Views
3 months ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

60 Kerst17 december

60 Kerst17 december 2024Binnenvaart erkend als immaterieel erfgoed“Het gaat over onsDNA”Jos Hubens was 35 jaar geleden een van de oprichters van Vereniging DeBinnenvaart. Hij zet zich sindsdien onvermoeibaar in voor de sector waaraanhij zijn hart heeft verloren. Een recente kroon op zijn werk is de erkenning vande binnenvaart als immaterieel erfgoed van Nederland. Hubens is trots, maarzijn missie is nog niet volbracht.DOOR JOLANDA DIETVORST“De volgende stap is de erkenning op internationaalniveau. De binnenvaart hoort thuis op de UNESCOlijstvan immaterieel erfgoed”, aldus Hubens. “Hetproces om dat voor elkaar te krijgen neemt waarschijnlijknog vele jaren in beslag, maar daar laat ikme niet door tegenhouden. Wij verdienen een plek opdie lijst en ik zal niet stoppen voordat dat gelukt is.”Vereniging De BinnenvaartHubens is inmiddels 70 jaar en is gedurende zijnleven met alle facetten van de binnenvaart in aanrakinggekomen. In zijn jonge jaren leefde hij aanboord, totdat hij naar het internaat moest. Eenperiode waar hij geen gelukkige herinneringen aanbewaart.Elk schip, elke reis en elke innovatie isgebouwd op de verhalen van degenendie ons voorgingen”Toen hij oud genoeg was, stapte hij weer aan boord,om vervolgens uiteindelijk aan wal te gaan nadathet STC hem vroeg zijn kennis over te dragen aan dejongere generatie. In 1990 ontstond het idee om zijnkennis en passie voor de binnenvaart samen te brengenin Vereniging De Binnenvaart.De binnenvaartsector wordt vaak gekenmerkt dooreen no-nonsensehouding en een blik vooruit, stelthij. “Het moet altijd groter, beter, sneller. Vooruitgangen innovatie staan centraal, maar het rijkeverleden wordt soms vergeten.”“Daarnaast zien veel binnenvaartondernemers hunwerk als iets vanzelfsprekends. Ze denken: wat wijdoen is toch normaal? Maar juist daarin schuilt ietsbijzonders. Elk schip, elke reis en elke innovatie isgebouwd op de verhalen van degenen die ons voorgingen.”Zonder begrip van onze geschiedeniszouden we als een schip zonder roerzijnHubens vond het tijd om recht te doen aan al dieverhalen. “Samen met drie anderen sprak ik af vooreen brainstorm. We vonden dat de binnenvaart eenmonument verdiende.”Het idee voor Vereniging De Binnenvaart was snelgeboren. “Wij hebben geen marktonderzoekgedaan”, herinnert hij zich met een glimlach. “Wijzijn gewoon begonnen, en dat werkte.” Wat startteals een kleinschalig initiatief is uitgegroeid tot eengrootschalig begrip met nu ongeveer 3.000 leden.“Volgend jaar vieren we ons 35-jarig bestaan. Danheb je het niet slecht gedaan, denk ik.”Drijvend binnenvaartmuseumIn tegenstelling tot wat veel ondernemers in de binnenvaartdenken, richt Vereniging De Binnenvaartzich niet alleen op het verleden. Het doel is om dehistorie te verbinden met het heden en de toekomst.Om handen en voeten aan deze filosofie te gevenrealiseerden Hubens en zijn medestanders onderandere een drijvend binnenvaartmuseum in de havenvan de voormalige scheepswerf De Biesbosch inDordrecht.Het museum speelt een cruciale rol in het vertellenvan binnenvaartverhalen. Het is een schatkist volmet foto’s en voorwerpen van weleer. Elk object iseen belangrijk onderdeel van de rijke historie vande sector. Of het nu gaat om de geschiedenis van deiconische Franse motorschepen, tijdens de TweedeWereldoorlog gebouwd door vrouwen, de innovatievelastechnieken die de sector veranderden, of eenhistorisch schip dat generaties lang in een familie isgebleven – elk verhaal draagt bij aan een collectiefbewustzijn.“Een schip is meer dan staal”, legt hij uit. “Het is eentijdcapsule, een getuigenis van het leven en werk vande mensen die ermee verbonden zijn. Die geschiedenisgeeft ons identiteit. Zonder die geschiedenis zoudenwe als een schip zonder roer zijn.”Grootste wensHet binnenvaartmuseum is een bruisend centrumvan activiteit en innovatie met jaarlijks wisselendethema’s, zoals sluizen of spitsenvaart. Ook vinden ertentoonstellingen en evenementen plaats.De multifunctionele ruimte wordt gebruikt voorcongressen en educatieve programma’s. Jongerenworden aangemoedigd om deel te nemen aanworkshops en tentoonstellingen, en nieuwe techno-Ongeëvenaard maatwerk in scheepsramen én -deuren. Robuust uitgevoerd voor de beroepsvaart.PrettigeFeestdagen en eenhelder 2025!Al meer dan 15 jaar produceren,leveren en monteren wijhoogwaardige aluminiumscheepsramen en -deuren uit eigenproductie voor de binnenvaart,passagiersvaart en werkboten.Voor België en Frankrijk doen wijdit samen met onze dealerStuurhuizen Bernaerts B.V.OMRUSCHEEPSRAMENOngeëvenaard Maatwerk Robuust UitgevoerdStuurhuizen Bernaerts B.VOfficial dealer van OMRU Scheepsramen België en FrankrijkOfferte? Bel +31(0) 475 58 04 88. Of kijk op omruscheepsramen.com/offerte• scheepsramen (ISO 3903)• vernieuwde fraaie opzethorren• scheepsdeuren• (schuif)puien• Franse balkons• glasdikte berekening• glas vervangen• speciale folies• refit én nieuwbouw• profielen geschikt voor ‘coastalarea’

17 december 2024 Kerst61Jos Hubens in het Binnenvaartmuseum. “Helaashebben ondernemers uit de binnenvaart er niet zo’nbehoefte aan om zich onder te dompelen in huneigen historie en toekomst. Dat is jammer.”(foto Jolanda Dietvorst)logieën zoals autonoom varen worden gedocumenteerdals onderdeel van het levende verhaal van debinnenvaart.De erkenning als immaterieelerfgoed geeft ons een stemHubens’ grootste wens is om op termijn ook eendocumentatiecentrum te openen in De Biesboschhal,waar bezoekers dan kennis maken met de schataan informatie die over de binnenvaart beschikbaaris. “Ik wil laten zien waar de sector vandaan komt,waar we nu staan en waar we naartoe gaan”, legt hijuit. “Een plek met faciliteren waar de binnenvaart totleven komt.”BuitenstaandersDat deze aanpak werkt, blijkt wel uit de tienduizendenbezoekers die het museum elk jaar weten tevinden. Ironisch genoeg, zijn dit bijna altijd buitenstaanders.“Helaas blijkt dat ondernemers uit de binnenvaarter niet zo’n behoefte aan hebben om zichonder te dompelen in hun eigen historie entoekomst. Dat is jammer. Ik vind dat wij een mooiebijdragen leveren aan het bekender maken van debinnenvaart en het wegnemen van vooroordelen dievaak leven.”“Onze bezoekers zijn nieuwsgierig en leren in kortetijd heel veel. Als ze hier van boord stappen zijnheersende aannames, zoals dat het aan boord kamperenis, vervangen door een realistische kijk op eenberoep dat veel te bieden heeft.”“Zo leren we scholieren en studenten dat wonen,werken en leven op het water heel aantrekkelijk is.Zowel qua comfort aan boord als wat betreft arbeidsvoorwaarden.Ik ken geen beroep waar je zoveelvrijheid en avontuur ervaart en daar ook nog eens zogoed voor betaald wordt. En ik kan het weten. Alleswat ik hier doe, is op vrijwillige basis. Dat kan ik mealleen veroorloven omdat ik in mijn jongere jaren zogoed verdiend heb in de binnenvaart.”Immaterieel erfgoedDe erkenning van de binnenvaart door NetwerkImmaterieel Erfgoed markeert volgens Hubens eenbelangrijk moment in de geschiedenis van de sector.Het is een erkenning van de waarde en betekenis vaneen cultuur die vaak over het hoofd wordt gezien.“Deze erkenning gaat namelijk niet over materiëlezaken zoals onze schepen, maar echt om het wonen,leven en werken op het water. Het gaat over onsDNA”, stelt hij trots. “Het laat zien dat wat wij doenniet alleen belangrijk is voor onszelf, maar ook voorde samenleving als geheel.”De erkenning biedt ook praktische voordelen. Hethelpt bij het verkrijgen van steun en middelen voorprojecten en geeft meer legitimiteit bij onderhandelingenmet overheden en instanties. “De erkenningals immaterieel erfgoed geeft ons een stem”, legt hijuit. “Het is een instrument om onze waarde zichtbaarte maken, niet alleen binnen de sector, maarook juist daarbuiten.”UNESCOHet is best uniek dat de binnenvaart een plek op delijst heeft weten te veroveren. Momenteel staan erslechts drie andere segmenten op. De oer-Hollandsemolenaars, de corsocultuur en de valkerij. “Enhoewel iedereen de Nederlandse molens kent, weetvrijwel geen van hen dat die molens er helemaal nietzouden staan zonder de binnenvaart. Wie denk jedat alle materialen voor die molens heeft aangevoerddestijds. Logisch dus dat wij ook op die lijst staan.”Hoewel de erkenning als immaterieel erfgoed vanNederland al een grote stap is, stopt het verhaal hierniet, als het aan Hubens ligt. Hij werkt aan internationaleerkenning via UNESCO. Dat proces kan jarenduren, maar hij is vastbesloten. “De binnenvaart iseen internationale sector”, stelt hij. “Een UNESCOstatuszou onze sector op een hoger niveau tillen enons verbinden met andere landen die onze passiedelen.”De geschiedenis van de binnenvaartis net zo belangrijk als de toekomstervanDeze ambitie sluit aan bij de jaarlijkse internationalestudiereizen die de vereniging organiseert. “Tijdensdeze reizen leren we hoe andere landen hun binnenvaartgeschiedeniskoesteren”, zegt hij. “We nemendie kennis mee terug naar huis en gebruiken haarom onze eigen sector te versterken.”Werk aan de winkelDe notering op de immaterieel erfgoedlijst is geendoel op zich, maar voor Hubens een instrument omhet verhaal van de binnenvaart nog meer waarde endiepgang te geven. Daarnaast denkt hij druk na overde toekomst van ‘zijn’ vereniging. Want ondanks allebereikte mijlpalen, wordt het werk van de verenigingbinnen de binnenvaartsector soms onderschat ofzelfs afgedaan als irrelevant.“Sommigen zien ons als een clubje van oude mannen”,lacht hij. “Maar we doen er toe. Onze verhalenen initiatieven zorgen ervoor dat de binnenvaart nietvergeten wordt.”Hij benadrukt dat de sector trots moet zijn op wathet heeft bereikt. “De geschiedenis van de binnenvaartis net zo belangrijk als de toekomst ervan”,zegt hij. “Zonder die geschiedenis verliezen weonze identiteit. Het is onze taak om die trots levendte houden. Daarnaast is het belangrijk dat ondernemersvan nu beseffen dat alle innovaties die zevandaag bedenken morgen alweer tot de geschiedenisbehoren. Kortom, ons werk is nooit af.”Daarnaast realiseert Hubens zich ook dat hij moetbouwen aan modernisering van de vereniging en hetmuseum. “Ik zie dat een professionaliseringsslag opzijn plaats zou zijn”, geeft hij toe. “Maar ik wil datniet aan zomaar iemand overlaten. Het zou eeuwigzonde zijn als de ziel en zaligheid verloren gaan.”“Ik ben dus aan het broeden op de juiste invullingvan de toekomst. Maar voor nu hoop ik vooral datondernemers in de sector ons werk wat meer gaanomarmen en openlijk trots zijn op hun werk en desector. Ik ben dat in ieder geval wel en hoop dat mijngoede voorbeeld goed doet volgen.”Airconditioning• Mechanische ventilatie • Overdrukinstallaties • Koel/vries installatiesD O RDR E C H TAIRCO LUCHTGEKOELD VENTILATOREN VENTILATIEKAPPENFijne feestdagenen een gezond 2025 toegewenstKerkeplaat 8a•3313 LC Dordrecht • +31 (0)85 486 1350 • info@climalogic.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant