20 17 december 2024Van Gent Group breidt vloot uit met droge-15 november was voor de broers Michel en Xander van Gent, eigenaren van de Van GentGroup, een bijzondere dag. De doopplechtigheid van de binnenvaartschepen Amica enVigilia II, met als afmetingen 135 x 11,45 meter, vond die dag plaats op de afbouwlocatie vanDolderman in Dordrecht.DOOR JAN HOEKIn maart 2023 vond de officiële openingvan De Noordkade plaats. Met onder meereen maritiem ondernemershuis, restaurant,havenkraan, een trappartij naar het water éneen uniek watermonument is het een fraaieaanwinst voor Hendrik-Ido-Ambacht. Ophet watermonument staan 120 namen vanschepen, waaronder roemruchte marineschepen,die de afgelopen eeuw bij diversescheepssloperijen op die locatie werdengesloopt.In het in 2022 opgeleverde maritiem ondernemershuis,met prachtig uitzicht op rivierde Noord, zijn op dezelfde verdieping deVan Gent Group en Aqua Barging Hollandgevestigd. De aanwezigheid van deze ondernemingenmaakt duidelijk dat op DeNoordkade, naast het verleden, ook aan hetheden én de toekomst gemotiveerd gewerktwordt. Het verleden gaat voornamelijk overde sloop van schepen, terwijl voor het maritiemeheden en de toekomst onder meerde twee genoemde bedrijven garant staan.Bevrachter Aqua Barging Holland doet datmet een moderne binnenvaartvloot, terwijlde Van Gent Group met de bouw van tweedrogeladingschepen duidelijk toekomstgerichtdenkt.Brug bij MünsterXander van Gent weet zich nog heel goed teherinneren dat zijn broer Michel hem voorsteldetwee drogeladingschepen bij Rensen-Driessen Shipbuilding te bestellen. Dat hijdaar positief op reageerde is duidelijk, wantamper drie weken later werd het contractgetekend.“Het casco is door Rensen-Driessen aangepast,waardoor we kunnen spreken over debouw van twee bijzondere schepen. Meteen diepgang van 2,50 meter zijn het opdit moment namelijk de laagste 135-meterbinnenvaartschepenin Europa. We kunnenbijvoorbeeld onder de slechts 4,25 meterhoge brug bij Münster varen.”“Dat zo efficiënt mogelijk willen varen, heeftwel wat consequenties; het kostte wat hoogtevan 1,85 meter in de machinekamer en inde stuurmanswoning, maar dat weegt nietop tegen de voordelen van onze beslissing”,stelt Xander van Gent.Door de boeiing op anderhalve meter mettien centimeter te verhogen, hebben deschepen een mooier aanzicht gekregen. Metdeze nieuwe schepen beschikt de Van GentGroup over acht eigen schepen, die allevaren onder de vlag van Aqua BargingHolland. Deze bevrachter is in maart 2015door Michel en Xander van Gent samen metRené de Goeij opgericht. Laatstgenoemdeis dagelijks op kantoor aanwezig om allebevrachtingswerkzaamheden voor de vlootmet in totaal twaalf schepen, waarondertwee koppelverbanden, in goede banen teleiden.Chinese tweelingDe broers Michel en Xander van Gent zijnopgegroeid in de binnenvaart, zaten op hetschippersinternaat in Rotterdam-Schiebroeken haalden daarna alle benodigde binnenvaartpapieren.Vader Kees voer samen metzoon Xander op de 27 meter lange duwbootAmice. Zoon Michel begon, samen met zijnechtgenote Bianca, voor zichzelf. In 2004kocht hij een 110 meter lang schip van familieDe Smedt en anderhalf jaar later een 135-er van de familie Woortman, dat de naamVigilia kreeg.In 2008 deed de familie Van Gent al exacthetzelfde als zestien jaar later: twee casco’svan 135 x 11,45 meter uit China in Dordrechtlaten afbouwen bij Dolderman. Hetgrootste verschil was dat er toen één schipwerd afgebouwd voor vader Kees en zoonXander van Gent (de Amice) en het andereschip (de Vigilia), voor Michel en Bianca vanGent.Toen werd de Vigilia gedoopt door Kyra, dedochter van Michel en Bianca, en de Amicedoor de toen 86-jarige oma Marietje. Defamilie Van Gent krijgt steeds meer ervaringin het dopen van een Chinese tweeling, wantdit jaar doopte Kyra de Vigilia II en werd deAmica gedoopt door Britney, dochter vanXander en Magda van Gent.Michel zei in zijn toespraak onder meer:“Wie had dat kunnen denken. Dat we ditna zestien jaar weer zouden mogen meemaken:twee identieke vrachtschepen naastelkaar afbouwen. Toen samen met onzevader en nu, na zijn overlijden in 2018, metveel verdriet zonder hem. Wat zou hij trotszijn geweest op hetgeen we nu weer hebbengerealiseerd.”Kwaliteitsgericht“Michel wilde samen met mij, onder éénnaam de toekomst in. Ook ik ben bijzondertrots op waar wij nu met de Van Gent Groupstaan. Een moderne vloot geschikt voor hetvervoer van alle soorten bulk, mede dankzijde Blommaert-luiken, en containers op alleEuropese binnenwateren, waarvan al sinds2008 op de Donau”, reageert Xander op dewoorden van zijn broer.In de machinekamers van hun eigen sche-Een behouden vaartRensen-Driessen Shipbuilding BV heeft het ontwerp,bouw en levering casco mogen verzorgenvoor Amica Shipping.Wij wensen ms Amica en de bemanningeen behouden vaart.Nieuwland Parc 307,2952 DD Alblasserdaminfo@emsbv.nlwww.emsbv.nlwww.rensendriessen.com(foto: EMS)Rensen-Driessen Shipbuilding B.V.Scheepmakerij 150, 3331 MA ZwijndrechtT: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.comWij bedanken Van Gent Groep / Aquabarging voor het in onsgestelde vertrouwen en wensen ms Amica een goede vaart.Wij verzorgden de complete E-installatie.
17 december 202421ladingschepen Amica en Vigilia IIXander (links) en Michel van Gent.(foto Jan Hoek)“Voor het idee van de inrichting van dewoningen stonden onze partners Biancaen Magda garant”, vervolgt Xander zijnverhaal. “Samen met Da-Capo Scheepsbetimmeringen Interieurbouw is het eenprachtig geheel geworden.”Dikke pluim“Een speciaal woord van dank is er voorHenk Oost. Hij maakt sinds begin maart,na veertien jaar lang in de oliehandel tehebben gewerkt, deel uit van ons team.Henk was tijdens de gehele afbouw vanbeide schepen op de afbouwwerf aanwezigen verdient als onze projectleider een dikkepluim. Klasse zoals hij zijn taak heeft verricht.”“Met de Van Gent Group en Aqua BargingHolland willen wij, met een flexibele enbetrouwbare 24/7 dienstverlening, samenmet onze klanten een duurzame relatieopbouwen. Met onze kwaliteitsgerichteaanpak zien wij de toekomst absoluutpositief in.”pen willen Michel en Xander wat de motorenbetreft alleen maar de kleur geel. Endus zorgen twee Caterpillars C32 per schip,net als bij de in 2008 afgebouwde Amice enVigilia, voor de voortstuwing van de Amicaen de Vigilia II.Aan ms AMICA leverden o.a.vlootschouw.nl/amicaDoldermanComplete afbouwRensen-Driessen ShipbuildingOntwerp, bouw en levering cascoADS van Stigt2x Masson Marine-keerkoppelingtype MM W4400 reductie 5,077:1Inclusief:- Centa elastische koppeling- Elektrische bediening- PTO type 0 t.b.v. stuurwerk- SleepsmeerpompAlphatron MarineCompleet nautisch pakketAlubouw de Mooy- Hefkolom- Overzakbaar stuurhuis- Dakradarmast- Voormast- Electrisch verstelbare boordbakken- Heklichtvleugel- Roeftrap- Gepolijsten uitlaten achterschip- Gepolijsten uitlaten voorschip- Diverse rvs werkzaamhedenBlokland Non FerroBeunkoelersBlommaert Aluminium Constructions- 30 scheepsluiken in Friesche kap,type FRK 10.100/3670/2,5 triopaneels- 1 hydraulische luikenwagen, typeHLW 10/6000- Aluminium bootsdavitt CatshuisStoffering en levering van meubelsClimaLogic- Airconditioninginstallatie- Machinekamerventilatoren- rvs afsluitbare roostersScheepstimmerbedrijf Da-CapoComplete betimmering van achter-,voorwoning en stuurhuis en behangenspackspuit-werkzaamhedenDamen Marine Components- Besturingssysteem: type SP2700- Stuurmachine: type 4DWKK- Roeren: 4 stuks type HD/NACA- Straalbuis: 2 stuks type OptimaDijvler Winches- 1x boeglier- 1x achterlier- 3x ankers- 3x ankerdraadDolpower- Generatorset 1, vermogen 593kVA,Stage V- Caterpillar motor, type C18- Stamford generator, type HC534- Generatorset 2, vermogen 135kVA,Stage V- John Deere motor, type 6068A- Stamford generator, type UC274- Generatorset 3, vermogen 70kVA,Stage V- John Deere motor, type 4045T- Stamford generator, type UC224EMS GroupComplete E-installatieForesta Trading- F.T. VICTOR dienstpompen- F.T. VICTOR zwartwaterpompen- F.T. ballast-/stripping-ejectors ≈200 m³/u- F.T. Smeeroliehaspelsets- F.T. Smeeroliepompen- F.T. GasolietrimpompOmru ScheepsramenScheepsramen en -deurenVerhaar Omega- Twee Verhaar Omega boegschroefinstallatiestype VBS1200sr-N (schroefdiam1200mm), Diesel aan-gedreven583 pk bij 1950 omw/min.- Bediening wegafhankelijk- Twee Schroefcompressoren AtlasCopco type G5 FF tbv Stage-VW&O EuropeAppendages voor in de machinekamers(foto Maritime Filming Group)
17 december 2024 Kerst71Op 6 septem
17 december 2024 Kerst73Hij zette z
17 december 2024 Kerst75Het verhaal
17 december 2024 Kerst77WEWILLENALL
17 december 2024 Kerst79Het verhaal
,o mbo17 december 2024 Kerst81DE ME
17 december 2024 Kerst83Machinefabr
17 december 2024 Kerst8552 METER 52
17 december 2024 Kerst87Als VT will
17 december 2024 Kerst89Toen ‘s-G
17 december 2024 Kerst91Anouk Henke
17 december 2024 Kerst93Duurzaamhei
17 december 2024 Kerst95Schipperske
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl