24 5 november 2024 TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com Vakantie in eigen land? Een verrassend uitje voor de hele familie! Allround specialist in scheepselektrotechniek 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com www.miniworldrotterdam.com 30% korting jobs@rptag.ch +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch +316 31 92 02 26
Geldstromen 5 november 2024 25 SPECIAL Geldstromen Money makes the world go round. Het is een bekende uitspraak en song. Ook de binnenvaart is afhankelijk van geldstromen: voor investeringen en innovaties, verzekeringen, pensioenen en – al even onvermijdelijk – belastingen. Vandaar deze special, met extra aandacht voor de binnenvaartpensioenregeling die op 31 december van dit jaar afloopt. Werkgevters moeten een nieuwe aanbieden aan hun personeel. Wie dat nog niet in werking heeft gezet, moet vandaag nog in actie komen. Anders ben je zeker te laat! Pensioenfonds: werkgevers moeten snel voor nieuwe regeling zorgen Vanaf 1 januari 2025 vindt geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn en Binnenvaart. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Op haar website wijst Stichting Bedrijfs pensioenfonds voor de Rijn en Binnenvaart werkgevers erop dat zij er zelf voor moeten zorgen “dat u ook op 1 januari 2025 een pensioenregeling voor uw werknemers heeft ondergebracht bij een pensioenuitvoerder. U heeft immers met uw werknemers afspraken gemaakt over pensioen. Het feit dat de pensioenopbouw bij Pensioenfonds Rijn en Binnenvaart stopt, doet daar niets aan af.” Het traject om een nieuwe pensioenuitvoerder te kiezen neemt tijd in beslag, waarschuwt het Pensioenfonds. “Wij adviseren u dan ook om, mocht u nog niet zijn gestart met het traject, dit wel zo snel mogelijk te doen. Neem hiervoor contact op met een financieel adviseur, die u goed kan begeleiden in het nemen van de juiste stappen.” Andere pensioenuitvoerder Werknemers bouwen straks geen pensioen meer op bij het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn en Binnenvaart. Pensioenuitkeringen blijft het wel gewoon uitbetalen. Het bestuur van het pensioenfonds onderzoekt welke bestemming het meest passend is voor het pensioen dat tot 1 januari 2025 is opgebouwd. “Hierover is nog geen definitief besluit genomen, maar wel is duidelijk dat het beter is om de pensioenen over te dragen aan een andere pensioenuitvoerder.” Na een eerste onderzoek zijn er drie geschikte kandidaten over: Centraal Beheer APF, De Nationale APF en Pensioenfonds Vervoer. Op 9 december maakt het bestuur een definitieve keuze. In januari zal het pensioenfonds alle deelnemers, gewezen deelnemers, pensioengerechtigden en werkgevers informeren over dat besluit. In het eerste kwartaal ontvangen bij het pensioen aangesloten werknemers het laatste Uniform pensioenoverzicht (UPO) van het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn en Binnenvaart. Werknemers en werkgevers betalen vanaf 1 januari geen pensioenpremie meer aan het fonds. Dat blijft de opgebouwde pensioenen wel beheren en uitbetalen, maar dus via een externe pensioenuitvoerder. Kijk voor meer informatie op www.rijnenbinnenvaartpensioen.nl. Steuntje in de rug voor innovatie in maritieme maakindustrie Op 24 oktober is de Subsidieregeling maritieme innovatieprojecten opengesteld. De financiële steun is bedoeld voor bedrijven die nieuwe producten of diensten ontwikkelen voor bijvoorbeeld circulaire scheepsbouw, zero uitstoot in de scheepvaart of goede data waarmee andere partijen kunnen innoveren. De Subsidieregeling maritieme innovatieprojecten moet helpen de sterke Nederlandse positie op het gebied van scheepsbouw en onderhoud te verbeteren en behouden. “Hiervoor is het ook nodig de sector aan te moedigen om risicovolle innovatieve ideeën verder te ontwikkelen. Deze innovaties moeten de scheepsbouw helpen. Bijvoorbeeld door minder schadelijke stoffen uit te stoten of minder geluid voor de omgeving te produceren.” Aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) die de regeling uitvoert in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Dat gebeurt in samenwerking met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Defensie. Voor brede doelgroep De maritieme maaksector had tot nu toe weinig mogelijkheden om aan dit soort innovaties te werken, stelt de RVO. Het totaalbudget bedraagt 7.500.000 euro. Per aanvraag is het subsidiebedrag minimaal 250.000 en maximaal 2.000.000 euro. De verdere ontwikkeling van elektrisch varen kan helpen de Nederlandse scheepsbouw te versterken en de scheepvaart te vergroenen. (archieffoto Tekst & Toebehoren) De subsidie mag hoogstens 50 procent van de totale projectkosten zijn. Elke deelnemer moet minstens 50.000 euro aan subsidiabele kosten maken. De subsidie is voor een brede doelgroep beschikbaar. Ook mkb’ers en onderzoeks en kennisinstellingen kunnen steun aanvragen. Er is wel een beperking: partijen kunnen alleen in een samenwerkingsverband een aanvraag doen. “Met de subsidie ondersteunen we onderzoek en ontwikkeling”, licht RVO toe. “Het onderzoek of de ontwikkeling van een product moet de uitstoot van ammoniak, koolstofdioxide en methaan in de scheepvaart verminderen. Het kan gaan om bijvoorbeeld iets doen tegen de uitstoot van geuren en fijnstof. Of werken aan geluidsreductie van schepen voor de omgeving.” Ook het veilig delen en verbeteren van maritieme data of het slim gebruiken daarvan over de hele levenscyclus van een schip komt in aanmerking. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor projecten in het kader van slimme en veilige scheepvaart en slimme, digitale, modulaire en circulaire scheepsbouw. De regeling is op 24 oktober opengesteld. Inschrijven kan tot en met 30 januari 2025 17.00 uur. Kijk voor meer informatie op rvo.nl.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl