Views
5 months ago

2024-23 Geldstromen

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Pensioen
  • Goed
  • Shipping
  • Onze
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • November
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

12 5 november

12 5 november 2024 Hartelijk gefeliciteerd met het ms AM EXPLORER! I M S MARINE SOLUTIONS Driveline specialist in conventional and hybrid solutions Foto: Amer Shipping

5 november 2024 13 Wereldwijd marktleider in rvs-behandelingen en inspecties Dubbel jubileum voor INOX Surface Treatment Dertig jaar geleden startte Milan Fredriksz in Oud-Beijerland, aanvankelijk vanuit huis en vervolgens een periode in een portakabin, INOX Surface Treatment BV. Daarmee specialiseerde hij zich in de chemische en mechanische behandeling van roestvaststalen oppervlakken. DOOR JAN HOEK Wat op 25 september 1994 begon met het beitsen en passiveren van roestvaststalen tanks en leidingsystemen, groeide uit tot het full service-bedrijf ‘The INOX Group’, 24/7 beschikbaar voor klanten wereldwijd. Dat laatste is mogelijk door de oprichting van drie strategische vestigingen. Naast het Nederlandse bedrijf, dat tegenwoordig in Klaaswaal is gevestigd, richtte Milan Fredriksz samen met Jason Wu in 2004 INOX Shanghai Ltd op. Nog een jubileum dus! In 2023 volgde INOX Turkiye, met als partners Serkan Altunyay en Orkun Ernalbant. Naast de rvs-behandelingen is INOX Surface Treatment ook wereldwijd actief op het gebied van tankinspecties; daarbij wordt de oppervlakteconditie beoordeeld, gevolgd door een rapport met foto’s, tankbeoordeling en advies. (foto Marius van den Ouden) ZWIJNDRECHTSE HALTE WATERBUS MOET EVEN MOVEN Het ponton van de Waterbus-halte in Zwijndrecht is op maandag 28 oktober weggehaald. Het is tijdelijk ongeveer 100 meter stroomopwaarts neergelegd. Dat is nodig in verband met de nieuwe inrichting van het Veerplein. Dat ondergaat de komende jaren een metamorfose en wordt volledig autovrij. De werkzaamheden startten in oktober. Op de tijdelijke afmeerplaats kan de Waterbus toch gewoon de halte Zwijndrecht aandoen. Als eerste wordt de kade opgehoogd en komt er een nieuwe damwandkade ter hoogte van de waterbushalte en rond het Thorhoofd. Daarna wordt de damwand voor het Maasplein en een deel van de haven van Van der Wees aangebracht. Ook wordt een talud aangelegd richting de watertoren. De kade wordt gemiddeld 70 centimeter opgehoogd. Dit vermindert in de toekomst het risico op overstromingen. Roetvaststaal Klaaswaal is een dorpje in de Hoeksche Waard met iets meer dan 4.000 inwoners. Het beschikt aan de Industrieweg over een klein bedrijventerrein. Niet bepaald een locatie waar je het kantoor van een wereldwijd erkende marktleider zou verwachten. Duidelijk is dat de directeur-eigenaar van INOX Surface Treatment, ondanks zijn succes als ondernemer, met beide benen op de grond is blijven staan. Geen dikke vloerbedekking op de grond of dure kunst aan de muur – en ook geen blinkende showroom. Wat wél blinkt in het pand, is een fraaie witte circuit-racemotor Suzuki GSX R600. Het blijkt de grote passie van Milan te zijn. Op de motor staan in opvallend rood de woorden: ‘Why so serious?’ Het blijkt een tekst van The Joker te zijn in zijn favoriete Batmanfilm, The Dark Knight. Die tekst past uitstekend bij de levensstijl van Milan. Wat hij absoluut wél serieus neemt, zijn de werkzaamheden van INOX Surface Treatment. Hij begint zijn verhaal door een groot misverstand uit de wereld te helpen. “De term ‘roestvrijstaal’ is algemeen ingeburgerd, maar is eigenlijk niet juist. De legering is onder normale omstandigheden weliswaar beter bestand tegen roesten, maar kan op termijn wel degelijk aangetast worden. We spreken dan ook liever van ‘roestvaststaal’.” “Door het bewerkte (lassen, branden et cetera) rvs-materiaal te beitsen/passiveren, verwijderen we langs chemische weg alle verontreinigingen uit het oppervlak en wordt de corrosiebestendige passieve chroomoxidehuid gevormd. Naast de 55 procent van onze werkzaamheden in de binnenvaartbranche zijn we voor zo’n 40 procent actief in de zeevaart en daarnaast met industriële projecten. We zijn er bijzonder trots op dat de meeste klanten bij ons terecht komen via mond-tot-mondreclame. Dat betekent dat we ons werk goed doen!” Milan Fredriksz begon zijn carrière bij Shell, als projectleider. Dat was voor hem vooral een leerzame tijd op het gebied van de metallurgie. Via-via hoorde hij dat iemand bezig was met de oprichting van een bedrijf dat zich met name zou richten op het onderhoud van rvs-tanks aan boord van schepen. Dat sprak hem aan en hij solliciteerde met succes; dankzij zijn bij Shell opgedane praktijkkennis van procestechniek en chemicaliën werd hij al snel ploegleider. “Ik heb daar veel geleerd over het vak, maar óók hoe je een bedrijf níet moet runnen. Doordat de directeur omzet zag als winst, ging dat bedrijf na drie jaar failliet. Met de opgedane kennis en ervaring uit het verleden besloot ik in september 1994 voor mezelf te beginnen. Al die jaren heb ik gewoon mijn ding gedaan en eigenlijk nooit bij de forse groei stilgestaan.” China “Sommige ladingsoorten kunnen de oxidehuid van de tanks aantasten en vervolgens ook het rvs. Vaak wordt het onderhoud aan boord gedaan door de Milan Fredriksz bij de blinkende racemotor. (foto Jan Hoek) bemanning en pas als die de problemen niet meer kan oplossen, komen wij.” De opkomst van rvs-tankers, in zowel de binnen- als de zeevaart, werkte mee aan de groei van INOX Surface Treatment. “Toen ik ruim twintig jaar geleden hoorde dat in China een rvstanker zou worden gebouwd voor een Europese rederij, zag ik mogelijkheden. Ik ben een jaar bezig geweest om erachter te komen op welke werf gebouwd zou worden en ben vervolgens op de bonnefooi naar Wuhan gereisd. Na de nodige improvisatie en onderhandelingen met de werfmanager kreeg ik de opdracht, en niet veel later ook voor een tweede tanker.” “De verschuiving van de bouw van rvstankers van Europa naar China zette door – voor mij een prima reden om INOX Shanghai op te richten. Om de Turkse nieuwbouw- en reparatiemarkt te kunnen bedienen, volgde vorig jaar de oprichting van INOX Turkiye.” De toekomst ziet de ondernemer met vertrouwen tegemoet; er zijn wereldwijd nou eenmaal corrosievrije lading tanks nodig om agressieve producten verantwoord te vervoeren. Milan Fredriksz sluit zijn verhaal af met de waarschuwende woorden: “Corrosion never sleepszzz!” DUITS INFRASTRUCTUURBELEID ONDER VUUR Het goederenvervoer in Duitsland zal de komende 15 jaar verder groeien met 32,1 procent. Dat blijkt uit de Verkeersprognose 2040 die verkeersminister Volker Wissing heeft gepresenteerd. Het weg- en spoorvervoer zullen groeien, maar de binnenvaart boert achteruit. Dit zou vooral te maken hebben met de dalende vraag naar kolen en minerale olieproducten. Aan de prognose hebben meerdere onderzoeksinstituten meegewerkt, maar vanuit de transportsector komt veel kritiek. Zo wordt er voor de binnenvaart niet of te weinig rekening gehouden met nieuwe ladingsoorten zoals CO 2 , en de groei van het spoorvervoer zou te laag worden ingeschat. Volgens Wissing is de studie op feiten gebaseerd en dus zeer serieus te nemen. Hij noemt het belangrijk vooral in het wegennet en het hoofdspoorwegennet te investeren. De studie dient als basis voor het Duitse Bundesverkehrswegeplan. De Allianz pro Schiene, belangenbehartiger van het spoorvervoer, noemt een op prognoses gebaseerde infrastructuurpolitiek ouderwets en zet zich af tegen een verkeersministerie dat prognoses boven politieke doelen stelt. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant