Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

4 17 december 2024VIND

4 17 december 2024VIND JE WEG NAAR HET WATER!KAPITEIN(27-36 UUR P/W)Slaap elkenachtthuis!Voor meer info scan de QR-code:Waterbus is een van degrootste openbaarvervoerders over water inNederland en vaart in de regioRotterdam en Drechtsteden.Ook voor de veerpontMaassluis-RozenburgWij dragen ons steentjebij aan het milieu en eenduurzame toekomst.De komende jaren willenwij onze vloot gaanvergroenen en verduurzamen.ZwijndrechtLindtsedijk 14personeelszaken@aqualiner.comwww.aqualiner.com/vacaturesVoor onze vloot zijn wij op korte termijn opzoek naar• Stuurman met droge ladingervaringVaarschema 4-4 of 3-3Vaargebied Nederland, België, DuitslandWij vragen:• In bezit van geldig dienstboekje• Beheersing Duitse taal• Marifoon certificaat is een préWij bieden:• Vast dienstverband• Aantrekkelijke (secundaire) arbeidsvoorwaardenop basis van Zwitserse condities• Uitstekende reiskosten regeling• Maaltijdvergoeding• OpleidingsmogelijkhedenJe reactieStuur een korte mail naarpersonal@amerschifffahrt.cht.a.v. Danny van Os of bel +41-415111037Ervaring en knowhow in de binnenvaart

17 december 2024 5Binnenvaart profiteert vangroei bouw en industrieDit jaar trad een voorzichtig herstel op in de transportsector. Vorige maandmeldde ING al dat het derde kwartaal de omzet sterk was gegroeid, nu bevestigtABN AMRO het in het op 10 december verschenen rapport Sectorprognoses2025-2025.BEIEREN VREEST SPOORCHAOS,KAN DE BINNENVAARTUITKOMST BIEDEN?Bedrijven in Beieren maken zich zorgen over de grootschaligesanering van de spoorcorridor Neurenberg-Regensburg-Passau in 2026. Ze hopen dat de binnenvaartuitkomst kan bieden.In 2026 zal tussen Neurenberg en Passau maandenlanggeen spoorvervoer mogelijk zijn door moderniseringswerkzaamheden.Ruim 85.000 bedrijven in de regio vrezenhet ergste. Treinen zullen uitvallen en de vervoerskostenzullen stijgen. Als uitwijkroutes stelt de overheidalternatieve spoortracés voor, maar het bedrijfsleven verwachtdat de wegen zullen dichtslibben en verkeersbruggennog meer overbelast raken dan ze al zijn.Ondernemers bekritiseren de overheid omdat die debinnenvaart niet heeft meegenomen in haar zoektochtnaar vervoersalternatieven, terwijl alleen de vaarwegennog vrije capaciteit hebben. Ze hebben meer inzichtnodig in de renovatiewerkzaamheden en de vaarwegenals vervoersalternatief om betrouwbaar te kunnen plannen.Ook wil het bedrijfsleven dat de overheid meer inzetop de integratie van de verschillende vervoersmodaliteitenin plaats van ze allemaal los van elkaar te behandelen.(archieffotoTekst &Toebehoren)De transportsector komt in 2024 naarverwachting uit op een groei van 2procent. Dat is ook de voorspellingvoor komend jaar. Op de agrarischesector na (-2,5 procent), verwachtABN AMRO dat alle sectoren volgendjaar groeien. Met name Technologie,Media en Telecomsector (+5 procent),Industrie (+4 procent) en de Zorg (+4procent) groeien in 2025.Donald TrumpIn 2025 kan de logistieke sector verderherstellen, stellen de economenvan ABN AMRO. Dat is vooral te dankenaan de groei van de industrie ende bouw, “al kan de industriepolitiekvan Donald Trump roet in het etengooien”, zo zit er een disclaimer bijde voorspelling.Over het gehele jaar groeit vooral deluchtvracht hard: naar verwachting met10 procent. “Ook de containermarkt ende pakkettenmarkt herstellen, dankzijeen groei van uitgaven van consumentenin de winkelstraat en online.”De opwaartse trend bij de bouw en deindustrie in 2025 pakt vooral gunstiguit voor het wegvervoer en de binnenvaart,voorziet ABN AMRO. Die “hebbenbaat bij een toenemende vraagnaar bouwmaterialen”.Of deze branches ook kunnen profiterenvan productiegroei in de Duitseindustrie, is zeer onzeker, merken deonderzoekers op: “De Duitse auto-industriekampt met zware concurrentieop het gebied van elektrische auto’suit China, de malaise op de staalmarkten de nog altijd hoge energiekosten,die behalve de staalmarkt ookde chemie raken. Vooral het internationalewegvervoer en de binnenvaarthebben daar momenteel last van (alpresteert de tankvaart nog goed).”Een verdere daling van de rente kanhet herstel steunen. “Ook de binnenvaarten de zee- en kustvaart kunnendaarvan profiteren.”Fusies en overnamesNegatief is het personeelstekort, endat zal volgens ABN AMRO door hetverwachte verdere herstel van de transportsectoralleen maar toenemen.“De transportsector kampt met eenbehoorlijk grijs personeelsbestand,waardoor de komende jaren veel medewerkersmet pensioen gaan.”In 2024 waren veel logistieke bedrijvenniet in staat de snel stijgende loonkostengeheel door te berekenen in de tarieven.Dat kwam vooral door de zwakkevraag naar internationaal transporten overcapaciteit in de markt.Maar: “De sector heeft ook last van hetvele onderhoud aan infrastructuur”,stelt ABN AMRO, “waardoor bijvoorbeeldvrachtwagens en binnenvaartschepeneen omweg moeten nemenof langer moeten wachten, wat leidttot hogere kosten.”Dankzij de lagere rente neemt devraag naar transport in 2025 verdertoe, aldus de bankeconomen, “maaraangezien de lonen snel blijven stijgen,blijft efficiënter werken essentieel.”Ze verwachten dat de vereisteinvesteringen in het gebruik van ITen data en in verduurzaming van delogistiek, tot nieuwe fusies en overnameszullen leiden. Door schaalvergrotingkunnen die kosten dan over meeromzet worden uitgesmeerd.HEBO heeft de containers geborgen. (foto Media-TV)CONTAINERS TE WATER NAAANVARING OP HET SCHEUROp Het Scheur zijn donderdag 5 december vier containers tewater geraakt na een aanvaring tussen twee schepen. Hetging om een onder Duitse vlag varend containerzeeschip eneen Belgisch containerbinnenvaartschip. Er zijn geen gewondengevallen.De aanvaring vond even na zes uur plaats ter hoogte vanMaassluis. De te water geraakte containers waren afkomstigvan het binnenschip. Ze waren leeg en dreven naar de oeveraan de Maassluis-kant, waar ze tegen de Koning Willem-Alexander Boulevard strandden. HEBO heeft ze geborgen meteen kraanschip.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant