Views
5 months ago

2024-23 Geldstromen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Pensioen
  • Goed
  • Shipping
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • November
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

14 5 november

14 5 november 2024 MTS MONOMERA Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van het MTS MONOMERA en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com Wij wensen het mts Monomera en de bemanning een behouden vaart! Wij verzorgden: Design, berekeningen en alle klassetekeningen. Successful Tailor Made Ship’s Design is our Speciality International Naval Engineering Consultants B.V. +31 10 501 2215 • info@inec.nl • Albrandswaardseweg 7-9 • 3171 AD Poortugaal • inec.nl Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft de bouw en levering casco mogen verzorgen voor HGK Shipping. Wij wensen mts Monomera en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Aan mts MONOMERA leverden o.a. De Gerlien van Tiem Reparatie Afbouwwerf Rensen-Driessen Shipbuilding Bouw en levering casco Alubouw de Mooy Stuurhuis met hefkolom Berg Maritieme Meetsystemen - Compleet tankmeting- en alarmeringssysteem - Gasdetectiesysteem Blommaert Aluminium Constructions - Voormast, type Improval - Heklichtbeugel, type Arizona - Set standaard boordlichtbakken, type Isis - Een bootsdavit met handlier, SWL 500 kg Dijvler Winches - Ankerlieren - Ankers - Ankerketting Foresta trading - F.T. VICTOR-dienstpompen - F.T. VICTOR zwartwaterpompen - F.T. TTK ballast-/stripping-ejectors - F.T. Smeeroliehaspelsets - F.T. Gasolietrimpomp - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar - F.T. DP koelwatercirculatiepompen Hoogendoorn 1961 Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis Industrial & Marine Solutions 1 x John Deere 6068 generatorset INEC Design en alle klassetekeningen en berekeningen MarFlex Europe 4x MDPD-80 cargo pump + 4x MPDP-20 draining pump Omru Scheepsramen Scheepsramen vlootschouw.nl/monomera Veth Propulsion - 2 stuks Veth L-drives, roerpropellers, Type VL-550 - Inclusief permanentmagneetmotoren - 500kW @1500RPM - Watergekoeld IP55 - 4 st. Scania generatorsets DC13 320A 409 kVA (327 ekW) @1500RPM Willems Piping & Equipment Leidingwerken in machinekamer en boegschroefruimte WindeX Engineering - Airconditioning - Overdrukinstallatie - Rvs klaproosters - Ventilatoren

5 november 2024 15 HGK speelt met Monomera in op wensen van chemiebedrijf Vestolit HGK Shipping breidt zijn vloot uit met de dieselelektrisch aangedreven tanker Monomera. De doopplechtigheid van het schip vond op 30 oktober plaats in Druten. Het schip is ontwikkeld in nauwe samenwerking met kunststofproducent Vestolit, een jarenlange zakenpartner van HGK. De Monomera gaat voor het chemiebedrijf natriumhydroxide vervoeren tussen de Westduitse kanalen en de ARA-havens. De Monomera combineert duurzame technologieën, een geoptimaliseerd laadvermogen en voorbereiding op toekomstige brandstoffen. Het schip is nu al uitgerust om straks klimaatneutrale energiebronnen te verwerken. Voorbereid In aanwezigheid van doopvrouw Sandra Seyer, bij Vestolit werkzaam als coördinator van de scheepvaartactiviteiten, nam HGK Shipping de Monomera 30 oktober officieel in gebruik. Het schip gaat varen voor HGK’s business unit Liquid Chemicals. De tanker heeft een maximaal laadvermogen van 1.809 ton, is 100 meter lang en 9,50 meter breed. De dieselelektrische aandrijving zorgt in combinatie met een intelligent power managementsysteem voor een lage uitstoot en een geoptimaliseerd brandstofverbruik. Twee lege ruimtes die in de romp van het schip zijn geïntegreerd, bieden op voorhand plek voor toekomstige oplossingen op het gebied van energieopslag. Hierdoor is de nieuwe tanker voorbereid op het gebruik van uitstootvrije energiebronnen zodra die beschikbaar zijn. Geoptimaliseerde diepgang HGK Shipping heeft bij de ontwikkeling van de Monomera gebruik gemaakt van de nieuwste CFD-methoden (Computational Fluid Dynamics) om de weerstand in het water te verminderen en de energie-efficiëntie te maximaliseren. Een van de belangrijkste innovaties op het schip is de geoptimaliseerde Na de doopplechtigheid in Druten, vlnr Norbert Meixner (Business Unit Director Liquid Chemicals bij HGK Shipping), doopvrouw Sandra Seyer, (Coördinator Scheepvaartactiviteiten bij Vestolit), Martin Peters (Supply Chain Manager Europe bij Vestolit), aalmoezenier Bernhard van Welzenes, Steffen Bauer (CEO van HGK Shipping), en Simon Lucas (Managing Director van Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen). (foto Rob Acket / HGK Shipping) diepgang. Daardoor kan het nog altijd een lading van 348 ton vervoeren bij een diepgang van slechts 1,20 meter. Twee roerpropellors, elk met een aandrijfvermogen van 500 kW, zorgen voor een uitstekende manoeuvreerbaarheid. Dat maakt het schip uitermate geschikt voor werk op kanalen en in moeilijke wateromstandigheden. “Met de ‘Monomera’ zetten we een duidelijke koers uit naar de toekomst van duurzaam vervoer over de binnenwateren”, aldus Steffen Bauer bij de doop. Hij is CEO van HGK Shipping. “Het is een volgende stap in onze bouwstrategie voor nieuwe schepen, met als doel onze vloot voor te bereiden op klimaatneutrale aandrijfsystemen als onderdeel van de energietransitie en de weg te bereiden voor de implementatie van het programma.” Betrouwbare bevoorrrading Het ontwerp van het schip is ontwikkeld in het Design Center van HGK Shipping, dat nauw heeft samengewerkt met Koninklijke Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen, de Nederlandse dochteronderneming gevestigd in Druten. Rensen-Driessen Shipbuilding bouwde het casco op de Severnav-scheepswerf in Roemenië. De Nederlandse scheepswerf De Gerlien van Tiem, die ook al lange tijd partner is van HGK Shipping, verzorgde de afbouw. Norbert Meixner is Business Unit Director Liquid Chemicals bij HGK Shipping, het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de inzet van de Monomera. Hij zei: “Onze langdurige samenwerking met Vestolit is gebaseerd op gedeelde waarden op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hierdoor zijn we in staat geweest om dit project succesvol en efficiënt af te ronden en als sterke zakenpartner een betrouwbare bevoorradingsketen te garanderen, zelfs tijdens fases waarin het waterpeil laag is.” De Monomera in actie tijdens de proefvaart. (foto Maritime Filming Group)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant