Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

217 december

217 december 2024CirclesofLive: NMThoopt dat binnenvaartook aansluit bijcirculaire scheepsbouwIn 2025 komen de eerste resultaten van CirclesOfLife naar buiten. NMT,betrokken bij het Europese project voor een duurzamere scheepsbouw, zoektdan werven en toeleveranciers uit de binnenvaart om aan te sluiten bij deinspanningen voor het circulair bouwen van schepen.CirclesOfLife is een Europees samenwerkingsproject.Het ging in januari van dit jaar van start en loopt toten met 2026. Vijftien partijen uit de scheepsbouwketenen uit meerdere landen werken aan eenShipyard Environmental Performance Index (SEPI).Dat is een raamwerk voor scheepswerven en anderemaritieme maakbedrijven om hun ecologische voetafdrukte meten en verbeteren.Daarnaast is er een Cradle to Cradle Ship Passport inde maak. Dit is bedoeld om de levenscyclus vanonderdelen en materialen van schepen te bepalen.Van ontwerp en productie tot reparatie en recycling.Met als doel dat de sector veel meer circulair gaatwerken.Rosanne van Houwelingen is projectmanager Innovatiebij Netherlands Maritime Technology (NMT)en binnen de brancheorganisatie verantwoordelijkvoor CirclesOfLife. Ze werkt pas een half jaar bijNMT. “Hiervoor was ik onderzoeker bij Erasmus.Toen ik begon, dacht ik dat er op het gebied vancirculariteit niet zoveel gebeurde in de maritiemesector. Maar toen ik in gesprek kwam met verschillendeleden, dus met toeleveranciers en werven, wasik best verrast hoe vér bepaalde processen al zijn.”Het gaat niet alleen om werven,maar ook om de toeleveranciers vanonderdelen en componenten“Aegir Marine, een Nederlandse leverancier vanthrusters, is bijvoorbeeld bezig met het opzetten vaneen netwerk voor remanufacturing. Ze willen gebruiktethrusters terughalen en die reviseren, waarnaze weer als nieuw verkocht kunnen worden. Ze zijnnu in overleg met Bureau Veritas om daar certificeringvoor te regelen.”Hele ketenCirclesOfLife richt zich op vermindering van uitstoot,circulariteit en het monitoren van milieueffecten.Er is NMT veel aan gelegen dat alle partijenuit de maritieme maakindustrie meedoen: werven,toeleveranciers en andere betrokkenen, zoals rederijenen scheepseigenaren. “Het is belangrijk dat alleketenpartijen in de gehele levenscyclus van een schipbetrokken zijn.”“Eerst lag de focus vooral op alternatieve brandstoffen.We zagen bij NMT dat er een nieuwe trend was:circulariteit. Ook op Europees niveau.” Dat wasNieuwe roep om op alle Moezelsluizen eentweede kolk te bouwenVervolg van pagina 1“Ik heb er goede hoop op”, zeiLeny van Toorenburg van KoninklijkeBinnenvaart Neder land.De beleidsadviseur NautischTechnische Zaken en Infrastructuurheeft regelmatig contactmet de verantwoordelijken vande WSA. “Ik merk dat ze het heelserieus aanpakken.”De eerste dagen na het ongelukwaren nodig voor het uithijsenvan de beschadigde sluisdeuren,inventarisatie van de sluis(ook onder water) en de nodigereparaties. Ook is een noodschut-installatieopgebouwd.Vrijdagmiddag 13 decemberbezochten minister-presidentAlexander Schweitzer vanRijnland-Palts, en de ministersDaniela Schmitt (Verkeer, Rijnland-Palts)en Jürgen Barke(onder meer EconomischeZaken, Saarland) de sluis.Op zaterdag 14 december werdende technische voorbereidingenvoor het tijdelijk schuttenuitgevoerd. Dat gebeurt metschotten die door een externekraan worden in- en uitgehesen.De daaropvolgende testvaartenverliepen succesvol. Zodatmaandagochtend kon wordengestart met de noodschuttingen.Hoe die verliepen was ophet moment van drukken vandeze krant nog niet bekend. Leesover de actuele situatie opwww.binnevaartkrant.nl.VolgordePersoneel van de WSA heeftcontact gehad met alle wachtendeschepen om informatie teverzamelen over onder meerhun locatie, lading en diepgang.Die gegevens zijn gebruikt omde volgorde van schutten vastte stellen. Het gaat in totaal om74 schepen. De meeste liggen ophet Franse deel van de Moezel enop de Saar. Naast zestig drogeladingschepenzijn er zes passagiersschepen,drie tankers en vijfduwstellen. 45 schepen zijn geladen,29 leeg.Medewerkers van KBN hebbenook contact met leden die dedupe zijn van de stremming, verteltVan Toorenburg. Dat zijn erruim twintig. Grote problemenmet drinkwater zijn nog nietbekend. Wel lopen de schepenschade op nu ze noodgedwongenstilliggen. De meeste hebbenweliswaar een stilligpolis, maardie verzekering is vaak maximaaldertig dagen geldig en betaaltslecht 50 cent per ton.Bij het opstellen van de eersteschutvolgorde moest met veelzaken rekening worden gehouden.“Het belangrijkste is delocatie van de schepen en of zenog ergens lading willen innemen”,licht WSA Mosel-Saar-Lahn toe. “Ook de afmetingenvan de vaartuigen en de ladingzijn belangrijk.” De duwkonvooienzijn een probleem, omdatze door hun lengte niet meer inde kolk van Sluis Müden passen.De lijst is wat de WSA een“levende lijst” noemt; die zal dekomende dagen regelmatig wordenaangepast aan de voortgangen ervaringen. De schatting voorafwas dat het schutten kost perschip tot vier uur kan duren.De reparatie van de sluis gaatmaanden duren. Het plan isdeuren van de tweede kolk vanSluis Trier aan te passen zodat zein Sluis Müden gebruikt kunnenworden. Dat vergt waarschijnlijkcirca twee maanden.Dubbele sluiskolkenWekelijks gaat er ruim 100.000ton lading over de Moezel, Saaren Lahn, aldus Van Toorenburg.Er gaan vooral steenkool, erts enschroot naar staalfabrieken in deregio. Retour gaan vooral graanen andere landbouwproducten.De complete afsluiting van deMoezel maakt dat vanuit debinnenvaart, de industrie en debinnenhavens weer wordt aangedrongenop verdubbeling vanalle sluizen op de rivier. Twintigjaar geleden was het plan overaleen tweede sluiskolk te realiseren.Dat is pas bij drie sluizengebeurd.Binnenvaartorganisatie BDB laatweten dat het compleet stilvallenvan de scheepvaart op de belangrijkerivieren voorkomen hadkunnen worden als de overheidmeer vaart had gemaakt met hetverruimen van de Moezelsluizen.“Alweer een bewijs dat de planningen realisatie van belangrijkevaarwegprojecten te lang duurt,zelfs op een internationale vaarwegals de Moezel”, aldus BDBdirecteurJens Schwanen. “Wijverwachten dat de overheidbelangrijke vaarwegenprojectenmet topprioriteit behandelt.”Onderschrift (foto)

17 december 2024 3TO THE MOONvoor de brancheorganisatie aanleiding omzich hard te maken voor een project – ensubsidie uit Brussel. “Samen met DamenShipyards, die de lead heeft binnenCirclesOfLife. Zij zagen vanuit hun R&Dteamals een van de eerste dat circulariteitde volgende stap is na de energietransitie.”LabelWat ook meespeelt is dat werven en toeleverancierszich bewust zijn van de wet- enregelgeving die op hen afkomt, op hetgebied van milieu, klimaat en de verplichteverslaglegging over hun prestaties op datvlak. De aan CirclesOfLife deelnemendeCONTACT ROND DE FEESTDAGENbedrijven willen zich ervoor inzetten omzo goed mogelijk te zorgen dat ze daar tijdigop voorbereid zijn. Zelf én als branche.“Met de SEPI, de index voor de milieuafdrukvan een scheepswerf, zijn we bijnaklaar”, zegt Van Houwelingen enthousiast.“We hebben alle processen in kaart gebracht.En dat gaat vooral over de inflow ende outflow. Denk aan energieconsumptieen toegepaste materialen, maar ook afvalstromen.”“De volgende stap is software ontwikkelendie werven helpt om dit bij te houden. Endat monitoren laat ook zien waar je jezelfkunt verbeteren als bedrijf: waar zit mijnRond de feestdagen is het kantoor van de Binnenvaartkrant gesloten: van 23december tot en met 1 januari. Vanaf donderdag 2 januari zijn we weer bereikbaar.Heeft u vragen over advertenties of wilt u alvast ruimte reserveren voor komende edities?Mail dan tijdens het kerstreces gerust naar sales@binnenvaartkrant.nl. Dan nemen we inhet nieuwe jaar meteen contact op. Tips en ideeën voor artikelen zijn welkom viaredactie@binnenvaartkrant.nl.Op 14 januari verschijnt de eerste krant van 2025. Anders dan voorgaande jaren komen wemeteen in ons vertrouwde ritme; de volgende editie komt twee weken later uit.We wensen iedereen heel fijne, warme dagen toe!CBS-CIJFERS: BINNENVAART HOUDTOMZETGROEI WEGVERVOER NIET BIJIn het derde kwartaal van 2024 was deomzet van de totale transportsector 6,4procent hoger dan in dezelfde periodevorig jaar. Dat blijkt uit nieuwe cijfersvan het CBS. De binnenvaart deed hetmet 2,8 procent minder dan gemiddeld– en bleef ook achter bij het vervoerover de weg: plus 5,3 procent.Dit was het derde kwartaal op rij met eenhogere omzet voor de sector als geheel.Daarnaast is het de grootste omzetgroeisinds het eerste kwartaal van 2023, constateerthet CBS. De sterkste omzetgroeiwas te zien bij de branche opslag en dienstverleningvoor vervoer (11,6 procent).Net als in het vorige kwartaal steeg deomzet binnen het vervoer over de wegvooral bij het personenvervoer. Dat was9,5 procent hoger vergeleken met dezelfdeperiode in 2023. Het goederenvervoer overde weg liet een omzetstijging zien van 5,0procent.Vervoer per spoor had een omzetgroei van2,4 procent. Daar zit de binnenvaart dusnet boven.Op veel werven wordt al afvalingezameld voor recycling.(archieffoto Tekst & Toebehoren)energieconsumptie het hoogst, en watkan ik daaraan doen? En dat kun je ookvergelijken met wat de branche gemiddeldscoort. Uiteindelijk kan dat leiden tot ietsdat lijkt op het energielabel voor huizen,of de Nutri-Score van voedingsmiddelen. ”Materiaalpaspoort“Voor het circulair materiaalpaspoortbrengen we in kaart wat voor typematerialen nu precies voor schepen wordengebruikt. Zodat je weet welke materialenop welke manier herbruikbaar ofrecyclebaar zijn. Er zit wel een uitdagingin, en dat is een van de rollen van NMT inCirclesOfLife, dat je de hele maritiemeketen erbij moet betrekken. Het gaat nietalleen om de werven, maar ook om detoeleveranciers, want die leveren de onderdelenen componenten voor een schip.”Dit is hét moment omaan te hakenDe wens is dat de productie van schepenhelemaal circulair kan gebeuren. “We willende loop sluiten. Dat er geen schepenworden gerecycled op de stranden vanBangladesh en India. Als we met zo’npaspoort in kaart kunnen brengen wat deverschillende materialen aan boord zijn enwat voor waarde daar nog uit te halen is,wordt het misschien ook aantrekkelijkerom scheepsrecyclingactiviteiten in Europate laten plaatsvinden.”Van Houwelingen ziet daar nog een bijkomendvoordeel van: “Dan houd je dusook de grondstoffen in Europa. We moetenrekening houden met de mogelijkegrondstoffenschaarste in de toekomst. Danis het handig om niet te afhankelijk te zijnvan andere landen.”BinnenvaartNMT kijkt ook nadrukkelijk naar scheepswerven,onderaannemers en leveranciersdie in de binnenvaart actief zijn. Die zittenniet in de groep van vijftien projectpartners.Van Houwelingen: “Op dewebsite kunnen mensen hun interesseaangeven en zich inschrijven voor denieuwsbrief. We hopen dat vertegenwoordigersuit de binnenvaart lid willen wordenvan de gebruikersgroep. De bedrijvendaaruit gaan oplossingen testen en meedenken.”Dit is hét moment om aan te haken, geeftde NMT-projectmanager aan. “De komendedrie maanden komt er een webinar envanaf de zomer zullen de eerste trainingenstarten. In de zomer kunnen we ook desoftware-tool voor SEPI gaan testen. Daarzoeken we ook partijen voor. Liefst ook uitde binnenvaart. We willen weten wat zijvinden van een circulair materiaalpaspoorten wat de status is van de binnenvaart alshet hebben over circulariteit.”Kijk voor meer informatie opwww.circles-of-life.eu.Eén pot natAltijd eerst de schuldige zoekenals er een ramp is gebeurd. Vroegerbleef het daarbij. Als het meezatkreeg je onderzoekscommissiesdie de aanleiding tot ramp ofongeluk boven tafel kregen. Danwaren er rapporten waar nooitiets mee gebeurde. Tegenwoordignemen we geen genoegen meermet een schuldige. Er moet sprakezijn van opzet. Een samenzweringtegen ons allen. Complotdenkerskomen al snel met 9-11, de aanslagop de Twin Towers. Alsof hetniet genoeg ‘complot’ was dateen groepje fanatici met gekaaptevliegtuigen de hoogste gebouwenvan New York binnenvlogen. Nee,er zat iets achter. Jazeker, eengroep moslims die samenspandeom Amerika te beschadigen. Maardat was te simpel. Er was meer aande hand. De toenmalige presidentGeorge W. Bush (we dachten toennog dat het niet erger kon) zelf zatmet wat lage waarderingscijfers endacht: laat ik eens een paar zelfmoordterroristeninhuren.Meestal wordt dan ook de maanlandingvan de Apollo 11 in twijfelgetrokken met Neil Armstrongmaar natuurlijk vooral de glorievoor de VS. Te mooi om waar tezijn. Er is nu zelfs een film gemaaktmet Scarlett Johansson die de helemaanlanding neerzet als een geliktepromotiestunt. Dat was hetnatuurlijk ook, maar in die film kunje zien hoe dat moet zijn gegaanzonder op de maan te landen. Hetis ironisch dat de Amerikanen technischin staat waren naar de maanen terug te vliegen maar niet bijmachte waren om dit vakkundigen geloofwaardig in scene te zetten.Gelukkig is Fly me to the mooneen komische film, want helemaalserieus moet je complotdenkersniet nemen natuurlijk.Complotdenkers daarentegen nemenzichzelf bijzonder serieus.Na het ongeluk met de sluis op deMoezel reageerde op onze websiteiemand met een verrassende opsommingvan alle denkbare complottenwaar deze aanvaring meteen sluisdeur het zoveelste bewijsvan was. Het was namelijk niet deeerste aanvaring dit jaar. Dat kan inderdaadgeen toeval zijn. Hier is opzetin het spel. Nou daar gaan we:de coronapandemie, de neergangvan de Duitse economie, de hogeinflatie en met name de energieprijzen,een verzonnen klimaatcrisisen nu weer die aanvaring met desluisdeur (en by the way, ik stoottevorige week mijn kleine teen), allemaalopgezet door globalisten diealles stuk willen maken. Ik denk datde afzender iets te veel naar JamesBond-films heeft gekeken en dachtdat het documentaires waren.We ontvingen deze reactie zo snelna het plaatsen van het artikel oponze website, dat je je afvraagt ofdeze persoon niet al op de hoogtewas voordat het gebeurde. Latenwe eerlijk wezen, hij of zij of watdan ook moet wel in het complothebben gezeten.Michel Gonlag

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant