52 Kerst17 december 2024Alle (bestuurs-)leden enmedewerkers wensen ueen gelukkig nieuwjaar!Wie zijn wij?PTC Groep is een coöperatie van binnenvaartondernemers, welke gezamenlijk het vervoer over water verzorgen voor klanten in de drogelading vaart. Ons motto is “Samen Sterk” en dat we samen sterk zijn, blijkt wel uit het feit dat we al ruim 30 jaar onze transportdienstengezamenlijk met onze leden kunnen aanbieden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Cornet (Vlootmanager),+31 (0)6 53 53 47 79, jcornet@ptcba.nlVervoer over water voor nu en later+31 (0)10 411 11 15+31 (0)78 619 11 44+31 (0)10 266 78 90Dankjewel voor het vertrouwenin het afgelopen jaar.Ook in 2025 willen wiju van dienst zijnmet onze service.KWALITEITLEVERBETROUWBAARHEIDFULL SERVICEALUMINIUM EN RVSELEKTRAFijne Kerstdagen eneen voorspoedig2025!5Maak er iets moois van!Make it one to remember!Nu met:• Navigatiemiddelen• Communicatiemiddelen• Bekabeling• Verlichting• Camera’sKampers wenst u fijne dagenen een fantastisch 2025Kampers wishes you happy holidaysand a fantastic 2025BEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK Werkendam John van Maastricht+31(0)183-508950 verkoop@beerensbv.nlWWW.BEERENSBV.NL /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv /beerens_bv
17 december 2024 Kerst53Wethouder Tim Snijckers en projectleider Maarten Mertens lichten nieuwe havenvisie toe‘Rust, reuring en ruis’ in havenMaasbrachtHet college van gemeenteMaasgouw heeft een nieuwehavenvisie voor Maasbrachtgepresenteerd. Daarin is dehaven, die reikt van de A2 bijWessem tot de MaasbrachterWatersportvereniging aan de OudeMaasweg, in drie zones verdeeld:rust, reuring en ruis.DOOR NOUD VAN DER ZEE“De havenvisie is een volgende stap inde richting van de revitalisering van dehaven”, licht verantwoordelijkwethouder Tim Snijckers toe. “Delaatste stap vraagt de politiek hetomgevingsplan te formuleren om hetverduurzamen van het havengebied inde komende jaren mogelijk temaken.”De haven van Maasbracht is eenbelangrijk knooppunt voor vrachtvervoerover de Maas en het Julianakanaal.De haven wordt door debinnenvaart vooral gebruikt voor onderhoud,reparatie en bunkeren. Er iseen bijzonder actief aanbod in hethavengebied van veel watergerelateerdebedrijven. Of het nu gaat om debouw van jachten of binnenschepen.HavenvisieVanuit de historie van Maasbracht ende rol bij de grindwinning, binnenvaarten pleziervaart heeft zich in dehavenplaats in de afgelopen decenniaeen voor Limburg belangrijkebedrijfstak ontwikkeld. Wellicht zetdie bedrijvigheid zich in de toekomst,met de ontwikkeling van een CleanEnergy Hub, voort. Dat zal ook geldenvoor werven, die zich richten op deombouw van binnenschepen. De nautischondernemers zijn te spreken overde havenvisie van de gemeente Maasgouwen willen straks inspelen op deverduurzaming van het havengebied.“Het havengebied van Maasbracht isHavengebied ‘reuring’.Wethouder Tim Snijckers (links) en projectleider Maarten Mertens: “Met de nieuwe visie willen we ervoor zorgen dat alle belangen inbalans blijven.” (foto’s Noud van der Zee)een dynamisch gebied, waar veelbelangen samenkomen”, verteltwethouder Snijckers. “Van ecologischewaarde en economische activiteitentot recreatie. Met de nieuwe visiewillen we ervoor zorgen dat dezebelangen in balans blijven en dat wijklaar zijn voor toekomstige ontwikkelingen.”In de visie op het havengebied houdtde gemeente rekening met een sterkegroei van de binnenvaart. Dat heeftinvloed op de toekomstige bedrijvigheidin het gebied tussen de A2 en deOude Maasweg. Meer ruimte voornatuur, werken en recreëren binnenhet beoogde gebied maken scherpekeuzes voor de toekomst noodzakelijk.“We hebben het havengebied verdeeldin drie zones, die geleidelijk inelkaar overlopen”, zegt Snijckers. ‘Rust’in het noorden van het have ngebied,‘reuring’ in het midden en ‘ruis’ in hetzuiden.”Scheepsreparatie en bunkerenIn de toekomst wordt het middengedeeltevan het havengebied eenlevendige en duurzame haven, met alsbelangrijke pijlers scheepsreparatie enbunkering. Nautische bedrijfsactiviteitenstaan centraal, met aandacht vooreen duurzame havenontwikkeling enhet aanbieden van groene brandstoffen.“Daar kun je als schipper alleskrijgen wat nodig is voor het onderhouden de reparaties aan je binnenvaartschip”,legt projectleider MaartenMertens uit. In dit gedeelte van‘reuring’ realiseert Tullemans Oliehandelstraks een Clean Energy Hub, meteen overslagpunt voor schone energiein de binnenvaart. Schepen kunnenhun dieselmotoren er laten vervangendoor milieuvriendelijke modellen.Het ‘ruis’-gebied wordt onderdeel vaneen breder toeristisch en recreatief netwerk.In dit zuidelijke deel ligt ondermeer de Maasbrachter Watersportvereniging.“Verder komen er oplaadpunten voorelektrische pleziervaartuigen. Uiteindelijkwillen we daar snellaadcapaciteitrealiseren”, zegt Mertens. “De accuvan je vaartuig laadt op terwijl je ietsverderop een kopje koffie drinkt. Oplaadpuntenvoor binnenvaartschepenkomen overigens bij de Clean EnergyHub.”Het ‘rust’-gebied is in de plannenongeveer 2 kilometer lang; daar komtde nadruk op natuur te liggen. “Erkomt voor 4 kilometer aan wandelpaden”,vertelt Mertens over het noordelijkegebied. Het is de bedoeling datde verlichting in de avonduren dooft.Dat komt de natuur ten goede.”ErfpachtVissen blijft er toegestaan, maar vissersmoeten hun auto in de toekomst opeen nieuwe parkeerplaats neerzetten.“Nu lijkt het af en toe een campingmet auto’s, campers en vissers langs deoever”, zegt Snijckers. Rijkswaterstaatis eigenaar van de grond in het betreffendegebied. Die grond is in kleinestukjes erfpacht gegeven.Robinia Heerkens, adviseur scheepvaartbij Rijkswaterstaat in Limburg,vroeg zich na een werkbezoek aanMaasbracht af: “Men loopt aan tegenhet feit dat die stukjes grond op verschillendedata vrijkomen. Hoe ga jedaarmee om? Wie krijgt er wel eenvergunning om daar te werken en wieniet? Hoe verleid je een bedrijf omzich er te vestigen? Erfpachters staanvoor de vraag: ga ik investeren in mijnbedrijf en mijn terrein verbeteren alsik niet weet of ik het terrein weer magpachten? Die twijfel zorgt ervoor datverbeteringen worden uitgesteld endaar wordt het terrein niet mooiervan.”Ze vervolgt: “Op de ‘bakkenhoek’, eenplek waar scheepvaartondernemingentijdelijk hun duwbakken afmeren, zitniet iedereen op te wachten. Welkbeleid zet je hierop? Welke bakkenmogen daar wel en niet liggen? Envoor hoe lang? Zulke vragen zijn inniet in één dag te beantwoorden.”Wet- en regelgevingGemeente Maasgouw staat in deerfpachtkwestie voor een grote uitdaging.Snijckers is bereid er iets over tezeggen: “De meeste erfpachten in ditgebied hebben een duur van dertigjaar. Als bedrijven nu zouden investeren,zullen ze die niet binnen dertigjaar terugverdiend hebben. Maasgouwwil naar pachten van zestig jaar, danweten de nautische ondernemers welwaar ze financieel aan toe zijn.Gebruikers van industriegrond willenbest investeren in hun terreinen, maarlopen gaandeweg tegen problemenen wet- en regelgeving aan.” In veelgevallen zijn ze ook afhankelijk vanandere partijen en instanties, weet dewethouder.Het college van B&W heeft deHavenvisie Maasbracht inmiddels vastgesteld.Hij is tot stand gekomen insamenwerking met de nautischeondernemers, natuurorganisaties,omwonenden, Rijkswaterstaat,Blueports en Provincie Limburg. Inhet voorjaar van 2025 neemt degemeenteraad er een besluit over.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl