Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

8 17 december

8 17 december 2024VERSTERK ONZE VLOOTBruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naardubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton.dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton.HET TRANSPORTActief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën,Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen.van minerale oliën,bulkchemie en biobrandstoffen.VAARGEBIEDNederland, VAARGEBIEDBelgië, Frankrijk en de RijnNederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen).de Rijn(met zij-rivieren en kanalen).GEZOCHTWij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeelWij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeelom ons kantoorteam te versterken.Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63COMMITMENT IS OUR DRIVECOMMITMENT IS OUR DRIVEjobs@rptag.ch+316 31 92 02 26BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NLBFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL30, 3336 LE Zwijndrecht, NL☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NLDUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTjobs@rptag.ch+316 31 92 02 26TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonJan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com

17 december 20249Kabinet wil Delta RhineCorridor vlottrekkenHet kabinet gaat prioriteit geven aan waterstof- en CO 2-infrastructuur. Daarmeewil het de verduurzaming van de Nederlandse industrie versnellen en devertraagde Delta Rhine Corridor (DRC) vlottrekken. Dat heeft minister Hermans(Klimaat en Groene Groei) 5 december bekendgemaakt.“Deze beslissing draagt bij aan detijdige overstap naar duurzameenergie, om Nederland minder afhankelijkte maken van hetbuitenland en om de klimaatdoelente halen.” Aldus het kabinet.Afgelopen zomer werd de voorgenomenaanleg van de Delta RhineCorridor uitgesteld van 2028 naar2032.Dit grootschalige project draait omde aanleg van ondergrondse leidingenvanuit de Rotterdamse haven,via Moerdijk naar Duitsland. Het isvolgens het kabinet essentieel voor detoekomst van de Nederlandseindustrie. “Het aanleggen van buisleidingenvoor waterstof en CO 2verlaagtde uitstoot van broeikas gassenen voorziet de industrie van debenodigde infrastructuur om schonerte produceren.”De nieuwe infrastructuur is eendirecte concurrent van vervoer overwater. Vaak worden CO 2en waterstofgenoemd als kansrijke vervoersstromenin de toekomst.Belangrijk besluitIn het oorspronkelijke plan voorde Delta Rhine Corridor werdenmeerdere producten en modaliteitengecombineerd: naast waterstof enCO 2ging het ook om ammoniak enstroomkabels. Dat bleek te ambitieusen complex, constateert het kabinetnu. Door het project helemaal terichten op het transport van waterstofen CO 2kan het project alsnog verder.Daarnaast moet het voor duidelijkheidzorgen bij de betrokken partijen.Zoals Havenbedrijf Rotterdam, datpositief reageerde. “Voor industriëleclusters in Rotterdam, Nederland,Duitsland en Noord-West Europais dit een heel belangrijk besluit’,aldus CEO Boudewijn Siemons.‘Het onderstreept de urgentie om deindustrie een toekomst te bieden.Infrastructuur gaat vóór de investeringenin verduurzaming uit. Het is heelgoed dat deze duidelijkheid wordtgegeven.”Het kabinet heeft ervoor gekozen omammoniak uit het DRC-project tehalen. Het plan daarvoor vindt deregering nog onvoldoende uitgewerkt;het heeft meer tijd nodig.Verder is besloten een herbruikbarebuisleiding niet in het project op tenemen vanwege dezelfde reden.Mogelijk komen deze onderdelenlater weer terug, als extra’s bovenopde huidige plannen.Offshore windparkenOok de gelijkstroomkabels die nodigzijn voor de zogeheten diepe aanlandingenvan windenergie op zeevallen nu buiten het project. Dat isde infrastructuur die nodig is om deopgewekte elektriciteit van offshorewindparken naar het vasteland tetransporteren.Het schrappen hiervan heeft grotegevolgen voor de tijdige beschikbaarheidvan groene stroom in Nederland.Netbeheerder Tennet denkt datde aanleg van de kabels nu pas vanaf2040 wordt gerealiseerd. Daaromwordt met spoed naar alternatieveroutes gezocht.Veel meer sluizen op SluisplanningOp 9 december is Rijkswaterstaatbegonnen om Sluisplanning.rws.nluit te breiden. Er komt steeds meersluisinformatie op te staan, voor vaarwegenin heel Nederland. Nu kunnenschippers op de website de situatie bijacht sluizen raadplegen, straks bevatSluisplanning.rws.nl informatie overmeer dan zestig sluizen op rijksvaarwegen.Sluisplanning.rws.nl biedt scheepvaartinformatieover geplande schuttingenen de bezetting van wachtplaatsenbij sluizen. Op dit momentbevat de website informatie voor sluizenlangs de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en vier belangrijke sluizen inZuid-Holland en Zeeland.Met de landelijke uitrol wordt Sluisplanning.rws.nldé plek voor actueleen toegankelijke vaarweginformatievoor meer dan zestig sluizen in heelNederland, zo is de opzet van Rijkswaterstaat.De uitbreiding moet hetplannen van reizen efficiënter makenen helpen om drukte op vaarwegen tevoorkomen.De uitbreiding van sluisplanning.rws.nl wordt in fasen uitgevoerd. Op 1 meistaan alle nieuwe sluizen op de website.BAS BUCHNER ONDERSCHEIDENBIJ AFSCHEID VAN MARINEen week nadat hij door de TU Delft was uitgeroepen totAlumnus van het Jaar 2024, is Bas Buchner benoemdtot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De MARINdirecteurontving de onderscheiding vrijdag 13 decembertijdens zijn afscheidsreceptie.De ceremonie vond plaats op de bodem van de Binnenvaarttankvan het Wageningse onderzoekscentrum. Erwaren korte toespraken van onder meer burgemeesterFloor Vermeulen en Rob Verkerk. De laatste is tot 1 januarivoorzitter van Nederland Maritiem Land. Buchner iszijn opvolger.Bas Buchner (rechts) wordt bij MARIN opgevolgd doorOlaf Waals en Hannes Bogaert. (foto MARIN)ROL VAN BINNENVAART INENERGIETRANSITIE ONDERSCHATTerwijl havens zich steeds meer profileren als draaischijfvan de energietransitie, wordt de rol van de binnenvaarthierin nog onvoldoende gezien. Dat bleek tijdens eengezamenlijk event van Brunsbüttel Ports, de SächsischeBinnenhäfen Oberelbe en Hafen Hamburg Marketing.Verladers willen dat de overheid de Elbe met spoed beterbevaarbaar maakt. Dit duurt volgens hen al veel te lang,waardoor binnenvaart niet altijd een betrouwbare vervoerspartneris. Bovendien is de Elbe in Dresden na hetinstorten van de Carolabrug op 11 september nog steedsniet bevaarbaar. Dit staat volgens het regionale bedrijfslevensymbool voor de verwaarlozing van de vaarwegen.Niet alleen Duitse bedrijven dringen aan op een beter bevaarbareElbe, onlangs ratificeerde Tsjechië een overeenkomsthierover met Duitsland. De overheid zou de sectorook meer zou moeten helpen met de overgang naarmilieuvriendelijke aandrijvingen, zo klonk het op het event.Samen voortvarend: terugblik op 2024Terwijl u dit leest, bent u wellicht aanhet genieten van de laatste dagen van2024. De kerstbomen zijn van stal gehaalden op de achtergrond staat misschienwel de Top 2000 aan. Deze tijdvan het jaar is ook een goed momentom terug te denken naar wat er is gebeurdafgelopen jaar. Ook bij KoninklijkeBinnenvaart Nederland blikkenwe terug op 2024, waarover we meerdan genoeg te vertellen hebben.We kunnen bijvoorbeeld beginnenmet dezelfde tekst die we vorig jaarin de krant hebben gezet: “Onzeaandacht bleef ook dit jaar gevestigdop het achterstallig onderhoud vanvaarwegen, sluizen en bruggen.” Devaarwegen en kunstwerken baardenons als binnenvaartbrancheorganisatieook dit jaar weer flinke zorgen.We kunnen talloze voorbeelden opnoemen,maar het Julianakanaal datmaanden droog staat en pas in hetnieuwe jaar weer bevaarbaar is, heefteen flinke impact gehad.Als u even de tijd heeft, dan kunnenwij van harte de podcastserie over hetJulianakanaal aanbevelen, die we insamenwerking met Rijkswaterstaatmaken: Samen voortvarend, onderande re te beluisteren op Spotify.Als u www.binnenvaartkrant.nl openten zoekt op Koninklijke BinnenvaartNederland, zult u genoeg hits vindenover wat wij afgelopen jaar hebbengedaan. Maar KBN werkt niet voor demedia, maar voor haar leden.Afgelopen jaar hebben we ons op veelverschillende manieren ingezet voorde sector. We hielden een vinger aande pols als het ging om het certificerenvan schepen, het verbod op varendontgassen en het einde van de verplichtstellingvan het pensioenfonds,om enkele voorbeelden te noemen.Met een nieuwe Nederlandse regeringen een nieuw Europees Parlement isKBN erg actief om beleidsmakers enpolitici het belang van de binnenvaartduidelijk te maken.De woorden zijn op voor nu, maarop onze website www.binnenvaart.In samenwerking met Rijkswaterstaat maakte KBN een podcastserie over het Julianakanaal. (archieffoto Noud van der Zee)nl (opgeleverd in 2024) vindt u watwe nog meer hebben gedaan. In 2025gaan we door op deze koers: samenvoortvarend naar een sterke, duurzametoekomst voor de binnenvaart.Voor nu wenst KBN iedereen fijnefeestdagen toe!Op koersKoninklijke Binnenvaart Nederland belicht actueleonderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant