10 14 januari 2025Onze felicitaties gaan uit naar het mts MISSION!I MSMARINE SOLUTIONSOMRUSCHEEPSRAMENOngeëvenaard Maatwerk Robuust UitgevoerdFoto: Maritime Filming Group
14 januari 202511Sogestran Group neemtReederei Jaegers overDe Franse Sogestran Group neemt Reederei Jaegers over. Het gaat om de vloeibarebulktransportactiviteiten van het meer dan honderd jaar oude Duitse bedrijf.Zusterbedrijf Chemgas maakt geen deel uit van de verkoop. De transactie wordt inhet eerste kwartaal van 2025 afgerond.Reederei Jaegers gaat op in de SogestranGroep. Door de overname wordtSogestran Group de Europese marktleidervoor vloeibaar bulktransportover de binnenwateren. De groepheeft straks meer dan 200 eenheden(binnenvaartschepen, duwbotenen duwbakken) en meer dan 500bemanningsleden.CEO Pascal Girardet van Sogestran:“We zijn erg trots op de overname vanReederei Jaegers. Deze transactie is hetresultaat van een langdurige relatiemet Gunther Jaegers, gebaseerd opwederzijds respect en waardering engebaseerd op onze jarenlange samenwerkingvia de joint ventures CFT Gazen Asphatrans.”Girardets ambitie is “een Europesegroep op te bouwen die ten dienstestaat van een duurzamere economie.Deze overname is daarom strategischvoor ons. Het stelt ons in staat om onzebinnenvaartactiviteiten op Europeseschaal uit te breiden om onze klantenbeter van dienst te kunnen zijn.”De eigenaren van Reederei JaegersGroup, de families Jaegers en Valentin,besloten het bedrijf te verkopen omDelftse Schie wordt verbreedDe Delftse Schie is ter hoogte vanbedrijventerrein Schieoevers-Zuidin Delft maar 20 tot 25 meter breed.Hij voldoet daardoor niet aan deeisen voor provinciale vaarwegen.Delft en de provincie Zuid-Hollandwillen de scheepvaart meerruimte geven en hebben afgesprokenom de vernauwingte verwijderen. Ze gaan ook de loswalverplaatsen en ligplaatsen realiseren.De Schie is nu over een lengte van 700meter te smal, tussen de Energiewegen de Marconiweg. Na het verbredenmet 10 meter wordt de vaarweg34,60 meter breed en dan voldoet hijwel aan de provinciale norm. Aan denoordzijde van de verbreding komentwee ligplaatsen voor binnenvaartschepen.zich volledig te kunnen richten op hungasactiviteiten met het NederlandseChemgas Shipping. Managing Partneren meerderheidsaandeelhouderGunther Jaegers zegt: “We zijn ervanovertuigd dat het Franse familiebedrijfde beste voorwaarden heeft omonze visie en waarden die we hebbenopgebouwd voort te zetten en het bedrijfnaar een succesvolle toekomst teleiden.”De Sogestran Groep is de grootsteaanbieder van vervoer over water inFrankrijk. Dochterbedrijf CFT (CompagnieFluviale de Transport) is actiefop de Seine, Rhône en Loire. Buiteneigen land opereren dochterondernemingenCamaro (containers viade Rijn), CFT Danube (brandstoffenvia de Donau) en CFT Luxembourg(biobrandstoffen in België). Verderzijn er de joint ventures Asphatrans(bitumentransport op de Rijn, een50/50-partnerschap met ReedereiJaegers) en LNG Shipping (transportvan conventionele brandstoffen enLNG in de ZARA-regio, 50/50 metVictrol).De groep is gespecialiseerd in gevaarlijkegoederen, containers, zwarelading, droge bulk en vloeibare bulkdie niet onder het ADN valt. Sogestranbereidt zich voor op meerdere nieuween toekomstige markten: nieuwechemische producten, vloeibare CO 2,biobrandstoffen, waterstof, methanolen ammoniak.De activiteiten van Reederei Jaegerssluiten, ook geografisch, aan op dievan Sogestran. Het Duitse bedrijf isgespecialiseerd in het vervoer van mineraleoliën, bitumen en chemischeproducten over de Rijn en de Duitsekanalen.De twee bedrijven zijn al lange tijdpartners via de joint ventures CFT Gazen Asphatrans. Er is sprake van eenjarenlange vertrouwensrelatie tussenGunther Jaegers en Pascal Girardet.Halverwege 2022 startten de eerstegesprekken om de mogelijkheden envoordelen van de overname te onderzoeken.Chemgas, de andere divisie van deReederei Jaegers Groep, gericht opbinnenlands en zeetransport vanvloeibare gassen, maakt geen deel uitvan de verkoop.De gemeente Delft gaat verder eenbrug over de Schie aanleggen: deGelatinebrug. Deze brug is bedoeldvoor fiets- en wandelverkeer. Ditbetekent dat Zandhandel v.d. Waalen Partners verplaatst wordt naar denieuw aan te leggen loswal aan dezuidzijde van het straks verbrede stukrivier.SAMEN THUIS MET KERST!De puzzel past elk jaar weer: havenmeesters LaurensGoedel en Jan Smit van Werkendam slaagden er ook nuin om alle schepen een plek te geven voor de kerst. Hetwaren er meer dan honderd.De Werkendamse binnenvaartvloot is de één na grootstevan Nederland en iedereen wilde de gezelligheid vande feestdagen in de eigen thuishaven beleven. Tot vlakvoor kerst schoven nog schepen aan. Het was passen enmeten, maar het lukte weer. Samen thuis is toch het fijnst!(foto Ries van Wendel de Joode)BINNENVAART MOET INDUITSLAND REKENEN METVERDER DALENDE VOLUMESDe vooruitzichten voor de transportsector in Duitslandzijn iets beter dan vorig jaar. Volgens een prognose vanIntraplan Consult zullen het bruto binnenlands product(bbp) en de export in 2025 lichtjes toenemen.In de bouwsector en de chemie gaat het na enkele moeilijkejaren weer beter. De staalproductie stabiliseert, maarde export van kolen neemt verder af.Dat laatste heeft vooral een negatief effect op de binnenvaart,die naar verwachting dit jaar 2 procent minderlading zal vervoeren. Voor het spoor- en wegvervoerwordt juist lichte groei verwacht.In 2026 zullen het Duitse bbp en de export weer sterkertoenemen en zal de industriële productie voor het eerstsinds 2021 aantrekken. De binnenvaart gaat echter ookin 2026 gebukt onder de afnemende kolenvolumes en zaldan naar verwachting zo’n 1,7 procent minder lading vervoeren.Het totale volume van het vervoer over water kom dan 20procent lager uit dan het niveau van 2019, vóór de coronapandemie.Majestic Maersk: Triple-EDOOR CEES DE KEIJZERIn de op Maasvlakte 2 gelegen Amaliahavenligt bij APM de Majestic Maersk.Er staan vijf kranen op, waarvan demiddelste is getopt. De ultramodernegeautomatiseerde terminal heeft zeroCO 2-impact en op afstand bediendekranen. Vanaf 2028 is er walstroom.De containers worden aan- en afgevoerdmet elektrische L-AGV’s en dezeonbemande Lift-Automated GuidedVehicles bewegen computergestuurden komt er dus weinig mankracht aante pas.De Majestic Maersk kan daar niet zonderen heeft een 22-koppige bemanning.Voor een dubbelschroever van42.000 pk en 399 bij 59 meter, metplek voor 18.270 TEU, is dat weinig.Het schip, in 2013 opgeleverd doorDSME (Daewoo Shipbuilding andMarine Engineering) in Geoje, Zuid-Korea, heeft 190 miljoen gekost. Hetvaart onder Deense vlag in de Europa-Azië-route en liep Rotterdam al velemalen aan.Het is een van de twintig zogenoemde‘Triple-E Class’-schepen, waarbij dedrie E’s staan voor: Economy of scale,Energy efficiency en Environmentallyimproved. Het schip kan 23 knopenhalen, maar de dienstvaart is 19,wat meer dan een kwart scheelt aanbrandstofverbruik.A.P. Møller-Maersk, gevestigd aande Esplanaden in Kopenhagen, wasdecennialang ‘s werelds grootstecontainerrederij.Ze werd enkele jaren geleden voorbijgestreefddoor MSC. Momenteel opererenzij met een vloot van 715 eenheden,waarvan 334 eigen schepen en381 in charter. De ordeportefeuille telt36 schepen, wat in vergelijking metCMA CGM zeer bescheiden is. Met 78nieuwbouworders zal ook CMA CGMover enige tijd ongetwijfeld AMPovertreffen.(foto Aeroview / Dick Sellenraad)WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd door leden van deRotterdam Branch, een afdeling van de World ShipSociety. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl