Views
1 month ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

163 december 2024CL

163 december 2024CL Nogaro: Belgische schone uitHet is dinsdag 10 september 2024. Tegen zes uur in de ochtend is het nog donker en stil in dehaven van Delfzijl. De sleepboten Waterpoort en Gruno IV vertrekken op dit moment al vanuitde haven met een reeds ver afgebouwd nieuwbouwschip, de CL Nogaro. De route voert over hetZeehavenkanaal en de Eems. Net na het passeren van de Oterdummer pier maakt de donkerblauwekleur van de lucht voorzichtig plaats voor het geel van de opkomende zon. De sleep vaart rustigdoor naar Emden waar de CL Nogaro zal worden afgebouwd. Om meer te weten te komen over hetschip bezoeken we de bouwwerf en reizen we daarvoor naar Waterhuizen.DOOR SIMON MARRINKEen paar kilometer ten zuidoosten van de stadGroningen ligt het dorp Waterhuizen. Direct aan hetWinschoterdiep zijn hier op hetzelfde terrein tweebedrijven gevestigd.Het eerste bedrijf is de werf GS Projects. Het is eigendomvan de reder Daniel Gausch en de scheepsmakelaarChristian Hochbein. Het bedrijf overtuigt klantenniet alleen met concurrerende prijzen, maar ookmet een zeer hoge en constante kwaliteit van volledigin eigen huis gebouwde schepen.De werf is actief op het gebied van de bouw vandubbelwandige binnenvaarttankers en zeeschepen.Het bedrijf beschikt naast een langshelling ook overeen dwarshelling. In totaal worden er jaarlijks zes totacht schepen gebouwd.SaS WaterhuizenGS Projects is de opdrachtgever van SaS Waterhuizen,het tweede bedrijf op het terrein. SaS staat voorShip and Steelbuilding (SaS). Dat bedrijf is hier sindskort gevestigd. De werf bouwde daarvoor in Foxholtankers voor de binnenvaart en de kustvaart. Ookwerd een serie zeeschepen gebouwd.De werflocatie wordt gehuurd door Roelof Kregel,Fred Ufkes en hun compagnon Bouko Meijer. De werfverzorgt behalve de bouw van de casco’s ook de totaleafbouw van de schepen.De locatie in Waterhuizen is overigens al heel heellang verbonden met de scheepsbouw. Tot aan het faillissementin 2001 was hier de werf van Van Diepen gevestigd.Een bekende naam die met zekerheid teruggaattot minimaal het jaar 1875. Van 2002 tot 2006bouwde Maas Shipyard Waterhuizen hier schepen.Daarna werd de werf overgenomen door de huidigeeigenaren van GS Projects.“GS Projects heeft onlangs een opdracht voor debouw van vier schepen van 5.900 ton binnengehaald.Er is een optie afgesproken voor de bouw van nog vieridentieke schepen. De opdracht komt van LongshipGroup uit Groningen. We mogen best trots zijn ophet feit dat we samen met onze concurrenten in dedirecte omgeving in staat zijn om door te bouwen enonze lokale toeleveranciers van werk te blijven voorzien”,antwoordt John Mulder als projectmanager vanGS Projects op de vraag hoe de toekomst van de werferuitziet.Conti-Lines CoastalDe CL Nogaro is gebouwd in opdracht van Conti-Lines Coastal uit Antwerpen. Samen met het zusterschipCL Flanders voegt de rederij hiermee de eerstetwee nieuwbouwschepen toe aan de shortsea-vloot.De CL Nogaro is als bouwnummer 241 gebouwd.Het schip liep op 1 februari van dit jaar dwarsscheepsvan stapel nadat het was gedoopt door GabriellaReghellin. Zij is directeur van Conti Carwil.Het schip is vernoemd naar Porto Nogaro, een Italiaansehaven aan de Adriatische Zee. Hier start eenbelangrijke route van Conti Carwil die door deMiddellandse Zee loopt. Het zusterschip, de CLFlanders, werd op dezelfde dag gedoopt door GinaSwenters van Conti-Lines.De CL Nogaro is van het type GS Eco-Freighter 3700.Door de open-top-notatie, de hoge zichtlijn vanaf debrug, tussendekken en containerfittingen is het schipuitermate geschikt voor het vervoeren van projectladingen stukgoed.De lengte over alles bedraagt 88,00 meter en debreedte 13,40 meter. Om een snelheid van 10 knopente kunnen bereiken is aan boord een 6-cilinderMitsubishi hoofdmotor van het type S12R-MPTAWmet een vermogen van 1.040 kW geplaatst.De sea trials waren op 21 november. Ondanks deenorme sneeuwval op die dag konden deze succesvolworden afgerond door de flexibiliteit en inzetvan de medewerkers van de werf en de toeleveranciers.Het schip is een aantal dagen later door de werfaan de rederij opgeleverd. De CL Nogaro vaart onderBelgische vlag en heeft Antwerpen als thuishaven.Aan coaster CL NOGARO leverden o.a.vlootschouw.nl/cl-nogaroBlokland Non FerroBeunkoelersHR PipingComplete machinekamerinstallatieGebr. de HaanLeveren en plaatsen van HVAC ensanitairVerhaar Omega- Eén Verhaar Omegaboegschroefinstallatie type kanalen3100S-4k (schroefdiam 980mm),verticale opstelling 265 kW bij 1780omw/min.- Bediening wegafhankelijkMachinefabriek enScheepsreparatiebedrijf Van Wijk- Ankerlier, kaapstander, ankers,kettingen- Voormast 11 meterW&O EuropeAppendages voor in demachinekamersWIJ WENSENCOASTERCL NOGAROEEN BEHOUDENVAARTDe CL Nogaro is gebouwd in opdracht van Conti-Lines Coastal uit Antwerpen.HEATINGVENTILATIONAIR CONDITIONINGSANITARYWerkzaamheden:Leveren en plaatsen van HVACen sanitair.BV v/h Gebr. de HaanIndustrieweg 279601 LJ Hoogezand+31 (0)598 392075info@gebrdehaan.nlwww.gebrdehaan.nl

3 december 2024 17WaterhuizenDe CL Nogaro liep op 1 februari vandit jaar van stapel. (foto’s SimonMarrink)Een mooie toekomst gewenst met coaster CL NOGAROFoto: Simon Marrink

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant