SBM88 Kerst17 december 2024NRF is een toonaangevendefabrikant en leverancier vanmaritieme box coolersNRF BOX COOLERSIn 1959 heeft NRF de box coolers uitgevonden, die nog steeds het meestgebruikte koelonderdeel is voor motoren. NRF produceert het volledigeassortiment box coolers in haar eigen productiefaciliteit in Nederland. NRFbox coolers worden op maat gemaakt, volgens de specificaties van de klant.AGENTEN EN PARTNERS VOOR ONDERHOUD, REINIGINGEN REPARATIENRF werkt samen met diverse lokale en internationale partners.Deze gecertificeerde partners leveren nieuw te bouwen boxkoelers,onderhoud, reiniging, opnieuw coaten en reparatie van NRF-boxkoelers.Happy holidays!SCAN DIT OM MEER TEWETEN TE KOMEN EN EENOFFERTE AAN TE VRAGENstuurhuizen
17 december 2024 Kerst89Toen ‘s-Gravendeel nog een belangrijke havenwas voor Rotterdam…Als we het tegenwoordig hebben over de haven van ’s-Gravendeel, zal vrijwel iedereen die een beetje bekendis met het dorp aan de Dordtse Kil waarschijnlijk het eerst denken aan de vluchthaven bij buurtschap DeWacht. En niet aan de kleine haven op de plek waar tot en met 1977 nog de veerpont van de veerdienst‘s-Gravendeel-Wieldrecht haar aanlegplaats had. Maar in lang vervlogen tijden was de ‘oude’ haven van‘s-Gravendeel een van de belangrijkste havens van Zuid-Holland.DOOR ARIE PIETERSVan de oorspronkelijke ‘oude’ havenis nu nog slechts een goede 70 à 80meter overgebleven. De rust die menop de locatie aantreft, staat in schrilcontrast met de hoogtijdagen van de‘s-Gravendeelse haven. Daarvoormoeten we overigens wel een flinkeind terug in de tijd...LichtenWe beginnen onze tijdreis in het jaar1731. In dat jaar werd het dorp‘s-Gravendeel, dat in 1593 wasgesticht, verkocht aan de stadDordrecht. Al snel daarna zou dehaven, die in die tijd bijna tot in hetcentrum van het dorp doorliep, uitgroeientot een belangrijke overslaghaven.De overgrote meerderheid van de zeeschependie over de Dordtse Kilvoeren richting Rotterdam kondenwegens hun te grote diepgang nietverder komen dan ‘s-Gravendeel.Zodoende moesten bij het Kildorp devooral uit Suriname en Nederlands-Indië afkomstige ladingen wordenovergeslagen op kleinere, lichtereschepen.Bij buurtschap De Wacht, waar dusnu de vluchthaven is, hief de RotterdamseAdmiraliteit tol op de passerendeschepen. Toen het Kanaal doorVoorne-Putten in 1831 werd geopenden er een kortere route naar Rotterdamontstond, verloor het dorp al snel zijnoverslagfunctie.Maar voor veel plaatselijke en regionalebedrijven (uit het oostelijke deelvan de Hoeksche Waard) zou de havennog tot in het midden van de vorigeeeuw belangrijk blijven. Een van deprominente bedrijven die in die jarenaan de haven was gevestigd, was de kolen-en antraciethandel van VanIperen. Daarnaast waren de schepenvan de vele ‘s-Gravendeelse beurtschippersuiteraard vaak in hun thuishavente vinden.Hang naar vroegerAls we oude ansichtkaarten van deoorspronkelijke haven bekijken, valtde drukte op, maar ook hoe schilderachtigdie haven was. Hij liep maarliefst 400 meter door tot in het dorp.Van 1959 tot 1961 werd de havengedempt. Veel oudere inwoners van‘s-Gravendeel hebben er altijd moeitemee gehad dat het grootste deel vande haven verdween. En nog steeds zijnde meningen in het dorp verdeeldover dat onderwerp.Het zijn nu niet meer alleen seniorenmet een hang naar vroeger, die weliets zien in een terugkeer van minimaaleen deel van de vroegere haven.Begin deze eeuw dook in de toen nogzelfstandige gemeente ‘s-Gravendeelnamelijk een plan op om de havendeels in oude glorie te herstellen. Datging gepaard met studieschetsen eninformatieavonden.Het plan verdween vanwege hetkostenplaatje weer in een lade, maarhet had er wel voor gezorgd dat ookjongere generaties oude foto’s van deoorspronkelijke haven onder ogenkregen. En sinds die tijd zijn het dusniet meer alleen 70-plussers metnostalgische gevoelens, die ‘ietshebben’ met de haven van weleer.Drukte in de haven van ’s-Gravendeel rond 1920-1925. (archief Arie Pieters)Plan voor herstelEr is inmiddels veel veranderd. Denkaan de gemeentelijke fusies; met namedeze eeuw. In 2010 ging ‘s-Gravendeelop in de gemeente Binnenmaas ensinds 1 januari 2019 is de HoekscheWaard één gemeente.‘s-Gravendeel heeft dus zelf geenzeggenschap meer over een eventuelecomeback van de ‘oude’ haven. Tochdook er begin dit jaar weer een planop voor herstel van de oude haven ende nieuwe gemeente lijkt dit serieusop te willen pakken.Het resterende stukje ‘oude’ haven, enkele jaren geleden bij hoog water. (foto Arie Pieters)De kolenhandel van de firma Van Iperen was gevestigd aan de haven. De foto is van rond 1930.(archief Arie Pieters)
HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREI
17 december 2024 3TO THE MOONvoor d
17 december 2024 5Binnenvaart profi
17 december 2024 7CCR besluit: Rijn
17 december 20249Kabinet wil Delta
17 december 202411VACATUREMARINE SU
17 december 2024 13Tweede Kamer wil
17 december 2024 15Vlekkeloze samen
17 december 2024 17Bøstad binnen e
17 december 202419www.klimaatservic
17 december 202421ladingschepen Ami
17 december 202423Zuiniger ledverli
25 Kerst17 december 2024SPECIALKers
17 december 2024 Kerst27Dit wasJaar
17 december 2024 Kerst29Dit wasJaar
17 december 2024 Kerst31Klimaatserv
17 december 2024 Kerst33Dé special
17 december 2024 Kerst35Dit wasJaar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl