Views
1 month ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

12 3 december 2024Wij

12 3 december 2024Wij wensen eigenaar en bemanning een goede vaart met het mcs LETITIA!OMRUSCHEEPSRAMENOngeëvenaard Maatwerk Robuust UitgevoerdTERLOUWSinds 1885Foto: Maritime FilmingGroup

3 december 2024 13Scholingsdagen Fluvia leveren meer op dan alleen kennisSamen terug in de schoolbankenElk jaar organiseert Fluvia scholingsdagen voor hetvarend personeel. Twee dagen om (bij) te leren, kennisop te frissen en met elkaar na te denken over hoe detankvaartrederij en de medewerkers het bedrijfsdevieskunnen waarmaken: “Met plezier elke dag beterworden.”Fluvia bestaat twintig jaar. Dat bepaalde deze keerhet thema voor het feest dat voor velen het hoogtepuntvan de jaarlijkse scholingsdagen is: The Roaring20’s. Heel wat medewerkers – het management voorop– hadden kosten noch moeite gespaard om zichuit te dossen. Tv-serie Peaky Blinders bleek de belangrijksteinspiratiebron. Café Restaurant Courzand opHeijplaat was er met zijn art deco-stijl een passendelocatie voor.In de Tresco-workshop werd de kennis over de navigatiesoftware bijgespijkerd. (foto Tekst & Toebehoren)Collegiale sfeerMaar overdag ging het er serieus aan toe, zij hetontspannen en in een collegiale sfeer. In twee dagenwerden de bemanningsleden bijgepraat en werd hunkennis bijgespijkerd. Deze keer vonden de workshopsplaats in Novotel Schiedam Wel zo praktischwant daar overnachtten de deelnemers ook. Eenaantal plakte er een nacht extra aan vast, zodat ze opwoensdag fris en uitgerust naar boord konden.Zoals elk jaar waren er twee sessies, zodat beideploegen van elk schip naar Schiedam konden. Op4 en 5 november de ene, op 25 en 26 november deandere. In totaal deden ruim 110 bemanningsledenmee.Nieuw deze keer was dat de Fluvianen zelf mochtenkiezen welke workshops ze wilden volgen. Ze kondenuit de EBIS-inspectie, persoonlijkebeschermingsmiddelen, het Tresco-navigatiesysteem,levensreddend handelen (aan boord én thuis), eenpompentraining, een elektrotraining en hetmanagementgesprek. Aangevuld met managementbesprekingenen een bijeenkomst met de ondernemingsraad.Leerzaam – ook voor het managementAlle presentaties en trainingen waren in het Duits.“Da’s wel zo handig”, zegt vessel manager Ad Schroot.“We hebben elf nationaliteiten op onze schepen,maar iedereen spreekt en begrijpt Duits doordat datook tijdens het varen het meest gebruikt wordt.”Tussen de workhops door werd ook veel gepraat; descholingsdagen blijken een ideaal moment voorkapiteins en andere bemanningsleden om metcollega’s van gedachten wisselen, ervaringen te delenen elkaar tips te geven.Ook voor het management zijn deze dagen leerzaam,vertelt CEO Alcuin de Weert. Samen met deandere directeuren was hij beide dagen aanwezig.“Wij kunnen op kantoor dingen uitdenken, maarwe horen graag hoe de mensen aan boord eroverdenken. Hoe dingen beter kunnen, ook in ons werk.We zijn immers met z’n allen Fluvia. Samen bepalenwe de cultuur en samen kunnen we ervoor zorgendat we steeds beter worden. Maar wel op een fijnemanier. Met plezier! Dat zeggen en schrijven we nietalleen; we doen het ook!”Schip van het JaarTradiitiegetrouw was er ook de Verkiezing van hetFluvia Schip van het Jaar. Winnaar was deze keer dePiz Sardona. De bemanning van die tanker scoordehet hoogst op criteria als prestaties, onderhoud,kwaliteit van dienstverlening en teamwork. Beideploegen ontvingen een cheque ter waarde van 500euro. De tweede plaats voor de Piz Turba leverde diebemanning een anker van chocola op. De opvarendenvan de Piz Roseg kregen voor hun derde plaatseen verraderlijk echt uitziende, goud geverfdechocoladeschroef.ILT: nog steeds veel mis met sjorrenEr gaat te veel mis met het sjorren van containers. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).Dat komt nu naar buiten met cijfers van controles in 2023. In dat jaar was de lading in twee derde van degecontroleerde schepen niet goed vastgezet.De ILT maakt bij de controle van decontainerschepen gebruik van drones.Onder die drones hangen kleinecamera’s die vanuit de lucht voorbijvarendezeecontainerschepen fotograferen.Samen met de Kustwachtzoomde de Inspectie in 2023 in op63 schepen om te zien of zij hun containerladingop de juiste wijze haddengesjord. Bij twee derde van deinspecties toonde de inspectie aan dater daadwerkelijk sprake was van eenovertreding.MSC Zoe“Zelfs na de ramp met de MSC Zoezijn sjorringen dus nog vaak ontoereikend”,constateert de ILT. Bij controlesin 2023 besteedden de inspecteursdaarom meer aandacht aan hetgebruik van computersoftware voorsjorren. Daarnaast is voor 2024 eenuitgebreider inspectie- en rapportagesysteemontwikkeld om een gedetailleerderbeeld te kunnen krijgen vande mogelijke oorzaken van verkeerdsjorren.Aan boord van schepen is een zogehetenCargo Securing Manual (CSM)aanwezig. In dit CSM staat informatieover het gebruik van sjormaterialenaan boord, zoals voorbeelden vanrelevante sjorconfiguraties.Een conclusie na de inspecties is datde CSM’s vaak niet genoeg informatiebevatten. ILT: “De CSM’s zijn ontoereikendom vast te stellen welke sjorconfiguratiesmoeten worden toegepastin verschillende situaties. Daarnaastwordt regelmatig onjuiste software(sjormodules in de ladingcomputer)gebruikt om te bepalen welke sjorringenmoeten worden aangebracht.Hierdoor worden dan ook te weinigsjorringen aangebracht bij het vastzettenvan de containers op het schip.”(archieffoto Tekst & Toebehoren)TUBANTIA IS OP Z’N PLEKTERUG(foto A. Nobel & Zn)De Tubantia van A. Nobel & Zn is na een uitgebreideonderhoudsbeurt bij Scheepswerf Kooiman Hoebeeweer volledig in bedrijf. In zes weken tijd onderginghet Zwijndrechtse bunkerstation regulier onderhoud,plus een aantal grote reparaties. Die warennodig als gevolg van een aanvaring door twee binnenvaartschepenop 26 oktober 2023.Naast de onderhouds- en reparatiewerkzaamhedenaan het bunkerstation zijn aan de Uilenkadeook twee palen vervangen en is een nieuwe bruggeplaatst. Tegelijkertijd is er een aparte HVO-leidinggeïnstalleerd, waarmee het bunkerstation voortaandeze nieuwe duurzame brandstofoptie kanbieden. Voortaan kunnen de klanten weer terechtbij de Tubantia om te bunkeren, filters en scheepsbenodigdhedenop te halen en de beveiligde 24/7pick-up-locatie te gebruiken.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant