Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

26 Kerst17 december

26 Kerst17 december 2024REINPLUS FIWADO WENST JEHELE FIJNE FEESTDAGEN ENEEN GEWELDIG NIEUWJAAR.KOM JIJ BIJONS VAREN?VOOR ONS TEAM IN ROTTERDAM ZOEKENWIJ EEN SCHIPPER/VERKOPERREINPLUS FIWADO Bunker is dé leverancier van brandstoffen,smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart.Ben jij onze versterking?Wat wij verwachten:. Een positieve, klantgerichte en commerciële instelling. Grootvaarbewijs. ADN is een pré. Bij voorkeur woonachtig omgeving Rotterdam/VlissingenStuur je sollicitatie naar:. REINPLUS FIWADO Rotterdam t.a.v. Harrie van de WalE: info@reinplusfiwado.com l T: 06-53 90 07 57VOOR ONS TEAMIN ROTTERDAMZOEKEN WIJOOK EEN DEPOT-MEDEWERKERStuur je sollicitatie naar:REINPLUS FIWADO Bunkert.a.v. Harrie van de WalE: info@reinplusfiwado.comT: 06-53 90 07 57ALWAYSON YOUR SIDE

17 december 2024 Kerst27Dit wasJaaroverzicht [ 2/6 ]2024AutonoomContainersSeafar, een Belgisch technologiebedrijf, en de Duitse rederijen Deymannen HGK Shipping, testen drie semiautonoom varende schepen op de Rijn.Let op: semi. Dat betekent dus niet dat er geen bemanning aan boord is,maar heel veel kan er wel al zonder tussenkomst van mensenhanden.In november ontving Seafar 5 miljoen euro zodat het bedrijf voorlopigvooruit kan met de ontwikkeling van nieuwe technieken. Samen met bedrijvenin de scheepvaart ontwikkelt Seafar bijvoorbeeld de techniek omschepen volledig te kunnen besturen vanuit een kantoor aan de wal. Hetwordt wel wennen met de promotie van de binnenvaart: word schipperals je een leuke kantoorbaan zoekt. (foto Tekst & Toebehoren)Na vele jaren lang de pijler te zijn geweest waar de binnenvaartmarkt opsteunde, dan wel leunde, zakte de containermarkt de laatste jaren wegen was niet langer sprake van een vanzelfsprekende groeimarkt voor dedoosjes. Vreemd genoeg door allerlei niet voorspelde oorzaken was hetcontainervervoer voor de zeevaart bijzonder lucratief. Gelukkig voor debinnenvaart trok de markt ook voor deze sector weer aan in 2024, al washet met schommelingen. (foto Tekst & Toebehoren)Duitse kaalslagNBKB BVHoe vaak onze speciale verslaggeefster voor Duitsland Sarah de Preterin deze krant wel niet moest komen melden dat de Duitse regering opnieuwteleurstellend uit de hoek was gekomen als het over investeringenin vaarwegen gaat... Het is eigenlijk niet te tellen.Steeds is er sprake van de kaalslag door bezuinigingen waar het kennelijkmakkelijk scoren was voor de politici van onze oosterburen omde binnenvaart dan maar in de kou te laten staan. De regering van OlafScholtz is niet gestruikeld over het binnenvaartbeleid maar dat verdiendeze wel. Niet alleen de vaarwegen, ook het onderwijs en de stimulering vande vlootmodernisering moesten het ontgelden. De hoop is nu natuurlijkgevestigd op een nieuwe, frisse regering die zich zoals gebruikelijk wilonderscheiden van haar voorganger. Veel slechter kan immers niet.(foto New Media and Films)Toen 2024 begon, lag de certificering in de binnenvaart min of meer opz’n gat. KBN sprak van een certificeringscrisis en wilde dat de minister(toen nog Mark Harbers) in zou grijpen. Vele schepen liepen het risiconiet langer te mogen vervoeren. De schorsing van het Nederlands BureauKeuringen Binnenvaart (NBKB) werd 14 februari al opgeheven maar toenwas het aantal inspecteurs al zo ver uitgedund dat de draad niet zomaarweer kon worden opgepakt. Dankzij verlengingen van de certificatendoor de Inspectie Leefomgeving en Transport werd het ergste scenariovoorkomen en uiteindelijk normaliseerde de situatie in de tweede helftvan het jaar. NBKB werd een BV en als nieuwe directeur werd Alexandervan Nederpelt aangesteld. Hij volgde in september interim-directeurCristiaan Heuvelman op, die de schorsing succesvol ongedaan gemaakthad gekregen. (foto ILT / Jeroen Poortvliet)NextlogicTen opzichte van 2023 groeide het aantal containers dat in de Rotterdamsehaven werd overgezet van zeeschip naar binnenschip en viceversa. Goed dat de integrale planning van Nextlogic steeds meer ingeburgerdraakt bij de betrokken partijen en de toepassing ervan dus ookmaar blijft groeien. Bijna tweederde van het totale binnenvaartvolume inde Rotterdamse haven loopt inmiddels via de integrale planning. Nextlogictelt 19 deelnemende barge-operators, vijf empty depots en zes containerterminals.De rest overweegt deelname. (foto Frans Blok)ZESTerwijl Portliner van Ton van Meegen in 2025 start met de bouw vanschepen geschikt voor elektrische aandrijving op basis van herbruikbaarelektrolyt, maakt het consortium ZES al sinds 2021 elektrisch aangedrevenbinnenschepen mogelijk, voornamelijk op het traject tussenAlphen aan den Rijn en Rotterdam/Moerdijk. In 2024 besloot ZES meerlaadstations te openen voor de containergrote batterijen die succesvolenkele schepen aandrijven. De voorlopige ambitie is dertig schepen opveel meer plekken op ZES-batterijen laten varen. De veertien geplandedocking stations in onder andere Den Bosch, Rotterdam (tweemaal) enAmsterdam moeten dat mogelijk maken. Het plan behelst ook het ombouwenvan bestaande schepen naar elektrische aandrijving. (foto MGR)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant