Views
5 months ago

2024-23 Geldstromen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Pensioen
  • Goed
  • Shipping
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • November
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

6 5 november

6 5 november 2024 Familieberichten Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KLEINE GEBOORTE | VERLOVING | HUWELIJK | OVERLIJDEN | DANKBETUIGING | IN MEMORIAM Als lichten langzaam doven, rust jouw strijd voorgoed. In stilte wordt jouw kracht herkend, door alles wat je gaf. Jouw licht zal nooit verdwijnen, het blijft in ons bestaan. Johanna Apolonia Klaverdijk-Hovestadt Hans weduwe van Koos Klaverdijk 7 oktober 1942 22 oktober 2024 Robbert Daphne en Laurens Laura en Vincent Christiaan en Merian Thomas Toos en Piet is op zoek naar een: Administratief medewerker Voor onze administratieve werkvloer in Nieuwegein zoeken wij per direct een administratief medewerker. Die zorg zal dragen voor de algehele administratie, wat onder meer bestaat uit; -het verzorgen van de financiële administratie -het verzorgen van facturering en verwerken van transportdocumenten - Verlof en ziektemeldingen bijhouden -Verzekeringsdocumentatie archiveren Wat bieden wij? Wij bieden een baan op een gezellige werkplek. De omgangsnormen op de werkvloer zijn correct, maar informeel en een goede sfeer staat hoog in het vaandel. Ondanks het feit dat we werken in teamverband is er volop ruimte voor eigen initiatieven en ideeën. De organisatie is ingesteld op hybride werken. Bij interesse ontvangen wij graag uw cv aangevuld met uw motivatie. Deze kunt u versturen naar john@oorburg-intermodaal.com. Wat vragen wij? Minimaal gerelateerd MBO denk- en werkniveau. Ervaring met programma's zoals Snelstart, Word, Excel en Outlook. Flexibele werkhouding Zowel zelfstandig én in groepsverband kunnen werken Affiniteit met de binnenvaart is een pré. Oorburg Intermodaal B.V. is een jong en dynamisch bedrijf die bedreven is in elke tak van logistieke dienstverlening, maar heeft het specialisme in de binnenvaart. De commerciële afdeling bemiddeld tussen de ladingbelanghebbenden en de binnenvaartondernemers. Handelskade 24 // 3434 BA Nieuwegein // T: +31 (0)30 3031470 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld Hans De plechtigheid heeft al plaatsgevonden Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel Correspondentieadres: Robbert Klaverdijk Burgemeester van Heugtenlaan 55 | 2911 HA Nieuwerkerk aan den IJssel Vakantiewoning in Hellendoorn Even zin om een weekendje of weekje te ontspannen in eigen land? Kom naar het mooie en rustige Hellendoorn. Nieuwe vakantiewoning met 5 slaapplaatsen, airco, hottub en BBQ, die het gehele jaar voor u ter beschikking staat. Tevens aflosser, geen adn. Meer informatie: Erwin de Jong, 0620-953638 /skien@live.nl vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Matroos tankvaart gezocht > ADN certificaat is een voordeel. > vaarsysteem 3 weken op 3 weken af. > Kost en inwoning inbegrepen, voornamelijk binnenlandse vaart (NL). Tel 06-22554659 010-4140060 | vlootschouw.nl 2503 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. TE HUUR Kantoorruimte te huur aan de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen Rijksmonument ‘Visscherij Maatschappij Vlaardingen’ – 50% reeds verhuurd. • Volledig gerestaureerd, zeer hoog afwerkingsniveau, volledig funderingsherstel • Zeer duurzaam verbouwd rijksmonument, onder architectuur gebouwd • Kwaliteit en afwerking van ontwikkelaar en architect in nabijgelegen pand te zien • Warmtepomp aangebracht, vloerverwarming • Daklichtstraat op de bovenste verdieping, zonnepanelen op het dak • Hoogwaardige isolatie van de schil incl. dubbelglas • Buitenruimte voorzien van terras en groenvoorzieningen Huurindicatie 175,- / m 2 excl. BTW. Oplevering december 2024 Meer info BRIQ Real Estate Jasper Buis: 010-5119955 buis@briq.nl BRIQ.NL AAN DE KONINGIN WILHELMINAHAVEN IN VLAARDINGEN

5 november 2024 7 Maritieme maakindustrie als motor voor sterke Drechtsteden “Wij verbinden hersens en handen. We zijn letterlijk ijzersterk in de maritieme maakindustrie; een essentiële sector voor de BV Nederland.” Dat zei Peter van der Velden, waarnemend burgemeester van Dordrecht en voorzitter van Smart Delta Drechtsteden 24 oktober in het Tweede Kamer-gebouw. De Drechtsteden blijven op sociaalmaatschappelijk vlak achter bij de rest van het land, maar economisch, industrieel en logistiek is de regio van grote betekenis voor de BV Nederland. Daarom presenteerden vertegenwoordigers van regionale overheden, onderwijs en bedrijfsleven in Den Haag een pakket oplossingen. Smart Delta Drechtsteden Dat gebeurde onder de vlag van Smart Delta Drechtsteden. Dit is het samenwerkingsverband van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld- Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Samen met Gorinchem (partner in de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem) pitchten zij 24 oktober hun wensenlijst. Dat gebeurde in Nieuwspoort, in het tijdelijk gebouw van de Tweede Kamer, ondersteund door bijna honderd bestuurders en ondernemers in de zaal. De vijf aanwezige Tweede Kamerleden toonden interesse én begrip. De delegatie uit de regio bracht een groot aantal oplossingen op het gebied van brede welvaart, wonen, bereikbaarheid en economie. “Daar kunnen we echter wel wat hulp vanuit het rijk bij gebruiken”, betoogde Gerard Schouw, ambassadeur van Smart Delta Drechtsteden. Ruimte De grote motor achter is de maritieme maakindustrie, zo bleek uit de presentaties. “Op dit vlak behoren we met onze regio al tot de top 3 van Europa”, lichtte de Dordtse wethouder Maarten Burggraaf toe. Hij gaf zijn presentatie samen met Benjamin Grefkens, de CEO van scheepswerf Neptune. “Hier willen we verder op doorpakken door onderwijs, samenwerking en innovatie te stimuleren én te blijven zorgen voor fysieke ruimte om deze bedrijven te laten groeien.” Dat onderschreef SGP-Kamerlid André Flach. “De maakindustrie moet zich niet laten wegdrukken door andere ambities.” Hij kent de Drechtsteden op zijn duimpje; voor zijn overstap naar Den Haag was Flach wethouder in Hendrik-Ido-Ambacht. Half oktober diende hij een motie in waarin hij het kabinet vraagt om meer ruimte voor de maakindustrie in het algemeen. Actieplan Geïnspireerd door de kabinetssteun voor Brainport Eindhoven vroeg Schouw of de Kamerleden iets voelden voor een actieplan ten gunste van de De bijeenkomst vond plaats bij Nieuwsport, in het gebouw van de Tweede Kamer. De vijf aanwezige parlementariërs toonden veel interesse en begrip voor de belangen van de Drechtsteden. (foto Sky Productions) maritieme maakindustrie in de Drechtsteden. Begin dit jaar kwam er met Operatie Beethoven 2,5 miljard vrij voor de chipsindustrie nadat fabrikant ASML dreigde deels naar het buitenland te verhuizen. Volgens Mpanzu Bamenga (D66) en Joris Thijssen (GL/PvdA) is zo’n actieplan een interessant idee. Hester Veltman-Kamp (VVD) zei het wel belangrijk te vinden dat maakbedrijven kunnen groeien, maar was ook duidelijk: “We gaan jullie nu geen zak met geld toezeggen.” Marieke Wijen-Nass van de BBB zat ook op die lijn. Schouders eronder Burgemeester Jan de Vries van Sliedrecht, tevens vicevoorzitter van Smart Delta Drechtsteden, sloot de lobbybijeenkomst af: “De regio is een kwetsbaar, maar kansrijk gebied. Laten we daar met z’n allen de schouders onder zetten. Elke regio telt, zegt dit kabinet… Laten we dan, naast de Rotterdamse haven, groot-Amsterdam, de bioscience-regio Leiden en Brainport Eindhoven, de Drechtsteden als hotspot voor de maritieme maakindustrie op de kaart zetten.” Smart Delta Drechtsteden komt snel terug naar Den Haag, was de belofte. Met een aanbod voor een eigen Operatie, die dan geen ‘Beethoven’ heet, maar misschien wel Johan de Witt’’, naar de 17e-eeuwse staatsman uit Dordrecht. Schommelende olieprijzen en vrachttarieven Afgelopen week hebben de wereld wijde olieprijzen een verlies laten zien. Brent Crude daalde met 4 procent op weekbasis naar een prijs van ,10 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week met een verlies van 3 procent af op een prijs van ,49 per vat. Ondanks de wekelijkse daling lieten beide benchmarks afgelopen vrijdag een stijging zien. De oplopende spanningen in het Midden-Oosten lagen daaraan ten grondslag. Na de aanval van Israël op Iran wordt een vergeldingsactie van dat land verwacht. Iran, lid van de OPEC, is goed voor zo’n 4 miljoen vaten olie per dag. Daarvan worden er in 2024 gemiddeld 1,5 miljoen per dag geëxporteerd. Een mogelijke verdere escalatie tussen de landen kan de productie sterk doen verminderen. Verdere opwaartse druk kwam vrijdag voort uit een mogelijk uitstel van de productieverhoging van de OPEC+ leden. De zwakke vraag naar olie en de hoge wereldwijde voorraden drukken de prijzen momenteel. Een eventuele productietoename van de OPEC+ leden kan deze neerwaartse druk verder vergroten. Begin deze week komt de OPEC+ samen om een mogelijk uitstel van de productietoename te bespreken. Daartegenover staat een recordproductie van de Verenigde Staten. Die groeit naar verwachting tot een gemiddelde productie van 13,3 miljoen vaten per dag. ARA In het ARA-gebied hebben de vrachttarieven afgelopen week hun stijgende trend op weekbasis doorbroken. Voor het eerst sinds lang daalden de vrachten op weekbasis licht. Ze lieten een sterke volatiliteit zien gedurende de week. Deze volatiliteit kwam voort uit een zwakker wordende markt. De nieuwe maand begon met een afname van de vraag naar olie en transport. Waar vertragingen in het gebied de beschikbare scheepscapaciteit eerder beperkten, hebben grotere schepen (meer dan 4.000 ton) nu meer moeite met het vinden van geschikt werk. Dit heeft geleid tot competitievere prijzen onder marktspelers, en dat drukte de tarie ven enigszins. Rijn De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week wisselend gesloten. Op weekbasis lieten vrachttarieven voor de Benedenrijn een licht dalende trend zien. De tarieven voor de Bovenrijn lieten daarentegen een stijgende trend zien. De lagere waterstanden beperken de aflaadvolumes naar de verschillende bestemmingen aan de Midden- en Bovenrijn. Naar de meeste bestemmingen aan de Benedenrijn is maximale aflading nog wel mogelijk. De vraag naar olie en transport bleef afgelopen week beperkt door een vrije dag in Duitsland en de volle voorraden in het achterland. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,44 € 2,00 € 2,75 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,43 € 3,00 € 3,85 Antwerpen-Amsterdam € 4,43 € 4,00 € 4,70 Vlissingen-Antwerpen € 3,83 € 3,55 € 4,00 Vlissingen-Rotterdam € 4,02 € 3,90 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,97 € 4,80 € 5,02 Gent-Vlissingen € 3,80 € 3,40 € 3,80 Gent-Antwerpen € 4,21 € 3,60 € 4,25 Gent-Rotterdam € 4,45 € 4,20 € 4,50 Gent-Amsterdam € 5,37 € 5,00 € 5,60 Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 7,90 € 7,40 € 8,40 Dortmund € 11,00 € 11,00 - Keulen € 9,50 € 9,00 € 10,00 Koblenz € 14,20 € 14,20 - Frankfurt € 18,50 € 18,50 - Mannheim € 18,90 € 18,40 € 19,40 Karlsruhe € 19,55 € 19,05 € 20,05 Straatsburg € 21,40 € 20,90 € 21,90 Bazel EUR € 25,18 € 24,68 € 25,68 Bazel CHF 23,65 23,15 24,15 Oliepeil In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant