Views
2 months ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

4 3 december 2024Voor

4 3 december 2024Voor onze vloot zijn wij op korte termijn opzoek naar• Stuurman met droge ladingervaringVaarschema 4-4 of 3-3Vaargebied Nederland, België, DuitslandWij vragen:• In bezit van geldig dienstboekje• Beheersing Duitse taal• Marifoon certificaat is een préWij bieden:• Vast dienstverband• Aantrekkelijke (secundaire) arbeidsvoorwaardenop basis van Zwitserse condities• Uitstekende reiskosten regeling• Maaltijdvergoeding• OpleidingsmogelijkhedenJe reactieStuur een korte mail naarpersonal@amerschifffahrt.cht.a.v. Danny van Os of bel +41-415111037Ervaring en knowhow in de binnenvaartjobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26

3 december 2024 5“Binnenvaart betaalt de prijs van achterstalligonderhoud”Vervolg van pagina 1Door bezuinigingen is het achterstalligonderhoud aan de vaarwegen jaar najaar opgelopen, aldus Koppejan. “KBNziet dat het ministerie van Infrastructuuren Waterstaat en Rijkswaterstaathard werken aan het wegwerken vanhet achterstallig onderhoud.”Er is voor 2025 en 2026 ook meer geldvrijgemaakt, maar de voorzitter vroegzich af: “Is het voldoende? Is er voldoendecapaciteit beschikbaar bij deaannemers? En is het op tijd?”Koppejan wil een grootschalige, nationaleaanpak waarin alle vitale vaarweginfrastructuurin Nederland binneneen korte periode onderworpen wordtaan een preventieve keuring. “Een keuringwaarin ook de gevolgen van klimaatveranderingen hoge en lage waterstandenworden meegenomen. Eensoort periodieke APK-keuring die debasis wordt voor het opstellen, implementerenen uitvoeren van een meerjarigonderhoudsplan. Het is de hoogstetijd om ons beter te voorbereiden opde toekomst.”Buiten werkingDie nautisch-technische belangenbehartigingis tegenwoordig harder nodigdan ooit, merkte Koppejan op. “Wantonze binnenvaartschippers en ondernemersin de binnenvaart hebben inhet afgelopen jaar te maken gekregenmet ongekend grote uitval van sluizen,stuwen en vaarwegen. En bij de afwegingvan de verschillende belangenmoet de binnenvaart het te vaak afleggentegen de belangen van de vrachtwagenen de auto.”Als voorbeeld noemde hij de toekomstigewerkzaamheden aan de Algerabrug,waar de scheepvaart circa tweekeer zo lang gestremd wordt als hetweg verkeer.“Wat overheden zich daarbij onvoldoenderealiseren, is dat met een keuzedie ten koste gaat van het vervoer overwater de files op de weg niet korterworden, maar juist langer.”Objecten op hoofdvaarwegen mogenvolgens Koppejan volgens de eigenrichtlijnen van de overheid maximaal0,2 procent van de tijd ongeplandbuiten werking zijn. “Inmiddels is datin de praktijk gestegen van 0,8 naar 4procent per jaar. Dat is niet iets wat onszomaar overkomt… Er is een rechtstreeksverband met het overheidsbeleidom jarenlang te bezuinigen op beheeren onderhoud.”SchadeDe binnenvaartondernemers betalendaarvoor een prijs. Als indicatie gafKoppejan de schade van wachttijdenen omvaren: “Voor een gemiddeldschip van 110 meter lang en 11,45 meterbreed kom je toch al snel uit opzo’n 2.500 euro per dag.”KBN-voorzitter Ad Koppejan: de afgenomen betrouwbaarheid van het vervoer van water leidt totladingverlies. (foto Tekst & Toebehoren)Nog veel meer schade is er door deafgenomen betrouwbaarheid en onzekerheidvan het vervoer van water,aldus Koppejan. Dat leidt tot ladingverliesbij een ongewenste modal shiftvan het water naar de weg. Hij refereerdeaan de extreme, lange droogtein de jaren 2018 en 2022: toen nam deleveringszekerheid voor verladers ookaf en dat kostte de binnenvaart 10 procentvan de containervolumes. “Doorstremmingen kunnen we opnieuwzoveel lading verliezen. Lading die jeniet zo makkelijk terugkrijgt.”De voorzitter waarschuwde: “Vervoerover de weg is helemaal geen goed alternatief.34 procent van alle goederenvervoergaat in Nederland nu nog overhet water. Als daarvan weer 10 procentnaar de weg gaat, zo hebben onzemedewerkers uitgerekend, komt erdagelijks zo’n 126 kilometer aan filesbij. Met nóg meer vervoer over de wegloopt Nederland compleet vast, metalle economische schade van dien. Endan heb ik het nog niet over de schadeaan het milieu en voor de duurzaamheid.”Nieuwe vlag eert Schuttevaer-historieSchippersVereniging Schuttevaerbestaat 175 jaar. Ter gelegenheid vandie mijlpaal is een nieuwe vlag ontworpen.Een oranjevlag, die refereertaan de historie van de voorheen koninklijkevereniging.“Het kroontje hebben we overgedragenaan KBN”, zei SVS-voorzitter ErikSchultz, beseffend dat die consequentievan de fusie met het CBRBveel Schuttevaer-leden nog steeds pijndoet.De vlag werd aan het eind van hetnautisch-technisch congres gepresenteerd.Oud-penningmeester en erelidJan Struijk ontving het eerste exemplaaruit handen van SVS-voorzitterErik Schultz en beleidsadviseur NautischeZaken en Infrastructuur Leny vanToorenburg.KBN-voorzitter Ad Koppejan feliciteerdeSchippersVereniging Schuttevaer:“Daar past vanuit het veel jongere KBN,pas tweeënhalf jaar oud, alleen maareen diep respect. En natuurlijk ook hartelijkfelicitaties. Fijn ook dat we 175jaar na dato nog steeds een beroepkunnen doen op al die vrijwilligers vanSchuttevaer in de nautisch-technischebelangenbehartiging in de regio.”Scheidend VRC-voorzitter over Rotterdamse haven:“Vergeet de scheepvaart niet”Tijdens het jaarlijkse cargadoorsdiner van de VRC heeftKees Groeneveld het voorzitterschap overgedragen aanAlbrecht Meeusen. De directeur van Euro-Nordic wasnegen jaar voorman van de Rotterdamse cargadoors.Zijn opvolger is directeur van Maersk Nederland.De scheidend voorzitter riep opom aandacht te blijven schenkenaan de scheepvaart gerelateerdinvesteringen en werkzaamhedendie gedaan en gepland zijn in deRotterdamse haven en het achterland.“Door alle aandacht voor energie-,grondstoffen- en socialetransitie zou men bijna vergetendat er ook nog scheepvaart inde Rotterdamse haven is”, aldusGroeneveld.OnvoorzienVolgens Groeneveld hebben decargadoors de laatste jaren voorveel uitdagingen gestaan, mededoor onvoorziene omstandighedenen geopolitieke ontwikkelingen.Desondanks hebben decargadoors volgens hem, samenmet de andere private en publiekestakeholders in de Rotterdamsehaven, aan praktische oplossingengewerkt.In zijn toespraak memoreerde hijhet tegengaan van ondermijningin de haven, de invoering vannieuwe Douane IT-systemen ende krapte op de arbeidsmarkt.PortlantisIn 2025 opent Portlantis zijndeuren. In 2020 schonk de VRC100.000 euro aan het nieuwehaveninformatiecentrum op deMaasvlakte. Een jaar later starttede vereniging de campagnewww.cargadoorworden.nl. Voorkomend jaar stelt de VRC 2.000gratis entreekaarten voor Portlantister beschikking. Ze zijnbestemd voor de (geassocieerde)leden, maar gaan ook naar scholenzodat de scholieren via eenbezoek aan Portlantis kennis kunnenmaken met de haven. Daarmeeonderschrijft de VRC hetAlbrecht Meeuwsen (links) volgt Kees Groeneveld op als voorzitter.(foto Danny Cornelissen / Portpictures.nl)belang om te blijven investeren inde jeugd en de cargadoors hopendat andere bedrijven en organisatieshet voorbeeld zullen volgen.VRC-penningTijdens de avond werd de VRCpenning2024 uitgereikt aan Portbase.Die organisatie is in 2024zeer actief geweest voor de cargadoorssector,onder andere methet ontwikkelen van de vertrouwensketen.“De VRC is Portbasedaar zeer erkentelijk voor, omdathet ten goede komt van eenveilige werkomgeving in de Rotterdamsehaven”.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant