32 Digitale Diepgang 19 november 2024 Eerste proef met ‘digitaal bunkeren’ In Rotterdam is voor het eerst een ‘digitale bunkerlevering’ gedaan. Vitol en Havenbedrijf Rotterdam testen de elektronische nota-oplossing van ZeroNorth. Daarmee willen ze de efficiëntie en transparantie van bunkeroperaties verbeteren en een basis leggen voor de digitalisering daarvan. Vitol, ZeroNorth en Havenbedrijf Rotterdam hebben half november voor het eerst digitaal gebunkerd. In vier weken tijd levert Vitol drie tot vier partijen brandstof in de Rotterdamse haven, gebruikmakend van ZeroNorth’s software voor elektronische bunkerleveringsnota’s (eBDN). Digitale nota’s kunnen tijdsbesparing opleveren tijdens het bunkeren, meer efficiëntie en verbeterde datakwaliteit. Singapore als voorbeeld Rotterdam is de eerste haven in Europa die stappen onderneemt om bunkeren te digitaliseren. Daarmee volgt het Havenbedrijf het voorbeeld van de Maritime and Port Authority in Singapore, die de eerste haven ter wereld was die eBDN invoerde én verplicht stelde. De twee grote bunkerhavens willen een leidende rol spelen bij het aanjagen van efficiëntie in de internationale scheepvaart. Het past ook in hun Singapore-Rotterdam Green and Digital Shipping Corridor. ZeroNorth en Vitol werkten beiden aan dit project Singapore. Nu willen ze eBDN ook volledig integreren in de systemen van de haven van Rotterdam. Daarmee leggen ze dan de basis voor een volledig gedigitaliseerde workflow. Central Barge brengt vraag en aanbod samen ADVERTORIAL Emiel de Barbanson en Dirk den Braber zijn de oprichters van Central Barge. Ze hebben hun krachten gebundeld om de binnenvaartsector te ondersteunen. Emiel heeft meer dan tien jaar ervaring in de binnenvaart, terwijl Dirk afkomstig is uit een echte schippersfamilie. Samen zagen zij mogelijkheden om vraag en aanbod in deze sector beter bij elkaar te brengen, en zo ontstond Central Barge: een onafhankelijk platform dat de vele losse eilandjes in de binnenvaart verbindt. Sinds de lancering op 1 november groeit het aantal leden snel. Tot 31 maart 2025 biedt Central Barge gratis accounts aan voor schippers, verladers en bevrachters, zonder enige verplichting, om de markt kennis te laten maken met de groei en innovaties die er aan komen. Het platform wordt vanuit Breda door een toegewijd team van acht mensen verder ontwikkeld. Met hun gezamenlijke ervaring en nauwe samenwerking met de markt, wil Central Barge de toekomst van de binnenvaart vormgeven en innovatie stimuleren. Oprichters Emiel de Barbanson en Dirk den Braber. (foto Central Barge) SERVICE OP HOOG NIVEAU Berg Maritieme Meetsystemen is gespecialiseerd in meet-en alarmsystemen. Voor reparatie, onderhoud, vervanging en periodieke controles van bestaande systemen, maar ook voor nieuwbouw bent u bij ons aan het juiste adres! Door de kennis en ervaring van onze medewerkers zorgen wij altijd voor een passende oplossing. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken! TER STEEGHE RING 51-53 |3331 LX ZWIJNDRECHT | TEL. 0183 - 648 248 | INFO@BERGMM.NL | WWW.BERGMM.NL
19 november 2024 Digitale Diepgang 33 Alphatron Marine en Argonics/Argonav versnellen innovatie in het stuurhuis Samen sterk voor smart shipping die werkt Afgelopen september nam Alphatron Marine de Duitse bedrijven Argonics en Argonav over. Een logische stap na de al bestaande samenwerking, vertellen Francisco Bertrand en Peter van Veen. Nu kan Alphatron Marine versneld verder groeien als systeemintegrator op het gebied van navigatie- en communicatieapparatuur, nieuwe producten ontwikkelen en een totaalpakket bieden. Het is een slimme zet, op weg naar smart shipping. “We zijn nu compleet. We hebben alles in huis en op elkaar afgestemd”, zegt Francisco Bertrand, general manager Binnenvaart bij Alphatron Marine. “We gaan de lijn uitbreiden met producten die we al op de plank hebben liggen en met producten die we verder of helemaal nieuw gaan ontwikkelen. De stip op de horizon is autonoom varen, waarbij schippers-eigenaren kunnen kiezen voor alle stadia en (deel)varianten op weg daarnaartoe. We kunnen hen volledig ontzorgen.” Synergie “We werken al een jaar of acht samen met Argonics en Argonav”, vertelt salesmanager Peter van Veen. “We weten wat we aan elkaar hebben. Vorige week zijn we met een deel van ons team naar Stuttgart geweest en hebben we samen de roadmap uitgewerkt hoe we onze activiteiten en producten verder gaan ontplooien en ontwikkelen. Het bruist, we hebben er allemaal ontzettend veel zin in omdat we alleen maar kansen zien.” Alphatron Marine staat zelf te boek als innovatief en betrouwbaar. Francisco: “Met geïntegreerde brugsystemen en vertrouwde producten als de JMR- 611 rivierradar, Alphaline-producten, Conning-systeem, AlphaMinds, kaartsystemen en nog veel meer.” Peter vult aan: “We ontwikkelen niet alles zelf, maar doen dat samen met sterke partners. Zoals Argonics en Argonav. Nu we samen als één bedrijf verder gaan, staan we nóg sterker.” Met de overname kan het Rotterdamse bedrijf belangrijke stappen maken, vertelt Francisco. “De synergie is groot. Nu we collega’s zijn, kunnen we meer en sneller innoveren en ook efficiënter en doelgerichter de markt bedienen.” Blackbox Argonics/Argonav is onder meer bekend van de trackpilot. De bedrijven zijn ook al ver in het toepassen van sensoren. Door digitale processen te integreren via gegevensuitwisseling – aan boord en tussen schip en wal – ziet Alphatron Marine mogelijkheden om veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van de binnenvaart te verbeteren. Zo beschikt Alphatron Marine nu met het argoDataPortal over een eigen blackbox, die aan boord alle data JLR-21. verzamelt en verwerkt. Dertig tot veertig schepen varen er inmiddels mee rond. Onder meer van HGK, MSG en Deymann. Daarmee komen nieuwe functies en services binnen bereik. Zaken waar scheepseigenaren nadrukkelijk om vragen, maakt Francisco duidelijk: “Veiligheid en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s, merken we in gesprekken. Ze willen hun uitstoot kunnen meten én zichtbaar maken voor hun klanten. Wij hebben nu de apparatuur die alles samenvattend en overzichtelijk op één scherm weergeeft.” Zuiniger varen De data en techniek kunnen ook worden ingezet om zuiniger en duurzamer te varen. “Bijvoorbeeld door reisplanning: minder hard varen als je weet dat je moet wachten voor een sluis”, zegt Francisco. “Of door informatie over de roeruitslagen bundelen. Hoe minder roeruitslagen, hoe minder weerstand en dus ook minder gasolieverbruik. We kunnen ook het verbruik van pompen meten en de aansturing verbeteren. Dan hoeven ze generatoren minder vaak of hard te draaien.” Peter: “Maar als we het traject uitzetten met onze ArgoNav-routeplanner, op ons ECDIS-kaartsysteem, kunnen we ook al inzicht krijgen in welke bruggen we onderweg tegenkomen. Kunnen we die, met de actuele waterstand, passeren zonder dat de brug open hoeft?” “En door Lidar-sensoren kun je de omgeving rond je schip heel nauwkeurig scannen. Veel nauwkeuriger dan met een radar – zeker op korte afstanden. Dan kan het systeem waarschuwen als je bij het aanhouden van de koers ergens tegenaan dreigt te varen.” Argonics DataPortal. Minds. leiden van kapiteins.” Al dat soort vragen kan Alphatron Marine invullen. “Nog beter dan voorheen”, zeggen Francisco en Peter trots. “Klanten hebben één aanspreekpunt voor ons complete systeem en alle producten. We bieden echt een totaaloplossing. En wil iemand iets nieuws of iets heel specifieks, dan beschikken we met de nieuwe organisatie over zoveel denk- en ontwikkelkracht dat we snel met een passend antwoord kunnen komen.” JMR-611. Totaaloplossing Naast brandstofverbruik en uitstoot, bijvoorbeeld per reis of per ton-kilometer, biedt het argoDataPortal ook de mogelijkheid om incidenten en calamiteiten te reconstrueren. Inclusief de radar-, EC- DIS- en camarabeelden. Handig voor (bijna-)aanvaringen bijvoorbeeld, daar zijn met name verzekeringsmaatschappijen in geïnteresseerd, zegt Francisco. “Maar die informatie kan rederijen ook helpen bij het intern op- AlphaRiverPilot MFS.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl