6 19 november 2024 Familieberichten Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KLEINE GEBOORTE | VERLOVING | HUWELIJK | OVERLIJDEN | DANKBETUIGING | IN MEMORIAM Diep bedroefd, vol ongeloof en met grote verslagenheid melden wij het onverwachte overlijden van onze kapitein Tonny Boonstra op vrijdag 8 november 2024 aan boord van één van onze binnenvaarttankers. Wij verliezen in Tonny een gewaardeerd en gedreven collega, een deskundig varensgast die met steeds weer veel enthousiasme zijn schip over de Rijn en andere rivieren dirigeerde. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar de familie en naasten van Tonny. Wij wensen hen veel sterkte in deze moeilijke tijd. Directie en medewerkers Interstream Barging Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins* Schippers* Stuurlieden Matrozen * In het bezit van: • Groot vaarbewijs A/B • Radardiploma/Marifooncertificaat • ADN Nederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Binnenvaartkrant nieuwsbrief TWEEWEKELIJKS Nieuws, nieuwbouw én alle vacatures in je mailbox Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl Matroos tankvaart gezocht > ADN certificaat is een voordeel. > vaarsysteem 3 weken op 3 weken af. > Kost en inwoning inbegrepen, voornamelijk binnenlandse vaart (NL). Tel 06-22554659 Schrijf je nu in! EDITIE 26 Kerst special Reserveer nu uw advertentie binnenvaartkrant.nl/nieuwsbrief binnenvaartkrant.nl/specials sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Overslagbedrijf Speksnijder BV Overslagbedrijf Speksnijder BV is een klein overslagbedrijf met kraanpontons in de haven van Amsterdam. Wij slaan bulkgoederen over uit binnenvaart en kustvaart. Voor deze kraanpontons hebben wij de volgende vacature voor in een twee ploegensystheem. • Werkzaamheden aan boord. • Varen en verhalen van de kraan en de schepen langszij. • Communicatie tussen schippers/stuurman, controleurs en kraanmachinist. • Onderhoud van duwboot en kraanponton. • Assisteren van de mensen in het ruim. Vind jij, net als wij, werken met drijvende kranen ook een mooi vak, en kan je op een verantwoorde manier omgaan met machines en communiceren met mensen, dan zoeken we jou. Schipper/ bobcatrijder Functie eisen: • Vaarbewijs of bereid om dat te halen. • Rijbewijs • Daar stellen wij tegenover, goed salaris, bedrijfsauto of kilometervergoeding bij eigen vervoer, ploegentoeslag en passende overwerk vergoeding. Wil je informatie, mail dan naar info@overslagbedrijfspeksnijder.nl of bel naar 0651 809092.
19 november 2024 7 ASV: hetze tegen Franse schepen in Antwerpen Je zult maar dertig of zelfs veertig jaar met je binnenvaartschip probleemloos varen vanuit Frankrijk naar onder andere België en Nederland en plotseling stilgelegd worden omdat je de Nederlandse taal “vloeiend” zou dienen te spreken. Dit overkwam (minimaal) vijf Franse collega’s in de haven van Antwerpen. Hun verhalen zijn opgetekend door de ASV die benaderd is om deze handelswijze aan de kaak te stellen. De verhalen hebben een rode draad: de schippers melden zich in de Nederlandse taal zoals ze al vele jaren doen, er doen zich geen gevaarlijke situaties voor, en Nederlandse binnen vaartschippers verstaan de collega’s prima. Maar plotseling vindt de Antwerpse havenautoriteit de beheersing van het Nederlands niet “vloeiend” genoeg en wordt het schip stilgelegd met vergaande (economische) gevolgen. Men mag slechts verder varen met een “tolk” aan boord. Deze wereldhaven (nota bene met het adagium ‘in tune with the world’) waar wij allerlei soorten van uitspraken horen in allerlei talen – Duits(achtig), Engels (of wat er op moet lijken) en Vlaams – heeft opeens besloten dat men juist bij de Franse schippers eist dat men “vloeiend” Nederlands spreekt. Dat dit in een land gebeurt dat we kennen als 3-talig is extra wrang. Bovendien is de algemene regel dat men de taal hoort te spreken van het land waarin men vaart of Duits. De Engelse taal is toegevoegd in de zeehavens, wat een logische zaak is maar dat staat hier op zich los van. De landstaal van België is tenslotte ook Frans, maar dat terzijde. Tenslotte meldden de schippers zich allen in het Nederlands. De ASV heeft naar aanleiding van klachten over deze gang van zaken contact gezocht met de havenautoriteiten en te horen gekregen dat de betreffende schippers zelf maar contact op moeten nemen als ze het niet eens zijn met de gang van zaken. De ASV is echter een sociaaleconomische organisatie die de belangen van de binnenvaart behartigt, en dit is ons aller belang. Er is nu al een tekort aan kleinere schepen en dat zijn degenen die vanuit Frankrijk naar het noorden varen. Geen Fransman wil straks dat risico nog nemen en daarmee is het noodzakelijke vervoer niet meer gegarandeerd. Het staat buiten kijf dat eenieder voldoende moet kunnen communiceren om een veilige vaart te garanderen en daarvoor zijn de nautische termen en begrippen in de verschillende talen noodzakelijk, maar in geen van de voorbeelden die de ASV aangereikt heeft gekregen is er sprake van een gevaarlijke situatie die ontstaan zou zijn door het “niet vloeiend spreken van de Nederlandse taal”. De ASV roept dan ook de havenautoriteiten op onmiddellijk te stoppen met deze discriminatoire actie ten opzichte van onze Franse collega’s. Ten bate van de hele sector. Machiel Smitsman, voorzitter ASV Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant VVD Zuid-Holland wil Derde Maasvlakte De Zuid-Hollandse VVD-fractie wil een Derde Maasvlakte voor de Rotterdamse haven. Voor de aanleg daarvan pleitte de partij 13 november tijdens de begrotingsbehandeling in Provinciale Staten. “Wie durft te denken aan morgen, ziet dat Zuid-Holland meer ruimte nodig heeft”, aldus fractievoorzitter Jeroen van Dijken. “Op de Derde Maasvlakte creëren we plek voor onze bedrijven en industrie, zodat mensen elders in de provincie kunnen wonen, werken én genieten van rust en ruimte.” De VVD heeft een artist impression laten maken van de Derde Maasvlakte, in de vorm van “een trotse leeuwenkop” en roept andere partijen op “om groot te denken”. De artist impression van de Derde Maasvlakte, in de vorm van een leeuwenkop. (illustratie VVD Zuid- Holland) Waterstanden bepalen vrachtontwikkeling op de Rijn Na een week van consolidatie hebben de wereldwijde olieprijzen een sterke daling op weekbasis laten zien. Brent Crude sloot de week af op ,04 per vat, een verlies van 4 procent op weekbasis. WTI (West Texas Intermediate) verloor op weekbasis rond de 5 procenten eindigde vrijdag op een prijs van ,02 per vat. De neerwaartse druk op de prijzen kwam door tegenvallende cijfers uit China. De verminderde import van ‘s werelds grootste olie-importeur houdt de markt al enkele weken in zijn greep. Nadat bekend werd dat Chinese raffinaderijen in oktober 4,6 procent minder olie hadden verwerkt in vergelijking met een jaar daarvoor, werd dat door veel marktspelers als een bevestiging gezien van een verdere afzwakking van de economie. Maar niet alleen de Chinese economie drukt op de wereldwijde prijzen, ook de zorgen over een mogelijk wereldwijde vermindering van de vraag naar olie drukken op de markt. De stijgende inflatie in veel landen in de eurozone remt de vraag van de eindgebruiker, waardoor ook de importvraag van deze landen een dalende trend laten zien. Lijnrecht tegenover deze data staan positieve economische cijfers uit Amerika. Daar stegen de uitgave van consumenten in oktober, wat een indicatie is van een groeiende economie. Dit woog echter niet op tegen de eerder omschreven factoren. ARA De vrachttarieven in het ARAgebied hebben wederom een volatiele week achter de rug. Op weekbasis zijn de tarieven vrijwel gelijk gebleven. Desondanks staan de vrachten onder druk. Een verminderde vraag naar olie en transport heeft ertoe geleid dat enkele schepen zonder geschikte reis het weekend ingingen. De vrije scheepscapaciteit in het gebied is opgelopen. Daardoor bieden veel marktspelers concurrerende prijzen aan om hun schepen in te delen en hun vaarschema’s op te vullen. Rijn Op de Rijn zijn de vrachttarieven op weekbasis verder doorgestegen. Door de lagere waterstanden van de afgelopen dagen waren de laadvolumes per reis sterk verminderd naar de meeste Rijnbestemmingen. Doordat aan het einde van afgelopen week op ELWIS een golf water werd voorspeld voor begin deze week, hielden de meeste marktspelers een afwachtende houding aan om nieuwe reizen af te sluiten. De vraag naar olie en scheepscapaciteit liet daardoor een dalende trend zien afgelopen week. Mits de waterstandvoorspellingen kloppen, zullen bijna volle afladingen midden of eind deze week weer mogelijk zijn naar de meeste losplaatsen aan de Rijn. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,46 € 2,10 € 2,75 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,46 € 3,10 € 4,00 Antwerpen-Amsterdam € 4,47 € 4,10 € 4,75 Vlissingen-Antwerpen € 3,68 € 3,60 € 4,03 Vlissingen-Rotterdam € 3,96 € 4,00 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,87 € 4,90 € 5,08 Gent-Vlissingen € 3,72 € 3,70 € 4,01 Gent-Antwerpen € 4,02 € 4,00 € 4,25 Gent-Rotterdam € 4,45 € 4,30 € 4,50 Gent-Amsterdam € 5,11 € 5,00 € 5,60 Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart. Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 11,30 € 10,80 € 11,80 Dortmund € 12,40 € 12,40 - Keulen € 14,30 € 13,80 € 14,80 Koblenz € 16,00 € 16,00 - Frankfurt € 24,72 € 24,72 - Mannheim € 25,20 € 24,70 € 25,70 Karlsruhe € 26,70 € 26,20 € 27,20 Straatsburg € 29,00 € 28,50 € 29,50 Bazel EUR € 36,29 € 35,79 € 36,79 Bazel CHF 33,97 33,47 34,47 Oliepeil In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl