HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING DINSDAG 5 NOVEMBER 2024 Binnenvaartkrant.nl | Vlootschouw.nl | +31 (0)10 - 4140060 | Jaargang 28 | Editie 23 “SOMETIMES IN THE WIND OF CHANGE WE FIND OUR TRUE DIRECTION.” ING: droge lading worstelt, tankvaart draait prima 3 Drechtsteden wil actieplan voor scheepsbouw 7 Geldstromen 25 - 30 SPECIAL Beaufortlogistics.com T: +31 (0)78 303 3020 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 STAGE-V 100 - 1650 pK MEER INFO? 088 222 86 00 Trieste aftocht Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht T +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com www.psipiping.com De Humadivi, die op 12 oktober gedeeltelijk zonk tegen Stuw Borgharen, werd na de complexe berging naar de Beatrixhaven in Maastricht gesleept. Daar is het 67 meter lange Belgische schip vrijdag 25 oktober door twee drijvende bokken van HEBO Maritiemservice uit het water en in de 110 meter lange Deviatie gehesen. Die bracht het schip naar de sloop. (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL REINTJES - De beste keuze voor uw schip! REINTJES Benelux BVBA | www.reintjes-gears.com front page_48x50mm.indd 1 22.01.2016 11:09:20 Straks geen Rijnpatent meer nodig tot Koblenz Voor velen kwam het volslagen onverwacht: de aankondiging dat Duitsland de patenten wil afschaffen voor de meest trajecten (Strecken). De Centrale Commissie voor de Rijnvaart beslist op 5 december over het voorstel. De Benedenrijn mag dan vanaf 1 juli 2025 zonder Rijnpatenten bevaren worden – dan is alleen het EU Kwalificatiecertificaat Schipper (voorheen: groot vaar bewijs) nodig. Ook op de Elbe vervallen voor een paar “risicoroutes” de aanvullende patenteisen. Het Duitse ministerie voor Digitale en Transportzaken wil de risicoroutes op de Rijn gedeeltelijk opheffen, zoals het Directoraat Generaal voor Waterwegen en Scheepvaart heeft voorgesteld. Na onderzoek is de vaarweg autoriteit tot de conclusie gekomen dat het niet meer nodig is om het hele riviergedeelte te zien als een “waterwegtraject met specifieke risico’s”. De Rijn is vandaag de dag goed gemarkeerd en dankzij ondersteunende navigatieapparatuur, zoals Inland ECDIS en radaroverlay, levert het varen minder moeilijkheden op. Het is een van de meest ingrijpende wetswijzigingen voor de Rijn in tientallen jaren. Tussen Sluis Iffezheim (km 335) en Spijksche Veer (km 857) gelden nu nog zes risicotrajecten. Daarvoor moeten schippers beschikken over Rijnpatenten, die aantonen dat ze de risico’s en bijzondere omstandigheden op dat stuk van de rivier kennen, zoals stromingen, kruisingen, havens, in en uitvaarten. Naast een met goed gvolg afgelegd theorieexamen per traject is ook vaartijd op dat riviergedeelte vereist: binnen drie jaar drie reizen in beide richtingen. Totaal oplossingen voor geluid & emissie Voor meer informatie: www.discom.eu 078 - 681 09 60 KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN Stage V gecertificeerde motoren met Vermogens van 150 PK t/m 1450 PK authorized partner of man engines offi cieel geautoriseerd dealer TEL. 078 - 3039700 | INFO@DEGROOTMARINE.COM | WWW.DEGROOTMARINE.COM info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Die eisen vervallen, al houdt de CCR nog een slag om de arm. De Rijnvaartcommissie maakte eind oktober bekend van plan te zijn “om het aantal gedeelten van de Rijn die beschouwd worden als gedeelten met specifieke risico’s, Lees verder op pagina 2 WWW.OLTHOF.EU
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl