Views
1 month ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

14 3 december

14 3 december 2024

3 december 202415Hydromarine presenteerteigen elektrische asgeneratorAls doorontwikkeling van de EcoGenDrive hydraulische generator presenteertHydromarine een volledig elektrische asgenerator. Deze generator, aangedrevenvanaf de voortstuwingsmotor, is volgens het bedrijf uit Papendrecht stiller,betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en door de nieuwste elektronicastabieler qua netfrequentie.KNRM GEEFT OPDRACHT VOORBOUW TWAALF REDDINGBOTENDe Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij laattwaalf nieuwe reddingboten bouwen, de grootste opdrachtooit in de 200-jarige historie van de KNRM. Deboten van de Van Wijkklasse worden vanaf 2026gebouwd.Met de bouw is een investering gemoeid van circa 20miljoen euro. Alle reddingboten worden bekostigd uit verschillendeschenkingen, nalatenschappen en bijdragenvan donateurs van de KNRM.De opdracht is gegund aan Dok en Scheepsbouw Woudsendin Woudsend en Habbeké Shipyard in Hoorn. Diewerven bouwen al jarenlang vaartuigen voor de KNRM.Onder meer acht van deze Van Wijkklasse-reddingboten,waarvan er vier nog in aanbouw zijn. De nieuwe opdrachtis een vervolg hierop.De twaalf te bouwen reddingboten zijn een doorontwikkelingvan de Valentijnklasse, die de KNRM sinds 1990 in devloot heeft. De oudste reddingboten zijn, na bijna dertigjaar, toe aan vervanging. De RIB’s worden door de reddersdie ermee varen geroemd om hun zeewaardigheid.Ze hebben een topsnelheid van 60 kilometer per uur, zijnonder alle weersomstandigheden inzetbaar en kunnen uitzichzelf terug kantelen als ze kapseizen.De Van Wijk-reddingboten kunnen uit zichzelf terug kantelenals ze kapseizen. (foto KNRM)Op 28 november ontvingen Motrac Industries en Hydromarine vijftien specialisten en vertegenwoordigers vanscheepvaartbedrijven voor een demonstratie. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)DOOR EVERT BRUINEKOOLMisschien wel het belangrijkste verkoopargumentis de brandstofbesparing:het dieselaggregaat kan uit. Een60 kVA aggregaat gebruikt stationaircirca 5 liter gasolie per uur; belast isdat nog meer. Hoewel de hoofdmotormet een asgenerator ook wel iets meerverbruikt, is de winst al snel 100 litergasolie per etmaal.In 1954 begon Motrac Industries.Hydromarine en Motrac IndustriesWillich (in Duitsland) kwamen erlater bij. Inmiddels gespecialiseerd inhydraulische en elektrische aandrijftechniekleveren de bedrijven aan deindustrie, agrisector, het wegtransporten de scheepvaart.Met innovatie en duurzaamheid alsinsteek startten de engineeers vanHydromarine in 2018 aan de ontwikkelingvan de hydraulische asgenerator:De EcoGenDrive. Anco Koster,bedrijfsleider van Hydromarine: “Hetging toen om een gesloten kringloopsysteemen dat maakt de installatiecompact, efficiënt en zeer doeltreffend.”Aan de voortstuwingsmotor wordteen hydraulische pomp gekoppeld diemet speciaal ontwikkelde elektronicawordt aangestuurd. Met deze combinatiereageert dit systeem zeer snel opwisselingen in toerentallen. Zo levertde generator altijd en onder iederegewenste vaarconditie zijn elektrischvermogen, onafhankelijk van het toerentalvan de dieselmotor.Altijd stroomMet de ervaring van de hydraulischevariant is nu een groener alternatiefontworpen, de nieuwe elektrische asgenerator:E-EcoGenDrive. Met eenhoger rendement, variërend van 83tot 96 procent, is dit een nog directerekostenbesparing. Daarnaast produceertde elektrische variant veel mindergeluid, is hij betrouwbaarder enheeft hij bijna geen onderhoud nodig.Vijftien specialisten en vertegenwoordigersvan scheepvaartbedrijven waren28 november in Zutphen, bij MotracIndustries, uitgenodigd voor de introductievan de elektrische asgenerator.Het prototype stond aangesloten opde higtech testbank van Motrac Industries.De elektrische variant is langduriggetest en alle kinderzieken zijn getackeld.Nu is het volgens Hydromarinetijd dat de E-EcoGenDrive zich gaatbewijzen in de praktijk.Hydromarine is op zoek naar scheepswerven,rederijen en hermotiseringbedrijvendie samen met hen het systeeminbouwen in schepen en pilotsgaan draaien. Het is de bedoeling datkomend jaar tenminste vijf sets gaandraaien op schepen.De uitgenodigde specialisten reageerdenpositief. Kelt Remmen,GreenPower-manager van YES uitYerseke, had een vraag over het geluidtijdens de testsimulatie. Het bleek dataandrijving van de elektrische generatorbij wisselende toerentallen eenhoog gierend geluid maakte; dit bleekte worden veroorzaakt door de testbanken niet de asgenerator.“Dit past goed bij onze voortstuwingsystemenals nieuwe trend. Detechniek en hoge voltages zijn nieuw,maar het aandrijven op de keerkoppelingof voorzijde van de motor is nietgeheel nieuw. Deze elektrische generatoris wel heel schoon en compact.”Remmen: “Ik denk dat we hier eenheel mooi nieuw product hebben. Zekerin combinatie met een accupakketis het een grote toevoeging. Wij willenzeker in de pilotprojecten meedraaien.”Stabiel qua frequentieEen voordeel van het elektrische systeemis dat het goed te integreren isin bestaande boordsystemen. Met dejuiste accu’s heb je dan in feite eenextra energiesysteem. Het is zeer stabielop 50 Hz (Hertz), met kleine enverantwoorde toleranties voor elektrischeapparaten. Koster: “Moderneapparaten vereisen een stabiele netfrequentie.Daar sluiten we met dezeelektrische asgenerator nog meer bijaan.”René Den Breejen, projectleider materieelbij De Klerk Werkendam, werktaan verduurzaming van de vloot vande waterbouwer. Hij is heel positief:“Voor ons als aannemer is van belangdat wij zo min mogelijk motoren aanboord hebben en dus een minimaleuitstoot. De E-generator kan je opbestaande systemen installeren. Naastde HVO-brandstof is dat een toegevoegdewaarde die onze footprint kleinermaakt. Nu moeten we kijken naargeschikte schepen en naar het prijskaartje.Dan kunnen we een beslissingnemen over de eventuele installatievan een E-EcoGenDrive.”Volgens Koster gaat de elektrischeasgenerator mee in de tijd en kun jemet dit systeem vergroenen met eenbestaande verbrandingsmotor. “Voorlatere waterstofmotoren en synthetischebrandstof kan de E-generatorook winst zijn.”IRO SLUIT AAN BIJ NMTIRO, de branchevereniging voor Nederlandsetoeleveranciers in de offshore-energiesector, sluit aanbij NMT, de belangenbehartiger van het Nederlandsemaritiem-technologische cluster.Eind oktober stemden de leden van IRO al unaniem inmet de fusie. Op 14 november deden ook de leden vande VHME en de VNSI dat. Die twee organisaties zijn formeelde twee organisaties achter Netherlands MaritimeTechnology Association. In HME (Vereniging HollandMarine Equipment) zijn de maritieme toeleveranciers verenigd.Bij VNSI (Vereniging Nederlandse ScheepsbouwIndustrie) zijn de werven en geassocieerde leden lid. Dienamen worden sinds het samengaan in 2014 niet meergebruikt.NMT en IRO gaan vanaf 1 januari 2025 verder als NMT-IRO. IRO wordt zodoende, naast VHME en VNSI, dederde vereniging onder NMT. Directeur Jeroen de Graafzegt op de NMT-website: “Deze fusie versterkt onzegezamenlijke kracht. Door de offshore te combinerenmet de maritieme maakindustrie wordt nu de hele sectorvertegenwoordigd onder één dak. Ik kijk uit naar allemooie dingen die we als NMT-IRO gaan bereiken.”ADVERTENTIEONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant