22 19 november 2024 Scheepsbouw zit in ons DNA Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com ALS HET MOET DRAAIEN….! ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d. • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaties • Drinkwaterfiltratie systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be
19 november 2024 100 jaar Olthof 23 SPECIAL 100 jaar Olthof Viering van honderd jaar vooruitgang Olthof Marine Group bestaat honderd jaar. Dat vierde de scheepswerf en motorenspecialist op 8 en 9 november. Met aandacht voor een opvallend project, ook het grootste sinds jaren voor het Capelse bedrijf: de afbouw van duurzaam containerschip Letitia. Het eeuwfeest werd gevierd in combinatie met de vlagwissel van de Letitia en een open dag, waarmee Olthof de Dag van de Binnenvaart ondersteunde. Twee dagen lang was het een feestelijke drukte aan de Capelse Nijverheidstraat. Met maar liefst twee riviercruiseschepen voor de wal – voor het feest en de overnachtende gasten – maar ook de Letitia en diverse historische schepen. Zo werden 100 jaar scheepsbouw, vooruitgang en vakmanschap in stijl gevierd. Olthof Marine Group blijft vakmanschap en broederschap koesteren Olthof Marine Group bestaat honderd jaar. In een dubbelinterview vertellen Henny Olthof en Gertjan de Gelder over verleden, heden en toekomst van de gerenommeerde scheepsbouwer en motorenspecialist uit Capelle aan den IJssel. Die geschiedenis begon in Rotterdam, steekt Henny Olthof van wal. Zijn opa Geert richtte het bedrijf in 1924 op. In eerste instantie nog samen met een compagnon, maar die ging al snel een andere richting op. “Ze startten op verzoek van de Brons-fabriek. Die zat in Appingedam en er was hier met de groeiende Rotterdamse haven steeds meer onderhoudswerk aan hun motoren.” Henny werkte zelf vanaf 1988 bij het bedrijf en was tot vorig jaar september eigenaar. Op zijn 64e verkocht hij de onderneming aan Gertjan de Gelder en diens stille vennoot Rob Schut (aandeelhouder in meerdere maritieme maakbedrijven, waaronder AMW Marine). Brons-motoren Olthof had veel werk aan de populaire Bronsmotoren. Het bedrijf aan de Scheepmakershaven groeide dan ook voorspoedig. Maar in 1940 gingen de werkplaats en de erboven gelegen woning van het gezin Olthof aan het begin van de Tweede Wereldoorlog verloren bij het Duitse bombardement op de stad. “Alles was weg, behalve de kluis. Alle papieren die erin hadden gelegen waren verbrand. Er lag nog wel een klompje goud in, zo werd in de familie altijd verteld, en dat was helemaal vervormd door de hitte.” “Ze zijn toen gevlucht naar Nieuwerkerk aan den IJssel”, gaat Henny verder. “Naar een gemaal, waar een Brons-motor stond. Zo kende mijn grootvader die mensen. Daar hebben ze even gezeten. Tot ze hier in Capelle een leegstaand, klein pandje aan de dijk konden huren. Een loodsje, mét een stukje kade. Daar is hij gelijk weer doorgegaan met het bedrijf. Dat was nou echt een ondernemer.” Mitsubishi-dealer Geert Olthof overleed in 1952. “Mijn oudste oom, Piet, en mijn vader, Henk, die allebei al in het bedrijf werkten, gingen verder. 24 en 23 waren ze pas. Later kwam daar hun jongere broer, Gerrit, bij.” Het draaide nog steeds vooral om Brons-motoren. Maar Olthof had een paar grote, vaste klanten…. Klinkende namen als de Verenigde Tankrederij. Als hun schepen op de werf kwamen voor een motorenrevisie of -vervanging werden er vaak meteen ook allerlei andere klussen uitgevoerd. Dan liepen er ijzerwerkers en elektriciens rond. “Dat werk zijn wij toen ook gaan doen”, vertelt Henny. “Zo breidde de dienstverlening uit van puur motorenwerk tot eigenlijk alles aan het hele schip mits dat boven de waterlijn was. Zo kwam er ook een afdeling hydrauliek bij.” Nog lang na de teloorgang van de Brons-fabriek – die eerst nog fuseerde met concurrent Industrie – is Olthof onderhoud en service blijven verlenen aan de motoren van dat merk. “Tot een jaar of tien geleden Henny Olthof en Gertjan de Gelder. (foto Tekst & Toebehoren) wel”, schat Henny. Ondertussen was Olthof in zee gegaan met Mitsubishi. Henny: “In 1981 of 1982 zijn we dealer geworden. Tussendoor waren we ook nog GM-dealer geweest. Chemgas was een andere belangrijke klant en die schakelde van Brons over op Mitsubishi. Op voorspraak van hen zijn we met Mitsubishi verdergegaan.” “Maar de Brons-mentaliteit heerst hier nog steeds”, zegt Gertjan niet zonder trots. “Dat merk je aan de liefde voor motoren, voor kwaliteit. De mannen zijn heel zorgzaam voor de motoren waaraan ze werken.” Chemgas Olthof heeft in de loop der jaren ook enkele vestigingen buiten Capelle aan den IJssel gehad. In de jaren 60 en 70 een servicebedrijf in Maasbracht. En rond diezelfde tijd in Schiedam een ketelbouwer. “Die overname was een sidestep die minder goed uitpakte dan werd verwacht”, kijkt Henny terug. Lees verder op pagina 25
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl