2 19 november 2024 Rotterdam introduceert “duurzaamheidsbijdrage” voor binnenhavengeld Rotterdam indexeert alle havengelden in 2025 met 6 procent. Voor de binnenvaart komt er nog een duurzaamheidsbijdrage van 5 procent bovenop. Daartegenover staat dat de toeslag voor oude motoren vervalt. Schepen die niet voldoen aan de CCR2-norm betalen nu nog 10 procent extra havengeld. Vanaf 1 januari komt er in de berekening van het binnenhavengeld meer aandacht voor duurzaamheid, stelt Havenbedrijf Rotterdam. Vandaar de introductie van een duurzaamheidsbijdrage. “Dit houdt in dat het binnenhavengeld voor gemotoriseerde schepen met 5 procent wordt verhoogd. De opbrengsten uit deze verhoging worden gereserveerd en ingezet als bijdrage ten behoeve van verduurzamingsinitiatieven in de binnenvaartsector.” Schippers die hun emissiedata via het Green Awardsysteem delen met het Havenbedrijf Rotterdam, ontvangen een korting van 5 procent op het binnenhavengeld. Green Award De huidige milieudifferentiatieregeling wordt vervangen door een incentive regeling gebaseerd op Green Award-certificaten. Feitelijk verandert daar niets in. Schepen met bronzen en zilveren certificaten krijgen 15 procent korting, schepen met goud 30 procent korting en schepen met een platinumcertificaat (die geen uitstoot veroorzaken) ontvangen 100 procent korting op het binnenhavengeld. Voor duwbakken waarvan de eigenaar de locatiegegevens via een tracker deelt met het Havenbedrijf Rotterdam geldt een korting van 5 procent op het binnenhavengeld. Die informatie is namelijk waardevol voor de havenbeheerder. Volgens het Havenbedrijf draagt het bij aan de veiligheid in de haven en geeft het inzage in de ligplaatsbezetting van duwbakken. Voor drie jaar Havenbedrijf Rotterdam heeft de tarieven voor de komende drie jaar vastgesteld. Dat gebeurde, net als voorheen, in overleg met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC). Met ingang van 2025 verandert de manier waarop het zee- en binnenhavengeld wordt berekend. De opzet is dat “duurzaamheid en efficiëntie” daarin een belangrijker rol krijgen. Dat past bij de ambities van Havenbedrijf Rotterdam. Voorheen werden de zeehavengelden altijd berekend op basis van de grootte van een schip, de soort overslag en de hoeveelheid lading. Daar wordt in het vervolg een duurzaamheidscomponent aan toegevoegd. Die is gebaseerd op de grootte van het schip, maar dan wel gekoppeld aan de mate van belading. Anders kijken naar kortingen De algemene indexatie van de huidige zee- en binnenhaventarieven voor 2025 bedraagt 6 procent. Ook voor de jaren daarna is de aanpassing al vastgesteld: 3,5 procent in 2026 en 2,5 procent in 2027. Met ingang van 2025 wordt een aantal bestaande kortingen op het zeehavengeld afgeschaft. Dit moet zorgen voor vereenvoudiging van de algehele berekening van het zeehavengeld. Het afschaffen van deze kortingen wordt gecompenseerd in de basistarieven. “Duits infrastructuurbeleid heeft gefaald” Vervolg van pagina 1 Er kwam de afgelopen drie jaar ook weinig terecht van de gewenste versnelling van belangrijke vaarwegprojecten (Rijn, Main, Wesel-Datteln-kanaal). “Het is de verkeersminister niet gelukt om het belang van de vaarwegen binnen de coalitie te verdedigen”, concludeert BDBdirecteur Jens Schwanen. “De groene coalitiepartner, niet eens bevoegd voor verkeersinfrastructuur, wilde daar niet in mee en daarmee was de kous af. De FDP heeft zich in deze regering niet kunnen doordrukken.” Kleine dingen Toch zijn de drie jaar die de huidige coalitie in het zadel zat, niet helemaal slecht geweest voor de binnenvaart. Wissing heeft op in elk geval het Masterplan Binnenschifffahrt verder tot uitvoering gebracht dat onder zijn voorganger Andreas Scheuer (CSU) tot stand was gekomen. Schwanen: “We hebben dit jaar 50 miljoen euro voor vlootvernieuwing gekregen en 6,8 miljoen voor opleidingen. Het steunpakket voor vlootmodernisering is opnieuw genotificeerd (geaccepteerd, red.) door de Europese Commissie. Dat is een verdienste van Wissing, maar ook en voorál van de uitstekende afdeling binnenvaart van het verkeersministerie.” “Verder kunnen we met overheidssteun het schoolschip RHEIN moderniseren en heeft het verkeersministerie een videoblog betaald om werken in de binnenvaart te promoten. Het gaat niet alléén om die 1,2 miljard euro voor de vaarwegen – ook de kleine dingen zijn belangrijk.” Zware transitie Niettemin spreekt Schwanen van een gefaald infrastructuurbeleid. De BDB hoopt dat het volgende kabinet de vaarwegen weer de aandacht zal geven die ze verdienen en het Masterplan Binnenschifffahrt een update geeft naar versie 2.0. “De binnenvaart zit in een zware transitietijd en wordt deels met absurde regelingen geconfronteerd. Zo vallen binnenhavens niet onder NIS2, de Europese cybersecurity-richtlijn, maar binnenvaartbedrijven wel. Mocht de accijnsvrijstelling op minerale oliën verdwijnen, dan vliegen de kosten ons om de oren. De sector moet ook zelf investeren en nieuwe markten ontsluiten, maar daarnaast is er veel meer politieke aandacht nodig voor de enorme uitdagingen waar we mee te maken hebben.” Na de breuk in de coalitie drong de oppositie aan op snelle verkiezingen. Kanselier Scholz lijkt inmiddels bereid om medio december in het parlement de vertrouwensvraag te stellen, die de weg vrijmaakt voor verkiezingen in februari. Daarna zal het nog minimaal twee, drie maanden duren voor de nieuwe regering is geïnstalleerd. Bondsdag-lid Mathias Stein (links) van de SPD was deze maand samen met zijn collega Lukas Benner van de Grüne op werkbezoek in de binnenvaart. Ze bezochten onder meer schoolschip RHEIN in Duisburg, waar ze ook met BDB-directeur Jens Schwanen spraken. (foto Hülskens Wasserbau)
19 november 2024 3 eXit Er komen drie nieuwe kortingen voor in de plaats. Als een zeeschip hoog scoort op de Environmental Ship Index (ESI), de internationale maatstaf voor de duurzaamheid van zeeschepen, kan het totale zeehavengeld vanaf 1 januari 2025 lager uitvallen voor een rederij. Dat geldt ook als een schip over een Green Award-certificaat beschikt. Daarnaast gaat ook de beladingsgraad meetellen in het nieuwe zeehavengeldtarief. Het zeehavengeld per overgeslagen ton lading valt lager uit als de capaciteit van een schip zo efficiënt mogelijk wordt benut. Achterliggend idee is dat het een positief effect heeft op de uitstoot per overgeslagen en vervoerde ton. ZWITSERSE HAVENS NU OOK LID VAN RH2INE De Zwitserse Rijnhavens zijn lid geworden van RH2INE, het netwerk van veertig partners uit zes landen die zich sterk maken voor waterstof als alternatieve brandstof in de binnenvaart. Hiertoe zijn de afgelopen jaren al de nodige stappen gezet met de ontwikkeling van schepen op waterstof en industriële standaarden voor transporteenheden voor waterstof, zogenaamde ‘tanktainers’. Als lid van RH2INE willen de Zwitserse Rijhavens laten zien dat hun inzet voor verduurzaming verder gaat dan alleen mooie woorden. “Wij willen een actieve rol spelen in het reduceren van de CO 2 -emissies in (productie)processen.” DIJKVERHOGING LANGS MAAS GAAT TE TRAAG De dijkverhoging in Nederland verloopt te traag. In Limburg voldoet 101 van de 190 kilometer aan dijken langs de Maas nog niet aan de wettelijke veiligheidsnorm voor 2050. Dat staat in een rapport van het Compendium voor de Leefomgeving, waarvan onder meer het Planbureau voor de Leefomgeving deel uitmaakt. In heel Limburg moeten nog dijken worden aangepakt. Op sommige plaatsen is de situatie echt urgent, klinkt als waarschuwing. Een stuk van 13 kilometer in Noord- Limburg voldoet bijvoorbeeld in de verste verte niet aan de norm. Dat stuk slechte dijk, bij Ottersum, is volgens Waterschap Limburg veel korter en de hoogwaterveiligheid zou daar niet in het geding zijn. De norm voor hoogwaterveiligheid is zeven jaar geleden aangescherpt. In 2050 moeten de dijken overal aan deze norm voldoen, zo is vastgelegd in de Waterwet. Duurder In het huidige tempo lukt het echter niet om de dijkverhogingen overal op tijd klaar te hebben, waarschuwt het Compendium voor de Leefomgeving. Deltacommissaris Peter Glas sprak eind 2023 ook al waarschuwende woorden uit in een brief, gericht aan de Tweede Kamer. De dijkversterking in ons land zal op basis van nieuwe gegevens volgens hem fors duurder worden. Dat erkent Waterschap Limburg wél. Schepen in de Maashaven. (archieffoto Tekst & Toebehoren) Stimulans Het is de eerste aanpassing in de haventarieven sinds 2022. Volgens Matthijs van Doorn, directeur commercie bij Havenbedrijf Rotterdam is het van groot belang om in te zetten op duurzaamheid en effi ciëntie. “De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Deze aanpassing in de haventarieven past in dat beeld. Ik ben blij dat we dit samen met Deltalinqs en VRC mogelijk kunnen maken.” Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs sluit zich daarbij aan: “Door duurzaamheid en efficiëntie mee te laten wegen in de tarieven van zeehaven- en binnenvaartgelden, krijgen de bedrijven een stimulans in de juiste richting om zo de haven, ook op het gebied van scheepvaart, sneller te verduurzamen. Tevens is het systeem nu veel simpeler geworden. Wij danken alle betrokken partijen voor het gedegen en zorgvuldige proces.” Risicovolle investeringen Namens de cargadoors zegt VRC-voorzitter Kees Groeneveld: “‘Rederijen doen momenteel grote en risicovolle investeringen met het in de vaart nemen van energie-efficiënte en duurzame schepen. Die varen op onder meer methanol als brandstof. Het is goed dat rederijen hiervoor beloond worden.” “Met elkaar hebben we goede afspraken kunnen maken. Het is belangrijk dat het Havenbedrijf blijft investeren in een veilige haven met een uitstekende fysieke en digitale infrastructuur en goede verbindingen.’ Antwerpen 2,86 procent duurder Port of Antwerp-Bruges heeft ook de nieuwe haven- en concessietarieven bekendgemaakt. In overleg met de havengemeenschap heeft de raad van bestuur besloten om voor 2025 weer de consumentenprijsindex toe te passen. Die bedraagt 2,86 procent. In Antwerpen en Zeebrugge verandert op 1 januari ook een aantal zaken voor de binnenvaart. Zo voert Port of Antwerp- Bruges een kwartaalabonnement in voor commerciële schepen in het havengebied van Antwerpen. Het tarief is achttien keer dat van het basistarief. Estuaire schepen komen in Zeebrugge eveneens in aanmerking voor een kwartaalabonnement. Dat is ook interessant als men vaker dan achttien keer het havengebied invaart. De tarieven van walstroom, drinkwater en overig scheepsbedrijfsafval worden niet geïndexeerd. Hiervoor rekent de havenbeheerder de werkelijke verbruiksen verwerkingskosten. Eén pot nat Dat nou net de man die door te investeren in Tesla-batterijen de weg plaveide voor het wereldwijd gebruik van elektrische auto’s zich ontpopte als supporter van de man die zo hard mogelijk roept dat de aarde helemaal niet opwarmt door menselijke activiteiten. Elon Musk bewijst dat het vergaren van onvoorstelbare rijkdom niet zonder risico is. Het was zo geruststellend te zien hoe Bill Gates zich met zijn kapitaal stortte op goede doelen. Musk is uit ander hout gesneden. Tamelijk onschuldig graaft hij tunnels, stuurt mensen naar Mars en ontwikkelt (iets minder onschuldige) kunstmatige intelligentie. En dan koopt hij een sociaal medium. Dat geeft hem meer macht dan een privépersoon hoort te hebben. Daarna gaat het van kwaad tot erger. Binnen de kortste keren bemoeit hij zich met politiek. Hij is niet gekozen, legt geen verantwoording af maar stuurt mee met de Amerikaanse verkiezingen. Behendig blijft hij op voldoende afstand van het bestuur om zelf niet verantwoordelijk te zijn, terwijl hij wel meepraat. Sociale media zijn geen neutrale brengers van nieuws. De algoritmes sturen de gebruikers, zelfs als de eigenaren van de media geen kwade bedoelingen hebben. De directie van Facebook wist (waarschijnlijk) niet dat de bevolking van Myanmar (Birma) in 2017 tegen de bevolkingsgroep Rohingya werd opgezet door de algoritmes van Facebook, waardoor die mensen met honderdduizenden werden geterroriseerd en verjaagd of vermoord. Het wachten was op iemand die wél opzettelijk misbruik maakt van een informatieplatform. Het wachten was op Musk, die in 2022 Twitter overnam, vorig jaar omdoopte in X en het volledig openzette voor complottheorieën, racisme en vooral zijn eigen politieke doelen. De Binnenvaartkrant heeft altijd enthousiast deelgenomen aan de sociale media. Op X (voorheen Twitter) plaatsen we dagelijks meerdere berichten en we hebben daar nu 4.346 volgers. Maar er is een grens aan waar je je aan wilt committeren. We willen niets te maken hebben met de man die heeft verziekt wat eerst een prachtig medium leek. Daarom sluit de Binnenvaartkrant het X-account vandaag. Vanaf nu zullen we er geen berichten meer plaatsen. Lezers van onze site staat het vrij om onze berichten van de website op X te zetten. Berichten die zoals gebruikelijk nog wel via Facebook, LinkedIn en Instagram worden gecommuniceerd. Een gebaar dat een druppel in de oceaan lijkt, natuurlijk. Net als een elektrische auto rijden, geen vlees meer eten of een binnenschip op waterstof laten varen. Het zijn kiezelsteentjes die je van een helling af gooit en je hoopt dat ze de lawine veroorzaken die Elon Musk uit zijn slaap houdt. Michel Gonlag
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl