30 Digitale Diepgang 19 november 2024 Samen de beste koers varen Meer expertise, efficiëntie en zekerheid Met de overname van Argonics en Argonav biedt Alphatron Marine nu het complete plaatje aan – samen zijn we dé systeemintegrator op het gebied van navigatie- en communicatieapparatuur, nieuwe producten ontwikkelen en we kunnen echt een totaalpakket bieden. Registratie, analyse en weergave van alle scheepsgerelateerde gegevens (zowel live als terugkijken is mogelijk) – argoDataPortal Meer veiligheid dankzij RADAR, LiDAR en bruggenaanrijwaarschuwing – argoRadarPilot, argoLaserPilot en argoBridgePilot Beproefde routegeleiding – argoTrackPilot Moderne navigatietechnologie – AlphaPilot, GNSS en meer Ervaren scheepstechnici en ontwikkelaars op het gebied van installatie, onderhoud en support Hulp bij het uitvoeren van complexe manoeuvres – argoPositionPilot Op afstand bestuurd binnenvaartschip – argoRemotePilot alphatronmarine.com | argonics.de | 010 453 4000
19 november 2024 Digitale Diepgang 31 SPECIAL Digitale Diepgang CCR ontvangt Telematica Award 2024 voor pionierswerk op gebied van smart shipping Op zaterdag 9 november is de Binnenvaart Telematica Award 2024 uitgereikt aan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Als erkenning voor het pionierswerk van deze organisatie op het gebied van smart shipping en autonoom varen. Aalmoezenier Bernhard van Welzenes van het KSCC reikte de prijs uit. Een prijs die de CCR krijgt voor het standaardiseren en harmoniseren van de River Information Services (RIS) op de Rijn. Secretaris-Generaal Lucia Luijten mocht de award in ontvangst nemen in het Nijmeegs schipperscentrum tijdens de 27e Telematicadag. Het thema was dit jaar ‘Stuurhut 2050 – State of the Art and Beyond’. Al wordt natuurlijk al jarenlang gesproken en gediscussieerd over digitalisering in het stuurhuis. Want het was een lange weg van de automatische piloot naar de elektronische kaart. Nou ja: “automatisch”? Je moest toen de piloot wel zelf instellen. Maar dass war einmal. Tegenwoordig is een veel gehoorde vraag: kunnen digitale ontwikkelingen het gebrek aan goed en gekwalificeerd personeel oplossen? De meningen daarover waren verdeeld op de Telematicadag. Digitalisering in het stuurhuis Na de lunch was het tijd voor workshops in een drietal separate ruimtes, de zogeheten breakout sessies. Waarin de digitalisering in het stuurhuis en de rol van de mens op weg naar de toekomst werden besproken. Daarnaast: wat zijn de kansen voor digitalisering in de logistiek en het behoud van de vlootdiversiteit? En last but not least: de Bernhard van Welzenes reikte de Binnenvaart Telematica Award uit aan Lucia Luijten van de CCR. (foto Chantal Agterberg / BTB) wetgeving voor stimulering van innovatie in de Europese binnenvaart. De nieuwste ontwikkeling voor stuurhut en schip hielden de gemoederen bezig. Waarbij ook heel wat werd afgelachen. De Telematicadag vond eerder plaats dan andere jaren. Niet eind december ditmaal, zoals gebruikelijk, maar op 9 november al. In samenwerking met het Binnenvaartmuseum Nijmegen. Dat tegenwoordig ook plaats biedt aan een zich uitbreidend kenniscentrum. Met als nieuwste aanwinst een fraaie simulator. Maar daarover in een volgende Binnenvaartkrant meer. Met de jaren is er veel veranderd aan boord. Zo zijn elektronische kaarten niet meer weg te denken uit het moderne stuurhuis. Ook andere digitale instrumenten hebben hun weg daarheen gevonden. Veel schepen dragen reis- en ladinggegevens over met behulp van meldapplicaties. Maar meer kunstmatige intelligentie klopt aan op de deuren van de nationale en internationale vloot. Naast het onderwerp van dataverwerking kreeg de binnenvaart in toenemende mate met milieumaatregelen te maken. Ook de veiligheid aan boord blijft een onderwerp van belang. Daarbij hebben vooral de kleinere schepen het nog steeds moeilijk om gehoor te geven aan een steeds strengere (milieu)wetgeving. Investeringen, investeringen. Weinig schippers Dus er valt ongetwijfeld nog heel wat te bespreken in de toekomst, tijdens de jaarlijkse Telematicadag. Minpuntje dit jaar was wel het aantal bezoekers. De schippers leken het een beetje te laten afweten. Misschien de dag toch maar weer tussen kerst en oud en nieuw organiseren? Ook aan het afsluitende rondetafelgesprek schoof geen binnenvaartondernemer aan, werd uit het publiek opgemerkt. En het is toch wel van belang dan diens stem gehoord wordt. Niet alleen goed voor de analyse, maar hij of zij is ook belangrijk als kundig vertegenwoordiger van de praktijk. Want goed bij de tijd blijven is een pre in deze tijd van steeds snellere technologische ontwikkelingen, economische prestaties en kunstmatige intelligentie. Rijkswaterstaat verbetert en vernieuwt Vaarweginformatie.nl Op 19 november krijgt Vaarweginformatie.nl een nieuwe uitstraling. Rijkswaterstaat brengt verbeteringen aan op de informatiebron voor vaarweggebruikers in Nederland. Dat moet er gebruiksvriendelijker en efficiënter door worden. Door de vernieuwingen kunnen schippers en recreatievaarders op één platform nautische informatie opvragen en diensten afnemen. De vernieuwde website combineert bestaande functionaliteiten zoals bediening op afroep met bijvoorbeeld informatie over bruggen en sluizen. Alle verbeteringen worden stapsgewijs gelanceerd. De eerste aanpassing is op 19 november: een nieuwe startpagina waarmee de website prettiger te gebruiken is. Daarnaast zijn de teksten en het lettertype aangepast om de leesbaarheid te verbeteren. Ook zijn de functies Bediening op Afroep en Sluisplanning nu rechtstreeks toegankelijk vanaf de pagina van een specifieke brug of sluis. Rijkswaterstaat heeft de vernieuwingen met diverse gebruikers getoetst. Met name over de gebruiksvriendelijkheid en de verbeterde vindbaarheid van informatie was men blij. Vaarweginformatie.nl wordt, samen met het platform EuRIS, steeds belangrijker voor Rijkswaterstaat om schippers en recreatievaarders te voorzien van de informatie die zij nodig hebben. Nieuwe sluiskanalen conform VDES? Verplicht vanaf 01-01-25 Programmeren van bijna alle modellen mogelijk Maritiem Service Center Brand, uw Marifoonspecialist. Tel. 0648343648 www.atis-brand.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl