4 19 november 2024 jobs@rptag.ch +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch +316 31 92 02 26 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
19 november 2024 5 Provincie Utrecht gaat met Eem Surveyor voor elektrisch Provincie Utrecht heeft een nieuw, duurzaam werkschip in gebruik genomen op steunpunt Baarn. Deze Eem Surveyor wordt gebruikt voor inspecties, werkzaamheden en calamiteiten op de rivier de Eem. DOOR EVERT BRUINEKOOL De taak van de provincie is het op diepte, veilig en bevaarbaar houden van de rivier. Dat gebeurde veertig jaar lang met de Birkt. Die inmiddels honderd jaar oude voorganger wordt door de bouwer van de Eem Surveyor, Groeneveldt Marine Construction uit Hendrik-Ido-Ambacht, van een nieuwe Stage V-motor voorzien. Gedeputeerde André van Schie (van onder meer Mobiliteit) zei bij de feestelijke ingebruikname: “De overstap naar een duurzaam werkschip past bij de ambities van de provincie Utrecht als het gaat om klimaatbewustzijn en de daarbij horende energietransitie in mobiliteit. We hebben nagedacht hoe een schip voor de toekomst moet zijn. Wij leggen uitstootloos op aan onze leveranciers en moeten daar zelf het goede voorbeeld in geven.” Samen met Frans Stafleu, beheerder vaarwegen mobiliteit, onthulde hij de naam van het schip. In 2030 wil Utrecht alleen nog maar klimaatneutrale voertuigen en vaartuigen hebben. Voldoende bereik Remko Leinenga adviseerde Provincie Utrecht met zijn bedrijf Maritime Developers. Hij deed ook de bouwbegeleiding. Eerder was hij al betrokken bij de Beulake, het zusterschip van Provincie Overijssel. Dat wordt eveneens volledig elektrisch aangedreven – ook met een accupakket, maar dan met als extra een brandstofcelgenerator op waterstof. Dat schip moet namelijk grotere afstanden kunnen overbruggen. De Eem is van Amersfoort tot het Eemmeer circa 18 kilometer lang. Vandaar Gedeputeerde André van Schie (uiterst links) onthulde de naam samen met beheerder Vaarwegen Frans Stafleu (3e van rechts). (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De Eem Surveyor wordt ingezet voor inspecties en klein onderhoud aan de Eem. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) dat 280 kW accuvermogen toereikend is. Leinenga: “Groen, gezond en duurzaam tegen normale kosten, het verdient zichzelf terug.” Het ontwerp is afkomstig van Gaastmeer Yacht Design. De cascobouw duurde veertien weken, de afbouw tien weken. De Eem Surveyor beschikt over twee elektromotoren van 80 kW en een boegschroef. Het werkschip is 20 bij 5,20 meter. Dat is een meter breder dan het zusterschip, met het oog op het vaarwegprofiel. Een geveegd vlak zorgt voor een diepgang van 90 centimeter. Op het voordek staat een kraan. Afmeren kan met de twee spudpalen. Opladen van de accu’s gebeurt bij het steunpunt dat de provincie in Baarn heeft. De Eem Surveyor kan twee dagen varen met de opgeslagen stroom. Statio nair, bij een vermogen van 7 kW, vaart het werkschip 6 kilometer per uur. Op vol vermogen, met een verbruik van circa 38 kW per uur, is de snelheid 13 kilometer per uur. De verbruikscijfers zijn in de praktijk gunstiger dan voorzien. Door licht te bouwen hadden we een positief resultaat, zelfs de kimmen zijn opgetrokken. Het laadvermogen is 10 ton. Voordeel van de voortstuwing met twee vaste schroeven en een vast roer is dat je elke brandstof die elektriciteit opwekt in de toekomst aan boord kan plaatsen. Betonning en verlichting Frans Stafleu is beheerder Vaarwegen bij Provincie Utrecht; Rob Volders en Huub van de Poel zijn beiden vaarweginspecteur. “Met klimaatdoelen in het vizier zijn we vier jaar geleden begonnen met de vraag hoe we de Birkt zouden moeten aanpassen of vervangen. In 2023 kreeg dat vaste vorm en stelden we een adviseur aan. Die begeleidde ons met de technisch-inhoudelijke kant en daar kwam een aanbesteding uit voort.” Er is voor een kleine, vaste kraan gekozen. Daardoor is er ruimer zicht vanuit het stuurhuis. Op 10 meter tilt hij nog altijd 450 kilo. “Als schouwer halen wij veel uit het water”, zegt Volders. “Er ligt weleens een schaap in het water; helaas zijn die vaak al overleden. We beheren de vaarweg maar we zijn geen opsporingsambtenaren.” “Voor nautisch vaarwegbeheer doen wij ook betonning en verlichting”, stelt Van de Poel. Stafleu vult aan: “We peilen ook de Eem opdat die voor binnenschepen op de juiste diepte blijft: 3,80 meter. Ondieptes laten we weghalen. Op het Eemmeer wordt de vaargeul elke drie jaar uitgebaggerd; die slibt dicht.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl