Views
2 weeks ago

2024-24 100 jaar Olthof, Digitale Diepgang

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Samen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Olthof
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaart

14 19 november

14 19 november 2024 I M S MARINE SOLUTIONS Onze felicitaties gaan uit naar het mts CARPE OMNIA! Foto: Maritime Filming Group

19 november 2024 15 Populariteit van FirePro groeit snel in de binnenvaart “Een milieuvriendelijk en veilig alternatief.” Zo omschrijft Michael Reijns het brandblussysteem waarmee FirePro Benelux uit Oud-Beijerland furore maakt. Ook in de binnenvaart, waar de salesmanager zich helemaal thuis voelt. FirePro Benelux bestaat sinds 1998. Het was een van de eerste distributeurs van de kort daarvoor opgerichte producent van condensed aerosol blussystemen. Michaels vader, Robert Reijns, richtte het bedrijf op. Hij was van origine brandweerofficier/veiligheidskundige, werkte voor grootschalige rampenbestrijding en bij de Brandweer in de Europoort en Botlek. Van zijn expertise en praktijkervaring werd dankbaar gebruik gemaakt door FirePro. Hij was nauw betrokken bij de verdere productontwikkeling en tests – waaronder die voor de IMO (International Maritime Organization). Nog steeds geldt FirePro Benelux als vraagbaak voor collega’s uit andere landen. Het hoofdkantoor en de fabriek zijn gevestigd in Cyprus. De techniek is ontwikkeld door NASA, voor het veilig blussen van ruimtevaartuigen. Michael: “Als er brand uitbreekt, wil je dat de astronauten heelhuids terugkomen. Dus dan moet je een blusmiddel gebruiken dat de elektronica niet aantast en mag de zuurstof niet verdreven worden.” Daarin voorziet het FirePro-systeem, dat beschikbaar is in verschillende formaten. FirePro Benelux adviseert welk model en hoeveel units nodig zijn voor bijvoorbeeld een machinekamer. Het bedrijf regelt ook de installatie en inbedrijfstelling. De onlangs in de vaart gekomen AM Explorer is uitgerust met FirePro. (foto FirePro) Aerosol Het systeem werkt op basis van droge gecondenseerde aerosollen. Die aerosollen zitten in een samengeperst blok; door een elektrische activatie verandert dat bij brand in miljoenen minuscule deeltjes die in de ruimte hun werk doen. Michael: “Het systeem blust branden snel en efficiënt. Zonder gebruik van schadelijke stoffen en zonder het zuurstofniveau in de ruimte te verlagen. In plaats van zuurstof te verdrijven, onderbreekt FirePro de natuurkundige reactie van de brand. De aerosol bindt zich aan de vrije radicalen van de brand, die hierdoor dooft. Het voorkomt ook herontsteking.” “Dit maakt het een milieuvriendelijk en veilig alternatief voor traditionele systemen. Die maken vaak gebruik van chemische stoffen, waar PFAS in kan zitten (poly- en perfluoralkylstoffen zijn chemische stoffen), om zuurstof te verdrijven en zo de brand te blussen. Onze aerosol zorgt er op natuurkundige basis voor dat de brandstof en de zuurstof niet met elkaar kunnen reageren. Het zuurstofgehalte in de ruimte blijft behouden. Ons blusmiddel is onschadelijk voor mens, milieu en apparatuur. Daar hebben we óók alle labels en certificaten voor.” Binnenvaart Aan de scheepvaart levert FirePro Benelux al een jaar of twintig. Op grote jachten, blusboten, politieboten, crewtenders, reddingboten, ferries, rondvaartboten en binnenvaartschepen. Zoals op de onlangs in de vaart gekomen AM Explorer van Stream Shipping. Daar hangen tien van de grootste units in de machinekamer. “De benodigde capaciteit wordt berekend op de inhoudsmaat van een ruimte.” FirePro is sinds 2019 zonder beperkingen gecertificeerd voor de binnenvaart. De populariteit in de sector groeit. Dat heeft onder meer te maken met het uitfaseren en zelfs verbieden van diverse blusgassystemen. Het komt ook door Michaels enthousiasme voor de binnenvaart. “Ik heb een aantal jaren bij INOX Surface Treatment gewerkt, in de conservering van rvs, en daar ben ik gegrepen door de sector.” Een jaar geleden maakte hij de overstap naar het familiebedrijf. In gesprekken met scheepseigenaren merkt Michael dat veel van hen zoekende zijn. “Er is een soort onzekerheid door onduidelijkheid over wanneer welke blusmiddelen verboden zijn. Eerlijk gezegd is dat een kans voor mij als salesmanager, en zeker bij de nieuwbouw. Want waarom zou je nu nog voor iets kiezen wat bepaalde risico’s met zich meebrengt qua uitfasering. Dan kun je toch beter op safe spelen en meteen voor een systeem kiezen waarvan je weet dat het straks ook nog toegestaan is.” Batterijen Naast de scheepvaart levert FirePro Benelux ook voor landinstallaties in Michael en Robert Reijns. (foto Tekst & Toebehoren) uiteenlopende bedrijfstakken, van de agrarische industrie tot fabrieken. Een speciale categorie zijn de blussystemen voor lithium-ion-batterijen. “Onder meer in accuruimtes en in reachstackers.” Met de opkomst van batterij-elektrisch varen, ziet Michael ook daar kansen in de beroepsvaart. Voor de bediening zijn er verschillende opties, vertelt Michael. “Het systeem kan automatisch reageren, maar de regelgeving in de binnenvaart schrijft voor dat het handmatig geactiveerd moet worden. Net als alle brandblussystemen aan boord. De activatieswitch moet buiten de beveiligde ruimte hangen. Dat kan in het stuurhuis zijn of, zoals op de AM Explorer, in het gangboord op de plek waar je de woning uitstapt. Daar zit hij in een rvs-kast verwerkt. Maar doordat het een elektrisch systeem is, kun je bij wijze van spreken overal op het schip een schakelaar plaatsen als je dat wilt.” “Ons systeem wordt steeds interessanter voor de binnenvaart vanwege de groene labels die we hebben”, voorziet Michael. “We hebben geen PFAS-probleem, geen leidingsystemen of drukvaten en geen afsluiters. Hierdoor kan ons blusmiddel, dat niet onder druk staat, niet weglekken. De fabrieksgarantie is vijftien jaar. Maar uit verouderingstests is naar voren gekomen dat de levensduur veel en veel langer is. Eigenlijk net zo lang als het schip zelf.” Rederij de Jong vaart voor SIF op HVO100 Rederij de Jong vaart voortaan volledig op HVO100 voor haar klant SIF. Daardoor vermindert de CO 2 - uitstoot van het vervoer van windmolenonderdelen met 89 procent. Al meer dan twintig jaar verzorgt Rederij de Jong het transport van de steeds grotere onderdelen vanuit Roermond naar diverse binnenhavens. De onderdelen worden geladen in duwbakken, die dienen als drijvende opslag tussen productie en eindbestemming. De in Maassluis gevestigde rederij levert ze vervolgens op bestelling af bij de SIF-vestiging op de Maasvlakte of in het Antwerpse Hoboken (bij partner Smulders). Het transport van deze onderdelen vergt jaarlijks tussen de 1 en 1,5 miljoen liter gasolie. In overleg met SIF heeft Rederij de Jong besloten helemaal over te stappen op HVO100. Met deze biodiesel gaat de CO 2 -uitstoot met 89 procent omlaag. Daarnaast nemen ook de hoeveelheden fijnstof (PM), stikstofoxiden (NOx) en roet af. Alle transporten voor SIF gebeuren voortaan met HVO100 in plaats van gasolie. (foto Rederij De Jong)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant