14 17 december 2024Scheepswerf Maasbracht wenstDUWBOOT BØSTADeen behouden vaart!Al meer dan 70 jaar vakmanschapDwarshelling 115 meterScheepsreparatieAfbouw/verbouwingenNieuwbouwConstructiewerkOnderhoudFoto: Maritime Filming Group+31 (0)475 465 555 +31 (0)6 103 541 29 www.scheepswerfmaasbracht.nlWij bedanken Versotransvoor het in ons gestelde vertrouwen enwensen Duwboot Bøstad een goede vaartWij bedanken Versotransvoor het in ons gestelde vertrouwen enwensen Duwboot Bøstad een goede vaartFoto: Maritime Filming GroupFoto: Maritime Filming Group
17 december 2024 15Vlekkeloze samenwerking Scheepswerf Maasbracht en Marco BV levert puike duwboot opBøstad markeert nieuw hoofdstuk voorVersotransGezamenlijk hebben Scheepswerf Maasbracht enscheepsreparatiebedrijf Marco BV eind vorige maandde Bøstad opgeleverd. Ze bouwden de 19 meter langeen 10 meter brede duwboot voor rederij Versotransvan de familie Somers. De samenwerkende bedrijvenklaarden het karwei van a tot z: van de tekeningen ende cascobouw tot en met de inbouw en afwerking. Zeverzorgden zelfs de proefvaart.Directeur Fabian Fijneman vanScheepswerf Maasbracht en directeurMarcel van Dijk van Marco BV kregeneind vorig jaar gezamenlijk deopdracht van Versotrans. Die was noggeen klant bij de bedrijven; eigenaarAmedee Soomers was via via bij henterechtgekomen.Marcel vertelt: “Ze hadden plannenvoor hun rvs-tanker Bumbastad. Hetmiddenschip was al een keer vervangenen dus verjongd. Nu waren het voorenachterschip aan de beurt.” Daaropbedacht Amedee Somers een creatieveoplossing: het motortankschip wordtomgebouwd tot een duwbak waar deBøstad mee gaat varen.Nieuw hoofdstukGroot voordeel: de duwboot is veelzijdiginzetbaar en kan ook ander werkdoen. Daarmee opent Versotrans voorzichzelf de weg naar andere markten.Zoals de afgelopen weken in de praktijkook al bewezen werd: de Bøstadheeft al meerdere reizen gedaan. Onderandere met een ponton met onderdelenvoor windmolens.Op de LinkedIn-pagina van Versotransschrijft Amedee Somers dat de Bøstad“het begin van een spannend nieuwhoofdstuk markeert. Voor een bedrijfwaarvan de vloot tot nu toe uitsluitenduit binnenvaarttankers bestond, betekentde Bøstad een sprong naar nieuwegebieden. Deze duwboot zal VersotransAG helpen nieuwe markten te verkennen,onze expertise uit te breiden enonze operationele scope te verbreden.”“In minder dan een jaar is dit nieuwbouwprojectvan begin tot eind voltooid- een mijlpaal waar we ongelooflijktrots op zijn. De soepelesamenwerking, het gedeelde enthousiasmeen de toewijding van alle betrokkenenhebben ervoor gezorgd datdit project een prachtige en succesvolleprestatie is geworden.”Op één lijnVoor Marco BV en zusterbedrijf Visser &van Dijk (scheepselektrotechniek) washet al de zesde nieuwbouw duwbootwaaraan ze werkten. “We konden eenbestaand ontwerp gebruiken”, verteltMarcel van Dijk. “Toen Amedee devraag bij ons neerlegde, hebben we hetsamen opgepakt.”Scheepswerf Maasbracht en MarcoBV zijn beide aan de Bunkerhaven inMaasbracht gevestigd. De bedrijven zittennog geen 500 meter van elkaar. “WePas na de proefvaart werd het stokje overgedragen. (foto’s Maritime Filming Group)hebben het samen aangepakt, zoals wevaker nauw samenwerken. Door hetbestaande en bewezen concept te pakken,konden we meteen schakelen.”“Vervolgens hebben we alle onderdelenen materialen bij elkaar gezochten goede gesprekken gehad met demensen van Versotrans. Na een paargesprekken had meneer Somers al snelhet vertrouwen dat onze denkwijzedezelfde was als die van hem. We zatenal snel op één lijn.”ErvaringFabian, Marcel en hun collega’s kregenbijna volledig de vrije hand. Marcel:“Voor de indeling machinekamer, hoedingen op te lossen en meer van datsoort dingen.”Met de ervaring van zes eerdere duwbotenwisten ze wel wat er nodig was.Marcel nuanceert dat: “Elke boot istoch weer anders. Omdat de wensenvan iedere klant anders zijn. Verder hebje te maken met verandering van materiaal,verandering van regelgeving…dat vraagt om aanpassingen.”Bijvoorbeeld van de motoren. “Ditis de eerste boot van dit concept metStage V-motoren”, verheldert Marcel.“Die hebben we naar voren moetenplaatsen. Vanwege de nabehandelingssystemenerachter. Anders zouden dieniet passen.”Lees verder op pagina 17Aan duwboot BØSTAD leverden o.a.vlootschouw.nl/bøstadScheepswerf MaasbrachtBouw casco & afbouwMarco BVAfbouw, inbouw motorenAlphatron MarineCompleet nautisch pakketBlommaert Aluminium Constructions- Dakradarmast, type Aquateam- Set RVS gepolijste oordlichtvleugels,doosmodel- Heklichtbeugel, type Isis, rvs gepolijst- Stuurhuttrap- Roeftrap met rvs leuningenDe Waal Machinefabriek- EasyFlow-roersysteem- Twee schroefasinstallatiesDijvler WinchesHydraulisch powerpackKoppellierenForesta Trading- F.T. VICTOR dekwas-/FiFi-pomp- F.T. VICTOR lens-/ballastpomp- F.T. Gasoliehaspelset incl. flowmeteren vulnozzle- diverse appendagesKoedood Dieselservice- 2 voorstuwingsmotoren MitsubishiS12A2-MPTAW, Stage V.- 2 generatorsets JCB 448-TGWA-60op een frame JCB 448-TGWA-60 ineen geluidsdichte kastOmru ScheepsramenRamen en deurenTinnemans floating solutionsCompleet snijpakket, staalpakket,de straalbuizen, de ankerlier metdubbele draadtrommel, de completeinterieurbouw én de bekende Tinn-Silver bijbootVerbuntComplete conserveringVerhaar Omega- Eén Verhaar OmegaBoegschroefinstallatie typeVBS1000sr-N (schroefdiameter1000 mm) Diesel aangedreven, 405pk bij 2200 omw/min.- Bediening wegafhankelijkVissers & van DijkVolledig elektrische installatie ennautisch pakket
17 december 2024 Kerst65Dit verwach
17 december 2024 Kerst67‘Zout kin
17 december 2024 Kerst69Esco wenst
17 december 2024 Kerst71Op 6 septem
17 december 2024 Kerst73Hij zette z
17 december 2024 Kerst75Het verhaal
17 december 2024 Kerst77WEWILLENALL
17 december 2024 Kerst79Het verhaal
,o mbo17 december 2024 Kerst81DE ME
17 december 2024 Kerst83Machinefabr
17 december 2024 Kerst8552 METER 52
17 december 2024 Kerst87Als VT will
17 december 2024 Kerst89Toen ‘s-G
17 december 2024 Kerst91Anouk Henke
17 december 2024 Kerst93Duurzaamhei
17 december 2024 Kerst95Schipperske
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl