Views
5 months ago

2024-23 Geldstromen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Pensioen
  • Goed
  • Shipping
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • November
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

22 5 november

22 5 november 2024 Wij wensen het mts CONTINENTAL een behouden vaart! I M S MARINE SOLUTIONS Foto: Maritime Filming Group

5 november 2024 23 Zeevaart wil tempo maken met schone brandstoffen Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft de Roadmap Brandstoftransitie in de zeevaart gepresenteerd. Daarin brengt de RVO in kaart hoe de sector kan toewerken naar een klimaatneutrale zeevaart in 2050. Nederland wil internationaal een koploperspositie spelen. Om die ambitie waar te maken, moet de hele keten samenwerken. Donderdag 24 oktober werden de plannen gepresenteerd. Voor de roadmap werkten partijen uit de gehele keten (inclusief havens, verladers en financiers), kennisinstellingen en de rijksoverheid samen. Maritieme brandstoffen “Met deze roadmap bepalen 150 bedrijven en overheden gezamenlijk de koers richting een schone en duurzame scheepvaart op zee”, aldus Maurice Luijten van de RVO. “Deze roadmap laat zien wat er mogelijk is en welke acties nodig zijn.” Directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vindt de roadmap “een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector. De roadmap moet namelijk helpen bij een succesvolle uitrol van duurzame maritieme brandstoffen.” Koster: “Opschaling van de beschikbaarheid van die nieuwe, groene brandstoffen gaat op dit moment simpelweg niet snel genoeg. Het wordt nog eens extra bemoeilijkt door het feit dat er meerdere gouden eieren zijn. Met andere woorden: niet één overduidelijke keuze. Deze roadmap moet bovendien helpen in het slechten van dat kip-ei-probleem tussen vraag en aanbod per type brandstof.” Luijten: “Om de productie tijdig op gang te brengen, moet er in rap tempo een markt worden gecreëerd van vraag en aanbod. En de tijd is beperkt. Want de eisen uit regelgeving worden vanaf 2030 snel strenger.” Sectoragenda “Deze roadmap is belangrijk voor onze veiligheid, onafhankelijkheid en onze welvaart als waterrijk (archieffoto Tekst & Toebehoren) land aan de Noordzee”, vindt Kees van der Staaij. Hij is namens het kabinet gezant voor de maritieme maakindustrie. “Samen met de uitvoering van de maatregelen uit de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie No guts, no Hollands Glorie! dragen wij er zo aan bij dat onze maritieme sector niet alleen een roemrijk verleden, maar ook een gouden toekomst heeft in het belang van ons land.” Luijten: “Het is belangrijk dat er vanuit de roadmap, de sectoragenda en vergelijkbare initiatieven in de brandstofketen gezamenlijk wordt gewerkt om zo efficiënt en effectief de zeevaart te verduurzamen.” Veel luxe op mts Continental Vervolg van pagina 21 “In deze tijd is het nog niet zo gemakkelijk om de afbouwtijd te halen die je voor ogen hebt. Het is zeer druk in de maritieme maakindustrie, leveranciers zitten overvol en er zijn lange levertijden. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn wil je de planning tegenwoordig kunnen halen binnen twintig weken.” Zo’n afbouw vergt een nauwe samenwerking tussen klant en afbouwwerf. In dit geval dus ook tussen Mohamed Saidi, afbouwbegeleider van United Barging Group, en Mark Douwes. Ze vullen elkaar aan en vingen elkaar op in de zomervakantie, die in de afbouwperiode viel. Hun teamwork zorgde dat die geen invloed had op de planning; alles draaide door. Hechte groep Het personeel gaat bij P.C. Kamp verspreid op vakantie; de werf sluit dus niet zijn deuren in de zomer en de afbouw loopt in hetzelfde tempo door. “Het is een hechte groep; de mensen staan voor elkaar klaar en vangen het werk voor elkaar op waar dat nodig is.” In de eerste maanden konden ze nog alle aandacht schenken aan de Continental – naast wat kleine reparatiewerkzaamheden voor andere klanten. Begin augustus arriveerde echter ook het tweede cassco: dat van het mts Mission. “Dit schip zullen we eind december opleveren”, aldus Mark. Twee torenkranen Vanaf de komst van de Mission lagen er twee schepen van 135 x 17,50 meter aan de kade in Raamsdonksveer. “Met de faciliteiten op onze werf is dit goed te doen. We hebben twee torenkranen die op elk puntje van het schip kunnen komen. Dat helpt natuurlijk wel mee in de planning en het zorgt voor goede werkomstandigheden.” De Continental is voorzien van veel luxe, zegt Mark Douwes bewonderend. “Het schip heeft twee spudpalen en een koproer voor nog betere vaareigenschappen. Luxe rvs afwerking is over het hele schip te zien; er zij onderhoudsarm uitgevoerde producten gebruikt… rvs kabelpijpjes en kabelbanen buiten op dek. Ook de luiken en het deurbeslag zijn in rvs uitgevoerd.” Door goede werkvoorbereiding en overleg zijn de ruimtes goed benut en werkbaar voor de bemanning. Er is veel ruimte aan boord en overal is aan gedacht: van werkbanken en gereedschapswanden in elke machinekamer tot een wasbak en water haspel in zowel de voor- als de achtermachine kamer. Zonder tussenpersoon United Barging Group voegt met de Continental en de Mission nummer 33 en 34 toe aan de vloot die voor de rederij varen. Beide schepen gaan varen voor DBS Barging. “Met deze schepen hebben we nu drie schepen laten afbouwen zonder tussenpersoon”, zegt een woordvoerder. “Alle drie bij P.C. Kamp in Raamsdonksveer. Hun werf en hun mensen voor de werkzaam heden en wij voor de inkoop- en afbouwbegeleiding - in nauwe samenwerking met Mark Douwes. We kunnen nog steeds zeggen dat dit naar volle tevredenheid gebeurt.” Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft het ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor Marin Barging. Wij wensen mts Continental en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant