8 5 november 2024 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL Uw schroef weer als nieUw! optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 ALS HET MOET DRAAIEN….! TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d. • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaties • Drinkwaterfiltratie systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl
5 november 2024 9 Alarm over vergunningen zand- en grindwinning De zand- en grindwinning in Nederland dreigt stil te vallen als er geen nieuwe vergunningen worden gegeven. Leveranciers van zand, grind en klei waarschuwen voor een bouwstop, als het kabinet niet ingrijpt. DOOR NOUD VAN DER ZEE Volgens directeur Leonie van der Voort van branchevereniging Cascade is het vijf voor twaalf: “De overheid geeft te weinig vergunningen af voor het winnen van grondstoffen. Bedrijven die zand, grind en klei uit de grond halen, slaan alarm. Hun vergunningen lopen over anderhalf jaar af en nieuwe worden amper verleend.” Nederland kan zich deze gang van zaken niet veroorloven, vindt Van der Voort. De bouw van huizen en de aanleg van wegen stokt door de problemen in de toeleveringsindustrie. Cascade trok tweeënhalf jaar geleden ook al aan de bel. Vergeefs. Machteloos Voor meerdere winlocaties zijn nieuwe vergunningen nog steeds niet in zicht. Zonder zand en grind, belangrijke voor beton en asfalt, en klei, gebruikt voor bakstenen, kunnen bedrijven geen nieuwe huizen bouwen, wegen aanleggen, weggeslagen duin of strand aanpakken of dijken ophogen. Zonder vergunningen zijn de bedrijven machteloos, stellen ze. De vraag naar vergunningen blijft hoog. De brancheorganisatie is bang dat hierdoor grote tekorten aan bouwgrondstoffen ontstaan. De bouwnijverheid is dan op haar beurt gedwongen om meer grondstoffen uit het buitenland naar Nederland te halen. Een oorzaak voor deze problemen is volgens Van der Voort de manier waarop de vergunningenverwerking in Nederland is geregeld. Sinds de afschaffing van het ontgrondingenbeleid in 2000 door het rijk is de verantwoordelijkheid voor winning van oppervlaktedelfstoffen naar de provincies verschoven. De jaarlijkse monitoring door het rijk stopte in 2016, en daardoor is bij beleids makers een gebrek aan overzicht ontstaan. Nationaal plan van aanpak De provincies gaan over de vergunningen. Maar die kijken volgens de bedrijven vooral naar de situatie in hun eigen gebied. Aanvragen voor vergunningen maken nauwelijks kans doordat er altijd plaatselijke partijen en burgers zijn die de winning niet in hun achtertuin willen, aldus Van der Voort. De leveranciers van grondstoffen hebben het kabinet in een brief gevraagd op korte termijn met een nationaal plan van aanpak te komen. Sinds de provincies over de vergunningen gaan, loopt het proces stroever en stroever. Het verkrijgen van een vergunning om delfstoffen te mogen winnen, duurt al snel tien jaar. Intussen lopen de bestaande vergunningen stuk voor stuk af. Laag pitje “We kunnen tegenwoordig de vraag nog net aan doordat de nieuwbouw van huizen op een laag pitje staat”, zegt Van der Voort. “De branche roept om een aanpak van bovenaf. Het moet snel”, zegt de directeur. “Het is essentieel dat er ook keuzes worden gemaakt om voldoende grondstoffen beschikbaar te houden voor cruciale projecten als woningbouw en klimaatadaptatie. Mocht dit onverhoopt niet doorgaan, dan dreigt Nederland met grote maatschappelijke gevolgen geconfronteerd te worden, met alle gevolgen van dien”, besluit Van der Voort. Eén elektronisch meldpunt voor Vlaanderen, Brussel en Westerschelde Bij het elektronisch melden in België is op 30 oktober iets veranderd. De eerste meldpunten voor de vaargebieden van Vlaanderen, Brussel en Westerschelde zijn samengevoegd tot één gezamenlijk eerste meldpunt. De eerste meldpunten ‘Vlaamse Waterwegen (FlaRIS)’, ‘Antwerpen Haven’, ‘Gent Haven’ en ‘Brussel Haven’ gelden niet meer. Ze zijn vervangen door het nieuwe eerste meldpunt ‘Vlaanderen, Brussel en Westerschelde (eRIBa)’. Drie jaar na de totstandkoming van het eRIBa-platform is nu een nieuwe stap gezet in de vereenvoudiging van het elektronisch melden voor schippers. Sinds 2021 wisselen de waterwegbeheerders in Vlaanderen en Brussel via eRIBa elektronische reismeldingen met elkaar uit. Voortaan is er geen onduidelijkheid voor schepen die zich in Vlaanderen, Brussel of op de Westerschelde bevinden: ze dienen hun reis aan te melden bij het enige eRIBa-meldpunt. Dat wordt in de BICS-software automatisch voorgesteld bij reismeldingen met een vertreklocatie in deze regio. KRISTA MAES LEIDT DE VLAAMSE WATERWEG De Vlaamse regering heeft Krista Maes aangesteld als waarnemend gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. Ze is Chris Danckaerts opgevolgd, die op 1 november met pensioen ging. Krista Maes is sinds 1 februari 2018 operationeel directeur bij De Vlaamse Waterweg. Daarvóór werkte ze onder meer als afdelingshoofd Coördinatie en Ondersteuning bij Waterwegen en Zeekanaal en als raadgever Mobiliteit – Binnenvaart/Logistiek Beleid in het kabinet van voormalig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. Met haar brede ervaring binnen de sector is ze volgens de Vlaamse regering uitstekend in staat de rol als waarnemend gedelegeerd bestuurder te vervullen. Ze zal nauw samenwerken met algemeen directeur Dominique Van Hecke. Chris Danckaerts en Krista Maes. (foto De Vlaamse Waterweg) HAVEN RIESA KRIJGT TWEEDE CONTAINERTERMINAL Havenbedrijf SBO (Sächsische Binnenhäfen an der Oberelbe) mag van de deelstaat Saksen een tweede containerterminal in de haven van Riesa bouwen. Door de verwachte groei van het multimodale containervervoer moet niet alleen de bestaande terminal gemoderniseerd worden, maar is ook extra overslagcapaciteit nodig. De huidige terminal heeft zijn grenzen bereikt. Vorig jaar is er 33.748 TEU overgeslagen. De nieuwe terminal wordt gebouwd in de ‘oude haven’, het zuidelijke deel van de haven aan de Elbe. Hij zal een capaciteit van 100.000 TEU per jaar hebben. Er worden zes laadsporen voor treinen aangelegd en wegverbindingen voor vrachtwagens. Verder komen er twee portaalkranen te staan. SBO gaat diverse maatregelen nemen voor milieucompensatie en om omwonenden tegen geluidsoverlast te beschermen. Het havenbedrijf noemt het project een versterking voor het binnenvaart- en spoorvervoer. Drie op een rij DOOR CEES DE KEIJZER Zo te zien lijkt het op ‘driemaal is scheepsrecht’, maar dat is heel wat anders en ook ‘three of a kind’ gaat niet op. Drie op een rij klopt beter en geeft aan dat het druk kan zijn in de aanloop naar de Nieuwe Waterweg. Het zijn verschillende scheepstypes: de Ysaline is een met trailers geladen RoRo, de Kita LNG een gastanker en de Freyja W een multipurpose-schip voor het vervoer van diverse soorten lading. Met scheepslengtes van respectievelijk 216, 294 en 138 meter zijn ze bij elkaar goed voor 648 meter. Zowel de Ysaline als de Kita LNG varen onder Maltese vlag en zijn onderweg naar de Europoort. De Freyja W voert de vlag van Cyprus en gaat naar de stad. De RoRo komt van Engeland en is vaste klant op de Cobelfret Terminal in de Brittanniëhaven. De gastanker van het membraantype komt uit Algerije en gaat naar Gate in de Nijlhaven. Het vrachtschip, geladen met enkele containers en onder meer aluminium anodes en halffabricaten, is vaste klant bij Steinweg in de Frisohaven. Het Belgisch-Luxemburgse Cobelfret Ferries is met dertig RoRo’s en vijftien terminals een geduchte concurrent van het Deense DFDS en de Zweedse Stena Line. De Freyja W is met drie zusterschepen Frigg W, Sigyn W en Sif W eigendom van de Rotterdamse rederij Cargow. Sinds 2018 heeft die een 10-jarige vervoersovereenkomst met Alcoa, de grootste Amerikaanse aluminiumproducent. Het betreft circa 1 miljoen ton per jaar. (foto Arjan Elmendorp) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl