22 3 december 2024Onze felicitaties gaan uit naar het mts VOLHARDING 15!Foto: Maritime FilmingGroup
3 december 202423Hulpstoomboten zijn onmisbaar voor SinterklaasElk jaar komt de stoomboot weer helemaal vanuitSpanje om Sint-Nicolaas naar Nederland te brengen.Een hele reis voor zo’n klassiek schip op leeftijd, maarook dit jaar verliep de reis weer goed – al waren er voorveel schippers herkenbare problemen met de bedieningvan bruggen. Uiteindelijk kon de goedheiligman tochop tijd voet aan wal zetten.DOOR ARIE PIETERSMaar hoe gaat het daarna verder met de stoomboot?Tja, na zo’n lange reis moet zo’n oud schipnatuurlijk even grondig worden nagekeken.Tenslotte moet het Sinterklaas en zijn Pieten straksook weer heelhuids afleveren in Spanje. En dankun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.HavensMaar hoe komt de Sint dan aan wal in al dieverschillende havens in ons land, als zijn stoombootdoor ‘scheepsreparatiepieten’ onder handenwordt genomen? Daarvoor wordt dus een kleinlegertje aan ‘hulpstoomboten’ ingezet.Sint zou Sint niet zijn als hij ook die klus nietallang van tevoren had ingepland. Een kleinigheidvoor iemand die er elk jaar weer in slaagt om bijhonderdduizenden kinderen op tijd cadeaus ensnoepgoed in hun schoen te stoppen. Bovendienzijn er in ons land nog voldoende schepenaanwezig die de rol van ‘hulpstoomboot’ metverve kunnen vervullen.In ‘s-Gravendeel vervulde de Dockyard IX dit jaar met verve de rol van ‘hulpstoomboot’ annex pakjesboot. (foto Arie Pieters)Speedboot ongepastElke zichzelf respecterende gemeente mét havensnapt gelukkig wel dat ook de moderniteit destoomboot niet opzij kan schuiven. Sint die in eenspeedboot of watertaxi arriveert... Daar worden kinderenniet warm of koud van. Dat zorgt namelijkvooral voor onbegrip.Daarom dook bijvoorbeeld bij de laatste intocht in‘s-Gravendeel Dockyard IX op als hulpstoomboot.Iets dat deze stoere, klassieke sleper op het robuustelijf is geschreven. Geen kind in het dorp aan deDordtse Kil dat zich afvroeg of dit nu wel de échtestoomboot was?Zo is elk jaar in de tweede helft van november enbegin december een klein legertje vaartuigen,behorend tot het Nederlands varend erfgoed,onderweg om te zorgen dat Sint-Nicolaas keurigmet ‘de stoomboot’ de plaatselijke haven in komtvaren. Hier een museumschip en 10 of 20 kilometerverderop een varende klassieker, die door eenhobbyist of een kleine rederij in ere wordtgehouden.Varend erfgoed is zodoende een essentieel onderdeelgeworden voor de Sinterklaas-beleving van devele Nederlandse kinderen.Tóch nieuwe brug bij ItterenDen Haag draagt zorg voor de bouw van een nieuwebrug over het Julianakanaal bij Itteren. Daarmee wordtde oude boogbrug vervangen. Dat is de uitkomst vaneen recent overleg tussen Rijkswaterstaat, ProvincieLimburg en gemeente Maastricht.DOOR NOUD VAN DER ZEEHet dorp Itteren heeft jarenlang op deze oplossingmoeten wachten. De krakkemikkige, bijna honderdjaar oude brug over het Julianakanaal had al langvervangen moeten zijn. Maar in maart 2023 kondigdeRijkswaterstaat plotseling aan daar geen geld voorte hebben; renovatie zou de beste oplossing zijn.Daar is de vaarwegbeheerder nu van teruggekomen.Het geduld van de inwoners van Itteren en Borgharenis jarenlang op de proef gesteld. Ze waren erdan ook helemaal klaar mee. Om de paar minutendenderen er vrachtauto’s van Sibelco van en naar defabriek aan de Beatrixhaven. Van de brug over hetJulianakanaal zijn ook de dorpsbewoners en fietsendeschoolkinderen afhankelijk.Lostrillende boutenBij de oversteek van een vrachtauto schudden destalen platen op de brug, die een rijksmonumentis, dat het een aard is. De platen liggen los, omdatde bouten lostrillen. Zij rekken desondanks delevensduur van de brug, die in 2014 is versmalden nog maar in één rijrichting tegelijk kan wordengebruikt.Voorzitter Wim Beyer van Dorpsraad Itteren: “Hetbeton werd niet langer vertrouwd, na al het grindverkeertijdens het Grensmaasproject en daarvóórde dijkaanleg. Volgens afspraak zouden die platener maximaal vijf jaar liggen. Maar eens in de driemaanden wordt de brug even afgesloten en opbetrouwbaarheid en veiligheid gecontroleerd. Datzouden ze niet doen, als het echt veilig is.”De voorbereidingen voor de vervanging starten,maar er is nog veel onderzoek en werk te verzettenvoordat de aanbesteding kan plaatsvinden.“Het zal dus nog enkele jaren duren voordat wedaadwerkelijk starten met de werkzaamheden”,aldus Rijkswaterstaat op haar website.ALUMINIUM EN RVSBEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK, WerkendamJohn van Maastricht+31(0)6-30487516of mail direct naarverkoop@beerensbv.nl/Beerensbvwerkendam/company/beerensbv• Kwaliteit• Leverbetrouwbaarheid• Full serviceWWW.BEERENSBV.NL
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl