64 Kerst17 december 2024FijneFeestdagendoldermansamen bouwen aan de toekomstGREVELINGENWEG 1A | DORDRECHT |TEL: +31(0)78 - 613 8277 | dolderman.nlDOL-14850-kerst advertentie 264 x 380.indd 1 14/12/2023 13:06
17 december 2024 Kerst65Dit verwacht de Duitse binnenvaart van de komende bondsregering:“Een verstandig verkeers- en milieubeleidmet visie”In Duitsland vinden in februarivervroegde parlementsverkiezingenplaats. De hoop van debinnenvaartsector is gevestigdop een nieuwe regering met eenverstandig en toekomstgerichtmilieu- en verkeersbeleid.DOOR SARAH DE PRETERTerug in de tijd: in 2001 laat JensSchwanen tijdens een debat op eenbinnenvaartbeurs in Duisburg van zichhoren als nieuwe directeur van binnenvaartorganisatieBDB. Hij vraagt de politiekmeer aandacht te besteden aanvervoer over water als milieuvriendelijkvervoersalternatief. Het is een boodschapdie Schwanen in de daaropvolgende23 jaar regelmatig zal herhalen.Anno 2024 werpt hij vanuit zijn kantooreen bezorgde blik op de Rijn. “Steedsminder jonge mensen willen particulierschipper worden. Je betaalt dan ookalgauw 800.000 euro voor een scheepsmotor.En dan heb je alleen een motor,terwijl je eigenlijk een nieuw schipnodig hebt.”VlootvernieuwingDe Duitse vloot veroudert. Daaromvraagt de BDB de komende bondsregeringom naast het voortzetten vande subsidie voor vlootmoderniseringen -verduurzaming ook nieuwbouwte ondersteunen. “Veel schepen zijnte klein of te oud, waardoor eigenarenniet meer willen investeren. Dit geldtvooral voor schippers die kort voorhun pensioen staan. We hebben groterecontainerschepen nodig, schepenvoor nieuwe ladingssoorten zoals waterstofen CO 2en kanaalschepen.”“Er zit een ontzettend tekort aan schepenonder de 100 meter aan te komen.Deze lading zal naar het wegvervoer verschuiven,want het spoor is verzadigd.En áls er nog een slot vrij is, dan zijn ergeen wagons of machinisten meer.”PersoneelstekortWaar we vroeger zeiden dat één binnenschip152 vrachtwagens kan vervangen,zijn het tegenwoordig 152 vrachtwagenchauffeurs.De personeelskrapte waarspoor- en wegvervoer al langer mee temaken hebben, heeft nu ook in vollehevigheid de binnenvaartsector bereikt.Op initiatief van de BDB, metsteun van het Duitse verkeersministerieen het bedrijfsleven, is een imago- enwervingscampagne ontwikkeld. Opwww.pro-binnenschifffahrt.de wordthelder uitgelegd wat binnenvaart is enkunnen bedrijven zich als werkgeverprofileren.De website is gekoppeld met socialmedia om jonge mensen te bereiken.Regelmatig worden via TikTok en Instagramfoto’s en filmpjes gedeeld. Maartoekomstige medewerkers bereiken isvolgens Schwanen slechts een deel vande oplossing. “We moeten ook de bemanningsvoorschriftenaanpassen, diezijn een anachronisme geworden.”WrangInvesteren in de vloot en personeelsweringheeft natuurlijk alleen zin alser ook daadwerkelijk kan wordengevaren. Het thema vaarwegeninfrastructuurbegint in Duitsland groteskevormen aan te nemen. Naast de vaarwegenbegrotinglukt het maar niet depersonele capaciteit van de vaarwegbeheerderWSV op te krikken.Jarenlang hebben opeenvolgende kabinetteninfrastructurele risico’s voorzich uitgeschoven. Zo waarschuwde deIngenieurkammer-Bau NRW vijftienjaar geleden al voor de dreigende overbelastingvan verkeersbruggen. Tegenwoordigwordt de ene na de andere bruggestremd voor zwaar vrachtvervoer.In 2016 kreeg de binnenvaart na langaandringen en in navolging van hetspoor- en het wegvervoer een Wet opde Uitbreiding van Vaarwegen. Daardoorhebben projecten uit het Bundesverkehrswegeplaneen bindend karakter.Het is alleen wrang dat van de circatwintig nieuwbouwprojecten er nogniet één voltooid is. De helft zit volgensSchwanen niet eens in de planfasedoordat er geen vergunning voor is.MiddenrijnGeen geld, geen vergunningen, geenrelevantie? De vraag dringt zich op ofDuitsland überhaupt in vervoer overwater wil investeren. In 2018 leiddelangdurig laagwater tot enorme verliezenin de chemische industrie. Chemiebedrijvenstapten met vereende krachtennaar toenmalig verkeersministerAndreas Scheuer om voor verdiepingvan de Middenrijn te pleiten. Dit leiddetot een actieplan, adviesraden, een taskforce en zelfs het aanwijzen van personeelbinnen de WSV dat zich uitsluitendmet dit project gaat bezighouden.“Kortom: het complete programma”,hoont Schwanen. “Zes jaar later hebbenwe alleen nog maar een simulatiemodel.Het gaat hier niet om de bouwvan een nieuwe sluis, maar om zesondiepe locaties waar wat rotsgrondmoet worden afgegraven! Het is ontzettendbelangrijk dat de Middenrijnverdiepingopnieuw geclassificeerdwordt als een project van uitzonderlijkpubliek belang. Dat heeft namelijk eenversnellingsfactor.”SciencefictionUit de onlangs gepresenteerde Verkehrsprognose2040 blijkt dat het spoorvervoerin Duitsland met 35 procentzal toenemen, terwijl de binnenvaartmarktaandeel verliest. A selffulfillingprophecy?Schwanen: “Het spoor is verdoemd totsucces. Men verwacht dat spoorvervoerde komende jaren veel efficiënter zalworden. Ervan uitgaande natuurlijkdat alle grote spoorwegprojecten in2040 daadwerkelijk gerealiseerd zijn.Dat is sciencefiction, maar je kunt natuurlijkmoeilijk schrijven dat je slechts10 procent van die werken gerealiseerdkrijgt en dat alles zal stilstaan doordater overal gewerkt wordt.”BDB-directeur Jens Schwanen pleitvoor overheidssteun voor nieuwbouw:“Veel schepen zijn te klein of te oud,waardoor eigenaren niet meer willeninvesteren.” (foto BDB)Nu steeds meer grote bedrijven inzwaar weer terechtkomen, staat dekomende Bondsregering voor eenenorme uitdaging. De crisis in de staalenautomobielindustrie wordt ook inde binnenvaart gevoeld. In septemberbracht de BDB in een brief aan allepolitieke partijen de behoeften van desector onder de aandacht: meer WSVpersoneel,meer investeringen in devaarwegen en de mogelijkheid om nietopgesoupeerde middelen over te hevelennaar het volgende jaar.Schwanen: “Een infrastructuurfondszou een interessante oplossing zijn omniet meer via de jaarlijkse begroting,maar op de lange termijn financiëlemiddelen ter beschikking te stellen.Dan weet ook de vaarwegbeheerderwaar hij op kan rekenen.”Het tij kerenBehalve naar Berlijn kijkt Schwanenook naar Brussel, waar steeds meerregelgeving vandaan komt en die nietaltijd in het voordeel van de sector is.“We hebben in Brussel een veel sterkerevertegenwoordiging nodig. Je zouer minimaal evenveel mensen moetenhebben als op het nationale niveau. Tentijde van de NRMM-verordening (dieStage V voorschrijft voor motoren, red.)had daar een schare aan binnenvaartvertegenwoordigersmoeten zitten.”“Met de herziening van de Energiebelastingrichtlijndreigen nieuwe problemenop ons af te komen. Als jevoor binnenschepen aan de pijp zeroemissie verwacht, kun je alleen nogelektrisch of op waterstof varen. DeEuropese Commissie heeft in al haarwijsheid besloten dat een schip dat olieof kolen vervoert niet milieuvriendelijkkan zijn. Dit is een totaal verkeerde,dogmatisch ingegeven ontwikkelingwaar de sector zonder echte lobbyistengeen verweer tegen heeft.”“In Duitsland zijn we dan ook nogeens geneigd de richtlijnen uit Brusselvoor 110 procent te willen uitvoeren.Moeten we in 2050 klimaatneutraalzijn? Dan zij wij het al in 2045! Wieverzint dat? Verder stoort het me dat wein Brussel nog steeds met te veel mondenspreken.”Na de parlementsverkiezingen op 23februari kan het nog maanden durenvoor er een coalitie is gevormd. “Alsbinnenvaartsector hebben we behoefteaan een verstandig verkeers- en milieubeleidmet visie”, besluit Schwanen.“Aan een overheid die zich niet alleenafvraagt hoe ze nieuwbouw kan ondersteunen,maar ook hoe ze ervoor kanzorgen dat binnenschepen economischinteressant geëxploiteerd kunnen worden.We zijn een industrieland, het istijd om vertrouwen terug te winnen enhet tij te keren.”
HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREI
17 december 2024 3TO THE MOONvoor d
17 december 2024 5Binnenvaart profi
17 december 2024 7CCR besluit: Rijn
17 december 20249Kabinet wil Delta
17 december 202411VACATUREMARINE SU
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl