38 Kerst17 december 2024creation & realisationMerry Christmas& a happy 2025!WIJ WENSENIEDEREEN EENVOORTVAREND2025visit us at alphadesign.nlEMISSIEREDUCTIEEEN OPGAVE?Discom ontwerpt uw oplossingReduceer CO-, HC-, NOx- en roetdeeltjesmet de oplossingen van DiscomEmissiereductiedoelstellingen is eenwoord dat we de afgelopen jaren meer enmeer voorbij zien komen. Stikstofoxides,ammoniak, CO2, fijnstof; om deovereengekomen doelstellingen te halen,wordt er nogal wat gevraagd van descheepvaart, het treinverkeer en de industrie.Discom denkt niet in problemen, maar in oplossingen.Niets doen is al lang geen optie meer.Samen maken we uw sector duurzamer!Discom bedankt u voor deprettige samenwerking enwenst u fijne feestdagen eneen succesvol 2025.010 483 70 99info@catshuis.infowww.catshuis.infoNoordeinde 663341 LWHendrik-Ido-AmbachtMeer informatie?www.discom.euinfo@discom.euT: 078 6810 60Solutions for a better worldOfficiële Cummins en Scania verdelerKaai 250A - Voorhavenlaan 84 - B 9000 GentT: +32 (0)9 255 58 00 - E: info@s-ketels.beWij danken al onze klanten en wensen u eenvoorspoedig 2025!Het ganse Ketels TeamScheepsladingmetersHoogtemetersDiepgangmetersFIJNE KERSTDAGENEN EENGELUKKIG NIEUWJAAR!Onderweg 6-I • 4221 LC Hoogblokland • The NetherlandsT +31 (0)183-561193 • F +31 (0)183-564166 • I www.sygo.nl • E info@sygo.nl
17 december 2024 Kerst39Dit wasJaaroverzicht [ 5/6 ]2024MiljardendansDe ene na de andere organisatie in Duitsland schreeuwt om miljardeninvesteringenin de vaarwegen. 13,6 miljard euro is nodig boven op dereeds geplande investeringen in de vaarwegen, aldus de Duitse organisatievan industriebedrijven (BDI). Duitsland moet sowieso flinke bedragensteken in de infrastructuur. In totaal meer dan 400 miljard. Dit zijn natuurlijkwel investeringen die over meerdere – in dit geval tien – jaren wordenuitgestreken. Maar toch is het flinke aderlating als straks een nieuweregering aantreedt. (foto BBS Ferrari / AdobeStock)JulianakanaalSchippers en verladers waren woedend op toenmalig demissionairminister Mark Harbers van IenW, omdat hij besloot om het Juliana kanaalover een lengte van 4 kilometer ruim een half jaar dicht te gooien, af tesluiten voor alle scheepvaart. De woede liep hoog op en het was heteufemistisch talent van minister Mark dat hij onderkoeld reageerde met:“Ik begrijp hun zorgen.”De frustratie ligt erin dat aanvankelijk de werkzaamheden met enige hindervoor de vaart werden gedaan maar dat de betreffende aannemer dedruk van het water had onderschat en de bouwkuip volliep. Intussen ligthet traject tussen Brug Berg en Sluis Born sinds medio augustus droog.(foto Noud van der Zee)OvernachtenWaterpeilBij Spijk kan sinds 1 februari worden overnacht met het schip. Boskalisheeft er iets moois van gemaakt. Negen steigers en een autoafzetplaats,alles voorzien van walstroom. Vijftig ligplaatsen en een totaal wateroppervlakvan 23 hectare. Al ruim vóór het jaar 2000 was er sprake vande noodzaak van een extra overnachtingshaven voor de binnenvaart opde route Rotterdam-Duitsland. Ambtelijke molens draaien langzaam,maar in 2021 kon Boskalis dan toch aan de slag en het resultaat mochter zijn. (foto Manon Bruininga)Het was geen typisch hoogwaterjaar en zeker ook geen typisch laagwaterjaar.Voordat dit fungeert als koren op de molen van de klimaatontkenners(“zie je wel, het valt allemaal wel mee”), dit zegt dus nietsover de dramatische hoog/laagwater-pieken waar de grote rivieren meete kampen zullen krijgen. Was het maar zo voorspelbaar, dan zouden weer veel beter mee kunnen dealen. (foto Daan Kloeg)Vier lagenDe afbraak van de Bananenbrug over het Albertkanaal maakt de vaartklaar voor vier lagen containers. De assonantie in de ‘A’ (18x) maakt almeteen duidelijk dat dit zich afspeelt bij onze zuiderburen, bekend alstaalvirtuozen. Het grootste kanaal van België kan zich nu bijna metenmet de Rijn waar het de containervaart betreft. Het industriële complexvan Luik en de haven van Antwerpen zijn nu ook beter met elkaar verbonden,althans waar het de stroom van containers betreft. Niet onbelangrijk.(foto De Vlaamse Waterweg)TerneuzenTerneuzen heeft een nieuw kunstwerk. Een joekel van een sluis. Geenverrassing, want de bouw was al zeven jaar aan de gang. Een sluis vanformaat neo-Panamax. Er kunnen dus flinke zeeschepen door wordengeschut. Die mogen ook weer niet te diep steken want het achterliggendekanaal naar Gent moet nog flink worden uitgediept.Voor de binnenvaart is het fijn dat de zeevaart nu beschikt over tweesluizen, want die kunnen nu min of meer exclusief gebruikmaken van debinnenvaartsluis. Met de Gent Terneuzen Informatietool kunnen schipperszich van tevoren aanmelden voor schutting, zodat ze precies wetenhoe laat ze kunnen schutten. (foto Nieuwe Sluis Terneuzen)
17 december 2024 Kerst89Toen ‘s-G
17 december 2024 Kerst91Anouk Henke
17 december 2024 Kerst93Duurzaamhei
17 december 2024 Kerst95Schipperske
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl