Views
1 month ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

8 3 december

8 3 december 2024Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:StuurliedenMatrozen* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlPASSIE VOORTECHNIEK.DE ALLERBESTESERVICE.Atlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlHier staat Bolier al 75 jaar voor.Sluit jij bij ons aan?atlantic-horizon.nlWWW.TMLG.CH WWW.TMLG.EU WWW.TMLGACADEMY.EUSAMENSTAAN WESTERKER!BUSINESS-OPTIMALISATIEAFLOS & CREWMANAGEMENTGOEDGEKEURDEOPLEIDINGSCURSUSZwitsersarbeidscontractvoor jouwbemanningWij regeleneen completebemanning voor je.Opleidingscentrumvoor matrozenen kapiteinsBinnenvaartrederijmet eenpaneuropesefocusAanzienlijkeverlaging vande maandelijksesalariskosten.Meer dan5000Europese matrozenen kapiteinsMaak deeluit van ditopleidingsproces+352 661 565 000agata.jendrichovska@tmlg.eu

3 december 20249Nieuwe Belgische binnenvaartwetvergroot rechtszekerheidDe nieuwe binnenvaartwet die op 1 januari 2025 in België van kracht wordt,schept meer duidelijkheid over alle mogelijke overeenkomsten met betrekkingtot het gebruik van een schip. Marc De Decker, als advocaat gespecialiseerd intransportrecht, legt op hoofdlijnen uit wat er gaat veranderen en hoe dit bijdraagtaan meer rechtszekerheid.DOOR SARAH DE PRETERVanaf 1 januari zal voor alle overeenkomstenvan goederenvervoer hetCMNI gelden. Dus niet meer alleenvoor internationaal vervoer, maarook voor binnenlands vervoer, inclusiefmultimodaal vervoer. België isnaast Zwitserland en Hongarije eenvan de eerste landen die het CMNI opbinnenlands vervoer van toepassingverklaart.DiscussiesDaarnaast voorziet de wet in duidelijkeregelgeving voor alle binnenvaartovereenkomsten.Dit zijn naast deovereenkomst van goederenvervoeronder meer de lig-, charter- en huurovereenkomsten de duwovereenkomst.Die wijziging neemt volgens Marc DeDecker rechtsonzekerheid weg. “In debinnenvaart worden regelmatig zakentelefonisch overeengekomen zonderdat er iets op papier wordt gezet.Dat leidt te vaak tot discussies overbijvoorbeeld de verplichtingen vaniemand die een schip meeneemt of deRoyal Bodewes wint GroningerOndernemingsprijsRoyal Bodewes heeft de GroningerOndernemingsprijs 2024 gewonnen.Commissaris van de Koning RenéPaas maakte de winnaar op 21 novemberbekend tijdens een feestelijkeslotavond met de drie finalisten inMartiniPlaza Groningen.De scheepswerf uit Hoogezand isvolgens de jury een uitstekende,De wet is op 10 oktober 2024 gepubliceerdin het Belgisch Staatsblad.Een korte samenvatting van de wijzigingenen veranderingen die dewet met zich brengt zullen binnenkortterug te vinden zijn op de websitevan het ITB. In de loop van 2025zullen ook enkele webinars plaatsvindendie verschillende thema’svan de nieuwe wet behandelen. Dejuiste data zijn nog niet gekend.inspirerende ambassadeur van hetGroningse ondernemingsklimaat.“De keuze voor Royal Bodewes laatzien dat scheepsbouw, al eeuwentraditioneel hier thuis, zeker nog detoekomst heeft. De sector hoorde enhoort bij het DNA van Groningen”,zo staat in het juryrapport.aansprakelijkheid in geval van schadeaan derden.”Bij het toebrengen van schade aan eenderde gaat de nieuwe wet uit van deaansprakelijkheid van de exploitantvan het schip. Dat is niet noodzakelijkerwijzede scheepseigenaar.De Decker: “De eigenaar kan nog welsubsidiair aansprakelijk zijn, als bijvoorbeeldde exploitant niet solvabelis. Hiermee wil men voorkomen datde schadelijder in de kou blijft staan.”“Overigens blijft het CLNI, dat deaansprakelijkheid van scheepseigenarenregelt, nog steeds van toepassing,maar voortaan zal de exploitant eerderaansprakelijk zijn dan de eigenaar.Dit betekent ook dat je duidelijk moetvastleggen wie de exploitant is. Alsiemand geen exploitatiecertificaatheeft, klopt er iets niet.”Verplicht verzekerdOnverzekerd varen is vanaf 1 januariverboden. Schepen moeten verplichtverzekerd zijn. Verder zijn in de nieuwewet moderne technologieën envervoersmethoden opgenomen. Zois in de regelgeving rond de duwovereenkomstook rekening gehoudenmet toekomstige manieren van schepenverplaatsen. Bijvoorbeeld tweeschepen naast elkaar, waarbij het eneschip het andere elektronisch bedient.“Deze wet geldt voor elk mogelijkschip zodat er geen discussie is enmen minder vaak voor verrassingenkomt te staan. Niet alle regelingenzijn dwingend, maar als je ervan afwijkten andere voorwaarden overeenkomtmoet je aan kunnen tonen dathet goed geregeld is.”“Het succesvol bouwen van ‘deschepen van vandaag, volledigvoor bereid op de toekomst’ is hierduidelijk op zijn plaats. Een heleregio profiteert er dankbaar vanmee. Als het niet rechtstreeks financieel-economischis, toch zeker voltrots”, aldus de jury.AANVARING BIJ NEUWIEDIn de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 novemberheeft een aanvaring plaatsgevonden op de Rijn ter hoogtevan Neuwied (kmr 608.700). Een met 1.569 ton benzinegeladen stroomopwaarts varend motortankschip en eenlege stroomafwaarts varende tanker raakten elkaar methun bakboordzijde. Dat resulteerde in schade aan debolders van het opvarende schip en aan de romp van hetafvarende schip.Er raakte niemand gewond en geen van de schepen raaktelek. Er is ook geen lading of brandstof ontsnapt. Beidevaartuigen konden hun weg vervolgen nadat het nodigepapierwerk was verricht, meldt de politie van Rijnland-Palts. Die gaat ervan uit dat de aanvaring te wijten wasaan een gebrek aan coördinatie tussen de schippers.De geladen tanker liep schade op aan zijn bolders.(foto Politie Rijnland-Palts)VOLTA 1 ARRIVEERT INANTWERPENOp 28 november heeft de Jumbo Kinetic in Antwerpenzes sleep boten afgeleverd voor Port of Antwerp-Bruges.Ze komen uit Vietnam, waar ze zijn gebouwd op deDamen Song Cam Shipyard. Het meest opvallende vaartuigaan boord van het zwareladingschip was de Volta 1.Dat is Europa’s eerste volledig elektrische RSD-sleepboot.Port of Antwerp-Bruges heeft daarmee weer een Europeseprimeur. De havenbeheerder heeft ook al de Hydrotug(de eerste sleepboot op waterstof) en de Methatug (aangedrevendoor methanol).De Volta 1 vaart straks volledig emissievrij. Hij heeft eentrekkracht van 70 ton. De batterijen kunnen via een 1,5MW-laadstation in twee uur volledig worden opgeladen.Naast de Volta 1 zijn ook vijf diesel aangedreven sleepbotengearriveerd in Antwerpen. Alle zes schepen zijnvan het type RSD (Reversed Stern Drive) met een dubbeleboeg. Dat maakt ze uiterst wendbaar en veelzijdig inzetbaar.ZuigzeilenDOOR CEES DE KEIJZERDe Eems Traveller, opvarend bij Groen17, ligt duidelijk op haar merk en isbestemd voor de Botlek. Achteropstaan twee cilindrische gevaartes, aanstuurboord met het opschrift ‘bound­4blue’ en aan bakboord ‘AMASUS’.Bound4blue is een Spaans windenergiebedrijfen geestelijk vader van deinnovatieve suction sails, eSails genaamd.Door het aerodynamischprofiel en de slimme zuigkracht ontwikkelende 17 meter hoge stalenzuigzeilen, als de lucht eromheenstroomt, een voortstuwende kracht.Door zo gebruik te maken van windenergiewordt de voortstuwing efficiënter,het brandstofverbruik gereduceerden de emissies gaan navenantomlaag. De besparing op brandstofkostenkan oplopen tot 30 procent.Shortsea-operator Amasus heeft er in2022 in geïnvesteerd, ondanks hetfeit dat de Eems Traveller al in 2000in de vaart kwam. De retrofit werd inbetrekkelijk korte tijd uitgevoerd inBilbao.Het schip meet 2.214 BT, is 90 meteren heeft een draagvermogen van2.850 ton. Het kwam uit Hamburgen ging naar EBS in de Laurenshaven.Een dag later werd alweer koers gezetnaar Noorwegen.De roepnaam ‘PECH’ is mindergeslaagd, maar geeft wel aan dat heteen Nederlands schip is, want aanNederland zijn de combinaties tussenPAA tot PIZ toegewezen.De enorme oranje haspel op de achtergrondstaat er al sinds maart 2013,dus ruim 11,5 jaar. De lege pijphaspelstaat op een ponton van Heerema enwerd ooit gebruikt om de mastkraanvan de destijds als pijpenlegger in devaart gekomen Aegir te testen op eenhijsgewicht van 5000 ton.(foto Cees de Keijzer)WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd door leden van deRotterdam Branch, een afdeling van de World ShipSociety. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant