Views
1 month ago

2024-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schepen
  • Kerst
  • Waar
  • Haven
  • Fijne

12 17 december

12 17 december 2024Princess Rivercruises AGWij zijn op zoek naar:1 ste Kapitein & 2 de Kapitein(Op ZZP basis is ook mogelijk)Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel.Wir suchen:1. Kapitän & 2. Kapitän(ggf. als selbständiger Unternehmer)Fahrgebiet: Niederlande, Belgien, Rhein, Mosel.Wij bieden:Wij verwachten van U:Wir bieten:Wir erwarten von Ihnen:• Vrijetijdsregeling 4/4 – 4/2 – 2/2• Rijn- en Radarpatent• Freizeitregelung 4/4 – 4/2 – 2/2• Rhein- und Radarpatent bis Basel• Aantrekkelijk netto salaris• Ervaring in vergelijkbare functie• Fairer Nettolohn• Erfahrung in vergleichbarer Position• Zwitsers arbeidscontract• Kennis van Duitse en/of Engelse taal• Schweizerischer Arbeitsvertrag• Sprache Deutsch und/oder Englisch• Pensioenopbouw• Goede communicatieve vaardigheden• Rente- und Sozialversicherung• Gute Kommunikationsfähigkeiten• Ziektekostenverzekering• Deskundige passagiersvaart is een pré• Krankheits- und Unfallversicherung• “Sachkundiger für die Fahrgastschifffahrt” ist ein Pré• Sociale verzekeringsbijdrage• Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk• Berufl iche VorsorgeSollicitatie met CV: kunt U sturen naar: hoenen@skynet.beMeer informatie: www.rivercruise-line.eu • Telefoneren kan met Raymond Hoenen +31 622205426ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:ALUMINIUM EN RVSDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.beBEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK, WerkendamJohn van Maastricht+31(0)6-30487516of mail direct naarverkoop@beerensbv.nl/Beerensbvwerkendam/company/beerensbvWWW.BEERENSBV.NL• Kwaliteit• Leverbetrouwbaarheid• Full servicePostbus 188, 3330 AD ZwijndrechtNoordpark 1, 3332 LA ZwijndrechtTelefoon (078) 612 48 33Fax (078) 619 53 42Nieuwe Bosweg 4, Postbus 143340 AA Hendrik-Ido-AmbachtTelefoon (078) 681 41 77Fax (078) 681 50 56• Voor kleine tot ingrijpendereparaties en compleet onderhoud• Helling 120 meter• Groot schroevendok• Scheepsluiken• Havenservice• Stalen vloeren• Alle reparaties boven de waterlijn

17 december 2024 13Tweede Kamer wil extra onderzoeknaar derde haven WerkendamDe Tweede Kamer heeft per motieopgeroepen tot een verbreed onderzoeknaar de ontwikkeling van een derde havenin Werkendam. Dit moet onder andereruimte bieden aan het maritieme cluster.De motie was 25 november ingediend bij het debatover het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimteen Transport. In dat MIRT zijn alle ruimtelijke infrastructureleplannen van de rijksoverheid opgenomen.Maritieme maakindustrieCDA, VVD, CU, SGP en NSC vroegen het kabinetvia de motie om het eerdere MIRT-onderzoek overdit onderwerp uit 2021 aan te vullen en te actualiseren.Het idee is met name te kijken naar kansen omde landelijke doelen uit de Sectoragenda MaritiemeMaakindustrie te koppelen met het ProgrammaIntegraal Riviermanagement. In dat programmawerken verschillende overheden en waterschappenaan een aantrekkelijk rivierengebied met balans tussenhoogwaterveiligheid, natuur, waterkwaliteit enbevaarbaarheid. Door beide belangen te combineren,ontstaat een win-winsituatie, verwachten departijen. De haalbaarheid om tot uitvoering tekomen van de diverse ambities wordt er groter door.Op 3 december werd over de motie gestemd. Diekreeg bijna kamerbrede steun en werd zodoendeaangenomen.Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaatgaf in het debat aan dat de economische ambitiesvan Werkendam en het belang van de maritiememaakindustrie groot zijn. Hij wil de voorstellen voorWerkendam samen uitwerken met minister DirkBeljaarts van Economische Zaken. Diens departementis verantwoordelijk voor de maritieme maakindustrie.LobbyDe gemeente Altena, waartoe Werkendam behoort, isblij met de steun uit Den Haag. Die gemeente heeftvol ingezet op een intensief lobbytraject. Daarin zijnregio gemeenten, provincies, brancheorganisaties, ministeriesen Tweede Kamerfracties bezocht. Ze kregenuitleg over de voorstellen van de gemeente om hetmaritieme cluster in de Werkendamse havenWerkendam meer ruimte te bieden. Die lobby voertde gemeente samen met Werkendam MaritimeIndustries (WMI) uit.Wethouder Hans Tanis, verantwoordelijk voorhavenontwikkeling, zegt: “We hebben een intensieftraject gelopen en zijn natuurlijk erg blij met ditresultaat. Niet eerder kwamen we als gemeenteAltena zo ver in het ontwikkelproces voor een derdehaven en de bijkomende kansen voor de regio.”Zijn collegawethouder Wendy van Ooijen van Economievult aan: “Het is een belangrijke stap voor detoekomst van onze maritieme bedrijven. We hebbenveel vertrouwen in het vervolg.”Een verbreed MIRT-onderzoek biedt de gemeenteAltena mogelijkheden om verantwoord vervolgstappente nemen en in overleg te gaan metprovincies, het rijk en Europa over haalbaarheidvan publieke medefinanciering. Daarnaast gaan degemeente en haar partners verder met de uitwerkingvan plannen om “de samenhangende uitdagingenvan integraal riviermanagement en meer ruimte voorhet maritieme maakindustriecluster in Werkendamconcreet te maken”.Op zoek naar ruimteDe wens voor een nieuwe haven leeft al langer inWerkendam. De scheepsbouw in het Brabantse dorpis naarstig op zoek naar ruimte om verder te kunnengroeien. De gemeente Altena steunt die ambities.Het Regionaal Ontwikkelbedrijf Bedrijventerreinen(ROB) heeft een haalbaarheidsstudie gedaan. In eersteinstantie is gekozen voor een insteekhaven, eenextra afbouwkade aan de Biesboschhaven-Zuid enafbouwruimte voor kleinere maritieme bedrijven.Later zou er een volwaardige derde haven moetenkomen.Samen met WMI en in de haven gevestigde bedrijvenging ROB na hoe binnen de huidige beperkte ruimteeen maximaal resultaat te behalen is. Enkele bedrijvenworden verplaatst en er wordt meer kaderuimtegecreëerd.Banen“Doel is de ruimte beter te benutten”, zei wethouderTanis toen de gemeenteraad eind oktober metdat voorstel van het college van burgemeester enwethouders instemde. “Zo kan de haven straks weerdecennia vooruit. We beginnen nu met het optimaliserenvan bestaand gebied en willen op termijn eenderde haven realiseren. Ook daar zetten we op ditmoment actief op in.”Eerder nam het college een voorbereidingsbesluitDe Biesboschhaven ligt regelmatig vol. (archieffoto Tekst & Toebehoren)en vestigde het een voorkeursrecht op percelen inhet gebied. In de komende periode voert het ROBgesprekken met perceeleigenaren en wordt er samenmet de betrokken bedrijven gewerkt aan de verdereuitwerking van de plannen.De scheepsbouw en -reparatie en alles wat daarmeeverbonden is, is van cruciaal belang voor de lokaleen regionale economie. Het maritieme cluster inWerkendam biedt meer dan 2.000 directe banen en400 tot 600 indirecte banen. Daarmee is het goedvoor 11 procent van de werkgelegenheid binnen degemeente Altena. Om dat te behouden en liefst zelfsnog verder te vergroten, trekt Altena met ROB, WMIen de bedrijven op om de maritieme kennis, kundeen industrie te versterken. Wethouder Van Ooijen:“Werkendam speelt hierin een grote rol. Maar daaris wel meer ruimte voor nodig. Dit besluit is daaromeen belangrijke eerste stap. We werken graag samenmet het maritieme cluster aan het vervolg. Met hetdoel het faciliteren van een sterk en toekomstbestendigmaritiem cluster.”100 miljoen euroDe realisatie van een volwaardige derde haven isvoorlopig nog toekomstmuziek. Daar kan het onderzoekwaar de Tweede Kamer om vraagt bijhelpen. Er is circa 100 miljoen euro voor nodig. Datoverstijgt ruim de budgettaire mogelijkheden van degemeente.Maar de uitbreiding van de Biesboschhaven-Zuidkan in de tussentijd voor lucht zorgen. Hans Taniswil snel aan de slag. Hij zei eerder: “Er is al hetnodige onderzoek gedaan, maar we moeten nogeen aantal zaken onderzoeken. Bijvoorbeeld over destikstofuitstoot. Er zijn nog best wat open einden ener volgen nog wat procedures, zodat we in onze handenmogen klappen als we over een jaar echt kunnenstarten. We zijn nu echter verder dan we ooit zijngeweest en het is een plan waar de bedrijven achterstaan.”AFSCHEID VAN EEN BINNENVAARTVRIENDAlbert Schöpflin, hoofd van hetWSA Mosel-Saar-Lahn, gaatmet pensioen. Hij heeft 31jaar voor de Duitse vaarwegbeheerdergewerkt, waarvan22 jaar in een leidinggevendefunctie.Hij werd op 26 november metwoorden van dank uitgezwaaiddoor BDB-bestuurslid RobertSpranzi (DTG). Spranzi noemdeSchöpflin een vriend van debinnenvaart, een daadkrachtigman met veel technisch knowhowen een pragmatische aanpak.“We waarderen de manierwaarop je altijd samen met jeteam problemen en uitdagingenhebt opgepakt door metpraktische oplossingen te komen.”Met zijn humor kon Schöpflinals lid van de Moezelcommissiezelfs tijdens de meestverhitte discussies voorontspanning zorgen. Zijnlaatste uitdaging op de Moezelis de stremming door deschadevaring bij Müden.BDB-bestuurslid RobertSpranzi (links) bedankte AlbertSchöpflin. (foto BDB)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant