18 3 december 2024MOSELTANK AGWil jij een nieuwe uitdagingaangaan in de binnenvaart enben jij een doorzetter in harten nieren? Dan hebben wij deperfecte vacature voor jou! Wijzijn namelijk op zoek naar een:Kapitein met ervaring in deduwvaart.KAPITEINWat bieden wij:• Vast dienstverband onderNederlandse voorwaarden;• Marktconforme vergoeding;• Mogelijkheid tot werken insysteem: 1/1 - 2/2 - 3/3;• Vrije kost en reizen.Bekijk de volledige vacature oponze website via www.vdgm.nlof scan de QR-code!Moseltank AG is een Luxemburgs scheepvaartbedrijf en we zijn voor onsschip MTS Antwerpen op zoek naar versterking van ons team:Wij vragen:n Goede kennis vanhet Nederlandsn Vaarbewijs + ADN Bn TankerervaringSTUURMANWij bieden:n Vast dienstverband onder Luxemburgsevoorwaardenn Nederlandse en Engelstalige bemanningn Werksysteem 1/1n Opleidingsmogelijkhedenn Goede verloning en doorgroeimogelijkhedenOok benieuwd naar deze topjob? Stuur snel je cv naar:crewing@moseltank.lu of bel naar + 352 26 66 46 14Job vacancies on board:• 2nd Captain• HelmsmanEngineer• Sailor Corporate EngineerJob vacancies in office:• Technical Purchaser• Locks & Docks Manager• Technical Managerjobs@rivertechgroup.com
17 3 december juli 2024 2024 19Ondernemers met een waardevolle bijdrage aan, in of voor de binnenvaart krijgen in deze rubriekde aandacht die ze verdienen, omdat ze een boeiend verhaal hebben, dat de hele wereld mag weten.Tymo Buijsman en Tijs van Teeffelen (FlexInd)Eerst vrienden, toen collega’s,nu compagnonsTymo Buijsman en Tijs vanTeeffelen timmeren behoorlijk aande weg. Hun bedrijf FlexInd – eenone stop shop voor industriëleslangen en alles wat daarbijhoort – groeit na amper drie jaaralweer bijna uit zijn jasje. Watis het geheim achter het succes?Hun gedrevenheid en de slimmeinkoop, zo blijkt.Boeien!Over bedrijven waarde binnenvaart op drijftTijs van Teeffelen (links) en Tymo Buijsman: “Geen dag is hetzelfde. In de scheepvaart is het altijd onvoorspelbaar.” (foto Tekst & Toebehoren)DOOR MARTIN DEKKERDe twee jonge ondernemers kennenelkaar al jaren... via wederzijdse vrienden.Ze woonden in Noord-Brabant,nog net niet in hetzelfde dorp, maarwel vlak bij elkaar. “We waren vijftienof zestien. Sindsdien trekken we metelkaar op.”Later werden ze ook collega’s. Zewerkten beiden bij de JB Group inSliedrecht. Tymo’s vader Rob was daarmede-eigenaar. In 2022 splitsten ze deslangenafdeling (JB Rubber &Industries) af en gingen ze inDordrecht zelfstandig verder onder denaam FlexInd. Ze leveren vooral aande scheepvaart en de industrie.Stoute schoenenDe aanleiding was het afstudeer projectdat Tijs voor zijn studieTechnische Bedrijfskunde had gedaan:een marktonderzoek naar slangenvoor lagedruk-toepassingen. “Daarwas veel meer marktpotentieel. Maarhet was een ondergeschoven kindje;op eigen benen zou het bedrijf meerkansen krijgen. Wat was er mooier danhet gewoon te gaan doen en er iets vante maken?”Dus trokken ze de stoute schoenenaan en gingen ze het zelf doen. Metsteun van Buijsman senior. Tymo: “Hijis nu met pensioen. Maar hij komtnog wel vaak naar kantoor… voor degezelligheid.” De vrienden doen enbeslissen alles samen. Tijs zegt: “Tymois vooral commercieel heel sterk, ikben meer technisch… oplossingenbedenken bijvoorbeeld.”Bij de start huurden ze een pand aande Bunsenstraat in Dordrecht, bijnaaan de Dordtse Kil. “We vonden hetwel groot”, weet Tymo nog heel goed.“We kwamen van een zolder van ongeveer400 vierkante meter en dit was1.800 vierkante meter. ‘Dat krijgen wenooit vol,’ zeiden we tegen elkaar.”Maar dat pakte anders uit: hetmagazijn ligt nu bommetjevol en dekans is groot dat de buren volgend jaarverhuizen. In hun hoofd is het plan alaan het rijpen: “Grote kans dat we datpand er dan bij nemen. Dan hebbenwe ongeveer twee keer zoveel opslagruimte.We zouden het assortimentgraag nog uitbreiden, met rvs buizenbijvoorbeeld.”Rechtstreeks van de fabriekTerug naar het begin… Wat deden endoen ze anders?“Dat zit ‘m vooral in het inkoopproces”,zegt Tymo. “Niet meer inNederland de slangen en andereonderdelen inkopen, maar in hetbuitenland, rechtstreeks bij de fabrikanten.We hebben er een schakeltussenuit gehaald. Dat is goedkoper.”“Daar komt bij dat we grootschaliginkopen en alles op voorraad hebben”,vult Tijs aan. “Niet alleen deslangen, in alle soorten en maten,maar ook alle onderdelen die je daarbijkunt bedenken: slangklemmen,afsluiters, koppelingen, pakkingen,flenzen, buizen, noem maar op. Wezijn echt een one shop stop. Klantenzijn in één keer klaar, als ze datwillen.”Tymo: “We zijn vanaf het beginmeteen heel actief geweest. Veel bellen,prijslijsten sturen, uitzoeken alsmensen iets extra’s of bijzonders wilden.Dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen.Als we iets doen, gaan we erook echt voor. Gelukkig hebben we nualles op voorraad. We pretenderen eenone stop shop te zijn; dan moet je datook waarmaken.”VoorraadDe producten komen uit Italië,Polen, Denemarken en Azië. “Vooraluit China, Vietnam en India”, zegt Tijs.“Niet alleen vanwege de lagere prijs…de kwaliteit is ook gewoon goed.”Per jaar laat FlexInd rond de twintigcontainers verschepen. Tijs: “Morgenkomt er weer eentje binnen…Helemaal vol slangen. Allemaalhetzelfde type en dezelfde maat: de605-olieslang van Alfagomma uitItalië. ”FlexInd financiert alles voor. Met delange rijen volle stellingen in hetmagazijn is duidelijk dat het ommiljoenen euro’s gaat.Maar die voorraad maakt snelle leveringmogelijk en dat is cruciaal. Tymo:“Het voordeel en gelijk ook het nadeelvan scheepvaart is dat mensen hunbestelling meestal de volgende dag alnodig hebben – liever nog dezelfdemiddag. Dat lukt vrijwel altijd. Als jevóór 16.00 uur bestelt, bezorgen we devolgende dag. Afhalen kan meteen.”“We zijn heel flexibel”, zegt Tijs. “Pashadden we een aanvraag voor eenbunkerslang... Van twee keer 15 meter.Om drie uur werden we gebeld en omvijf uur had die meneer de slangenaan boord. Als iemand omhoog zit,laten we alles vallen waar we meebezig zijn. Ik ben die slangen zelfgaan brengen.”Geen dag is hetzelfdeVorig jaar nam de omzet toe met 30procent, ook dit jaar verwachten Tymoen Tijs op zo’n groei uit te komen.Inmiddels werken er negen mensenbij FlexInd. In januari komen er weertwee bij. Tymo: “Voor elke productgroephebben we een specialist. Dieheeft verstand van wat hij doet en wathij verkoopt. Want tussen het hebbenvan de materialen en daadwerkelijkverkopen is ook nog technisch adviesnodig.”Daarnaast zijn ze sinds begin dit jaareigenaar van FlexCoating, waar eveneensnegen mensen actief zijn. Datbedrijf in Groot-Ammers is een doorstartvan Artifex. Tymo vertelt hoe datliep: “We zaten er niet op te wachten,maar de eigenaar was een bekende vanons en hij werd erg ziek. Een van onzecollega’s, Juup, zag het wel zitten. Hijis die toko gaan leiden en dat doet hijheel goed. Wij hebben er weinigomkijken naar.”Veel van de klanten zijn ook klantvan FlexInd. Er is dus synergie.FlexCoating straalt, verzinkt en coat.“Handig dat dat op één locatie kan.Dat scheelt transport en tijd.”Wat maakt hun werk leuk? “Wehebben het gezellig met z’n allen; hetis echt een leuk team. En geen dagis hetzelfde. In de scheepvaart is hetaltijd onvoorspelbaar... ’s Ochtendsdenk je dat je de hele dag op kantoorwerkt, maar het kan best dat je ’smiddags ergens aan boord van eenschip staat.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl