Views
1 month ago

2024-25

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Twee
  • Heel
  • Gaat
  • Vaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • December
  • Schip
  • Jaar

103 december 2024Letitia

103 december 2024Letitia is paradepaardjevoor de hele binnenvaartBuitenstaanders – politici voorop – beweren nog weleens dat de binnenvaart te weinig of telangzaam innoveert. De Letitia bewijst het tegendeel. Het nieuwe containerschip van de HTS Groupuit Gorinchem wordt het eerste volledig emissieloze binnenvaartschip op de Rijn. Na de feestelijkevlaggenwissel op 8 november volgde op 25 november de geslaagde proefvaart.DOOR MARTIN DEKKERDe vlaggenwissel vond gelijktijdig plaats met de vieringvan het 100-jarig bestaan van de Olthof MarineGroup in Capelle aan den IJssel. Daar is het schip namelijkafgebouwd.De Letitia is, net als de andere schepen van de familieHeuvelman, genoemd naar een cruiseschip van delegen darische Britse Cunard Line. Een enorme fotovan het origineel, dat precies een eeuw geleden werdgebouwd, hangt in de prachtige gestileerde woning.Het schip is 135 meter lang en 17,10 meter breed. Hetcasco werd ontworpen, gebouwd en geleverd doorRensen-Driessen Shipbuilding.Batterijen en waterstofHet schip kan op diesel, dieselelektrisch en volledigelektrisch varen. De Letitia beschikt over 1,2 MW aanvaste batterijen en krijgt de komende weken ook nogwaterstofaandrijving met 1,2 MW brandstofcellen.Midscheeps (in sectie 9) is plek voor acht uitwisselbarecontainers met waterstof.Dat maakt CO 2-neutraal transport mogelijk tussen Rotterdam/Antwerpenen Duisburg. Want op die routegaat HTS Group het schip inzetten. De Letitia vaart voordochterbedrijf MTS Duisburg en dus onder Duitse vlag.Dat verklaarde de aanwezigheid van een Duitse delegatietijdens de festiviteiten in Capelle, met onder meer CEOMarkus Bangen van Duisburgs havenbedrijf duisport.De familie Heuvelman van de HTS Group neemt deelaan het RH2INE-project voor een groene corridor opde Benedenrijn. De Letitia is een van de hoogtepuntenen paradepaardjes van dat waterstofproject (RH2INEstaat voor Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence).Noordrijn-Westfalen is partner in het internationaleproject.RH2INEMaar RH2INE wordt getrokken door ProvincieZuid-Holland. Vandaar dat ook die goed vertegenwoordigdwas op 8 november. Gedeputeerde ArneWeveling, die transitie haven en industrie en maritiemcluster en binnenvaart in zijn portefeuilleheeft, was een van de sprekers. “Dames en heren,wij hebben een rondleiding gekregen en mijn mondviel open. Wat uniek om dit prachtige, innovatieveschip te mogen zien! Wij zijn trots dat dit is gerealiseerd.Familie Heuvelman, met elkaar bent u eeninnovatieve, zeer gespecialiseerde, hardwerkendefamilie. Het is echt uniek wat u met elkaar doet.”Weverling, die vier maanden geleden Jeannette Baljeuopvolgde, bekende: “Dit is eigenlijk mijn eerste kennismakingmet de sector. En ik ga graag een keer mee,want ik wil dat meemaken. Er werd mij gezegd: ‘Dit iseen schip van de toekomst.’ Nee, volgens mij is dit eenEen behouden vaartRensen-Driessen Shipbuilding BV heeft het ontwerp,bouw en levering casco mogen verzorgenvoor MTS Duisburg GmbH.Wij wensen mcs Letitia en de bemanningeen behouden vaart.www.rensendriessen.comRensen-Driessen Shipbuilding B.V.Scheepmakerij 150, 3331 MA ZwijndrechtT: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.comOOK HET MCS LETITIAGAAT VAREN ONDER DEEOC VLAG!Net als 3.700 andere ondernemerskiest het mcs Letitia ervoor omvoortvarend verzekerd te zijn bij EOC.Wij wensen het mcs Letitia eenGOEDE VAART!eoc.nl24/7BEREIK-BAAR088 6699500@EOCverzekering/EOCverzekering

3 december 2024 11Vlnr: Alexander Heuvelman, die de afbouw namens HTS Group begeleidde, HenkHeuvelman en Gertjan de Gelder van Olthof Marine Group. (foto Tekst & Toebehoren)“Maar dan heb je ook nog dappere ondernemers nodigdie die verbinding ook echt waar maken en die op- enneervaren. Want die Rijn, dat is de reden dat wij alshaven van Rotterdam überhaupt bestaan. Aan het eindevan de delta. En die samenwerking tussen ons is dusessentieel.”De Letitia is 135 meter lang en 17,10 meter breed. In het midden is sectie 9 geprepareerd voor de opslag van dewaterstoftankcontainers. (foto Maritime Filming Group)schip gemaakt vóór de toekomst.”Dat beaamde Henk Heuvelman. Volgens de nestorvan de familie heeft groene scheepvaart de toekomst.Zijn bedrijf heeft er in elk geval vol overtuigingvoor gekozen. “Wij hebben dit schip gebouwdmet het oog op de volgende generaties,die daar verder mee moeten gaan werken.” Hijbedankte de partners: “De drie grote: Olthof,Oechies en Hoogendoorn, en daarnaast alle onderleveranciers,waar we heel blij en trots op zijn.”Een daarvan is Kampers. Het speciaal ontworpenstuurhuis heeft heel veel ramen. Dat zorgt voor extraveel licht én zicht. Via de van boven tot onder doorlopenderamen in de hoeken én via de ramen in devloer. “Op die manier kan ik vanuit de stuurstoel destuurboord- en bakboordbolders zien”, lichtte kapiteinJaap van den Dool toe.Markus Bangen van duisport was verheugd dat deLetitia onder Duitse vlag gaat varen. Maarmeer nog was hij te spreken over de grensoverschrijdendesamen werking tussen meerderepartijen: overheden en bedrijven. “Samen zorgen wevoor de eerste keer gedecarboniseerde transportketenvan Rotterdam tot Duisburg. Met een schip op waterstofen een elektrische vracht wagen voor het natransportin Duisburg. Kortom: de eerste Green Corridor.”Hij stipte ook nog aan blij te zijn dat de Letitia containerszes rijen breed kan laden. “Want we hebben aleen kraan gebouwd voor zes rijen.”Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam,voegde zich bij zijn collega op het podium. “Ikvind het echt een eer om hier te staan. Sowieso vindik het heel mooi om hier met mijn vriend Markus testaan. Want de band tussen Rotterdam en Duisburgis ontzettend belangrijk. De grootste zeehaven vanEuropa en de grootste binnenhaven van de wereldhebben alles met elkaar te maken. En die worden verbondendoor de Rijn.”MoedSiemons was “serieus zwaar onder de indruk. Jongens,de energietransitie is niet makkelijk. Die vraagtmoed. Die vraagt bedrijven en mensen die inderdaadiets over hebben voor de volgende generaties. Je ziet dathet toch vaak familiebedrijven zijn…”“De wereld is aan het veranderen en we hebben watte doen met elkaar. En dat dan een familiebedrijf alsHTS dit soort stappen neemt en aan de binnenvaartlaat zien dat het kan, in een concept dat heel makkelijkte vermenigvul digen is… Dat is echt heel erg indrukwekkend.Want ik denk dat een beursgenoteerd bedrijfmisschien die beslissing net niet genomen zou hebben,en dat is omdat jullie als familiebedrijf die lange horizonhebben. Dus ik ben er trots op dat jullie tussenRotterdam en Duisburg varen. Ik ben trots op de moeddie jullie hier maar laten zien. En ik weet zeker dat hetook echt een gevolg gaat hebben in de markt. Want uiteindelijkzijn we Rotterdammers, werken we met opgestrooptemouwen en gaat het niet zozeer om de plannendie we hebben, maar om de dingen die we doen.En jullie doen echt wat. Dus dank jullie wel daarvoor.”Tijdens de open dag trok de Letitia veel bekijks. Het stuurhuis valt onder meerop door de hoge ramen in de hoeken. (foto Tekst & Toebehoren)Wij leverden Gasolie, Mobil smeermiddelen en Ureum.TERLOUWSinds 1885Nijverheidstraat 202901 AR Capelle aan den IJssel(010) - 450 80 23jaap@oliehandel-terlouw.nlwww.oliehandel-terlouw.nlOliehandel Terlouwfeliciteert HTS Groupmet mcs Letitia.Veel succes en eenbehouden vaart.Aan mcs LETITIA leverden o.a.vlootschouw.nl/letitiaRensen-Driessen ShipbuildingOntwerp, bouw en levering cascoAlphatron MarineCompleet nautisch pakketBeerens- Dubbele uitschuifbare sierradarmastD-model- Achtersierradarmast typeCompromis- Uitschuifbare stuurhuistrap- rvs gepolijste heklichtbeugel StingXL- Rechte alu roeftrap- Davit WLL 300k kg incl. CE-keur- BX woningdeuren- rvs gepolijste boordlichtvleugels inD-model XLBeka ConstructiebedrijfVoor- en en achtermachinekameraluminium vloerenBlokland Non FerroBeunkoelersDamen Marine Components- Besturingssysteem: 2x type SP2700- Stuurmachine: 2x type 2DWK- Roeren: 2x 2 stuks type HD- Straalbuis: 2 stuks type OptimaDijvler Winches- Ankerlieren- Ankers- Ankerdraad- Hydraulische Powerpack- Hydraulische installatieEOC onderlinge schepenverzekeringScheepsverzekeringGroeneboom Scheepsreparatie- rvs hoogglans uitlaten- rvs hoogglans roefbeschermers- rvs hoogglans ADN-bord- rvs hoogglans loopplanksteunen- rvs hoogglans ontluchtingen- rvs hoogglans luiken- rvs traptreden- diverse rvs- aluminium spudpaaldekselsHoogendoorn 1961Volledige betimmering achterwoningen stuurhuisKampers ShipyardStuurhuis incl.hefgeleidekokersysteemOechies ElektrotechniekLevering en installatie vanhet complete elektrischevoortstuwingspakket- Levering en installatie van hetcomplete power managementsysteem- Levering en installatie van hetcamerasysteem- Installatie van het fuelcell-systeem- Complete elektrischescheepsinstallatieHybrid Ship PropulsionLevering van 2x Oswald PMmotor1600kW met ingebouwdstuwdruklagerOliehandel J. Terlouw- Dieselolie, ureum- Mobil smeermiddelen- Volledig pakketscheepsbenodigdheden.Omru ScheepsramenScheepsramenVerhaar OmegaCompresorenVeth Propulsion- 1 st. Veth-Jet type 4-K-1800- Inclusief kortsluitankermotorhorizontaal gemonteerd- 1200kW @1800RPM- Luchtgekoeld IP23- 1 st. Stuurrooster type VSG-1300V- Inclusief kortsluitankermotorverticaal gemonteerd- 478kW @1800RPMLuchtgekoeld IP23WindeX Engineering- Airconditioning- Overdrukinstallatie- Ventilatoren- rvs klaproosters

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant