Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

44 Kerst17 december

44 Kerst17 december 2024wij wensen u fijne feestdagenen een voortvarend2025!www.boegschroeven.nlHAPPYchristmasTeamCo Shipyard BV • Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

17 december 2024 Kerst45Ondernemers Marcel van Dijk (Marco BV en Vissers & van Dijk) en Fabian Fijneman(Scheepswerf Maasbracht) verwachten groei in 2025Ambitieus bouwen aan de BunkerhavenAls de kerstboom is opgetuigd, deversnelling na een druk en geslaagd jaareven in zijn vrij kan, is het een uitgelezenmoment om terug te kijken op het voorbijejaar én vooruit te blikken op het nieuwe,dat ongetwijfeld weer vol zit met plannen.Dat doen we met twee Maasbrachtseondernemers: Marcel van Dijk vanscheepsreparatiebedrijf Marco BV enVissers & van Dijk en Fabian Fijneman vanScheepswerf Maasbracht.Samen sta je sterker. Dat aloude principebrengen Scheepswerf Maasbracht,scheepsreparatiebedrijf Marco BV enVissers & van Dijk scheepselektrotechniekmet succes in praktijk. De aande Bunkerhaven gevestigde bedrijvenbewijzen het met gezamenlijk projectenzoals de complete bouw van deduwboot Bøstad dit jaar (lees het artikelop pagina 15), maar ook met kleinereombouw-, vernieuwings- en reparatieprojecten.En als het zo uitkomt, betrekkenze collega’s uit Maasbrachterbij. Alle disciplines zijn vertegenwoordigd.Korter kunnen delijnen niet zijn“Maar we hebben ook heel goede contactenmet andere bedrijven die eveneensin de binnenvaart gespecialiseerdzijn, en in Rotterdam, de Drechtsteden,Werkendam of elders in het land zitten”,verzekert Marcel van Dijk. “Als webellen, worden we serieus genomen.Omdat we goed zijn voor interessanteopdrachten. Ik kan niet op voorhandbeloven dat een project doorgaat, maarmen weet waar we voor staan.”Fabian vult aan: “Als je Marcel of mijbelt, ben je ook gelijk bij de juistemensen, die kunnen beslissen. We hebbengeen verkopers in dienst. Korterkunnen de lijnen niet zijn; zowel metinkopen als verkopen. Als je Marcelbelt en hij zegt ‘ja’, dan is het ook ‘ja’.Net als bij mij.”Marcel van Dijk werkt, net als Fabian, gewoon mee op de werkvloer.(archieffoto’s Tekst & Toebehoren)Geslaagd jaarOver opdrachten hebben ze niet teklagen. Marcel: “We kunnen terugkijkenop een geslaagd jaar. We hebbengewoon een goed jaar gehad, metmooie projecten. Zeker degene die wesamen hebben uitgevoerd. En, voorvolgend jaar liggen er gelukkig ookalweer flink wat aanvragen op tafel.”“Buiten de reguliere opdrachten en reparatiesdie we als afzonderlijke bedrijvenvan nature krijgen, zien we een toenamevan de aanvragen waarbij menons als combinatie wil betrekken”,merkt Fabian Fijneman. “Bijvoorbeelddankzij de duwboot Bøstad: dat is eensuccesverhaal… Dat spreekt zich ronden dat trekt weer nieuwe mensen aan.Dat is positief en geeft extra energie.”Terugblikkend op 2024 vertelt Fabian:“We hebben bij ons op de helling ontzettendveel werk gehad. We hebbencompleet nieuwe vlakken en vloerengemaakt en schades gerepareerd.”Onderdeel van het teamHij is sinds eind 2021 directeur ensamen met Frans Tullemans van deTullemans Groep (ook gevestigd aande Bunkerhaven) eigenaar van ScheepswerfMaasbracht. “We merken dat hetaantal aanvragen groeit sinds we dewerf hebben overgenomen. De naamsbekendheidis gegroeid en we hebbeneen goede reputatie.”“In drie jaar tijd zijn we best aardiggegroeid: van twaalf naar inmiddelsveertig man. We hebben een leuke,jonge groep. Gemotiveerde jongens, ikben heel blij met ze. Ik ben zelf ook pas40 jaar en doe volop mee. Ook als hetslecht weer is of als ik ergens in moetkruipen. Ik ben gewoon onderdeel vanhet team. Marcel en Dion staan er ookzo in. We zijn geen types die de baasspelen en vanachter een bureau weleven vertellen wat er moet gebeuren.”Complete refitBij Marco BV en Vissers & van Dijkmeldde zich in november de JohannesBrahms aan. Het riviercruiseschip vanDutch Cruise Line ondergaat van voortot achter een volledige refit. Begindecember zegt Marcel: “Het is een kaalschip op dit moment. Alles is eruit: allehutten het restaurant, de bar, de motor,de hele machinekamer is leeg…”Het is een omvangrijke, maar onverwachteopdracht, waar Marcel, zijncompagnon Dion Vissers en hunmedewerkers uiteraard tijd voor maken.“Dutch Cruise Line is een heelgoede klant van ons – we doen veelonderhoud aan hun schepen – en duswillen we graag helpen. Gelukkig hebbenwe steun van inleen en anderebedrijven. Misschien moet het schipeven de helling op, dat kan dan bijFabian.”Die zegt: “Misschien ligt het dan driebreed op de helling, maar natuurlijkmaken we er plek voor.”ComplementairDe activiteiten van de bevriende bedrijvenzijn complementair. Ze schakelenelkaar veelvuldig in om van elkaarskennis, ervaring en capaciteit gebruikte maken. Marco BV is veelzijdig, zekerin combinatie met zusterbedrijf Vissers& van Dijk. Het bedrijf bouwt allemotorenmerken in. “Ook als het omStage V gaat, hebben we alle merkenintussen al gedaan. Voor hybride varen,dus dieselelektrisch, is ook alle kennisin huis. Dat is al niet heel erg nieuwmeer eigenlijk.”Het zal niet lang duren voordat ze deeerste opdracht voor een volledig elektrischeaandrijving scoren. “We zijntoevallig voor een veerpontje aan hetzoeken en rekenen voor een klant diehelemaal elektrisch wil gaan varen.We zijn met hem aan het kijken of dattechnisch en financieel haalbaar is.”Nieuwe hellingDe ondernemers aan de Bunkerhavenzijn ambitieus. Ze zien kansen om tegroeien. Bij Scheepswerf Maasbrachtzijn de plannen al heel concreet, tebeginnen met uitbreiding van de faciliteiten.Fabian licht een tipje van de sluier:“Volgend jaar willen we starten meteen nieuwe kade. Dan komt er 150meter bij. Vervolgens zijn er plannenFabian Fijneman: investeren in een nieuwe kade en een nieuwe helling.voor een nieuwe loods. En daarna,maar dat is dan één of twee jaar later,komt er een nieuwe helling. Waar weradiografisch, dus automatisch kunnenhellingen, wat veel sneller gaat dan nu.We kunnen nu maximaal 900 tot 1.000ton uit het water halen. Straks zal dat4.000 ton zijn, en dan moet zo’n schipbinnen een half uur boven staan. Wewillen de hele markt, alles wat hiervoorbij komt varen, kunnen bedienen.Dat we geen nee hoeven te zeggen omdateen schip te groot en te zwaar is.”Scheepswerf Maasbracht gaat de hellingzelf bouwen, aldus Fabian. “Delieren kopen we in, maar de hellingbanen,de karren en de fundaties willenwe allemaal zelf gaan maken. Datis het eerste verdiend, toch.”De vergunningen voor de uitbreidingzijn sinds een paar maanden binnen.“We hebben groen licht gekregen omhet te mogen uitvoeren. Dat heeft veeltijd en energie gekost, maar de gemeenteziet gelukkig het belang in van onsbedrijf en de andere ondernemingendie in de scheepsbouw werken. Als eenschip bij ons uit het water gaat, dan eetheel Maasbracht daarvan mee. Ook debakker, de restaurants en de winkels.”Kade en kranenBij Marco BV en Vissers & van Dijk willenze ook uitbreiden, maar daar zijnze nog niet zo ver. De situatie is ookcomplexer: het gaat om meerdere terreinen,die gepacht worden en ze liggenook nog eens aan een doorgaandevaarweg (het Julianakanaal), zodat ookRijkswaterstaat er iets over te vertellenheeft (en de Domeinen). ScheepswerfMaasbracht heeft een eigen haven eneigen grond.Maar op termijn willen Marcel vanDijk en Dion Visser een nieuwe, doorlopendekade aanleggen, met nieuweloodsen en twee kranen. Bij die plannentrekken ze samen op met deburen van de Tullemans Groep. Diewil zijn bunkerstation ontwikkelen toteen Clean Energy Hub met meerderebrandstoffen en diensten.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant