18 5 november 2024 Limburgs dijkgraaf Saskia Borgers wil het water een stem geven Als nieuwe dijkgraaf van Waterschap Limburg werpt Saskia Borgers zich op als ‘stem van het water’. Volgens haar maken overheden te weinig gebruik van de kracht en kunde van het waterschap bij de ruimtelijke planvorming en daardoor ‘vergeten’ ze bijvoorbeeld risico’s op overstromingen. DOOR NOUD VAN DER ZEE De in februari van dit jaar aangetreden Saskia Borgers vindt dat het waterschap de aangewezen instantie is om de waterbelangen in Limburg te behartigen – in het bijzonder als het gaat om de inrichting van Limburg. Borgers is 55 jaar geleden geboren in Geleen en groeide op in Zevenaar. Ze studeerde af als milieusocioloog. Waterschap Limburg beheert en onderhoudt de zij rivieren van de Maas en de beken in Limburg, ontwikkelt bijzondere dijkprojecten, reinigt het rioolwater, geeft vergunningen af, treedt handhavend op, vangt muskusratten – en een enkele bever – en controleert of dijken voldoen aan de normen. Niet vanzelfsprekend “Het is echt nodig om samen met collega-overheden en partners te zoeken naar manieren om met het water samen te leven en de kansen die zich daarbij aandienen te gebruiken. Vroeger was het waterbeheer overzichtelijk. Tegenwoordig heeft het Waterschap Limburg meerdere opgaven, die het echt niet alleen aan kan. En wateroverlast en droogte wisselen elkaar de laatste jaren af”, betoogt Saskia Borgers. Ze vervolgt: “Water lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Iedere keer moeten we aandacht vragen voor de verschillende facetten van water. Facetten als de beschikbaarheid van water, de waterkwaliteit en de waterveiligheid. Dat breng ik naar voren in overleggen bij andere overheden en organisaties als de Limburgse Land- en Tuinbouw Bond of Staatsbosbeheer. Daar probeer ik het altijd een plek te geven, zodat water van belang wordt.” Vergeten Borgers zei onlangs in een vraaggesprek dat aan de bestuurstafels te weinig rekening wordt gehouden met water. Het wordt gewoonweg vergeten of soms bewust genegeerd. “Dat het vergeten wordt, is een feit. Een voorbeeld: als een gemeente wil bouwen in risico-overstromingsgebieden, dan zegt het waterschap: ’Niet doen, voor uw eigen veiligheid.” Zo’n voornemen van een gemeente noem ik niet slim. Men vergeet de kracht van water. Dan wil ik de stem van het water zijn door mensen te beschermen tegen datzelfde water.” “We moeten proberen samen te leven met water. Zó bouwen dat wonen en water samen gaan. Maar ook dat water kan worden gebruikt om te recreëren. Bijvoorbeeld in de pleziervaart. Een andere keer moeten we met elkaar waakzaam zijn voor het water. Die verschillende kanten van water zorgen ervoor dat ik optreed als de stem van het water. Die stem moet er ook voor zorgen dat we het thema water op den duur terugvinden in de ruimtelijke plannen van de provincie en gemeenten.” Kennismaken met de binnenvaart Na haar installatie als dijkgraaf maakte Borgers een rondgang door Limburg om zich in te werken. Ze vertelt: “Ik wandelde door bossen, het heuvellandschap, in de rivier- en beekdalen, langs de Maas en het Julianakanaal. Ik struinde langs stuwen, hier en daar een monumentale sluis, vistrappen, vennen en grindgaten.” Op veel Limburgse gemeentehuizen was Borgers te gast. Daar hoorde ze over de opgaven waarvoor gemeenten en Waterschap Limburg samenwerken. Maar ook over watervraagstukken die er nog in de kast liggen, te wachten op een gezamenlijke aanpak. “Door de gevoerde gesprekken kreeg ik een aardig beeld van de Limburgse samenleving, waar water een onlosmakelijk onderdeel van is.” “Tijdens mijn ‘tour’ door Limburg heb ik de schippers nog niet bezocht want het water waarop de schipper vaart, wordt beheerd door Rijkswaterstaat. Desondanks zou ik het zeer op prijs stellen om een bezoek te brengen aan de scheepvaartwereld. Want we hebben gezamenlijke belangen. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de waterkwaliteit.” Overstroming In de zomer van 2021 werden Zuid-Nederland, Duitsland en Wallonië getroffen door een watercatastrofe. Wat heeft het waterschap sindsdien gedaan om herhaling te voorkomen? Borgers steekt van wal: “Vooropgesteld: wij werken goed samen met onze Duitse en Waalse partners. Ik was onlangs op bezoek bij het Wasserverband Eiffel-
5 november 2024 19 ZWARE KISTEN In de Alberthaven in Dresden is onlangs weer een zware partijlading aan boord van een binnenschip gehesen. Het ging om zes kisten met een totaalgewicht van 373 ton, gevuld met motoren en rotors. Vervoer over water is dan beslist de beste weg – de enige weg zelfs. Voor de overslag is de LR 1600 ingezet, een kraan van havenverbond SBO die speciaal bestemd is voor zware lading. Het Tsjechische duwkonvooi Bohemia heeft de lading vanuit Dresden naar Antwerpen gebracht. (foto SBO) Dijkgraaf Saskia Borgers: “Water lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Iedere keer moeten we aandacht vragen voor de beschikbaarheid van water, de waterkwaliteit en de waterveiligheid.” (foto Noud van der Zee) Rur, dat een van onze buurwaterschappen is en onder meer de Roer in zijn werkgebied heeft. Daar constateerde ik dat wanneer zij drie jaar geleden het water van de zijrivier van de Maas niet had kunnen bufferen, heel Roermond onder water had komen te staan. Wat mij betreft ligt er een antwoord in onze samenwerking voor de toekomst: hoe kunnen wij het water zo maximaal mogelijk remmen? Onze oosterburen hebben iets meer ruimte dan wij. Daar is een aantal gebieden minder verstedelijkt. Dat betekent dat zij in de toekomst water kunnen bufferen. Dat helpt om de snelheid van het water af te remmen, zodat we in delen van Limburg ‘droge voeten’ houden.” Met Saskia Borgers heeft Waterschap Limburg een dijkgraaf die in gesprek wil gaan met de Limburgers om vervolgens uiteenlopende maatschappelijke belangen samen te brengen. “We zien de beperkingen van ons huidige watersysteem. Ook staan we voor grote wateropgaven, die we niet simpel kunnen oplossen. We moeten echt samen blijven zoeken naar oplossingen waar iedereen van kan profiteren. Ook op het gebied van de waterzuivering.” Waterschap Limburg beheert zeventien rioolwaterzuiveringsinstallaties. Belastinggeld “Ik zou willen dat iedere inwoner van Limburg begrijpt waar zijn belastinggeld aan wordt besteed. Iedereen zou elke keer dat hij het toilet doorspoelt, moeten beseffen dat het waterschap regelt dat dat water weer schoongemaakt wordt. En dat wij ook beschermen tegen natte voeten.” “Als je recreëert op beken en zijrivieren, tref je vaak kwalitatief goed water aan. Dat is niet vanzelfsprekend. Ik zou willen, dat de inwoners dat beter gaan begrijpen.Mensen moeten worden meegenomen in ontwikkelingen, bijvoorbeeld bij dijkversterkingsprojecten. Een goede communicatie is hierin onontbeerlijk.” BINNENVAARTSOOS GAAT WEER OP CHIQUE TIJDENS KERSTGALA Vorig jaar was het Kerstgala van de Zwijndrechtse Binnenvaartsoos een groot succes. Op verzoek van de enthousiaste gasten organiseert de Soos dit jaar weer een galafeest. Dat vindt plaats op zaterdag 14 december. Wel op een andere locatie, want het ARA Hotel in Zwijndrecht is niet beschikbaar. Daarom heeft de Soos gekozen voor een in binnenvaartkringen minstens zo bekende accommodatie: het Develpaviljoen (adres: Parklaan 1, Zwijndrecht). Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Ze kosten 47,50 euro. Ze zijn te koop op de kaartmiddag van donderdag 14 november op het Julia internaat en dinsdag 19 november tijdens de soos (eveneens op het Julia internaat). Het belooft weer een sfeervolle en feestelijke avond te worden. Er is live muziek, een dj, er zijn heerlijke hapjes, gebak, een welkomstdrankje en alle consumpties zijn inclusief. Het thema is ‘Kerst – Chique’, en de organisatoren verwachten dat iedereen weer op z’n mooist gekleed verschijnt. “Dit alles in de kerstsfeer en wie weet komt de Kerstman ook nog langs… We zullen de gasten dit jaar weer verrassen.” ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl