82 Kerst17 december 2024SERVICE & ONDERHOUDALTIJD EN OVERALOOK IN 2025Wij wensen iedereen fijne kerstdagenen een voorspoedig & gezond 2025VOLG ONS OOK OPSINDS 1938
17 december 2024 Kerst83Machinefabriek De Waal kijkt met trots terugop 2024Machinefabriek De Waal heeft weer eenmooi jaar achter de rug. De specialist invoortstuwings- en manoeuvreertechnologieis trots op alle klanten – van klein totgroot – die dit familiebedrijf weer hetvertrouwen hebben gegeven voor reparatieof ombouw van hun schip. Extra trots is DeWaal op de serie coasters die zijn voorzienvan hightech flaproeren, stuurmachines énschroefasinstallaties. Dit in opdracht vanInstalho voor Hartel Shipping en De BockMaritiem, en voor Transtal Shipping viaThecla Bodewes.(foto’s Machinefabriek De Waal)De productie van flaproeren.Sinds het aantreden van Jacco deWaal als mede-eigenaar/bestuurder indecem ber 2023 is De Waal nu officieeleen vierde-generatie-familiebedrijf,ook iets waar men bij de machinefabriektrots op is.Het afgelopen jaar gaf De Waal in demedia een inkijkje in het reilen enzeilen van het familie bedrijf. Hieruitblijkt dat het aan de keukentafel van defamilies De Waal bijna altijd over hetbedrijf gaat.Dat was vroeger al zo. Bij bijzondergelegenheden waren de kleinkinderenaltijd betrokken, zoals bij de openingvan de Waalkade of het slaan van eeneerste paal. “Mijn oma en moederzeggen weleens: nu even geen gesprekmeer over De Waal hoor”, verteldeJacco de Waal onder andere.Digitaliserings- enprofessionaliseringsslagEen digitaliseringsslag binnen het bedrijfafgelopen jaar, maakt De Waalnog professioneler. “Wij zijn druk beziggeweest met het digitaliseren van onzeservice-afhandeling. Denk hierbij aande meet- en servicerapporten. Al onzemonteurs hebben inmiddels een iPadgekregen. Alle orders zijn digitaal tebekijken en onze monteurs hebben zoeen duidelijk digitaal overzicht van alletechnische gegevens en tekeningen vanieder schip. Met één druk op de knophebben klanten de servicebon per mailin huis.”“Ook onze IVR-stuurmachinekeuringsrapportenhebben we gedigitaliseerdvoor de iPad. Alle gegevens komendirect in onze ERP-database. Klantenontvangen zo een digitaal overzichtvan alle verrichtte werkzaamheden.Hiermee hebben wij een mooie professionaliseringsslagweten te maken. Inde toekomst krijgt elke klant een eigeninlogportaal. Zo blijven ook wij metonze rapportages bij de tijd”, verteltdirecteur Albert Visser enthousiast.Serie coastersIn de media was meerdere keren aandachtvoor de serie duurzame coastersin opdracht van Instalho voor HartelShipping en De Bock Maritiem. Allezijn voorzien van de bekende De Waalproducten.Sales engineer Matthijs Versluis: “Hetzijn installaties van hoogwaardige kwaliteitmet een paar mooie kenmerken:de flaproeren hebben bovenaan eendichte omkasting, en zijn voorzienvan een bijzonder – eigen ontwerp –mechanische penverbinding voordemon tage van het roerblad. Deschroefasinstallaties zijn voorzien vaneen zelfregulerende afdichting die nuluitstoot van olie garandeert. De stuurmachineszijn van het type Compact.Bij Thecla Bodewes hebben we coasterIana voorzien van zo’n zelfde flaproeren stuurmachine.”De Amadeus Saffier vaart inmiddelssuccesvol rond, de Maasvliet is inapril afgebouwd, de Sardius in meien de Waalvliet, het vierde schip, is inseptem ber ingebouwd. Na de Rijnvlietstaan er nog drie coasters op de planningvoor Instalho. Al deze flaproerenzijn door Machinefabriek De Waal zelfontworpen. De machinale bewerkingenworden onder andere op de kotterbankuitgevoerd en de flappen wordenapart bewerkt.Mooie nieuwbouwprojectenOok voor de binnenvaart mochtDe Waal het afgelopen jaar diversenieuwbouwprojecten leveren. Versluisnoemt in dit rijtje onder andere deAM Explorer en AM Voyager, duwbootBøstad, beunschip Morgenster endiver se tankers. “Daarnaast zijn er velebestaande schepen omgebouwd naaronze systemen, denk bijvoorbeeld aande Explorer, de Laboremus, de Merwede,de He-Jo en de duwboten Veerle enSirius.”De ombouw van de Explorer was voorontwikkelaar Huib van Dijke zelfs degrootste die hij ooit begeleidde. Ruimvijf weken lag dit schip in de overdektescheepslift van De Waal. Alles is eruitgegaan.De complete ombouw bestond onderandere uit: de inbouw van een Easyflow-roersysteem,een nieuwe straalbuis,een nieuwe en grotere schroef,een compleet nieuwe schroefaslijn metde Green Award gecertificeerde Stuwaschroefasseals,een nieuwe CaterpillarStage V-motor (ingebouwd doorCCM3) en een nieuwe keerkoppelingmet aangepaste reductie voor optimaalrendement op de schroef.Na deze ombouw kan eigenaar JaccoStrijker rekenen op flinke besparingen.Komend jaar zal blijken wat de daadwerkelijkebesparingen zijn.OntzorgenDe Waal kan klanten compleet ontzorgenmet een eigen engineers- enserviceafdeling, eigen scheepsliften eneen grote machinefabriek waar allesgeproduceerd wordt. Ook service,nazorg en onderhoud staan bijDe Waal hoog in het vaandel. Mededaarom worden binnenkort weer drienieuwe servicebussen aan het wagenparktoegevoegd. De bussen wordeningezet voor allerhande servicewerkzaamheden,zowel voor de reguliereservice op locatie als voor hydrauliektoepassingen en IVR-keuringen.Het nieuwe jaarVoor 2025 kijkt De Waal uit naar deoplevering van diverse duwboten,waarbij de machinefabriek de schroefasinstallaties,roeren en stuurmachinesheeeft geleverd. Versluis: “Ook voorvolgend jaar is de orderportefeuillegoed gevuld met diverse nieuwbouwprojectenwaarbij wij onze installatiesmogen leveren.”Eigenaar Marco de Waal voegt hieraantoe dat komend voorjaar een gloednieuwewebsite wordt gelanceerd.“Houd ons goed in de gaten dus.”Daarnaast hoopt hij dat openstaandevacatures gevuld worden. De Waal is immerscontinu op zoek naar nieuwe medewerkers,waaronder een technischcommercieelmedewerker die het leukvindt om klanten te helpen bij hetaanbieden van typische ‘De Waal’-oplossingen. Meer weten? Op de website(www.dewaalbv.nl) zijn alle vacatureste vinden!“Naast het zoeken naar nieuwe collega’sligt onze focus op het verlenenvan de best mogelijke service aan onzeklanten. Hierbij ondersteund door eenverdere optimalisatie van de engineersenbedrijfsprocessen. Digitaal klaarvoor de toekomst anno 2025 dus”,aldus directeur Albert Visser tot besluit.
HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREI
17 december 2024 3TO THE MOONvoor d
17 december 2024 5Binnenvaart profi
17 december 2024 7CCR besluit: Rijn
17 december 20249Kabinet wil Delta
17 december 202411VACATUREMARINE SU
17 december 2024 13Tweede Kamer wil
17 december 2024 15Vlekkeloze samen
17 december 2024 17Bøstad binnen e
17 december 202419www.klimaatservic
17 december 202421ladingschepen Ami
17 december 202423Zuiniger ledverli
25 Kerst17 december 2024SPECIALKers
17 december 2024 Kerst27Dit wasJaar
17 december 2024 Kerst29Dit wasJaar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl