ik sloot mijtoen direct als jeugdlid aan.”Officieel tellen de jaren van het jeugdlidmaatschapniet mee voor de vereniging.Dat doet er niet toe voor Koen.“Ik voel mij vereerd met het speldje enwil benadrukken dat jonge schippersecht lid moeten worden en samenvoor de scheepvaart moeten opkomen.Zonder Schuttevaer stonden deschippers er nog slechter voor; het isecht nodig”, stelde de 90-jarige Koendie nog met regelmaat op de bunkerbootvan Markus te vinden is.Marc van Dinteren en Pieter Schildgaven een presentatie over hun werkbij de Forensische Opsporing Verkeer,Verkeersongevallenanalyse (VOA) vande politie. Ze doen onderzoek naarernstige ongelukken. De conclusie uithun verhaal is dat een van de belangrijksteoorzaken mis- of geen communicatieis. Door communicatie, duidelijketerminologie en helderheid isveel te voorkomen; aannames zijn uitden boze.De binnenvaarttaal is Duits en datwordt door lang niet iedereen goedgesproken – soms helemaal niet. Eenpunt waar de zaal honderd procentachter stond, was dat achteraf meerbekend moet worden over oorzakenvan ongelukken; daar leert iedereenvan. Dat zou een taak van het OM, politieof de media kunnen worden. Deagenten waren het op hun beurt metde schippers eens dat een verplichteopleiding voor de watersport een goedezaak zou zijn voor de veiligheid.OVER EN UIT VOOR SPCADVERTENTIE(archieffoto Tekst & Toebehoren)Het Duitse ShortSeaShipping Inland Waterway PromotionCenter (SPC) heeft zijn promotieactiviteiten voor de kustenbinnenvaart per 31 december stopgezet. Zonder dejaarlijkse subsidie van het verkeersministerie kan er nietmeer voldoende personeel worden aangesteld, kunnenlopende projecten niet worden afgewerkt en kunnen geennieuwe initiatieven meer worden ontwikkeld.Het SPC werd in 2001 opgericht door het Duitse verkeersministerieen vijf deelstaten. Het heeft zich 23 jaarlang ingezet voor de modal shift van goederenstromennaar het water. Naast evenementen organiseerde hetSPC informatieavonden en workshops en bracht het eennieuwsbrief uit. De focus lag altijd op de integratie vanzee- en binnenvaart en de samenwerking tussen zee- enbinnenhavens.In april 2024 besloot de Duitse overheid de subsidie teschrappen. Dit kwam volgens voorzitter Wolfgang Nowakals een verrassing en leidde tot problemen. Hij schreef ditin de laatste nieuwsbrief die het SPC in december 2024verstuurde. “Wij begrijpen niet waarom juist nu de subsidiewordt stopgezet, in een tijd dat ecologische en economischeverduurzaming belangrijker dan ooit zijn.”ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant