Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

50 Kerst17 december

50 Kerst17 december 2024NIEUWBOUW EN OMBOUWDOKKEN, ONDERHOUD EN REPARATIESCHEEPSINTERIEURBOUWOP MAAT GEMAAKTE LIERENJACHTBOUW EN JACHTREFITSTINN-SILVER ALUMINIUM (BIJ)BOTENWe wensen al onze relatiesfijne kerstdagen en eengezond 2025!JAN & GEERTTINNEMANS Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.comwww.tinnemansfs.comINSTRUMENTATIEVOOR DE BINNENTANKVAARTVOOR DE BINNENTANKVAARTFijneFeestdagenen een voortvarend2025DRUK NIVEAUTEMPERATUURPRETTIGE KERSTDAGENEN EEN GELUKKIG2025+31 (0)78 - 68 139 77info@lansnivotherm.nlwww.lansnivotherm.nlScheepmakerij 360 . 3331 MC ZwijndrechtTelefoon 078 - 625 6000 . Telefax 078 - 625 6009email: info@riegman-klaverdijk.nl . internet: www.riegman-klaverdijk.nl

17 december 2024 Kerst51“Binnenvaart is en blijft belangrijkemarkt voor Caterpillar”Sinds 2022 is de binnenvaart aan de Stage V. Hoe draaiende motoren in de praktijk? En wordt er al gewerkt aande ontwikkeling van de opvolgers…? Dat vragen weaan Andres Perez van een van de bekende fabrikanten,Caterpillar, en Manouk Leemberg van Pon Power, deimporteur van het Amerikaanse merk.Andres Perez, global segment manager bijCaterpillar, is verantwoordelijk voor debinnenvaart en sleepvaart wereldwijd.Hij is tevreden met wat Caterpillarheeft weten te bereiken op het gebiedvan Stage V. “Het is een interessanttraject geweest naar de nieuwe regelsdie in 2021 van kracht werden. Vergeetniet dat dit de strengste emissieregelszijn van alle markten en regio’s die weondersteunen in de wereld.”“We hebben veel werk gestoken in deontwikkeling van de technologie omaan die regels te voldoen. Natuurlijkkost zo’n investering tijd. Het wasmoeilijk, vooral in het begin, omdat jete maken had met nieuwe technologie.Nu hebben we een volledige reeks productendie fabrieksgecertificeerd zijn;van kleine motoren voor generatorsetstot voortstuwingsmotoren.”De 3512E, met vermogens tot 1.810pk, wordt het meest gebruikt in de binnenvaart.“We verwachten een trend inde richting van de C32, die tot 1.300pk vermogen levert,” merkt Andres op.“Meer motoren met kleinere schroevenerachter, met het oog op een kleinerediepgang. In onze kristallen bol voorspellenwe dat de behoefte aan de3512E zal blijven en die aan de C32zal groeien. Dat is natuurlijk al eenbehoorlijk populaire machine in debinnenvaart.”In de praktijk doen de motoren wat ervan ze verwacht wordt en dat vergrootAndres’ tevredenheid. “We hebben zelfgoede ervaringen en krijgen ook heelgoede feedback van gebruikers. Datlaatste is natuurlijk het belangrijkste.Het is niet alleen onze verantwoordelijkheidom de technologie te ontwikkelenen de certificering te krijgen, hetgaat om het bewijs in het veld gedurendevele, vele bedrijfsuren.”Belangrijke marktEr wordt gezegd dat de Europese binnenvaartmarktvoor motorfabrikantenklein is en dat er daarom mindergeld beschikbaar is voor onderzoek enontwikkeling. Andres nuanceert datbeeld: “Het klopt dat het, vergelekenmet alle markten waaraan we leveren,een van de kleinere segmenten is. Maarhet is een extreem belangrijke marktvoor Caterpilar. En we zien ook dat deNederlandse importeur en dealers behoorlijkproactief zijn in het introducerenvan nieuwe doelstellingen, nieuwestandaarden, nieuwe technologieën.”Andere afdelingen binnen de Amerikaansemotorgigant kunnen hiervanprofiteren, legt Andres uit. “Nu we StageV in de binnenvaart hebben, hebbenwe de moeilijkste emissienorm aange-pakt. We zien dat anderedelen van de wereld,zoals de VS, steeds meerdie kant op gaan. Dusdan kunnen we dezetechnologie ook eldersgebruiken.”“We zien dezelfde trendrond decarbonisatie: deovergang naar CO 2 -vrije aandrijving.Nu de luchtkwaliteitop een bepaald niveau is, voelenwe zeker de vraag van klanten die meernadenken over decarbonisatie. DeEuropese Green Deal schrijft een lagekoolstofintensiteit voor van brandstoffendie voor de binnenvaart worden gebruikt.We zijn nu bezig met zaken alsbiobrandstoffen, methanol enzovoort.Het is een lange reis, we zijn nog nietklaar en er is nog veel werk te doen.Het is soms moeilijk om te beslissenwaarin je moet investeren.”NabehandelingDe binnenvaart is een zeer belangrijkemarkt voor Pon Power, de Nederlandseimporteur van Caterpillar. ManoukLeemberg, accountmanager scheepvaartbij het bedrijf in Papendrechtzegt: “De binnenvaart is een heel grotemarkt in Europa. Veel nieuwe ontwikkelingenzien we voor het eerst inNederland.”Dat gold ook voor de Stage V-motoren.Manouk noemt nabehandelingals een van de uitdagingen. Het is eennieuw apparaat dat ruimte vraagt in demachine kamer. “Het was een nieuwproduct, de overgang naar Stage V wasmisschien wat rommelig, maar het wasal doende leren. We zien nu dat eenvrij groot deel van de markt voor Catoplossingenkiest. We leveren voor zo’ntwintig nieuwbouwschepen per jaar.”“Gelukkig zijn we vrij flexibel in watwe schepen kunnen bieden”, zegtManouk. “De voortstuwingsrangeloopt van 580 tot 1.810 pk en gensetsvan 71 tot 994 kW. Veel schepen hebben600 of 1.200 pk nodig, maar degrote tankers – en er worden nu heelgrote gebouwd – hebben 3.000 pk.Dus kiest de eigenaar bijvoorbeeldvoor twee 3512E’s als voortstuwing.”Andres is het met haar eens over denabehandeling: “Daar waren zeker inhet begin veel vragen over. Nabehandelingis een nieuwe werkelijkheid...Als de nieuwe norm zo’n grote emissiereductievoorschrijft, vooral vanNOx en roetdeeltjes, dan kun je er nietomheen. Het is de nieuwe norm. Nabehandelingis een verandering voorde sector. Ik denk dat er de afgelopenjaren veel is geleerd.”“Gelukkig is er een goede acceptatievan onze oplossing en een goedeonder steuning voor ons product”, zegtAndres. Hij meldt dat er nu zo’n 800Caterpillar Stage V-motoren in gebruikzijn in de binnenvaart. “Van kleine gensetstot grote voortstuwingsmotoren.”Holistische benaderingHij vervolgt: “We ervaren ook de voordelenvan een geïntegreerd systeem,inclusief de software die de internecommunicatie regelt. We hebben onsmet de nieuwe technologie niet alleengericht op het halen van de voorgeschrevenemissieniveaus. Dat was hetprimaire doel, maar het ging ook omhet optimaliseren van de systemen.Anders zou het brandstofverbruik of demotortemperatuur hoger kunnen zijn,wat zou leiden tot hogere verbruikskostenof een snellere achteruitgangvan de levensduur van onderdelen.We hebben gekozen voor een volledigholistische benadering van het helesysteem om een emissiegecertificeerdproduct te leveren dat exploitanten delaagste operationele kosten biedt; wijgeloven dat dit de enige manier is.”Caterpillar verwacht datvooral de verkoop vande C32 zal toenemen.(foto Caterpillar)Terug naar de kristallen bol: wat denktCaterpillar dat de brandstof van de toekomstzal zijn? Andres: “We zijn heelactief bezig om uit te zoeken wat detoekomst zal zijn voor motortechnologie.We gaan een belangrijke rol spelenin het behalen van de CO 2-reductiedoelstellingenvan de overheid. Ermoet een beslissing worden genomenover wat die nieuwe, schone brandstofzal zijn. En vervolgens moet er technologieworden ontwikkeld om diebrandstof te gebruiken. We hebben alveel werk verzet en ons gericht op biobrandstoffen.Omdat ze heel gemakkelijkte implementeren zijn. Onze motorenkunnen draaien op 100 procentHVO. We hebben dit nu in de praktijkgetest samen met een paar scheepseigenaren.”Manouk wijst op het voordeel van dezezogenaamde drop­in fuel: “Dit betekentdat je als binnenvaartondernemer eenvoudigde stap kunt maken naar eenlagere CO 2-uitstoot, met impact op degehele ketenverantwoordelijkheid.”MethanolMethanol is volgens Caterpillar ookveelbelovend. De motorfabrikantinves teert hier flink in. “We hebbenbewust gekozen om te investeren inmethanoltechnologie, met name indual fuel-technologie. Om klanten degrootste brandstofflexibiliteit, redundantieen operationele betrouwbaarheidte bieden. Als je met je schip ergensnaartoe vaart waar geen methanolbeschikbaar is, kun je diesel bunkerenen toch blijven varen.”“We steken veel energie in onderzoeken ontwikkeling op het gebied vanmethanol. Niet alleen voor de binnenvaart,maar ook voor sleepboten en deoffshore. Die combinatie helpt om opeconomische schaal te kunnen werken.Het goede nieuws is dat de technologieperfect transparant is tussen verschillendemarkten. En het is een grootvoordeel om een bestaande motor entechnologie te kunnen gebruiken. Allekennis die we in al die jaren hebbenopgebouwd komt goed van pas.”Andres geeft aan dat Caterpillar devoorkeur geeft aan een praktische aanpak:“Als je in de toekomst wilt kunnenomschakelen als je een nieuw schiplaat bouwen, kun je je daarop voorbereidenmet onze 3500E-serie. Datbetekent dat er een dieselmotor wordtgeïnstalleerd die in de toekomst kanworden omgebouwd. Dan heb je geencompleet nieuwe motor nodig.”“We moedigen exploitanten aan omvoor methanol geschikte scheepsontwerpente gebruiken die rekeninghouden met de toekomst. Je kunt dereis vandaag beginnen op diesel, morgenHVO gebruiken en in de toekomstoverstappen op dual­fuel met methanol.Met deze aanpak is het mogelijkom de doelstellingen voor het koolstofarmmaken van schepen te halenzonder nieuwe schepen te bouwen ofte maken te krijgen met onbetaalbareaanpassingen achteraf.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant