Views
2 weeks ago

2024-24 100 jaar Olthof, Digitale Diepgang

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Samen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Olthof
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaart

18 19 november

18 19 november 2024 Varend erfgoed verdient meer aandacht en bescherming Voor de toekomst van varend erfgoed is één aanspreekpunt nodig. Waarin de verschillende behoudsorganisaties samenwerken en de lobby versterken. Die wens werd uitgesproken tijdens het symposium van de LVBHB op 14 november. DOOR EVERT BRUINEKOOL Met het symposium sloot de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig de maandenlange viering van haar 50-jarig bestaan af. Er waren circa zeventig deelnemers naar de Rijksdienst Cultureel Erfgoed in Amersfoort gekomen. “Het jubileumjaar duurde te kort”, vond voorzitter Rolf van der Mark. “Het is geslaagd; eigenlijk moet je dit elk jaar doen.” Het Nederlands varend erfgoed is uniek in de wereld, vinden de LVBHB’ers. Maar de toekomst van dat varend erfgoed is onzeker, doordat de meeste schepen onbeschermd particulier bezit zijn. Een meerderheid was het dan ook eens met de stelling dat varend erfgoed in Nederland een officiële status moet krijgen. Hoewel er ook deelnemers waren die daar faliekant tegen zijn. Met het oog op de verplichtingen die eigenaren dan mogelijk opgelegd krijgen. Daar werd tegenin gebracht: “Als een monumentenstatus een bezwaar is, heb je het verkeerde schip gekocht.” Geen bemoeienis met het schip en het willen behouden uit maatschappelijk belang gaat niet samen, was de achterliggende gedachte. “Je moet een beetje gek zijn om deze schepen in originele staat te behouden voor het algemeen belang. Ofwel bevlogen.” Hypotheek Een ander probleem is de financiering van historische schepen. Dat kwam naar voren in de presentatie van keurmeester Bart Vermeer. Zelfs als je het vaartuig als woning gebruikt, is dat moeilijk. “Varende erfgoed-woonschepen zijn vrijwel allemaal CvOplichtig en hebben een regelmatige apk. Maar voor de Rabobank mag je met een hypotheek niet varen.” Volgens de bank is de hypotheek voor woonboten niet toepasbaar op varend erfgoed. Het probleem lijkt te zijn dat mobiel erfgoed meer risico’s geeft dan onroerend erfgoed. Scheepsmakelaar Jitse Doeve reageerde: “Naast de Rabobank is er één andere hypotheekverstrekker die die beperking niet kent: Robbe Financiële Raadgevers.” Vermeer liet jonge eigenaren van varend erfgoed aan het woord: Jouke Jumelet van de hagenaar Heiltje en Willem Weijts van de klipperaak Avontuur. Beiden wonen op hun schip. Zij spraken vol enthousiasme over varend erfgoed in het algemeen, hun schip in het bijzonder, de werkzaamheden en wonen aan boord. Daarnaast kwam het doorgeven van het erfgoed aan jongere generaties aan bod. Vermeer wil zich ervoor inzetten dat meer jongeren naar de volgende vergadering van de LVBHB komen. Als een monumenten status een bezwaar is, heb je het verkeerde schip gekocht Gesloten Directeur Nicole Bakker van Vereniging De Hollandsche Molen zorgde met haar verhaal en stellingen voor discussie. Haar organisatie is de koepelorganisatie en belangenbehartiger voor alle Nederlandse molens. “Geslotenheid van de sector is een probleem voor de samenwerking en voor het creëren van draagvlak.” Op de vraag hoe meer interesse en steun voor historische vaartuigen bewerkstelligd kan worden, adviseerde Bakker: “Ga varen met bezoekers.” Maar daar zag menigeen bezwaren: de extra kosten om met personen te (mogen) varen en de extra regelgeving en verzekeringen die daarmee verbonden zijn. Al met al kregen de deelnemers en de LVBHB tijdens het symposium veel heldere tips voor de volgende vijftig jaar. Zoals meer samenwerken met andere behoudsorganisaties, de jeugd betrekken en het grote publiek om draagvlak te creëren. Dat kan het beste in samenspraak met de lokale en landelijke politiek. Ook via internet zouden de schepen en informatie daarover nog toegankelijker kunnen worden. Belangrijk om de mogelijkheid te scheppen om erkend erfgoed te worden. Volgens Karel Loef, directeur van Erfgoedvereniging Heemschut, is behoefte aan duidelijke criteria: wat is varend erfgoed? Maar ook: welk erfgoed is uniek en beeldbepalend? Kansen zijn er om door combinaties met ambachten, historische kranen en het algemeen belang te vergroten. Loef adviseerde allianties te smeden. Ook met de chartervaart. “Mobiel en immaterieel erfgoed koppelen en borgen voor toekomst.” Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

19 november 2024 19 AMSTERDAM: OOK LANGER LIGGEN AAN SURINAME- EN SUMATRAKADE In Amsterdam mogen binnenvaartschepen voortaan voor een langere periode een ligplaats aanvragen aan de Sumatra- of Surinamekade. Dat heeft Havenbedrijf Amsterdam eind oktober bekendgemaakt. Het gaat om drie weken boven op de standaardperiode van zeven dagen. In totaal mogen schepen dus vier weken blijven liggen. “Eerder was het alleen mogelijk langer af te meren in de IJhaven, maar na overleg met de bewoners is het vanaf nu ook mogelijk langer af te meren bij de Suriname- of Sumatrakade.” De voorwaarden staan op de website van Havenbedrijf Amsterdam. Daar kan men ook de langere ligtijd aanvragen. De Surinamekade. (foto Kleon3 / Wikimedia Commons) DUITSE BINNENHAVENS VRAGEN REGERING OM MEER GELD Daar kon Van der Mark zich in vinden. “Met de chartervaart spreken we. We hebben contacten en snuffelen… naar een maritieme alliantie.” Aanspreekpunt Martine van Lier van Erfgoedwerf ging na de pauze verder over het behoud voor de toekomst. “Schepen zijn roerende zaken denken veel mensen; dus dat dat kan geen beschermd monument zijn!” Dat ligt volgens haar genuanceerder. Maritiem erfgoed biedt ook kansen ook voor de omgeving waar de schepen liggen. Gemeenten worden volgens Van Lier “gelukkig steeds vaker trots op de schepen. Maritiem erfgoed heeft mijns inziens bescherming nodig. Willen we dat? is weer een andere vraag.” Onder aanvoering van burgemeester Eduard van Zuijlen van Enkhuizen, die tevens voorzitter is van de Zuiderzeegemeenten, is een traject gestart om het LVBHB-voorzitter Rolf van der Mark (links) luistert naar de adviezen van directeur Nicole Bakker van Vereniging De Hollandsche Molen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) varend erfgoed in die gemeenten erkend te krijgen – en daardoor ook beschermd. In zijn speech gaf hij aan dat het voor de gemeenten moeilijk is om te communiceren met de historische vloot. “Wie is het overkoepelende, gezamenlijke aanspreekpunt?” De LVBHB wil daar constructief aan meewerken. De uitgebreide jubileumviering dit jaar gaf een indruk van de potentie. Tijdens de Erfgoedtour doorkruisten 150 schepen door Nederland, blikte voorzitter Van der Mark trots terug. “200 vrijwilligers waren in touw en we ontvingen in Amsterdam een Koninklijke Erepenning. We moeten werken aan de naamsbekendheid, landelijk en lokaal meer met ambtenaren samenwerken. Als een groot blok voor de lobby binnen de FVEN, de Federatie Varend Erfgoed Nederland.” De leden van de Duitse binnenhavenorganisatie BöB hebben Joachim Zimmermann herkozen als hun voorzitter. Jens Hohls (haven Braunschweig) en Carsten Strähle (haven Stuttgart) beginnen aan hun volgende termijn als algemeen bestuurslid. Uwe Köhn (haven Mannheim) en Bettina Brennenstuhl (haven Dortmund) zijn nieuw in het bestuur. Zij volgen Franz Reindl (haven Ludwigshafen) en Jan Sönke Eckel (Rhein- Cargo) op. Oliver Krischer, verkeersminister in Noordrijn-Westfalen, bedankte tijdens de jaarvergadering de BöB voor de goede samenwerking. Die vertaalt zich volgens hem in de nieuwe Nationale Havenstrategie. Daarin drukken de binnenhavens een duidelijk stempel. De maatregelen uit de Havenstrategie zijn bedoeld om te zorgen voor een betere instandhouding en financiering van haveninfrastructuur. Maar ook: minder bureaucratie bij het plannen, vergunnen en exploiteren van haveninstallaties en beschermen van haventerreinen tegen de oprukkende woningbouw. De verkeersministers van de Duitse deelstaten willen dat de bondsregering gaat meebetalen voor haveninfrastructuur. Krischer zei dat dat een gezamenlijk steunpakket met de deelstaten niet te lang meer op zich mag laten wachten. Zijn ministerie heeft ook de dialoog over het afbouwen van bureaucratie in de havens op gang gebracht. www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant