Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

6 17 december 2024A de

6 17 december 2024A de Groot Olietransport is een familiebedrijf wat zich na oprichtingin 1954 ontwikkeld heeft tot een vakbekwaam en gespecialiseerd bedrijf.Met drie tankschepen transporteren wij minerale oliën naar depotshoofdzakelijk binnen Nederland. Wij zijn op zoek naar een gemotiveerdekapitein2 e schipper/stuurman(licht/vol) matroosNederlandse voorwaardenExtra vrije weekWeek op Week afHeb je interesse? Informeer dan snel naar de mogelijkhedendie wij jou kunnen bieden.info@adegroot-stavoren.nl | 0514-681433PASSIE VOORTECHNIEK.DE ALLERBESTESERVICE.Hier staat Bolier al 75 jaar voor.Sluit jij bij ons aan?Ga naar bolier.nl/werkenbij2513 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997www.unicef.nl/donerenvlootschouw.nl 010-4140060TE KOOP GEVRAAGDAggregaten, Scheepsmotoren etc.Ook loop en sloop motoren.Defecten geen probleem.E: vemodieselmotoren@live.nlT: 0031 - 6551 868 23Nieuwe sluiskanalen conform VDES?Verplicht vanaf 01-01-25Programmeren van bijna alle modellen mogelijkMaritiem Service Center Brand, uw Marifoonspecialist.Tel. 0648343648 www.atis-brand.comColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvMichel Gonlag‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516EindredacteurMichel Gonlag 06 53 244 445RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagersBianca Bruggeling 06 11 363 493Simone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.Scheepselektro - Meet -en regeltechniek Gespecialiseerd inTankmeet- en TankalarminstallatiesStormsweg 82921 LZ Krimpen a/d IJsselTel. werkplaats: 0180 - 513333Mobiel: 06 - 5316412506 - 53561008E-mail: info@hoveko.nl

17 december 2024 7CCR besluit: Rijnpatent nog maar nodig optwee trajectenVoor de Benedenrijn zijn vanaf 1 juli 2025 geenRijnpatenten meer nodig. Een schip mag daar voortaangevaren worden met alleen het EU KwalificatiecertificaatSchipper (voorheen: groot vaarbewijs). Dat heeft deCCR tijdens de plenaire vergadering op 5 decemberbesloten op voorstel van de Duitse delegatie.Het gaat om een forse inkrimping van de “waterwegtrajectenmet specifieke risico’s” op de Rijn. Daarvanzijn er nu zes; er bijven er nog twee over. Op deBovenrijn van kmr 335,66 (verkeersbrug Wintersdorf)tot kmr 425,00 (Mannheim) en op de Middenrijnvan kmr 498,45 (verkeersbrug Mainz/Mainz-Kastel) tot kmr 592,00 )Koblenz, monding van deMoezel).De Centrale Commissie voor de Rijnvaart wil “daarwaar het mogelijk is de voorschriften voor het bedrijfslevenversoepelen, zonder echter afbreuk tedoen aan de veiligheid”, schrijft de organisatie ineen toelichting op de bekendmaking van het besluit.“Door deze maatregel zal de toegang tot de Rijnvaartvoor schippers vergemakkelijkt worden. De schipperskunnen flexibeler worden ingezet en op deze manierwordt iets gedaan aan het tekort aan vakkrachten.”RSPTot nu toe gold het gedeelte van de Rijn tussenkmr 335,92 (sluizen van Iffezheim) en kmr 857,40(Spijksche Veer) als waterwegtraject met risico’s. Omhier te mogen varen schrijft het Reglement betreffendehet scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) voordat schippers voor de zes Strecken evenzoveel patentenhebben. Om die te halen moeten ze binnen driejaar drie reizen in beide richtingen per afzonderlijkdeel van de rivier kunnen aantonen en een examenhalen.Het risicotraject is nu nog in totaal 520 kilometer.Daar blijft 185 kilometer van over. Voor de tweeoverblijvende gedeelten moet de schipper dus nogsteeds over de extra vaardigheden, kennis en papierenbeschikken. Dat is “om een veilige vaart te kunnengaranderen”, aldus de CCR.Dat het aantal waterwegtrajecten met risico’s wordtverminderd, is het resultaat van onderzoek door deDuitse vaarwegautoriteiten. De CCR heeft het voorstelom de eisen te versoepelen aangenomen.Dat is volgens de Rijnvaartcommissie verantwoorddoordat de Rijn vandaag de dag goed gemarkeerdis. “Daar komt nog bij dat dankzij ondersteunendenavigatieapparatuur – zoals bijvoorbeeld InlandECDIS, radar-overlay en dergelijke – de vaart mindermoeilijkheden oplevert.”De Rijn bij Keulen. (foto mRGB / AdobeStock)Geen boetesDe invoering duurt ruim een half jaar. Dat komtdoordat de Rijnvaartverordening en het RSP moetenworden gewijzigd. Die aanpassingen moeten dan ooknog in de Duitse wet worden verwerkt. De inwerkingtredingkan zodoende op 1 juli 2025 een feit zijn.Maar De CCR heeft al eerder laten weten dat schipperszonder patent tot die tijd niet bestraft zullenworden als ze op de af te schaffen Strecken varen.De Duitse delegatie heeft namelijk aangegeven datze hun handhavende ambtenaren instructie zullengeven om geen boetes op te leggen.Dat bevestigt de CCR nu: “De betrokken delegatieszullen hun met de controle belaste autoriteiten deaanwijzing geven dat het feit dat iemand niet overde specifieke vergunning beschikt voor de waterwegtrajectenmet risico’s die zullen komen te vervallen,in de periode tussen de goedkeuring van het besluiten de inwerkingtreding daarvan, niet zal wordenbeboet. Deze gedoogregeling geldt voor de schippersdie tussen 5 december 2024 en 1 juli 2025 eenspecifieke vergunning voor de Rijn willen verkrijgen.Zij hoeven voor de waterwegtrajecten met risico’s diezullen komen te vervallen geen examen meer af teleggen.”Olieprijzen stijgen licht; vrachttarieven nauwelijksDe wereldwijde olieprijzen bereiktenafgelopen week het hoogstepunt in drie weken. De stijginghad te maken met aangekondigdesancties tegen Rusland en Iran,die de wereldwijde productievolumesonder druk kunnen zetten.Daarnaast boden toekomstigelagere rentetarieven in zowel Europaals Amerika extra steun aande prijzen, wat de vraag naar olievanuit eindgebruikers mogelijkvergroot.Brent Crude sloot de week afop een prijs van ,49 per vat,terwijl WTI (West Texas Intermediate)werd verhandeld voor,29 per vat.Een andere belangrijke ontwikkelingkwam vanuit China, degrootste olie-importeur ter wereld.Voor het eerst in zevenmaanden liet het land een lichtestijging van de importcijfers vanruwe olie zien.Door deze ontwikkelingen heefthet International Energy Agency(IEA) zijn voorspelling voor dewereldwijde vraag naar olie in2025 naar boven bijgesteld. Deverwachte stijging bedraagt nu1,1 miljoen vaten per dag, inplaats van de eerder geschatte900.000 vaten per dag.Tegelijkertijd is de Amerikaanseolie-export in de afgelopenmaand licht afgenomen. Dit iste wijten aan een sterkere dollardie het handelen in olie inandere valuta duurder maakt.ARADe vrachttarieven in de ARAregiohebben hun dalende trendop weekbasis doorbroken. Degemiddelde vergoeding liet eenlichte stijging liet zien; de premiesen/of kortingen zijn in bepaaldeproductgroepen verderuiteengelopen.Over het algemeen blijft de marktonder druk staan door een zwakkevraag naar olie en transport.Hierdoor blijft de vrije scheepscapaciteitin het gebied langzaamtoenemen. Afgelopen week expireerdede ICE Gasolie met eentotaal volume van slechts 22.500ton.RijnOp de Rijn hebben de vrachtenhun dalende trend op weekbasisverder doorgezet. Er is minimalevraag naar product en transport.Marktspelers maken gebruik vanbinnenlandse voorraden om aanhun contractuele verplichtingente voldoen. Binnenlandse raffinaderijenbieden olieproductengoedkoper aan, waardoor hetimporteren van product vanuitNederland minder interessant is.Door Emiel de Barbanson vanwww.spotbarge.com, specialistin marktinformatie voor debinnentankvaartWeekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 2,29 € 1,50 € 3,00Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,22 € 2,50 € 3,75Antwerpen-Amsterdam € 4,13 € 3,50 € 4,75Vlissingen-Antwerpen € 3,58 € 3,20 € 4,10Vlissingen-Rotterdam € 3,98 € 3,90 € 4,25Vlissingen-Amsterdam € 4,92 € 4,00 € 5,08Gent-Vlissingen € 3,72 € 3,70 € 4,01Gent-Antwerpen € 3,91 € 3,60 € 4,25Gent-Rotterdam € 4,43 € 4,25 € 4,63Gent-Amsterdam € 5,23 € 5,00 € 5,60Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 10,00 € 9,50 € 10,50Dortmund € 11,50 € 11,50 -Keulen € 14,00 € 13,50 € 14,50Koblenz € 16,00 € 16,00 -Frankfurt € 19,00 € 19,00 -Mannheim € 19,50 € 19,00 € 20,00Karlsruhe € 20,20 € 19,70 € 20,70Straatsburg € 20,50 € 20,00 € 21,00Bazel EUR € 21,00 € 20,50 € 21,50Bazel CHF 19,47 18,97 19,97In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant