8 19 november 2024 WE ARE HIRING FLEET CONTROLLER www.werkenbijwijgaart.nl SET SAIL for your career Zet koers naar een nieuwe carrière met Viking Viking Cruises, marktleider in de riviercruise branche, zet zijn succesvolle expansiekoers voort. Kom ook bij de Viking familie. Voor onze rivierschepen zijn wij op zoek naar kandidaten voor de volgende functies: KAPITEIN of 1ste/2de OFFICIER Graag ontvangen wij ook sollicitaties van kandidaten uit de vrachten / of tankscheepvaart. Bij gebleken geschiktheid bieden wij een intensieve scholing om u voor te bereiden op uw nieuwe taken. Solliciteer nog vandaag via: vikingcareers.com
19 november 2024 9 ILT is positief over naleving ontgasverbod Vier maanden na het verbod op varend ontgassen constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat de binnenvaartsector het verbod lijkt na te leven. Dat schrijft de inspectie op haar website. De ILT houdt wel een slag om de arm. Want de inspectie laat erop volgen: “Met zekerheid is dit niet te zeggen, want er is op dit moment nog geen landelijk dekkend monitoringssysteem. Dit systeem met zogenaamde e-noses (geursensoren langs vaar wegen, red.) is een voorwaarde om het verbod op het ontgassen van emissies in de buitenlucht te kunnen handhaven. En de ILT ontvangt af en toe signalen dat tankschepen andere routes varen. Hierdoor kunnen ontgassingen niet worden gedetecteerd.” Werkbezoek op de Rijn Tussen Duisburg en Stürzelberg wordt de bedding van de Rijn gestabiliseerd om te voorkomen dat de diepgangdaalt. De firma Hülskens Wasserbau is momenteel aan het werk bij Bockum en Krefeld. Twee leden van de Parlementaire Groep Binnenvaart in Duitsland hebben dat project onlangs bezocht. Mathias Stein (SPD) en Lukas Benner (Grüne) kregen een rondleiding CDNI Nederland voerde op 1 juli 2024 als eerste verdragsstaat fase 1 van het verbod op varend ontgassen in. Op 1 oktober volgde het internationale verbod, geregeld in het scheepsafvalstoffenverdrag CDNI. Overtredingen heeft de ILT sinds 1 juli 2024 nog niet geconstateerd. Projectcoördinator Kees Kievit legt op de website uit: “Gelet op ontvangen klachten van burgers en omwonenden, zien we dat er soms sprake is van ontgassingen buiten het monitoringssysteem. Die klachten volgen we altijd en zo snel mogelijk op. Zodra het mogelijk is wordt dan een inspectie aan boord van een tankschip uitgevoerd. Dit heeft tot nu toe niet geleid tot geconstateerde overtredingen van het CDNI.” Meldingen Tot 31 oktober ontving de ILT 59 meldingen over mogelijke ontgassingen. Ze waren afkomstig van de al wel geplaatste e-noses en burgers en kwamen bij de landelijke inspectie binnen via de regionale omgevingsdiensten. Daarvan zijn 27 meldingen inmiddels afgehandeld. Met andere meldingen gaat ILT verder als de schepen zich weer in Nederland bevinden. De schepen die na een melding zijn geïnspecteerd hadden geen CDNIontgassingsregels overtreden, zo bleek. Maar wél regels uit het ADN. Door vrijkomende ladingen en gassen uit de ladingtanks van binnenvaarttankschepen zijn dit jaar al meerdere overtredingen geconstateerd. De ILT heeft 21 waarschuwingen uitgedeeld, dertien keer een last onder dwangsom van Hülskens-directeur Thomas Groß. Hij is ook voorzitter van de sectie waterbouw van het Hauptverband Deutsche Bauindustrie en vicevoorzitter van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW). Vertegenwoordigers van de Duitse vaarwegbeheerder WSV, de VBW en binnenhavenorganisatie BöB sloten aan en gingen met de politici in en twee keer een last onder bestuursdwang opgelegd. Bij het ingaan van het verbod op varend ontgassen meldde de ILT in een persbericht “op volle sterkte te gaan handhaven” op naleving van het verbod. “Wie het verbod op varend ontgassen overtreedt, kan maatregelen verwachten”, waarschuwde de ILT. Om het verbod te kunnen handhaven heeft de ILT het team uitgebreid naar tien inspecteurs. Ook zijn extra mobiele sets van drones en e-noses aangeschaft. Het vaste e-nose-netwerk moet nog worden uitgebreid tot er een landelijke dekking is. De ILT treedt als bestuursorgaan indien nodig ook op tegen verladers als de ontgassingsverboden niet worden nageleefd. Dat doet de ILT bestuursrechtelijk en strafrechtelijk met onder andere dwangsommen en boetes. Bij de eerste geconstateerde overtreding wordt een dwangsom opgelegd van 30.000 euro. Bij de tweede overtreding gaat dat bedrag omhoog naar 40.000 euro en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen moeten verladers 50.000 euro betalen. gesprek over de financiering van vaarwegenprojecten. Stein en Benner bezochten ook het schoolschip RHEIN in Duisburg, waar ze met BDB-directeur Jens Schwanen en schooldirecteur Gerit Fietze spraken over de opleidingen in de binnenvaart. Het schoolschip wordt momenteel gemoderniseerd met finan ciële steun van het Duitse verkeersministerie. NIEUWE COO VOOR HAVENBEDRIJF ROTTERDAM Op 1 januari 2025 start Berte Simons bij Havenbedrijf Rotterdam als Chief Operating Officer. De Havenbedrijf-aandeelhouders, de gemeente Rotterdam en de Rijksoverheid, hebben haar voor vier jaar benoemd. Ze volgt Boudewijn Siemons op, die in februari CEO werd. Sindsdien fungeerde hij ook nog als interim-COO. Simons is opgeleid tot maritiem officier en werkte als beleidsmedewerker bij North Sea Port en in diverse managementfuncties bij advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Ze is nu directeur van de business unit CO 2 Opslag en Transportsystemen bij Energie Beheer Nederland. Berte Simons. (foto Havenbedrijf Rotterdam) AGROMINNE VERGOEDT GREEN AWARD-KOSTEN HUURSCHEPEN Green Award verwelkomt Agrominne Binnenvaart als nieuwe incentive provider. Voortaan draagt het bedrijf tot 100 procent bij aan de certificeringskosten van schepen die voor het Vlaamse binnenvaartbedrijf varen. Agrominne is onderdeel van de Maaskade Group en gespecialiseerd in het vervoer van agribulk, kunstmest, mineralen en projectlading. Rebecca Beaussart, bevrachter en medeaandeelhouder, zegt: “Kwaliteit en veiligheid staan bij ons voorop. Daarom kiezen we bewust voor een samenwerking met Green Award. We willen onze schepen stimuleren om een extra stap te zetten op het gebied van veiligheid en milieu.” Green Award-directeur Jan Fransen: “We zien een groeiende interesse voor Green Award binnen de Belgische binnenvaart.” Voor vaste huurschepen vergoedt Agrominne 100 procent van de certificeringskosten. Voor overige schepen die voldoen aan de Green Award-normen, ligt de vergoeding tussen de 50 en 100 procent, afhankelijk van het aantal reizen dat ze per jaar doen onder regie van Agrominne. Als een boom in het bos omvalt, maakt dat dan geluid? Als brancheorganisatie is het allereerst belangrijk dat je opkomt voor de branche. Je behartigt toch de belangen van je leden, die voor die dienst betalen. Een branchevereniging, zoals Koninklijke Binnenvaart Nederland, kijkt niet alleen naar zaken die nu aandacht verdienen, maar ook naar zaken die in de toekomst de kop op kunnen steken. Daarbij geldt natuurlijk wel: hoe meer het geluid van de binnenvaart is verenigd, hoe effectiever de belangen kunnen worden behartigd. Maar als een ledenvereniging succesvol optreedt, en niemand ziet of hoort ervan, is het dan wel succesvol te noemen? Nee, eigenlijk niet. Allereerst is het dus zaak om de leden goed te informeren over de voortgang en ontwikkelingen. Belangenbehartiging is een zaak van de lange adem, met veel langlopende trajecten en ook verschillende belangen. KBN probeert op veel verschillende manieren en platformen haar leden te bereiken – niet alleen om de succesvolle zaken te benadrukken, maar ook voor feedback. Leden van KBN worden wekelijks op de hoogte gebracht van diverse onderwerpen die spelen in de sector. Echt succesvol wordt het als ook nietleden duidelijk hebben wat je bereikt en waar je voor staat. Dat is bij de binnenvaart toch nog steeds een uitdaging, want wat wil de sector? Wat brengt de sector de gewone Nederlander? Waarom zouden zij aandacht besteden aan de binnenvaart? Vragen die voor jou als lezer wel duidelijk te beantwoorden zijn, toch? Als je als buitenstaander het verhaal van de binnenvaart aanhoort, kan dat je interesse wekken en dan is het handig om dat aan te moedigen. Die interesse wekken kan bijvoorbeeld door op social media te scrollen of een pod- cast over de binnenvaart te luisteren. Ook kan je je binnenkort aanmelden voor een speciale nieuwsbrief, waarin je op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen in de binnenvaart. Want als iedereen ziet waar je voor staat, dan ben je pas echt succesvol. Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl