26 Geldstromen 5 november 2024 WERKGEVERS: KOM IN ACTIE! De tijd dringt, want de pensioenregeling Rijn- en Binnenvaart stopt op 1 januari 2025. De pensioenregeling wordt nu uitgevoerd door Bedrijfspensioenfonds (Bpf) voor de Rijn- en Binnenvaart. De pensioenopbouw voor uw werknemers bij het bedrijfspensioenfonds stopt per 1 januari 2025. Houd er rekening mee dat u een pensioentoezegging heeft gedaan aan uw werknemers. U moet deze toezegging per 1 januari 2025 ondergebracht hebben bij een andere pensioenuitvoerder. U heeft hiervoor een adviseur nodig. Kom dus nu in actie! Ecclesia helpt u hiermee graag vooruit. Waarom Ecclesia? Al ruim 100 jaar vertrouwd in de sector Persoonlijk advies Adviesvoordeel kleinere werkgevers Heldere communicatie voor werkgever én werknemer Individuele begeleiding werknemers Beheer met eigen aanspreekpunt Voor meer informatie ga naar www.ecclesia.nl/bpf of scan de QR code. Samen bewust en gerust vooruit. Ecclesia is adviseur en zakelijk dienstverlener in arbeidsvoorwaarden, risicomanagement en verzekeren. Met onze Rotterdamse roots helpen wij al ruim 100 jaar onze relaties in de maritieme sector de juiste keuzes te maken om bewust en gerust vooruit te komen. binnenvaart@ecclesia.nl - 010 251 12 51
Geldstromen 5 november 2024 27 ADVERTORIAL Foto Shutterstock De tijd dringt: pensioenregeling Rijnen Binnenvaart stopt per 1 januari 2025 In Nederland geldt geen algehele pensioenplicht. Werkgevers in bepaalde branches en bedrijfstakken zijn verplicht pensioen op te bouwen bij een aangewezen pensioenfonds. Werkgevers in de Rijn- en Binnenvaart moeten de pensioenregeling van de werknemers verplicht onderbrengen bij het gelijknamige pensioenfonds. Deze verplichte regeling eindigt per 1 januari 2025, omdat sinds 2020 minder dan de helft van de mensen in de sector georganiseerd is. De pensioenregeling kan echter niet zomaar worden beëindigd, enkel omdat een pensioenfonds ermee stopt. De toezegging van de werkgever aan de werknemers blijft immers van kracht. Wat zijn de mogelijkheden hiermee om te gaan vanaf 1 januari 2025? Het is van belang dat u dit onderwerp tijdig agendeert gezien de complexiteit, om uw werknemers een passend en/of beter alternatief aan te bieden en hen op voorhand juist en volledig te informeren. We benaderen deze ontwikkeling graag vanuit een aantal invalshoeken: juridisch, pragmatisch en oplossingsgericht. Juridisch Een pensioenregeling voorziet vaak in een oplossing in het geval van ouderdom, overlijden of arbeidsongeschiktheid. Ze voorziet in een uitkering in het geval dat de werknemer met pensioen gaat. Mocht een werknemer onverhoopt overlijden, wordt er een uitkering aan de partner en kinderen verstrekt. En in geval van arbeidsongeschiktheid wordt de opbouw van pensioen voortgezet tot de pensioendatum. Pensioen is juridisch gezien een overeenkomst tussen werknemer en werkgever. De werkgever moet een pensioenovereenkomst verplicht onderbrengen bij een pensioen uitvoerder. Net als bij een arbeids overeenkomst mag de pensioen overeenkomst niet eenzijdig worden gewijzigd. Indien het pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart stopt met de uitvoering van de pensioenregeling, blijft de pensioenovereenkomst tussen de werkgever en werknemer in stand. De pensioenregeling is echter niet meer ondergebracht bij een pensioenuitvoerder en dat is wel verplicht. Je kunt als werkgever dus niet zomaar stoppen met de pensioenregeling. Je zult de pensioenregeling elders moeten onderbrengen of de pensioenovereenkomst met instemming moeten aanpassen. Pragmatisch Eenzelfde pensioenregeling verlengen bij een andere uitvoerder is praktisch onmogelijk. Daarnaast wijzigt het Nederlandse pensioenstelsel, waardoor een vergelijkbare regeling niet meer is toegestaan per 1 januari 2027 (nieuwe Pensioenwet). Dit is het moment om de pensioenregeling om te zetten naar een nieuwe pensioenregeling die volledig voldoet aan de nieuwe wet- en regelgeving. Het voordeel is dat je nu als werkgever zelf keuzes mag maken hoe de regeling eruitziet en waar je hem onderbrengt. Het is ingewikkelde materie en de werknemer mag niet zomaar nadeel ondervinden van deze overstap. Om de kwaliteit van de regeling na te bootsen in een nieuwe pensioenregeling zijn berekeningen en een vergelijking (oude versus nieuwe regeling) nodig. Vergelijkingen tussen de regelingen maar zeker ook tussen verschillende uitvoerders. Het is belangrijk om het ‘te bereiken ouderdomspensioen’ te vergelijken. Misschien nog wel belangrijker is om te kijken hoe hoog de uitkering is voor de nabestaanden in het geval de werknemer vroegtijdig komt te overlijden. Een vergelijking tussen uitvoerders laat zien dat een commerciële verzekeraar veel lagere administratiekosten kan hanteren dan een pensioenfonds. Bpf Rijn- en Binnenvaart rekent 325 euro per jaar per deelnemer (2020); een verzekeraar kan dit voor 75 euro. Dit betekent dat er zomaar 250 euro per jaar aan extra opbouw ouderdomspensioen gerealiseerd kan worden. Oplossingsgericht Dat er voor maximaal gelijke kosten kwalitatief eenzelfde pensioen regeling kan worden ingericht, is vrijwel zeker. Dit is dan ook een goede eerste optie. In een energieke branche waar een 9-tot-5-mentaliteit niet meer voorkomt, is de balans tussen werk en privé vandaag de dag steeds belangrijker. Flexibele arbeidsvoorwaarden worden momenteel zeer gewaardeerd naast een goede, gedegen en flexibele pensioenregeling. Combineer deze opties van een gedegen (basis)pensioenregeling met individuele voorlichting voor uw werknemers en een vrij inzetbaar budget. Inzicht en overzicht geven de werknemer rust en financiële zekerheid. Beide resulteren in een productievere werknemer. Een heel goede tweede optie wat ons betreft. Een derde optie is de pensioenregeling beëindigen en de werknemer(s) financieel compenseren. Het grootste nadeel hiervan is dat het risico op vroegtijdig overlijden niet is afgedekt en pensioenopbouw in geval van arbeidsongeschiktheid komt te vervallen. Een oplossing is deze risico’s in de privésfeer te verzekeren. De kosten hiervan kunnen echter hoog zijn en je hebt van doen met medische acceptatie. Hierbij zullen werknemers de discipline moeten hebben om geld, fiscaal voordelig, apart te zetten voor later. Wat ons betreft niet de beste optie van de drie. Ons advies Ons advies voor werkgevers is om in ieder geval zo spoedig mogelijk met een adviseur in gesprek te gaan. Het is inmiddels al november, dus de tijd dringt. Het opzetten van een pensioenregeling kost veel tijd, zeker als de werknemers ook geïnformeerd moeten worden. Het is daarom belangrijk om er niet langer meer mee te wachten. Ecclesia Risk & Benefits heeft inmiddels een collectieve oplossing bedacht, zodat optie één, twee of drie op een juiste, voordelige en persoonlijke manier kunnen worden ingericht. Hiernaast houden wij van uitdagingen en staan we ook open voor andere opties en mogelijkheden. Nieuwsgierig wat wij voor u en uw werknemers kunnen betekenen? Scan deze QR-code met uw camera of kijk op www.ecclesia.nl/bpf. Jeroen Vervloed Sr. Consultant Pensioen: 06 25 56 75 76 jeroen.vervloed@ecclesia.nl Rian Wiggelinkhuysen Consultant Pensioen: 06 21 27 54 96 rian.wiggelinkhuysen@ecclesia.nl Erik Bravenboer Sr. Consultant Pensioen: 06 24 92 65 06 erik.bravenboer@ecclesia.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl