Views
2 weeks ago

2024-24 100 jaar Olthof, Digitale Diepgang

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Samen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Olthof
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaart

10 19 november

10 19 november 2024 WWW.TMLG.CH WWW.TMLG.EU WWW.TMLGACADEMY.EU SAMEN STAAN WE STERKER! BUSINESS- OPTIMALISATIE AFLOS & CREW MANAGEMENT GOEDGEKEURDE OPLEIDINGSCURSUS Zwitsers arbeidscontract voor jouw bemanning Wij regelen een complete bemanning voor je. Opleidingscentrum voor matrozen en kapiteins Binnenvaartrederij met een paneuropese focus Aanzienlijke verlaging van de maandelijkse salariskosten. Meer dan 5000 Europese matrozen en kapiteins Maak deel uit van dit opleidingsproces +352 661 565 000 agata.jendrichovska@ tmlg.eu VIND JE WEG NAAR HET WATER! DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART KAPITEIN (27-36 UUR P/W) Slaap elke nacht thuis! Voor meer info scan de QR-code: Ook voor de veerpont Maassluis-Rozenburg Waterbus is een van de grootste openbaar vervoerders over water in Nederland en vaart in de regio Rotterdam en Drechtsteden. Wij dragen ons steentje bij aan het milieu en een duurzame toekomst. De komende jaren willen wij onze vloot gaan vergroenen en verduurzamen. Zwijndrecht Lindtsedijk 14 personeelszaken@aqualiner.com www.aqualiner.com/vacatures TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com

19 november 2024 11 Slim watergebruik bij Sluis Genk Eind oktober zijn drie grote Archimedesschroeven geïnstalleerd op het sluiscomplex in Genk. Ze vormen het hart van een gecombineerde pompinstallatie en waterkrachtcentrale. BOUW WATERSTOFFABRIEKEN WEER UITGESTELD RWE heeft besloten voorlopig nog geen miljard euro te investeren in de waterstofproductie in Limburg. Het Duitse energiebedrijf was van plan twee fabrieken te bouwen op Zevenellen bij Buggenum en op Chemelot bij Sittard-Geleen. Er is nog geen vergunning verleend en de techniek om groene waterstof te produceren op basis van huisvuil is nog niet erkend. Binnenschepen zouden in de toekomst het halffabrikaat vervoeren van Buggenum naar Geleen. Het uitstel leidde tot teleurstelling bij bedrijven op Chemelot. Dit chemieterrein wil de uitstoot van broeikasgassen in vijf jaar met 40 procent terugdringen. Fossiele grond- en brandstoffen moeten worden vervangen door hernieuwbare alternatieven. Het vergunningstraject voor RWE’s FUREC-project loopt al een tijd. De MER-commissie, die Provincie Limburg adviseert, drong eerder dit jaar aan op een betere onderbouwing van de beoogde milieuvoordelen. Chemelot-directeur Koos van Haasteren noemt het Furec-project “een wereldwijde gamechanger in circulariteit en een hoeksteen voor een CO 2 -neutrale en circulaire industrie op Chemelot”. Omwonenden, dorpsraden en milieuorganisaties hebben juist bezwaren tegen het FUREC-plan. Zij vrezen stank, lawaai, stikstof en fijnstof. De drie grote schroeven zijn eind oktober geplaatst. Volgend jaar zomer zijn ze operationeel. (foto Noud van der Zee) DOOR NOUD VAN DER ZEE Daarmee wordt de bedrijfszekerheid van het Albertkanaal voor de scheepvaart een stuk groter. De innovatieve installatie zorgt ervoor dat er onder vrijwel alle weersomstandigheden voldoende water in het kanaal staat en schepen dus onbeperkt kunnen varen. De pompen worden ook benut voor energieopwekking. Op jaarbasis kunnen ze duizend huishoudens voorzien van elektriciteit. Archimedes De schroef van Archimedes wordt ook wel waterschroef, wormschroef en vijzelpomp genoemd. Hij is een uitvinding van Archimedes, de Griek die wordt beschouwd als de grootste wiskundige uit de oudheid. Er kunnen vloeistoffen mee kunnen worden getransporteerd door de draaiende beweging van de schroef die in een buis concentrisch in lagers is opgehangen. De enorme Archimedesschroeven in Genk behoren tot de grootste ter wereld. zijn 28 meter lang en hebben een diameter van 4,30 meter. Ze zijn per schip vanuit Diksmuide naar Genk gebracht. Met behulp van grote kranen zijn ze een voor een in de vijzelgaten van de installatie geplaatst. “Elke schroef kan straks 5.000 liter water per seconde oppompen”, vertelt een woordvoerder van aannemer HYE. “De Vlaamse Waterweg doet zijn best om een duurzame binnenvaart te krijgen. We werken aan een robuust watersysteem, dat de uitdaging van watertekorten en wateroverlast aankan”, aldus Koen Anciaux, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “Met de bouw van deze installaties aan het Albertkanaal zorgen we ervoor dat de vervoersweg op elk moment bevaarbaar blijft.” Elke schutting bij Genk gaat er 50.000 m 3 water verloren uit het kanaalpand. Straks kan dat water dankzij de schroeven worden teruggepompt. Voorlichtster Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg zegt: “Dat water komt allemaal uit de Maas. Maar die rivier is een regenrivier, waardoor er soms heel weinig water in staat. Dus moeten we in droge tijden over voldoende water kunnen beschikken in het Albertkanaal.” Vlaanderen heeft in het verleden afspraken gemaakt met Nederland over het gebruik van water uit de Maas. Stinissen: “We mogen maar een beperkte hoeveelheid water uit de Maas gebruiken voor het Albertkanaal. Met deze nieuwe installatie kunnen we daaraan tegemoetkomen.” Dubbele functie Tegen de zomer van 2025 zullen de schroeven operationeel zijn. In totaal kosten ze 7,5 miljoen euro. De gecombineerde pompinstallaties en waterkrachtcentrales op de zes sluizencomplexen Wijnegem, Olen, Ham, Hasselt, Diepenbeek en Genk zijn een goed voorbeeld van waterhergebruik. Op alle genoemde sluizen op het Albertkanaal komen soortgelijke schroeven. De schroeven hebben een dubbele functie. Naast water oppompen kunnen ze ook stroom opwekken. Het overtollige water kan ’s winters door de schroeven 10 meter worden opgestuwd en dan de turbines aandrijven. Aan het slot van de avond gingen alle winnaars samen op de foto. (foto Maritime Awards Gala) HOLLAND SHIPYARDS GROUP WINT MARITIME AWARD Op maandagavond 4 november was het Maritime Awards Gala in Hilversum. Daar werden vijf prijzen uitgereikt aan mensen, bedrijven en instellingen die een vernieuwende bijdrage hebben geleverd aan de maritieme sector. De Maritime Ship of the Year Award ging naar Holland Shipyards Group voor de Gorinchem XII. De werf uit Hardinxveld-Giessendam kreeg de onderscheiding voor de lichtgewicht, emissieloze ferry van Riveer. De Maritime Innovation Award ging naar Seaqualize voor de Heave Chief 1100. Die deiningscompensator zorgt ervoor dat offshore installatie-contractors het hele jaar door veiliger kunnen werken. Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht werden onderscheiden met de Maritime Achievement Award. Dat gebeurde naar aanleiding van de documentaire ‘Dwarse Scheepsbouwers’. De Maritime Talent Award was voor Fanny Rebiffé van MARIN. Met haar project ‘AI Sail’ heeft zij laten zien dat Reinforcement Learning van grote waarde kan zijn voor de maritieme sector. Bas van Berkel van TU Delft Maritime ontving de Maritime Security Award voor zijn onderzoek naar detectiemethodes voor schepen die juist niet ontdekt willen worden. RHEINPORTS VERDER MET DRIEKOPPIGE DIRECTIE RheinPorts-directeur Felix Harder (45) gaat samen met Aurel Wernli (36) en Joachim Holstein (57) de directie van RheinPorts vormen. Wernli is projectleider digitalisering bij de Zwitserse havens, Holstein is verantwoordelijk voor de binnenvaart bij duisport. “Met dit slagvaardige trio kunnen we knopen voortaan sneller doorhakken, met als doel de binnenvaart en Rijnhavens versneld te digitaliseren en een standaard in te voeren voor het uitwisselen van data”, laat de raad van toezicht van RheinPorts weten. “Dit is de basis voor een efficiënte binnenvaart in de toekomst.” RheinPorts richt zich op de implementatie van het Riverports Planning and Information System (RPIS), een digitaal platform waarover data over schepen, hun lading en reizen live kunnen worden uitgewisseld tussen binnenvaartbedrijven, terminals, havens en indien nodig de douane. RPIS kan ervoor zorgen dat de binnenvaart beter geïntegreerd wordt in moderne logistieke ketens. Het platform is al enkele jaren in gebruik in de haven van Bazel en zal vanaf de zomer volgend jaar ook in Duisburg beschikbaar zijn. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant